Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Oj det var ett tag sen. Kul att se han igen då.=) Är han långt bort?

kl
Min "LILLA" Teitur har blivit fin nu när han har laggt på sig lite mer fett. Han har växt så fort så kroppen hinner inte med. Han rymde idag när jag skulle ta ut Figge för en ridtur men vi hann få tag i han innan han for ut på åkern! haha skrutt! Han är så go och såå nyfiken. :love:

En dagsfärska bilder av min gokille=)

teitur1.jpg

teitur2.jpg

Uppar tråden lite!

Skulle vara kul att höra hur det går för er här inne med era 09or. Vad är gjort och vad komma skall? :)

Mina två går på bete. Skrugga här hemma i en stoflock och Kongur är borta på sommarbete i hingstflock.
Han kommer hem i september och då tänkte jag börja lite med honom, sadelvänja och ev. sitta upp. Hur länge och mkt jag gör beror på hur det går. Detsamma med Skrugga om jag har henne kvar.

Min Teitur går hemma nu i hagen och bara är. Har gått med han lite och tränat lite start och stopp. Han ska ev till Strömsholm i höst på utbildningen där. Få se hur det blir. Han äter och mår bra=)

9-12/8 skall jag på en kurs på Stenholmen med Tindra (mor till min 09: a Brandi) och då räknar jag med att hinna kolla på min 3-åring samt kompisens 3-åring (båda efter samma hingst)! Skall bli såå kul (både kursen och att se 3-åringarna!)!!

Malin

kl

Min 09:a häromdagen:

Det kliar i fingrarna att påbörja träningen, men det får vänta lite till. Hon behöver lite mer tid och jag är höggravid. Är "provsutten" och longerad ett par gånger.

En uppdatering från mig och Dimma, dock utan bilder men det får komma i nästa uppdatering.
Har börjat med daglig hantering, borsta och visitera osv. Har även gått promenader, bort från stallet och en bit på en öde väg vilket har gått bara bra. Hundarna har varit med så dom har vant sig vid varann och det är inga problem alls.
Igår tog vi oss till paddocken där jag ville testa att ha henne i longerlina och se om jag kunde få henne att gå runt på volt. Det va svårt för henne i början men efter ett tag skrittade hon på bra runt mig i båda varven och kunde göra halt när jag bad om det. Tyckte det räckte med det vill inte att det ska bli för mycket.

Vill gärna ha lite tips på hur ni andra börjat med longeringen och hur det har gått? =)

KL

Hörrni nu drar det ihop sig!

Min ena 09 har kommit in från betet och jag tänkte jobba med henne nån månad eller så nu, göra henne sadelvan och om allt funkar som det ska, sitta upp på henne, den andra ska vi hämta hem från hingstbete i morgon, spännande som bara den då jag inte sett honom på några månader nu!

Så här så Skrugga ut idag!
007-1.jpg
[/IMG]

Min 09 a som jag precis köpt :love:
Är helt kär i den här snälla pojken :love:

392464_3654861010631_1941303223_a.jpg

561607_3654858650572_657739471_n.jpg

dimma3_zps33c18c6a.jpg

dimma2_zps3b67ac64.jpg

Min Dimma har gått och "biffat" på sig under sommaren. Har börjat longering och sitta på henne. Allt har fungerat bra, lite seg i longeringen men det kommer väl när hon väl förstår vad hon ska göra !
Nästa helg kommer en sadelprovare till oss och i november åker hon iväg på inridning.
Någon annan som kan berätta lite om ni haft er häst på inridning, hur har ni fortsatt med hästen när den kom hem sen?

/ Elin

KL

Har haft mina 09or hemma och jobbat med dem drygt två veckor nu.

Så här ser de ut
Skrugga:
021.jpg
[/IMG]
Med min medhjälpare på ryggen:
070.jpg
[/IMG]

Kongur:
094.jpg
[/IMG]
155.jpg
[/IMG]

KL

Har haft mina 09or hemma och jobbat med dem drygt två veckor nu.

Så här ser de ut
Skrugga:
021.jpg
[/IMG]
Med min medhjälpare på ryggen:
070.jpg
[/IMG]

Kongur:
094.jpg
[/IMG]
155.jpg
[/IMG]

Åh vad fint det ser ut!! Jag väntar på sadelprovning och hoppas kunna longera med den och sedan sitta upp med den på.
Jag har blivit ledd ganska mycket när jag sitter på henne, men när jag själv sitter på och ska få fram henne så är det tvärnit. Har ni några tips på hur jag får fram henne. Har berömt med massor klappar och fina ord så fort hon tar ett kliv men det hjälper inte speciellt

Kombinera dina och medhjälparens hjäper dvs när medhjälparen leder hästen framåt använder du dina framåtdrivande hjälper samtidigt (tex röst, skänkel, pet med spö) för att lära in hjälperna.
Det är ju på inget sätt inbyggt i hästen att den ska gå framåt då vi använder skänklarna utan det är ju en hjälp som måste läras in. Generellt sett tycker jag att de flesta unghästar har lättare att förstå att de ska gå framåt när man petar dem på rumpan med spöt än skänkelhjälperna.

Det är också lättare att få hästen att svänga än att gå rakt fram, om man tar ledande tygeltag brukar hästen åtminstone gå runt (vilket är bättre än att stå still) sen kan man erbjuda hästen att gå rakt fram.

Jag rider unga hästar mycket i sällskap med andra, äldre häatar, då hänger de gärna med och så använder man hjälpera samtidigt som man har draghjälp av den andra hästen.

Kombinera dina och medhjälparens hjäper dvs när medhjälparen leder hästen framåt använder du dina framåtdrivande hjälper samtidigt (tex röst, skänkel, pet med spö) för att lära in hjälperna.
Det är ju på inget sätt inbyggt i hästen att den ska gå framåt då vi använder skänklarna utan det är ju en hjälp som måste läras in. Generellt sett tycker jag att de flesta unghästar har lättare att förstå att de ska gå framåt när man petar dem på rumpan med spöt än skänkelhjälperna.

Det är också lättare att få hästen att svänga än att gå rakt fram, om man tar ledande tygeltag brukar hästen åtminstone gå runt (vilket är bättre än att stå still) sen kan man erbjuda hästen att gå rakt fram.

Jag rider unga hästar mycket i sällskap med andra, äldre häatar, då hänger de gärna med och så använder man hjälpera samtidigt som man har draghjälp av den andra hästen.

Tack för tips! Ska verkligen testa att ha med lite draghjälp från en annan häst nästa gång också!

Hej å hå vad Kongur har växt! Rätt lika i huvudet han och Fáni också.
Dom ser fina ut bägge två!

Fast Kongur är liten....skulle vilja ha lite av Fánis benlängd på honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka