Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj, vilken trångsynt inställning till människors hälsa, speciellt med tanke på att du är läkare! Vem ska definiera vad som räknas som "normalt" i människors sätt att hantera sorg? Det borde du som läkare definitvt veta.
Lite ödmjukhet och respekt för andra människors sätt att känna och reagera, är på sin plats, tycker jag.
Man måste inte begära sjuklön för frånvaron. Är du anställd privat betalar AG de två första veckorna.
Oj, vilken trångsynt inställning till människors hälsa, speciellt med tanke på att du är läkare! Vem ska definiera vad som räknas som "normalt" i människors sätt att hantera sorg? Varje människas livssituation och sätt att hantera den, är unik, och ingen har rätt att sätta sig till doms över andra och klassa den enes sorgeresktion som normal och den andres som onormal. Det borde du som läkare definitvt veta.
Och "psykisk skörhet", som du kallar det, borde väl i dina ögon vara en ypperlig anledning till att sjukskriva sig, eftersom du uppenbarligen klassar det som ett icke friskt tillstånd.
Har du förresten någon aning om hur många människor som dagligen sköter sitt arbete trots att de har depressioner, utmattningssymptom, panikångest etc etc eller medicinerar med allehanda mediciner för att klara vardagen tex pga något npf? Och alla dessa människor är precis lika "normala" som du själv anser dig vara.
Lite ödmjukhet och respekt för andra människors sätt att känna och reagera, är på sin plats, tycker jag.
När någon framförde att det skulle vara normalt att bli så förtvivlad av ett sjukt eller dött djur att man behöver sjukskrivning, invände jag mot det. Det är inte normalt att reagera så starkt på att ett djur blir sjukt eller dör.
En del personer, som då har en psykisk skörhet (som jag valde att uttrycka det eftersom så många människor verkar bli provocerade när man börjar föreslå att psyket inte är riktigt så starkt som hos de flesta andra människor), reagerar starkare.
Det är skillnad mellan sorg och krisreaktion.
att sörja ett djur som dött är, som jag skrev i förra inlägget också, normalt.
Att hamna i en krisreaktion över ett djur som dött är inte normalt i min medicinska värld.
Att vara hemma ett par dagar från skola tycker jag kan vara rimligt. Att vara hemma så man behöver sjukintyg för att ett djur dött, tyder på att man har någon annan psykisk skörhet.
Ja, om hela världen går under för att ett djur dör så tycker jag att ni är onormala.
Sedan är det ju alltid en fråga om tidsförloppet.
Jag var tvungen att avliva en häst i vintras. Jag hade planerat på det sättet att det gjordes under min semestervecka.
Jag var ledsen men kunde utan problem sköta resten av djuren, rida de andra hästarna och så vidare.
Jag är fortfarande ledsen.
Men sjukskrivning vore inte normalt.
Jag ser till att alltid ha minst två veckor innestående semester/komp för vård av sjuka djur. Det är inte skattebetalarna som skall betala för att du vill vara hemma från jobbet.
kl
Ni som sjukanmäler er då djuret är sjukt, varför kan ni inte bara ringa chefen och säga att ni helt enkelt inte kan komma för hästen är sjuk? Varför ljuga?
Väldigt fult, tycker jag.
Var har jag skrivit att jag behövde vara hemma så länge att jag skulle behöva sjukintyg? Vad jag menade var att om man skulle träffa en läkare så får man ju hoppas att det är någon som har mer empati än vad du menar dig ha. Våran psykiska hälsa anser jag inte att du ska uttala dig om eftersom du inte känner oss men den är mycket bra tack.
Var har jag skrivit att hela våran värld gick under? Det är ju något som du har hittat på precis som att jag skulle behöva vara hemma så länge att jag behövde sjukintyg.
Jag hoppas jag slipper träffa någon läkare som du för du verkar inte ha den ödmjukhet man behöver ha när man jobbar med människor. Vi är alla olika du vet och att dessutom sätta in egna påhitt till andras berättelser är verkligen ingen hit om man ska jobba med människor. Jobbar man med människor så bör man lyssna på vad de faktiskt säger och inte på vad man tror att de säger.
Därför att chefen inte tillåter sådant. Skulle garanterat sjukskriva mig. Det finns inget "vård av djur". Semester får jag inte ta då jag har uppehållstjänst. Tjänstledighet innebär att de måste ta in vikarie och det ska bestämmas innan men då kostar vikarien ändå pengar. Är jag hemma en dag drabbar det bara mig ekonomiskt i och med karensdagen. Komp får vi inte vikarier för. Så det är bara att välja, sjukskriva sig eller strunta i djuret och då tycker jag nog att det är fulare att strunta i djuret än att sjukskriva sig. Alla har inte förstående chefer som själva har hästar osv...
Jag ser till att alltid ha minst två veckor innestående semester/komp för vård av sjuka djur. Det är inte skattebetalarna som skall betala för att du vill vara hemma från jobbet.
Om folk är hemma men sjukt barn, betalar inte skattebetalarna det då?? Jag som inte har barn, har istället häst tycker mig ha rätt att vars hemma med akut sjukt djur!