Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

*kl*
Vad snygga allas hästar är. :D

Foto1633.jpg

Urusel kvalitet tyvärr, taget med mobilkamera.

Foto1189.jpg

Med lillmatte som är den stora favoriten. Ska ju bli hennes tävlingshäst förhoppningsvis om några år

Munkorg på en 2-åring? Nu är ju snart betet slut men tanken för de flesta unghästar är i min bok att de ska ha fri tillgång och gärna vara lite runda på höstkanten, så de kan växa bra på vintern också. Eller är hon sjuk?

*KL*

Min 09:a vill också vara med här! (Bilder kommer snaaart! Skriver nu bara för att wf äntligen skrivit in mig som ägare som har varit ett stooort problem länge...)
Han heter iaf Nói frá Hrólfsstaðahellir och är en gigantisk svartskäcksvallak :)

Hans pappa är Spói (från samma gård) och är bedömd till 8.1 med 7 för skritt, 8 för galopp, 8,5 för tölt och vilja & (geðslag på isländska, kommer tyvärr inte på svenskt ord..) och 9 för trav och form under ryttare. (Han har även i tidigare visningar fått 9 för tölt och 9 för vilja).
Hans mamma heter Nös (från samma gård) och är totalbedömd till 7,81 med 8 för tölt o skritt, 8,5 för trav, vilja och form under ryttare och 9 för galopp, ja och 5 för pass.. Snygg är hon inte 7,74 ;) (tack och lov är han inte ett dugg lik henne!)

Jag fick han i present i våras och jag hoppas att han har ärvt sin fars temperament (mamman lämnar lite väl hårda avkommor för min del) och bådas bensprattel, och att kombinationen fyrgångare med fyrgångare inte har slutit ut tölten. Förhoppningsvis rockar vid tävlingsbanorna om några år :)

Och ja bilder kommer :)

//Petronella

Munkorg på en 2-åring? Nu är ju snart betet slut men tanken för de flesta unghästar är i min bok att de ska ha fri tillgång och gärna vara lite runda på höstkanten, så de kan växa bra på vintern också. Eller är hon sjuk?

Japps jag har munkorg, på en 2-åring :) Håller med dig om att de ska vara lite runda, och just det "LITE"! Hon ligge inne med en övervikt på ca 50 kg. Bilderna gör henne kanske inte rättvis men hon är fet. Munkrgen är dessutom uppklippt i botten för att inte begränsa så mycket.

Han är smalt byggd än så länge. Dock är ha lagom i hull. Känner nätt och jämnt revbenen och överlinjen är bra och fint rundad. :grin:

Han är smalt byggd än så länge. Dock är ha lagom i hull. Känner nätt och jämnt revbenen och överlinjen är bra och fint rundad. :grin:

Ptja, de flesta tvååringar är väl ganska spinkiga än så länge.
Jag tycker att unghästar ska vara lite småtjocka, och inte i det hull som är normalhull för en vuxen häst.

För övrigt, :grin: smirk på dig med. Trevligt värre va?

Jag håller med om båda hästarna faktiskt. Tvååringar ska gå i flock och ha fri tillgång, tycker jag. Om de rör sig mycket och äter mycket så kanske de blir lite småtjocka men de bygger iaf muskler och har lite att "ta av".

Jag låter tom med treåring vara rund för att hon ska bygga muskler och växa som hon ska. (Rids inte än, men får följa med som handhäst ngra korta turer i veckan.)

Ja, min var minsann inte vidare tjusig som treåring ;) Han var rätt fet, och överbyggd. Men han hade kul sällskap i hagen och rörde sig mycket.
Så länge de inte är så där sjukt, valkigt feta eller man överfodrar med massa kraftfoder och det kanske är fångvarning så!

Ptja, de flesta tvååringar är väl ganska spinkiga än så länge.
Jag tycker att unghästar ska vara lite småtjocka, och inte i det hull som är normalhull för en vuxen häst.

För övrigt, :grin: smirk på dig med. Trevligt värre va?

Jag tycker inte som du i detta läget... tycker inte unghästar med outvecklade leder, senor och ligament ska gå å bära på en massa övervikt. Jag tycker det verkar lika ohälsosamt som feta barn och tonåringar...

Ang smirken får du tolka den hur du vill men va iaf inte menat som något otrevligt eller snorkigt....:crazy:

Jag tycker inte som du i detta läget... tycker inte unghästar med outvecklade leder, senor och ligament ska gå å bära på en massa övervikt. Jag tycker det verkar lika ohälsosamt som feta barn och tonåringar...

Ang smirken får du tolka den hur du vill men va iaf inte menat som något otrevligt eller snorkigt....:crazy:

Fast övervikt tror jag inte nån tycker att de ska vara, men ha lite att ta av. Unghästar kan tappa snabbt om de hamnar i ett växtryckt mitt i vintern tex.

Fast övervikt tror jag inte nån tycker att de ska vara, men ha lite att ta av. Unghästar kan tappa snabbt om de hamnar i ett växtryckt mitt i vintern tex.

Precis. Feta behöver de inte vara, det är aldrig bra, men jag vill ha dem rundare än en icke-växande häst!

Och därför hade jag nog velat ha isabellen lite rundare, för han ser ut att vara i fin visnings/tävlingskondis! :)

Och bilder kan ju ljuga, men din svarta ser ut som min ridhäst, ungefär. Som en ngt kraftig dressyrhäst ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka