Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???
*KL*
Jag hade en sådan situation i helgen. Fångbenägen ponny rymde natten mot sön, hämtades tidig sön morgon in från gräs som han vräkt i sig många h. Jag skulle åka och jobba 24.5 h (+ 3 h resa tor).
Hästen inte 'akut, livshotande' dålig, men inte så att jag eg alls ville lämna honom. Förelåg klar kolikrisk och klar fångrisk. Elände helt enkelt.
Jag har ett vårdjobb, så det är inte så 'bara' om jag inte kommer. Visste dessutom att det fanns otroligt få som skulle kunna jobba alls ens i teorin den dagen.
Så vad göra?
Jag gjorde helt enkelt så att jag instruerade min kära mor att hålla stenkoll på hästen och vad hon skulle kolla efter, och rapportera till mig. Fick dessutom en vän i närheten att vara beredd att åka ut om hästen skulle bli sämre eller mamma känna sg osäker alt om distriksvet skulle behöva komma.
Sen åkte jag till jobbet, med en plan om att få en av våra timvik som ändå jobbade att ta mitt pass så jag kunde åka hem efter några timmar. Hyfsat säker på att om jag ringde jouren och talade om 'sjuk häst hemma, vik X kan ta mitt pass, får jag gå?' så skulle de säga 'ja'. Och så fick vi lösa frånvarobenämningen sen, om de skulle låta mig gå ner på minuskomp, dra det som ledighet utan lön eller om jag kunde ta andra tomma pass sen och jobba in timmarna.
Nu gick dessvärre min plan i stöpet eftersom ingen vik kunde, och att sätta in fast personal på övertid skulle kosta företaget extra och skulle INTE vara populärt. Då hästen enligt de täta rapporterna hemifrån var 'stabil' och sedan visade konstant förbättring, så valde jag att (med stor ångest) jobba mitt pass.
OM hästen varit eller blivit akut sjuk, då hade jag ringt jouren (chefen) och sagt att min häst är sjuk, jag kan inte komma/jag åker hem. Så hade vi helt enkelt fått ta diskussionen om det hela sedan. I ett skarpt läge där jag måste välja mellan min hästs (eller hunds) välmående, och att reta upp ledningen inkl riskera en varning - då är valet lätt. Men jag tänker inte riskera mitt jobb i onödan genom att använda det just 'i onödan'. Utan då ska det vara akut och inte finnas annan möjlighet (passbyte etc).
Ibland har det kört ihop sig, då har AG varit snäll och vi försökt lösa det för allas bästa. T ex har jag ibland fått semester beviljad från dag till annan trots att vi egentligen inte får det (sem beviljas när vikarie är insatt, och ska ansökas om i tid), eller ett passbyte eller liknande.
Men akut läge har hänt två gånger under de drygt 6 år jag jobbat där jag jobbar. I ena fallet så insåg jag kvällen innan att jag nästa morgon måste åka till klinik med hästen. Jag ordnade en timvikarie redan då, och meddelade min arbetsplats nästa morgon. De blev inte glada - alls. Det där med sjuka hästar var noll förståelse för, men det hände inget mer än att det blev lite mutter. Sen skaffade chefen hundar. Nästa gång var en sån när jag ringde på morgonen och sa "hästen har kolik, jag kan inte komma" och det sas bara 'okej, hoppas det går bra med hästen'.
Sen löstes hur vi skulle kategorisera frånvaron i efterhand. Den blev faktiskt kategoriserad som "sjukdom". Enklast för systemet etc, då det bara var en dag, gick som karensdag och inte belastade någons ekonomi alls (varken företagets eller skattebetalarnas) utom mig. Men lönesystemet då klarade tydligen inte riktigt 'ledighet utan lön' annat än rödflagga det som ogiltig frånvaro.
Sen har jag varit sjukskriven fem dagar när jag fick ta bort en häst (de andra har jag jobbat som vanligt, så det var ett extremfall). Där var ju dock inte konstigare än att de tyckte att "sorg över djur eller sorg över människa, mår du sådär är du inte i skick att jobba, du är sjuk. Ring när du mår bättre". Dessutom skickade mina underbara arbetskamrater en blomma och en massa godis dagen efter
Men, egentligen kan frånvaro pga sjukt djur inte lösas på min arbetsplats, men vi brukar kunna lösa det. Dock, i ett urakut läge skulle jag bara informera att jag kommer inte, och varför. Så får de helt enkelt på ett eller annat sätt ge mig löneavdrag. Och skulle de bli tokförbannade och skriva det som ogiltig frånvaro och ge mig en varning - så må så vara i ett sådant läge. Alt att lämna ett djur i akut behov av vård är värre både moraliskt och juridiskt i min värld.
Att LJUGA och säga jag är sjuk när jag är hemma pga sjukt djur skulle jag dock INTE göra, det skulle vara sämsta alt och att skjuta sig i foten. För att ringa och säga 'kommer inte pga sjukt djur' kan sålänge det är en engångshändelse som 'max' ge mig en varning för ogiltig frånvaro. Att vara hemma för sjukt djur och ljuga om att jag är sjuk - det kan som 'max' ge mig sparken. Och det var de referenserna från det jobbet, och utan referenser från en 6-årig anställning hos en av de mer namntunga i branschen kan jag ju byta bransch på en gång, jag kommer ses som ren paria...