Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Ja, han är lugn och fin. :-)
Hoppas bara vi kan få fram ordentligt med vilja.
Tänkte det skulle bli en tävlingshäst av honom, men det får vi ju se.
Nu tränar vi mest tillit och tar det i hans takt.
Hur mycket brukar de växa från denna åldern till fullvuxna? Verkar vara väldigt individuellt, från ett par cm till nån dm. Lillkillen är nu max 135, men rätt hög bak.

Vad händer med era småkillar? Skriv och berätta! Eller gör ni inte så mkt med dom nu kanske. Vi tränar tillit också för våran kille är lite reserverad men nyfiken=) Vi ska gå lite med han idag. Få se hur det går. Han drog mest hela tiden förrut och nu har vi inte gjort så mkt med han på ett tag. Ska bli skoj att se vad det blir av han.=)

Min 3-åring går fortfarande på unghästbete i Linköping. Efter sommarbetet, i månadsskiftet sept/okt. kommer han och hans bror hem och sedan skall de ridas in under vintern.
Ev. kommer ytterligare en bror till dom till oss och skall ridas in.
Kul med tre jämngamla halvbröder!

main.php

Brandi i september 2011

/Malin

Min buse lever fortfarande mest vildhästliv med kompisar på stora lösdriften. Men jag har börjat att gå upp med honom till stallet för att pyssla osv lite då och då. :)

Han är väldigt cool och bryr sig inte om diverse ljud och läskiga saker. När han väl går så går han fint i grimskaftet. Han kan dock ibland tycka i början att han inte alls ska behöva gå. Men med lite övertalning så går det hur bra som helst.

Däremot är han lite knepig på det viset att han inte gärna vill gå ut ur stallet :p Det är ju superskönt att stå och mysa med matte och bli borstad.

Han ska vara vildhäst denna sommaren med de andra unghästarna sen i höst kommer jag att flytta honom till lösdriften uppe i stallet så att jag kan börja lite mer med honom. Vänja vid träns och sadel, tömköra, följa med som handhäst när jag rider osv i lätt skala. :)

Hans halvsyster är 5 och ska börja ridas in nu så det ska bli spännande att se, de är lika både i utseende och lynne. :)

Det gick jättebra med Teitur i dag! Vi är så glada! Vi började med att gå med 09an och han i samma lilla ring och sen ensam och jag gav honom signaler att gå fram och han gick fram och stannade nästan på en gång när jag ställde mig framför honom och sa hoo.. Duktiga bebisen! Han stod sen och såg helt chockad ut! Vad har jag gjort! Satt fast med grimma och longertöm! haha snutten! Sen stod han kvar på samma ställe som jag stannade han på i säkert en kvart och vi gosade med båda en lång stund där på samma plats=) Åh vad jag älskar dom mina små godingar!=)

KL

Mist går fortfarande i storflock och njuter av livet. Planerar hemflygning till hösten ihop med vårt andra sto. Kommer antagligen att betäcka henne innan, lutar åt att det blir med Sólon http://www.skaney.is/pages/kynbotahross/stodhestar/solon-fra-skaney/.

Sedan väntar grundjobb med henne i vinter. Satt precis och kollade på gamla bilder på henne, tänk vad stor hon blivit!

Från baby som springer med mamma

b13ef8c5-56f3-48cd-b18f-ccdecd55702e.jpg

till stora tjejen... denna bild är dock från sensommaren.. får se till att fixa lite nya bilder.

431491_224574510964342_191956240892836_470366_1816451810_n.jpg

Åker troligen till Island i maj när andra stoet visas så då blir det mycket bilder även på Mist :)

Joru! Han ska vara med han! :rofl: Men han springer mest ivägen men det skiter han i :D

En fråga..
Hur äter era 08or? Hur ser en dag ut? Våra går på lösdrift och har fri tillgång på medelhö och ngr dl kraft grund varje morgon. 09an har lätt att bli tunn så dom får fri tillgång nu. Men till hösten om han är kvar hemma så blir det mera uppdelat under dagen. Figge är dock av den lättfödda typen och är som mig. Behöver bara titta på mat så går vi upp :d Men han är inte fet och det behövs ju lite på kroppen om man ska bygga muskler.

+ Bellabus
Tack. :D

Han är en riktig goding (och jag är inte aaaaalls partisk :angel:) och han är himla lugn och klok. Vem vet om det kommer ett ryck med vildhästfasoner sen, men han har hittills aldrig varit det minsta lilla åt det hållet. Inte ens när han var hingst. :)

Min lillskrutta kommer av olika anledningar inte göra så mycket i höst, så vi har redan påbörjat grundarbetet som annars skulle göras å. Har longerat ett par gånger och börjat lära in gas/broms för röstkommando, springa vid hand m.m. Lite bristande framåtbjudning för tillfället, så vi har lite att jobba med. Visar taktrena grundgångarter, har enstaka gånger visat tendens till tölttakt men inte mer. Löshoppas regelbundet någon gång/månad. Planen är inridning våren -13.

Bärnt the cräjzy goat :rofl:

Idag har nog lilleman gått ner sådär 50 kg eller nåt. Hur kan de bara fälla så otroligt mycket?

Idag har han haft ett schabrak på sig för första gången, dottern har köpt ett till honom som han ska ha sen när han blir stor. :)
Foto2904.jpg

Och idag var det inget trams alls om att inte vilja gå genom dörrar utan han gick så fint så. :banana:

lillkillen står utanför hagen för första gången på läääänge och blir ompysslad av husse på "hästparkeringen" som husse säger =)

tussilago-och-hästar-mars-049.jpg

KL

En av mina 09or, Kongur, fick prova att springa runt lite i longeringsvolten idag.
106.jpg
[/IMG]

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka