Jag har egentligen ingen dressyrhäst kvar. Men jag presenterar min häst här ändå eftersom jag presenterade mig själv i den andra tråden.
Jag har ett stycke mammut, alternativ gris. Mest beroende på årstid. Hon är född -02 och jag har ägt henne sedan hösten -06. E. Berstein - Magritte - Lester - Sombrero- Immer, stofamilj 65 (om jag inte minns helt galet). Mer gedigen svensk stam går väll knappast att hitta och det var därför jag köpte henne. Vilken miss jag gjorde
.
Min lilla mammut har tävlat upp till LA:3 med placeringar, utbildad strax där över men inga byten har någonsin påbörjats. Väldigt trevlig häst att jobba med, hög ridbarhet, känslig, lättlärd och härlig inställning. Underbart temperament om man gillar hästar med nerv och lite personlighet. Hoppar helt ok, bra inställning på hinder.
Men , problemet med detta lilla djur är att hon varit skadad i stort sett oavbrutet hela sitt liv. De korta stunder hon varit i träning har det mest handlat om rehabilitering, som högst ett par månaders riktig träning. Sedan ny skada. Hon har bland annat råkat ut för frakturer, hålväggar, vrickningar, ledinflammationer (till följd av snedheten som kommit av frakturerna), lymfangit, fläkskada m.m. I skrivande stund är det osäkert om hon håller för ridning överhuvudtaget. Men vi rehabiliterar på och hoppas på det bästa. Till följd av alla skador och igångsättningar så har det ju tillkommit lite oönskade beteenden som sadeltvång och rodeobockningar.
Men jag älskar min lilla häst ändå. Igår travade vi 15 min och gjorde 6-7 galoppfattningar. Det lilla passet var värt 4½ månaders boxvila och slitgöra flera gånger om för hon var så fantastisk
. Från mitt sätt att se det i alla fall. Hon håller på att tackla av nu, det märks. Annat vore väll konstigt. Förhoppningen är att hon ska hålla för lättare ridning och att hon kanske kan må väl på lösdrift. Men fortsätter hon att skada sig även då är det inte värt det.
För min del har jag haft förmånen att ha ett antal andra mycket trevliga hästar i träning under åren. Annars vetikatten om jag hade orkat med det.