Sv: Våra -09r!!!!Islandshäst!!
Jag har dock lite tråkiga uppdateringar om min 09a...
Vi har kommit en bit med ridningen, kunnat rida ut själv tölta lite på raksträcka, ta en galopp . Hade bokat in ridlektioner för en mycket duktig tränare också så kom bomben och small ner över oss..
Onsdags förra veckan efter vi hade ridit lite börjar Dimma bete sig konstigt. Hade inte alls ridit hårt eller länge men på henne verkade det som så eftersom hon la sig i boxen. Hon åt inget och tillslut visade hon tecken på kolik. Veterinären kom ut och konstaterade en rejäl förstoppning. Har så jävla dåligt samvete för att jag red henne, men hon visade ingenting innan!!
Hon fick kramplösande och blev av med det mesta i magen, aptiten kom tillbaka och hon blev sig själv.
Lördag morgon ringer de från stallet. Dimma har inte ätit upp morgonhöt och är hängig i hagen. Jag och sambon var iväg hos hundens uppfödare då hon skulle ha valpar så jag kunde inte åka dit direkt. En kvinna i stallet tar in Dimma från hagen var på hon kastar sig bakåt vilket hon aldrig gjort tidigare?! Hon har då även feber men aptiten finns där hela tiden.
När jag kommer ut ser jag en häst som hänger med huvudet, kontaktar vet då vi hållt kontakt sedan koliken. Vi ska avvakta då hon äter och dricker tycker vet.
Söndag fm ingen feber men fortfarande hängande huvud. Är i stallet hela dagen för att hålla koll på min tjej. Kvällen ringer jag vet för att rådfråga vad som kan vara fel. Dimma vill inte alls lyfta huvudet och kan inte dricka ur hinken som hänger uppe och vill heller inte ta hö på backen. Veterinären kom ut i månsdags och hittar då punkter/områden i hals och nacke som gör så ont att hon kastar sig bakåt
Igår åkte vi till Universitets Djursjukhuset i Uppsala. Det blev röntgen men den visade inte på någon fraktur eller spricka. Så idag står jag utan Dimma som blev kvar där uppe för ytterligare undersökningar
Långt inlägg.. men ville skriva av mig lite. Är så jäkla nervös!!