Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

hej hopp... Snart kanske Jag kan vara med bland era 09-or..
Hämtar hem en kille i morgon (troligtvis), Han har "varit" blup hingst, han har 4 avkommor, nu är han ny kastrerad..

Spännande :)..

Niki->Vad spännande! Vad har du för hästras?

Jag har Rocky Mountain hästar, en sexåring och två tre åringar.
Här är en av få ridbilder på hästarna, vi tog en dag för att fota i somras. Detta är ett av treårs stona och hon är inte riden särskilt mycket. (Och nej, jag brukar inte rida barbacka i grimma, men testade inför fotot eftersom hon är en så lätt häst).
percy2.jpg

Min andra treåring har jag fortfarande inga vettiga ridbilder på, så det får bli en från september, ganska snart efter att hon kom hem till mig. Och tja, hon reds in under ca 30 dagar från att vara knappt ledvan i februari, gjorde sedan inget förrän hon kom till mig och här är hon inte riden 10 gånger än... (Men pysslad med, tömkörd och hanterad).
DSC_0043.JPG

..och sexåringen, som tveksamt är i utbildningsnivå med många av halvblods treåringarna...
DSC_0032crop.jpg

Så fina! Särskilt den siste. :) Kul med en så udda hästras. Vet du hur många det finns i sverige?

Cress- Vad kul!

Tack! Jag är väldigt nöjd med dem.
Det finns tre individer i Sverige, du har precis sett alla på bild. :D De första två kom hit för snart ett år sedan, den tredje kom i månadssskiftet augusti/september. I Europa verkar det finnas omkring 400 individer och enligt databasen i USA finns det ca 20 000, men då anser vissa att många inte lever idag utan att 12 000 kanske är ett mer relevant antal.

..och den siste är ju både hingst och sex år så han har ju lite mer utstrålning och "titta på mig" sätt än treårs stona.

..och så finns det några hästar av närbesläktade ras, åtminstone en Kentucky Mountain och en Spotted Mountain, där den Spotted Mountain hästen visade upp sig på NM för Islandshästar i år.

Välkommen till ditt nya hem Ofeigur.. :)
E:Pegasus fra sveinatungu..
Ue:askur från håkansgården..

Nu kommer han bara få vara, idag går han ensam i en av hagarna där jag vet att elstaketet fungerar bäst;).. Han ska inom kort få släppas ut i hagen med de andra.. Sen ska vi börja jobba med honom från marken.. Men det uppdaterar jag då när vi börjar med honom..

Spännande!! Bild! :bump:

Innan snön dumpade ner här i roslagen så hann vi öva lite på detta;

PB249579.jpg

PB249582.jpg

PB249587.jpg

PB249588.jpg

Vi har även vart iväg på lektion nr 2 och den gången drog vi däck i ridhuset vi var i! Samma däck som de stora hästarna också får öva och att dra och jobba med. Men min lille bara gick där och var duktig, det var nog lite jobbigt för honom! Han travade in i transporten när vi skulle hem, ville INTE vara kvar på ridskolan, haha!

Härligt alla 09or:)

Kyljakylja135.jpg

Kylja vilar fortfarande hon är lite otålig nu och det märks att hon har behov att göra något mer än bara gå i hagen med kompis. Men hon får tålmodigt vänta på våren;)

Tack ni som kommenterat förgående bilder:)

Spännande!! Bild! :bump:

Innan snön dumpade ner här i roslagen så hann vi öva lite på detta;

PB249579.jpg

PB249582.jpg

PB249587.jpg

PB249588.jpg

Vi har även vart iväg på lektion nr 2 och den gången drog vi däck i ridhuset vi var i! Samma däck som de stora hästarna också får öva och att dra och jobba med. Men min lille bara gick där och var duktig, det var nog lite jobbigt för honom! Han travade in i transporten när vi skulle hem, ville INTE vara kvar på ridskolan, haha!

Åh så duktig!!
Gjorde han allt "självmant" eller fick du hjälpa till nått? Ser så enkelt ut på bilderna :)
Vad ska man tänka på ifall att hästen tokvägrar tex gå på en bräda eller gå över en stor vattenpöl? Måste miljöträna min tjeja när hon kommer hem.. Hur kan man hjälpa hästen att känna sig trygg? Beröm? Klappar? Godisar?
Ge gärna lite tips :D

Åh så duktig!!
Gjorde han allt "självmant" eller fick du hjälpa till nått? Ser så enkelt ut på bilderna :)
Vad ska man tänka på ifall att hästen tokvägrar tex gå på en bräda eller gå över en stor vattenpöl? Måste miljöträna min tjeja när hon kommer hem.. Hur kan man hjälpa hästen att känna sig trygg? Beröm? Klappar? Godisar?
Ge gärna lite tips :D

Min lille på bilden är helt oberörd av sådana här saker men just vid detta tillfälle hade jag en kompis med som hade en unghäst med sig (äldre än min men är mer unghäst i psyket ;) ). Så innan fotona togs så hade vi lindat alla plastband runt bommen och fått kompisens häst att gå under och sedan i stort sett ta ner ett band i taget och fortsätta att gå under.

Stanna inte och lukta och "visa" banden för hästen, då gör man automatiskt en grej av det ;)

Vippbrädan är som att gå på transporten. Men man kan ju öva att gå på från sidan i början.

Öva i början på en plats där hästen känner sig trygg. Har man en ridbana man varit på tidigare är ju det jättebra :)

Vi leker fram och berömmer när dom gör rätt!
Kompisen hade med godis till sin häst medan min fick nöja sig med röst-beröm och klappar, han blir så nafsig av godis ur handen så det där får man avgöra själv vad som passar :)

Angående vattenpölar så tycker jag det är lättare att öva sen när man rider och gå efter en annan häst som är van att gå i vatten.

Att öva gå på presenning är nåt jag skulle vilja göra med min :)

Red ett kort pass på min idag, den lilla segproppen har förvandlats till en signalkänslig liten raket! Nu ska man bara hålla tungan rätt i mun och behålla henne så också. Om det går lika bra imorgon så blir det sista ridpasset för nu, då ska hon vila och gödas hela vintern lång. Någon som har tips på superfoder till en liten tunnis (ej mask eller problem med tänder)? I dagsläget får hon så mycket hö som hon orkar äta och 1 kg lusern/dag. Proteinbehovet täcks gott och väl och i dagsläget får hon i sig omkring 55 MJ men det verkar inte räcka till riktigt nu när hon växer. Var som 2åring på tok för smal och har haft mycket att ta igen. Komplettera med olja för att få upp energin kanske? Detta är ett nytt "problem" för mig, är van vid lättfödda hästar som ständigt behöver bantas :D

Härligt när det går bra!!

Foder är en djungel men för din del då så kanske havre vore något? Om hästen tål det?

Jag har problem med min att få i energi då jag misstänker att han är allergisk.
Fast jag vet inte vad det är, havren eller betforn. Började ge det och stackarn fick klåda direkt!!
Han är fortfarande inte återställd trotts att han bara fick fodret ca en vecka innan jag fatta att det var nåt fel och tog bort fodret. Han har slutat klia men har fortfarande kala fläckar, detta är över en månad sedan :( Så nu får han bara hö och lucern + linfröolja

Tack!
Tittar man i USA (rasens hemland) så tävlar man dem i specifika tävlingar där de nästan alltid enbart visas i tölt. (Förutom i exteriörbedömningen samt möjligen utklädningsklassen/klassen för barn som leds runt). I de flesta fall visar man skritt + ett långsamare tempo av tölt och ett snabbare. De hela avslutas med uppställning på linje och så brukar varje häst rygga individuellt för domaren (domarna). Oftast har man engelsk utrustning, men det finns även westernklass. Klasserna delas även in efter ålder på häst, om de är professionellt tränade/tävlade och hur högt benlyft hästarna har. Dessutom finns en "obstacle" klass, påminner nog mest om westerns trail, "polebending" klass (dvs slalom runt tunnor på tid i tölt) och ibland körs de i tölt... Däremot visas de aldrig i trav eller galopp på tävling. (Och vissa använder aldrig dessa gångarter, särskilt inte traven).

"Till vardags" används de ofta för uteritt. Jag har även sett artiklar om de som använder dem i distans (USA) och vet en schewiesiska som tränat (tävlat?)Trec med en av sina samt gjort något liknande agility med en annan.

När det kommer till mina hästar: I Sverige finns det ju inga tävlingar där jag kan visa dem och hittills har mitt fokus mest varit att grundutbilda dem i alla gångarter. Sedan är jag sugen på att testa lite alla möjliga olika saker med dem, tex distans, Trec, WE, bruksridning, dressyr vi får se vad vi hittar möjligheter och tid till samt vad som visar sig vara deras talanger. Men, det tar nog lite tid innan vi kommer dit, stona är bara tre år och ska dessutom föla till våren. Men, vi har ju som sagt inga tävlingar eller unghästchampionat som vi måste träna till så det får ta den tid det tar.

Just det, vad härlig han ser ut i tömkörningen! Jag blir ju sugen på att sätta upp/bygga lite hinder jag med!

Nu är min -09 hemma! det är han i avataren:)
Han är en riktig goding!
Jag har haft honnom hemma 1 v och han kommer alltid och tittar vad man gör och går med runt i hagen.
vi har bara kommit så långt att jag får på grimman och har ledit honnom korta bitar, grimman är lite farlig men nyfikenheten tar över;)
Han är inte hanterad mkt alls men det går super bra och det ska bli roligt att jobba med honnom:D

Knapplån.
Wohoooo min gigantiska Nói blev riden för första gången idag och hade visade upp alla gångarter (varit väldigt rädd att tölten skulle ligga långt inne i han, som på hans helbror, men han visa de både i övergång skritt - trav och trav - skritt) och är supersnäll (även varit väldigt rädd att han skulle ha samma humör som sin äldre syster med samma mamma, som efter 2års träning numer inte bockar och bara drar när hon blir väldigt arg...) :) Så lyckan är total. Att han just nu ser ut att ha stelopererat framknäna ignorerar jag och hoppas att de kommer med tiden, han har stammen för rörelserna - men får man både trevligt psyke och alla gångarter ja då får man kanske inte rörelserna ;) Syrran har som sagt rörelserna men inte psyket och brorsan är inte vid liv längre då tölten låg så långt inne att trots proffsträning i flera månader syntes inte tillstymmelse till tölt, psyket var halvokej och rörelserna bra...

Efter nyår hinner jag åka hem och jobba med han själv, just nu är de pojkvännen som hänger hemma och hann ta han några dagar (han är förtränad förra hösten, kunde att longeras, flytta rumpa, framdel, respekterar människor utan att vara bufflig eller rädd), hans största problem är nog egentligen att han är gigantisk, bilder kommer efter nyår :)

//Petronella

Kyljaisnoumlndec120592.jpg

Egentligen har jag inget nytt att komma med, men blev så glad över den här bilden som jag tog på Kylja igår att jag ville visa er den:)

Längtar som sagt tills hon ska skos igen och börja tränas lite.

kl

Uppdaterar med lite bilder, två dåliga ridhusbilder från träningen i november (första galoppen) och två från i lördags då solen sken och vädret var underbart.

IsagaloppDSC_0008.jpg

IsaDSC_0002.jpg

IsaDSC_0044.jpg

IsaDSC_0008.jpg

Vilka fina bilder:) Helt underbar färg tycker jag och stjärnen är pricken över iet:) Verkar pigg och framåt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka