Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det mer personal tillgänglig då än om man tar ledighet man får betalt för?Men det går ju att ta ledigt utan att vara sjukskriven. Det går att vara ledig utan betalning, alt ta semester eller komp. Sjukskriva sig gör man om man är sjuk och då får man ersättning av FK
Det många verkar glömma här är att det för de flesta som verkligen älskar sina djur och ser de som familjemedlemmar, så är det en stor psykisk påkänning när djuret är svårt sjukt/skadat eller kanske tom dör. Så det behöver inte alls vara att ljuga om någon sjukskriver sig, en stor sorg eller kris är betydligt mer handikappande vad gäller arbetsförmåga än en influensa eller bruten arm! Fråga vilken läkare eller psykolog som helst.
Däremot tycker jag inte man skall ljuga utan säga som det är, tex min häst är jättesjuk och därför varken kan eller är jag kapabel att jobba.
Så det behöver inte alls vara att ljuga om någon sjukskriver sig, en stor sorg eller kris är betydligt mer handikappande vad gäller arbetsförmåga än en influensa eller bruten arm! Fråga vilken läkare eller psykolog som helst.
Däremot tycker jag inte man skall ljuga utan säga som det är, tex min häst är jättesjuk och därför varken kan eller är jag kapabel att jobba.
Men att det ska vara normalt att hamna i en "äkta" krisreaktion av att ett husdjur dött eller blivit sjukt - nej.
Normalt eller inte så vet jag flera med mig som har sörjt sina djur mer än eller lika mycket som människor som stått dem nära. Hade jag jobbat när min häst eller när min hund hade dött så hade jag defenitivt blivit sjukskriven av vilken läkare som helst så dåligt som jag mådde då. Men man kanske inte ska berätta varför man mår dåligt utan bara komma till läkaren och visa/berätta hur dåligt man mår?
Min dotter var sjutton år när vår hund dog som vi haft sedan hon var fem år och hon kunde verkligen inte gå i skolan då. Hon hängde liksom inte ihop så sörjde hon. Tack och lov hade hon en förstående mentor som tyckte att det var helt normalt att sörja ett husdjur så så det var inga problem att sjukanmäla henne för krisreaktion.
Men kanske är vi onormala som sörjer våra djur så mycket?
Jag tycker också att det är fult att ljuga, vilket jag skrivit ovan.
Jag anser dock, som läkare (eftersom man skulle fråga vilken läkare som helst så känner jag mig tillfrågad och svarar), att ett sjukt eller dött djur tillhör det normala livet.
Jag anser faktiskt inte att det är rimligt att sjukskriva sig för att djuret dött.
Ja, man får svårt att koncentrera sig när man är ledsen.
Men att det ska vara normalt att hamna i en "äkta" krisreaktion av att ett husdjur dött eller blivit sjukt - nej.
VAD borde finna på listan (Vård Av Djur)
Inte nu berättigat till ersättning, men väl till ledighet.
Men det är väl heller ingen som hävdat att man ska sjukskriva sig och få betalt. För dom allra flesta gäller karensdag dvs. inga pengar. Jag kan inte riktigt se vad alternativet skulle vara om det är ett akutläge och man har en chef som bestämt nekar till annan ledighet. Ska man bara utebli från jobbet då, eller ska man skita i att hästen är sjuk? I mina ögon är det ännu värre.
Det många verkar glömma här är att det för de flesta som verkligen älskar sina djur och ser de som familjemedlemmar, så är det en stor psykisk påkänning när djuret är svårt sjukt/skadat eller kanske tom dör. Så det behöver inte alls vara att ljuga om någon sjukskriver sig, en stor sorg eller kris är betydligt mer handikappande vad gäller arbetsförmåga än en influensa eller bruten arm! Fråga vilken läkare eller psykolog som helst.
Jag tycker också att det är fult att ljuga, vilket jag skrivit ovan.
Jag anser dock, som läkare (eftersom man skulle fråga vilken läkare som helst så känner jag mig tillfrågad och svarar), att ett sjukt eller dött djur tillhör det normala livet.
Jag anser faktiskt inte att det är rimligt att sjukskriva sig för att djuret dött.
Ja, man får svårt att koncentrera sig när man är ledsen.
Jag ser till att alltid ha minst två veckor innestående semester/komp för vård av sjuka djur. Det är inte skattebetalarna som skall betala för att du vill vara hemma från jobbet.
Att vara hemma så man behöver sjukintyg för att ett djur dött, tyder på att man har någon annan psykisk skörhet.
Ja, om hela världen går under för att ett djur dör så tycker jag att ni är onormala.
[...] Men sjukskrivning vore inte normalt.
Lite ödmjukhet och respekt för andra människors sätt att känna och reagera, är på sin plats, tycker jag.