Våra dressyrhästar

Sv: Våra dressyrhästar

Jag har egentligen ingen dressyrhäst kvar. Men jag presenterar min häst här ändå eftersom jag presenterade mig själv i den andra tråden.

Jag har ett stycke mammut, alternativ gris. Mest beroende på årstid. Hon är född -02 och jag har ägt henne sedan hösten -06. E. Berstein - Magritte - Lester - Sombrero- Immer, stofamilj 65 (om jag inte minns helt galet). Mer gedigen svensk stam går väll knappast att hitta och det var därför jag köpte henne. Vilken miss jag gjorde ;).

Min lilla mammut har tävlat upp till LA:3 med placeringar, utbildad strax där över men inga byten har någonsin påbörjats. Väldigt trevlig häst att jobba med, hög ridbarhet, känslig, lättlärd och härlig inställning. Underbart temperament om man gillar hästar med nerv och lite personlighet. Hoppar helt ok, bra inställning på hinder. Men , problemet med detta lilla djur är att hon varit skadad i stort sett oavbrutet hela sitt liv. De korta stunder hon varit i träning har det mest handlat om rehabilitering, som högst ett par månaders riktig träning. Sedan ny skada. Hon har bland annat råkat ut för frakturer, hålväggar, vrickningar, ledinflammationer (till följd av snedheten som kommit av frakturerna), lymfangit, fläkskada m.m. I skrivande stund är det osäkert om hon håller för ridning överhuvudtaget. Men vi rehabiliterar på och hoppas på det bästa. Till följd av alla skador och igångsättningar så har det ju tillkommit lite oönskade beteenden som sadeltvång och rodeobockningar.

Men jag älskar min lilla häst ändå. Igår travade vi 15 min och gjorde 6-7 galoppfattningar. Det lilla passet var värt 4½ månaders boxvila och slitgöra flera gånger om för hon var så fantastisk:love:. Från mitt sätt att se det i alla fall. Hon håller på att tackla av nu, det märks. Annat vore väll konstigt. Förhoppningen är att hon ska hålla för lättare ridning och att hon kanske kan må väl på lösdrift. Men fortsätter hon att skada sig även då är det inte värt det.

För min del har jag haft förmånen att ha ett antal andra mycket trevliga hästar i träning under åren. Annars vetikatten om jag hade orkat med det.

35716_1225690421803_1815316489_435016_4536695_n.jpg

lycka2.jpg

Hittade inga dressyrbilder :angel:

Visst hade du en till häst innan? Har helt missat vad som hänt med den? Kommer ihåg att du hade en knasig och en snäll:p.

*kl*

Min "dressyrhäst" är egentligen ingen dressyrhäst, men han har fått bli det med åren. ;)

För mig är han världens bästa, hur icke-dressyrig han än må vara - och han blir faktiskt mer och mer dressyrig i alla fall, även om han säkert helst hade velat få bli hopphäst (vilket liksom var tanken innan alla skador förr om åren).

Han är en valack, f. 98 e. King Marco, u.Blondie, ue. Brabant. Står 1,62 cm i passet, men han är nog ett par cm större. Någon stor häst är han dock inte, min lilla köttbulle. :love:

Tävlad MsvC med placering och kvalad till MsvB 2011. Utbildningsmässigt så är han mer eller mindre klar för MsvB - piloten ligger dock lite efter och tycker att MsvC är svårt nog (eller ja, LÄTT B är svårt nog för den delen). :D

Här är han i Falkenberg i somras:

tavling10_96971762.jpg

tavling3_96971529.jpg

Och så här trivs han nog bäst:

img_0135_126676671.jpg

Jag tränade/tävlade ett Elmshorn sto under ett par år, för ett par år sedan. Säkert henne du tänkte på för hon var knasig.

Ja just det, minns nu att de var e Elmshorn:). Jisses ett par år sen?? J-lar vad fort tiden går...

Eller inte... Vid närmare eftertanke så var det väll hösten -09 jag slutade rida henne. Så ett par år var väll en liten överdrift.

KL

Min främsta dressyrhäst är:

Such a Hit
Valack född 2003 e. Sandro Hit ue. Wendenburg
Har bla gått 5-årsfinal på Flyinge (inte med mig) tävlad upp till MSV C. Belönad med bla en 9a på galoppen som 4-åring. Den bästa gångartshästen jag förmodligen nånsin kommer att äga. Han är otroligt trevlig för det mesta men ibland har han ett huvud som inte är av denna värld därför har vi fått baka tillbaka ett antal steg från det att jag köpte honom. Kunde väl önskat ngt mer energi och känslighet men det är det jag har att jobba med.

Suchenlaholm.jpg

Athidin
Sto född 2005 e. Cantos ue. Indoctro
Hoppstam som synes, men rör sig även mkt trevligt. Köptes i somras och har inte hunnit med så mkt tävlande en LB är allt och hon skötte sig fantastiskt. Tanken i vår om jag behåller henne är att tävla både hopp och dressyr och utbilda henne framåt.
Har dåligt med ridbilder på henne.

tilda.jpg

Men har inte den där varit ute på annons? Jag tycker den ser väldigt fin ut! Men har tyvärr fullt i stallet:)

Mina hästar:

Nijinsky 1991 Good Future - Ottar
Msv dressyr och placeringar i internationella 1.50 hoppningar. Min läromästare och gó gubbe, världens snällaste och lättsammaste häst! Trots sina 20år är han otroligt ridbar! :)
DSC04140.JPG

Guenerina DE 2009 Black Coffee - Master
Min unghäst som förhoppningsvis ska bli en trevlig dressyrhäst åt mig. Har fött upp henne själv.
DSC04104.JPG

Leonie 2000 Literat - Latino
Mitt avelssto, mamma Alma har lämnat Jamiro Rosso som tävlat GP dressyr och systern Cohiba som tävlat 1.60 hoppning. Almas helsyster har lämnat en godkänd hingst. Förhoppningsvis ska hon lämna fina föl som jag ska kunna sälja:P
DSC04105.JPG

Nu har jag äntligen fått lite bilder på skrutthästen.

Agony är 15 år, nyss var hon fyra...
När jag köpte henne som fyraåring var hon ganska lite riden, Jag var rätt kass på att rida så resultatet blev inte så värst bra. Men hon är en tålmodig häst som gillar sin matte så hon har lite överseende med mig.
n747497238_444386_6985.jpg

Men skam den som ger sig, efter att ha varit i LB träsket i många år, bytte vi tränare och under de senaste åren tävlar vi på MSV nivå, dock är jag kass på att tävla, kommer ut på tok för lite sen jag fick barn, dessutom hade dottern en kromosomavvikelse, så det blir som det blir.
På träning är vi dock duktigare, hon byter ner till vartannat utan problem, och ner till varje dom dagar jag är nog snabb. Tramp påbörjat, piaffen hajjar hon, men passagen är svår. Piruetter är oxå sånt som hon tycker är en rätt onödig rörelse.
Mycket trevlig och ambitiös häst som vill göra rätt och som blir tokarg när hon inte får jobba med musklerna.
Högrangad och bestämd av sig, men hon och jag är bästisar så jag får bestämma det mesta. I de fall det kommer såna där osäkra människor så anser hon sig mer kunnig än dom och tar över kommandot:p
Andra hästar gillar hon knappt, det har funnits några genom hennes liv som är accepterade, men hon trivs bäst att ha egen hage och kompisar som hon kan prata med lite över staketet. Hon är ändå uppväxt i flock, men hon missuppfattade nog något där:crazy:
DSC_0071-1.jpg

DSC_0119-1.jpg

Kanske ska tillägga att dottern fortfarande har en kromsomavvikelse:p Såna går sällan över av sig själv:angel:

*kl*

Min gamla skrutt Ceybitz f 1996, Amiral-Maraton-Ceylon

DSC_0652.jpg

Köpte honom för 5 år sedan, var då ganska välutbildad men helt omöjlig att tävla. Vi harvade runt på lokala LB och LA i ett par år för att få honom att koppla av på tävling och han blev med tiden mycket bättre. Sen kom vi på att vi kanske ville starta MSV men då var de tyvärr inte helt stadiga bytena helt borta... I slutet på säsongen 2008 fick han ett fult broddtramp, konvalescensen ledde till mer problem operation etc, och det tog väl 1,5 år innan han var tillbaka helt igen. Nu gör vi LA på 70 % igen och ska nu rida MSVC i vår, och kanske, kanske MSVB innan han får gå i pension.

Har en väldigt bra trav och en fantastisk arbetsvilja och ambition! Tyvärr blir han lätt spänd och överladdad. :angel:

Han är oavsett den mest personliga hästen jag nånsin träffat:rofl:

okt024.jpg

Född 1996 och du pratar redan om pension?? Ni kommer hinna med mycket innan dess (får man hoppas iaf! :) ) Han är så fin!

Åh vad skoj att det är en av Cernys uppfödningar du har! Cerny är/var en gammal god vän till min mormor och morfar och var en av gubbarna som uppmuntrade mitt hästintresse:). ...och med den stostammen så kommer ni att tävla i mååånga år till!

Mina pågar har nog de flesta av er sett förr men här är de igen:

Val f.97 e: Karandasj- Phanteon
Har haft honom sedan maj-09, vinster och placeringar upp tom st:george, startat Intermediere I på 64 % En riktig arbetsmyra som älskar att tävla =)

DSC09379.jpg

Val, f 04 e Nobel- Cheer Guy
Han har jag haft sen hösten -08 tyvärr har det varit lite problem med honom men nu är han på G igång igen.
DSC09342.jpg

*KL*

Min lilla stackare till islandshäst är nuförtiden en dressyrponny under grundutbildning :angel:
Týr frá Skardi, ointressant stam. Född 1994
32060684.jpg

Traditionellt islandsriden valack, för några år sedan var jag medryttare på honom och började då träna dressyr. Han var 14 år och kunde inte sidförande hjälper, en liten utmaning! Vi kom väl till trav på volt, skänkelvikning, början till öppna och sluta och lite lite galopparbete. Sedan köpte jag egen häst 2007, då reds han mest av medryttare och jag vet inte hur mycket eller vad de tränade. När min häst dog tog jag Tyret på foder medan jag letade ny häst. Jag hade bestämt mig för en storhäst med dressyrkapacitet för att äntligen börja utvecklas som ryttare efter att ha utvecklat hästar så länge :idea: meeeen, så sa ägaren att hon måste göra sig av med Tyr och kanske måste avliva för han var inte i så säljbart skick. Och vad gör jag då? Klart jag köper min raggsocka till kompis :cool: Fick börja om på 0, eller -50 snarare för då hade han stått mycket, var inte dressyrriden på jag vet inte hur länge, och dessutom lite åldersstel! Bilder från i somras:
32060679.jpg

32060680.jpg

Ofördelaktigt byggd (:grin:) men har ganska stora fina gångarter, stor galopp och svävig trav. På dessa bilder sitter jag i en heeeemsk bomlös sadel, därav sits...kunde knappt sitta i hans stora galopp i den, sadeln såldes väldigt fort.
Just nu skrittar vi bara då han har blivit fixad för sneda höfter. Ska börja trava nu och kanske våga galoppera. Rider barbacka i väntan på en sadel som passar, och det är inte lätt att galoppera barbacka på denna filur! Repeterar sidförande hjälper från marken gör vi också. Tanken är att vi ska börja för dressyrtränare när ridbanan tittar fram :D !

Åh vad skoj att det är en av Cernys uppfödningar du har! Cerny är/var en gammal god vän till min mormor och morfar och var en av gubbarna som uppmuntrade mitt hästintresse:). ...och med den stostammen så kommer ni att tävla i mååånga år till!

vad kul att du kände till uppfödaren! poc och feel: tack! och ja, jag hoppas han ska hålla ett par år till men vi får väl se:cry:

Liknande trådar

Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 217
Senast: tanten
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 591
Senast: DarkInNight
·
Dressyr Kände att nu som den avelsnörd jag är så vill jag gärna ha en uppdatering med stam på era/våra hästar här ute på dressyr :) Vi har en...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 228
Senast: LECH
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka