Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???
Ah du tänker så. Och det med risken vid sjukskrivning kan nog variera iofs. Men om jag ser till mig själv, så risken att jag om jag är ute och åker med hästsläp när jag är sjukskriven t ex, blir upptäckt av en arbetskompis är långt från minimal. Dels har jag arbetskompisar 'längs hela vägen' till kliniken, dels så jobbar jag ju skift så X st arbetskompisar är alltid lediga den dag jag är borta. (med ett dagtidsjobb där folk satt på kontoret vore det nog mindre risk).
Dessutom anser jag risken för stor att JAG råkar 'prata bredvid munnen' till någon arbetskamrat.
Om man upprepade gånger var borta pga sjukt djur, då skulle jag med ta risken att bli påkommen hellre än garanterat få sparken pga upprepad olovlig frånvaro. Men inte just i en engångssituation.
Men ta det med Elshaya, nu är jag dock inte enig om risken att sjukskriva sig för att ta hand om hästen, det finns massor av människor som sjukskriver sig trots att de inte är sjuka och som kommer undan gång på gång. Jag hade själv en kollega med "fredagssjuka" det tog 1,5-2 år innan han fick sparken och då fick han 9 månaders lön i avgångsvederlag. Han blev utköpt (delvis pga av sjukskrivningarna), men inte lyckades de sparka honom trots i snitt 1 veckas sjukskrivning per månad.
Problemet med arbetsvägran är att det är 100% risk för upptäckt, vid sjukskrivning är det låg risk för upptäckt och typ noll chans att bevisa i efterhand.
Jag förordar inte sjukskrivning, men i ärlighetens namn är det oftast riskfritt enstaka gånger.
Ah du tänker så. Och det med risken vid sjukskrivning kan nog variera iofs. Men om jag ser till mig själv, så risken att jag om jag är ute och åker med hästsläp när jag är sjukskriven t ex, blir upptäckt av en arbetskompis är långt från minimal. Dels har jag arbetskompisar 'längs hela vägen' till kliniken, dels så jobbar jag ju skift så X st arbetskompisar är alltid lediga den dag jag är borta. (med ett dagtidsjobb där folk satt på kontoret vore det nog mindre risk).
Dessutom anser jag risken för stor att JAG råkar 'prata bredvid munnen' till någon arbetskamrat.
Om man upprepade gånger var borta pga sjukt djur, då skulle jag med ta risken att bli påkommen hellre än garanterat få sparken pga upprepad olovlig frånvaro. Men inte just i en engångssituation.