Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

kl

Träningen igår var riktigt nyttig! Fick jobba med att väcka med snabba effektiva hjälper och se till att hon börjar ta i och röra på sig ordentligt. Kände verkligen att jag fick en "aha-upplevelse" och vet nu exakt hur jag ska jobba henne de sista gångerna innan vilan. Pang boom igång, friskt tempo framåt ett par varv, nedtagning, upprepa etc.

Har även fått lite perspektiv på hur mycket man får "gratis" med en häst som har lättare för sig...

kl

Träningen igår var riktigt nyttig! Fick jobba med att väcka med snabba effektiva hjälper och se till att hon börjar ta i och röra på sig ordentligt. Kände verkligen att jag fick en "aha-upplevelse" och vet nu exakt hur jag ska jobba henne de sista gångerna innan vilan. Pang boom igång, friskt tempo framåt ett par varv, nedtagning, upprepa etc.

Har även fått lite perspektiv på hur mycket man får "gratis" med en häst som har lättare för sig...

Vad spännande att ni kommit rätt långt i ridningen. Hur länge har du haft henne igång/ arbetat med?
Min lilla tjej är på inridning nu och kommer hem om en månad.. har inte riktigt bestämt hur jag ska göra med henne sen. Hon går inte på lösdrift och känner därför att jag vill aktivera henne på något sätt även om det inte blir så tufft såklart. Kanske miljöträna 1-2 dagar i veckan dvs skritta ut med de andra eller tycker ni att dom ska få "stå" helt och vila?

Fast vi har egentligen inte kommit särskilt långt, det var tredje gången jag red henne utan lina. Red ett pass igår också så totalt sett är hon riden fyra gånger, blir två-tre pass till innan hon ska vila. Markarbetade henne lite i våras, sedan har hon stått hela sommaren då jag var höggravid.

Min kommer vila helt, underlaget blir så dåligt under vintern ändå och jag har inget ridhus :)

*delvis KL*

Kul att se att det går så bra för många!

Det går lååångt över förväntan!
Min lilla svarta Hnáta rids nu i skritt, trav och galopp i padocken. lyssnar otroligt fint på vikt och sitshjälper. Hade tänkt rida ut henne någon gång tillsammans med min andra lite äldre häst. Efter det får hon vila till efter nyår.

Min andra treåring, Lokkur, ska få en lite träningsperiod under tiden som Hnáta vilar.

Hur tänker ni med att visa som 4åringar?
Jag är iaf sugen på visa minst en av mina :D
Har aldrig gjort det, men nån gång ska ju vara den första, eller hur?:idea:

*kl*

Min 09:a gör framsteg! Hon är så himla rolig att jobba med. Planen är att påbörja inridning efter nyår om allt går som det ska. :)

Ang visningar, så ska hon visas. Men inte nästa år, utan när hon blir 5 år i såna fall. :)

20121113_120014.jpg

20121113_1157180.jpg

20121114_1331480.jpg

Vad kul att det verkar gå bra för alla!

Jag vill få min lilla visad men det får nog bli när hon är 5år. Har aldrig visat häst själv så kommer nog se till att någon annan sköter de jobbet ;D

Är i valet och kvalet om jag ska låta Dimma vila till våren.. Skicka iväg på lösdrift för att bara få vara häst eller ha kvar henne i stallet och ta någon tur då och då med henne och varva med longering/tömkörning.. Vad har ni andra för tips?
Just nu är hon iväg på lite inridning och är tillbaka till jul!

Om man låter dom vila mellanåt en längre stund kommer man få börja om helt sen? Tips och åsikter tack :D

Så himla söt! :love:

Här går det också framåt! :)

61660_10151294566495552_102865094_n.jpg

På söndag ska vi på vår andra tömkörningslektion!

Så himla söt! :love:

Här går det också framåt! :)

61660_10151294566495552_102865094_n.jpg

På söndag ska vi på vår andra tömkörningslektion!

Åh vad fin!!! Och så duktig!
Går ni kurs för en intruktör då? Låter jättekul, skulle vara väldigt nyttigt för en annan att få intruktioner för att göra rätt. Sist jag testade tömköra Dimma så tog det 5min sen gick vi av ridbanan :/

Ja det är en ridklubb/ridskola som anordnar lektioner på sin anläggning med en instruktör som själv tävlat i körning (hur högt har jag dock inte koll på men det är ju lätt att kolla upp via TDB om man vill).

Man får träna på vad man vill. Man är en och en eller två och två olika tider efter ett schema. De som bara tömkör är först och de som kommer med vagn är sist.

Jag ska nog ta med däcket på söndag i fall att. Hon hade haft däcksläpa där tidigare men slarvat bort den så jag tar med mitt eget.

Men egentligen är jag mest med för min egen skull och för att lära mig. Jag har dålig koll på tömkörning, hur man håller tömmar och håller reda på allt och pisken och hur man gör tygeltag.
Jag tömkör med baktanken att köra in min häst. Andra kanske tömkör för att det är ett bra alternativ till träning för hästen :)

Så vi har övat på slalom mellan koner, stopp och start... Vi gjorde inte mer än så sist pga första gången ponnyn var borta, första gången i ridhus, första gången jag höll i ett par tömmar typ :o

Nu har vi övat mer och det känns som vi gjort framsteg så det ska bli jättekul på söndag! :)

Har suttit på min Brandi 5ggr nu och kan trava och galoppera själv på ridbanan.
Här är några bilder från i fredags.
I onsdags fick Brandi en vargtand borttagen av tandis/vet. så vi rider bettlöst just nu (älskar Micklemtränset!).

main.php

main.php

main.php

main.php

main.php

Alldeles snart är det dax för herren att checka in på ett vinterhotell där han skall vila på stora ytor i ca 3-4 månader :laugh:

/Malin

Vad duktig han är! :)

em76: Tack! :)

*kl*

Min fina dam går från klarhet till klarhet. Finns inget som bekymrar henne. Hur enkel som helst i all hantering.

20121124_132154.jpg

20121125_113540.jpg

20121125_113537.jpg

20121125_123754.jpg

Jag måste fråga er, hur envisa är era pållar?

Jag gör något med min ponny 3-4 dagar i veckan men max kanske 20 minuter per gång (de gångerna det tar så lång tid är när vi tömkör "lilla rundan" i skritt) men oftast om vi gör något "vettigt" ;) så blir det 10-15 minuter från att vi lämnar stallet till att vi går in igen.

Min lille kan få för sig att tvärstanna och bara stå stilla och glo på mig ibland. Känns som det har att göra med att han blir trött, antingen i huvudet eller i kroppen... Så försöker att inte trötta ut honom. Har fått tips om att 10 minuter varje dag är bättre än tex en timme två dagar i veckan. Men det behöver man kanske inte vara hjärnkirurg för att räkna ut.
Men han kan göra så efter 10 minuter också bara och då borde det inte vara trötthet utan mer ett test från hans sida känns det som. Men jag är inte säker på vad det är.
Han totalvägrar att gå bara. Det händer inte alltid men har hänt några gånger... Oftast händer det efter att han travat lite och sedan vill jag sakta av till skritt men då stannar han och vägrar gå. Då har jag tvingat fram honom i trav igen och sedan saktat av på nytt och sedan avslutat direkt han gjort rätt...

Hur gör ni med era?

Senast ändrad:

Inläggsskapande på hög nivå här!

Måste bara säga, hoppas ni tycker det är okej att jag är här med min halvislänning.
Tycker det är trevligare och mer likt mitt tänk här än i 09-tråden på avel/ridning där det mest är halvblod som redan rids i alla gångarter flera gånger i veckan och börjar hoppas in på hinder... Känns inte som jag är i nivå där med min ponny men jag är inte ledsen för det. Jag har min plan klar för min lille och han är ändå inte välkommen på något spektakel för unghästar... (Det tråkiga med att ha en korsning med okänd stam)

Visar man (renrasiga) islandshästar unghästar på något speciellt? I likhet med att halvbloden har tex treårs och kvalitet?

..och jag passar på att tjuvläsa lite här :o eftersom mina två treåringar jobbats lugnare än många "halvblods treåringar" (inga "unghästspektalek" för dem heller) och dessutom tillhör en töltande ras så särskilt tölt och unghäst är jag intresserad av. Och de diskussionerna är det ont om hos "halvblodsryttarna" ;)

Och även jag tjuvläser här, känner inte att jag passar in riktigt i avel/ridnings 09: trådar heller.. :D

*kl*

Idag var vi ute på riktiga äventyr. Började med att ett gäng gäss rymt från en gård i närheten. Kom förbi dem och ser en bunke getter i en hage där jag aldrig sett getter förut. När vi red hemåt igen så var plötsligt getterna inte i hagen utan stod och glodde på oss utspridda över hela vägen.

Ungefär där misstänkte jag att jag skulle få hjärtinfarkt, tant fick lite lätt nippran så jag såg framför mig hur jag tappade snöret till lilleman som skulle springa ut på stora vägen och bli överkörd, tant skulle fara runt och dänga av mig rakt bland getterna som skulle spela fotboll med sina horn och med mig som boll och sen skulle hon ramla ner i ett dike och bryta tre ben. (ehm, ja jag har lite livlig fantasi ibland :angel:)

Men lilleman tittade på oss, konstaterade att vi var töntar och fortsatte gå hemåt medan getterna i ren fasa över denna stora mammut sprang in i hagen igen.
20121127_124025.jpg

Mina små pälsklingar

20121127_124010.jpg

Mycket väluppfostrad tant håller sig undan så jag kan få bra bild på lilleman.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka