Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

*kl*

Den 30/9 hämtade Thrandur och jag hem våra 09: or från Stenholmen, där de haft det skönt de senaste åren.
Stora är de och inte helt ledvana (så klart).
Under veckan har vi båda jobbat med att leda dom, ta ut och in dom ur hagen och bara flytta undan och röra vid dom all over.

main.php

Jag och min Brandi.

main.php

main.php

main.php

Åh vad kul det är att få börja lära känna sin häst!!:banana:

/Malin

Åh vad fin Skrugga var. Vem är hon efter?

Fettso: Härligt tecknad häst. Visst har du köpt den av dachni (eller något i den stilen?) här på buke?

Skrugga är e. Hvessir frá Ásbrú (e. Thoroddur frá Thoroddstödum u. Samba frá Midsitju)

Min Skrugga kan nu ridas runt på ridbanan i skritt, trav och galopp, hon kan svänga och stanna (i och för sig med väl tilltagen bromssträcka). Hon kan ridas ut en sväng med sällskap i skritt, trav och galopp.

Det känns alldeles lagom för tillfället så nu ska hon ut i unghästflocken några månader igen.

Så här såg hon ut idag:
023.jpg
[/IMG]
004.jpg
[/IMG]

Vad fin hon är! :)

*kl*
Min 09:a såg ut såhär för några veckor sedan då hon kom in från betet.
Braela3_zpsb4e77ecd.jpg

Och i våras:
184734_106472912765594_100002086577362_64820_2199704_n.jpg

Hon kommer till Sverige den 3 nov. Jag längtar så fruktansvärt mkt! :love: :love: :love:

Ganzo- Vad häftigt att hon redan visar så mycket rörelser! Talangfull häst. (Och ryttare! ;))

Vilken glädje dessa underbara islandshästar ger oss. Och förhoppningar:)

Jag har också en 09 som har blivit insutten och nu går på vila igen. Hon heter Kylja fra Kleiva.

Här är två rid/sitt bilder på henne.

http://2.bp.blogspot.com/-RbYA8W7pG...1600/Kyljas+insittning+h%C3%B6sten+12+121.JPG

http://1.bp.blogspot.com/-Pb-4kGdUp...L8/s1600/Kylja+b%C3%A4sta+h%C3%A4sten+009.JPG

Spännande att se vad som blir med våra fina hästar:)

Fina bilder på Era 09or!

Åh vad fint det ser ut redan!!
Vi va och testade ut sadel igår hos det stora Islandshästcentret i Uppsala. Oj många fina sadlar men det fick bli en Hrimnir Pro till min lilla kompakta tjeja!

Dimma123.jpg

527424_10151086886941434_2019645451_n.jpg

Glömde lite bilder i förra inlägget så här kommer dom!
Vill se mer bilder på era 09or hur dom utvecklats över sommaren =)

Någon som vill svara på hur mycket kraftfoder er 09:a får? Känns som att det inte räcker med hö nu när hon växer :o

Alla våra unghästar får bara hö (fri tillgång med bra värden) så länge de inte jobbas.

*kl*
Vte inte om jag presenterat Litla-Bergthora här?
En -09 som står hos oss och som jag jobbat med lite under sommaren och ska jobba med i en knapp månad nu också. Vi ska sitta upp och styra runt några gånger innan hon får vila till riktiga inridningen sker i vår/sommar. Hon rör sig väldigt fint i alla gångarter, ser fin ut, men är lite liten (men det tycker jag nog mest för att alla våra hästar blir runt 145..).
Hon har lite rolig stam, har ridit både mamman och pappan mycket. ue. Hrimnir från Ödmården och e. Glitnir frá Höskuldsstödum vilken är min gamla hingst.

11vattar1-700x1012.jpg

1bergthora1-700x874.jpg

ihopslapp06-600x423.jpg

ihopslapp05-600x408.jpg

Mist, vilka snyggingar du har!
Elinbeyla:Vad söt!
Våra hästar får alla 3 dl Krafft Muskel och 1 dl vetekli/dag samt Selevitan varannan vecka.
Våra hövärden lämnar en del att önska...

Brandi har haft sadel på sig några gånger nu och igår hade han bett i munnen första gången.
Hade ett rakt novabett (i silikon) under repgrimman.

main.php

main.php

main.php

main.php

main.php

Han är väldigt lättlärd och okomplicerad hittills :)

/Malin

Åh vad bra bilder ni får på era hästar när de visar gångarter!!
Ska se om jag kan knäppa av lite bilder en dag när hon visar nått.
Dock har hon inte visat så mycket aktion i sina gångarter.. Hon visar alla (utom passen) men det är väl inga höga steg direkt som era ser ut att ha. Kanske kan bli skillnad under ryttare sen?
Just nu är hon mest söt, snyggheten finns där inte med all päls :D

Undrar om ni kan dela med er av ena erfarenheter eller tips på läger/kurser m.m. för att lägga en bra grund för sin unghäst?

kl

Här har det bokats in en första träning. Hästen är longerad med ryttare på två gånger och kan start/stopp, svänga fungerar okej. Tanken är att få hjälp att lägga upp "inridningsstrategin" inför våren. Hon är troligen fyrgångare och ingen naturtöltare (har sett tölttakt enstaka gånger när hon blir väldigt exalterad, annars är det trav i all möjliga tempon som gäller) och behöver förmodligen tränas lite annorlunda än min andra häst som är femgångare med väldigt mycket tölt. Ska bli kul att se hur tränaren tycker att jag ska jobba med henne från början.

Någon med erfarenhet av inridning av den här typen av häst?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka