"Självklart lider inte hästen av att dö, men jag har svårt att ta livet av någon om denne har chanser att tillfriskna."
Den som är uppväxt på landet och sett ett antal fullt friska djur åka till slakteriet har naturligtvis en helt annan grundinställning till frågor som rör liv och död. Visst har det varit en stor lättnad när vissa åkt, med andra har det varit en djup sorg. Att du har svårt att ta livet av friska djur gör inte automatiskt den del av befolkningen som på ett eller annat sätt är involverade i den hanteringen omoraliska.
"Detta måste bero på den känslomässiga anknytningen man har till sin häst.
Ibland när man diskuterar med folk så förstår man att det bara är en hobby och hästen är en utbytbar fotboll."
Visst har människor helt olika grundinställning till djur, men så länge de inte vanvårdas är det faktiskt inte olagligt att ha "fotbollshäst". Det är tex fullt möjligt att köpa andel i en travhäst utan att ha för avsikt att så mycket som peta på den. Så länge hästen inte blir misskött tycker jag det är svårt att hävda att detta skulle strida mot en generell moraluppfattning. Visst, jag tyckte inte det var någon höjdare när ett kompisgäng i trakten gick ihop om en (dålig...) travare, men jag tyckte nog det var mer korkat än omoraliskt!
Du ser ju att människor kan ha helt olika grundinställning till häst och hästhållning, varför ska det då vara så svårt att förstå att med en helt annan plattform får man helt andra svar på dina frågor om vad som är moraliskt rätt eller fel? I slutändan är det hästagarens rätt och skyldighet att avgöra vad som ska hända med hästen. Om denne utgår från helt andra erfarenheter och grundförutsättningar i sitt resonemang är det naturligt att denne kommer fram till ett annat resultat än du.
Att jag har svårare att förstå varför man med någon slags hänvisning till hästens rätt till liv(?) försöker hävda att det skulle finnas någon slags moralisk rätt att få köpa en häst för ett av köparen satt pris och att detta skulle gå före säljarens rätt (och ansvar) att själv välja mellan slakt eller ett annat pris för försäljning. Det behöver inte betyda att jag med automatik måste döma ut köparen som gniden och snål för att denne inte vill betala mer. Jag har inte ett dugg svårt att förstå hur du resonerar, men jag vill inte gå med på att din moral och dina erfarenheter skulle ha någon sorts tolkningsföreträde. Är det verkligen så svårt att förstå varför vissa, som inte känner köparen och inte har en aning om vad din bedömning av denne kan vara värd, anser att det lika väl kan vara en risk som chans för hästen?