Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Visst är den vacker den där rumpan :angel:

Min är inte så stor hon heller, garanterat under 130 cm i dagsläget. Sedan har ju rumpan blivit något högre de senaste månaderna. Jag hoppas ju att hon ska växa lite till, men är inte jättestor själv så det blir nog bra oavsett. Men hoppas lite kan man väl få göra ;) Pappa är 142 cm och mamma ska enligt uppgift vara relativt liten.

Tack Elinbeyla och Sined:)

Kyljaochhingsten090_zpsc3eeebd5.jpg

Hon heter Kylja fra Kleiva
e:Kiljan frá Blesastödum och U: Von fra Verket som är mamma till Tigull fra Kleiva

Den mest bestämda dam jag haft med minst pannlugg och man;) Men mycket spännande:) Svårt att veta med unghästar vad det blir i slutändan allt ska ju stämma men roligt och en riktig utmaning är det.

Kul att ni skriver och visar bilder på era fina hästar:love::)

*kl*
Hur går det för era 09: or?
Jag har samma 09 på träning som tidigare och hon var lite tanig sist så vi jobbade bara fram till uppsittning och gav henne ledigt över hösten/vintern och jag har precis tagit in henne igen. Hon har verkligen vuxit på sig! Nu är hon mera vuxen i kroppen. Jag har suttit på henne inne i stallet och i lördags reds hon ut för första gången. Hon var jätteduktig. Cool, trygg och pigg. Tyckte det hela var väldigt kul. Vi red kanske 10 minuter i skritt och trav/tölt och hon väljer traven först och främst men har jättemycket tölt.
Tror det kommer bli en jätterolig ridhäst av henne.
thoraut1-700x937.jpg

thoraut2-700x937.jpg

Har precis börjat sätta igång så smått och lillhäst har fått skor fram, kommer skos runt om nästa gång.

Vi klarar av start, stopp och sväng rätt så bra nu. Svängningarna behöver både bli snyggare och smidigare men det funkar. Stoppet verkar fungera även från "räsergalopp" så det känns som att vi i alla fall har lyckats på den fronten. Har ridit ut två kortisar ensam utan några större bekymmer, hon är rätt så cool och trygg i sig själv. Kommer rida ut med sällskap nästa gång och öka tempot.

kl

Hur går det går för er andra? :)

Jag Har två 09or, den ena är jobbad med mer i dagsläget men båda är " ridna" i höstas. Styrbara och det finns hyfsad broms. Provat alla tempon av det som bjuds i gångartsväg, fokuserat på att jag bestämmer tempo och riktning.

Den jag jobbar med nu kan jag rida ut själv och vi har provat alla gångarter, håller på att hitta stabila knappar för respektive gångart just nu. rider ca 3 ggr i veckan resten i lösdriften med sin kompis den andre 09an.
Det finns Tölt men bara ett par steg åt gången, hen är en jäkel på grisepass:-/ men hen försöker förstå och för sitt bästa när jag ber om det

men frågan är Skor ni era eller hur gör ni??

Min tanke nu är att rida nån månad eller två till sedan jobba med den andre 09an ett par månader sedan växla igen. kanske avyttra någon av de andra så jag får tid.

Jag har dock lite tråkiga uppdateringar om min 09a...
Vi har kommit en bit med ridningen, kunnat rida ut själv tölta lite på raksträcka, ta en galopp . Hade bokat in ridlektioner för en mycket duktig tränare också så kom bomben och small ner över oss..

Onsdags förra veckan efter vi hade ridit lite börjar Dimma bete sig konstigt. Hade inte alls ridit hårt eller länge men på henne verkade det som så eftersom hon la sig i boxen. Hon åt inget och tillslut visade hon tecken på kolik. Veterinären kom ut och konstaterade en rejäl förstoppning. Har så jävla dåligt samvete för att jag red henne, men hon visade ingenting innan!!
Hon fick kramplösande och blev av med det mesta i magen, aptiten kom tillbaka och hon blev sig själv.

Lördag morgon ringer de från stallet. Dimma har inte ätit upp morgonhöt och är hängig i hagen. Jag och sambon var iväg hos hundens uppfödare då hon skulle ha valpar så jag kunde inte åka dit direkt. En kvinna i stallet tar in Dimma från hagen var på hon kastar sig bakåt vilket hon aldrig gjort tidigare?! Hon har då även feber men aptiten finns där hela tiden.
När jag kommer ut ser jag en häst som hänger med huvudet, kontaktar vet då vi hållt kontakt sedan koliken. Vi ska avvakta då hon äter och dricker tycker vet.
Söndag fm ingen feber men fortfarande hängande huvud. Är i stallet hela dagen för att hålla koll på min tjej. Kvällen ringer jag vet för att rådfråga vad som kan vara fel. Dimma vill inte alls lyfta huvudet och kan inte dricka ur hinken som hänger uppe och vill heller inte ta hö på backen. Veterinären kom ut i månsdags och hittar då punkter/områden i hals och nacke som gör så ont att hon kastar sig bakåt :(

Igår åkte vi till Universitets Djursjukhuset i Uppsala. Det blev röntgen men den visade inte på någon fraktur eller spricka. Så idag står jag utan Dimma som blev kvar där uppe för ytterligare undersökningar :(

Långt inlägg.. men ville skriva av mig lite. Är så jäkla nervös!! :(

Men nej, fy vad läskigt!
Håller tummar och tår för att allt går bra nu! Stackars hästen och stackars dej!

/Malin

Min fick endast framskor nu första gången, hon är inte ömfotad och har bra hovar. Kommer den här skoperioden endast mjukstartas med lite ridning och markarbete på bra underlag så jag och hovslagaren ansåg att hon kunde få börja med framskor för att få vänja sig. Nästa gång skos det runt om. Ömfotade hästar, skor runt om redan vid inridning.

För min del blir svaret alltså: Det beror på :)

Alltid kul att höra hur ni andra tänker.

Men fy vad trist! :( Håller tummarna för er!

*kl*
Min lilla sockerkaka gör fina framsteg och framåt påsk är planen att jag ska börja sitta på henne. Hon är himla fin och trevlig i all hantering. Hon ska skos innan påsk, bara framskor dock, hon är fortfarande lite rädd om bakbenen så hovis tyckte att vi skulle börja med framskor och sen till sommaren sko runtom.

Här är min fina fröken!
734938_10151465739369885_2124442085_n_zps9d8686e4.jpg

417638_10151481388794885_522393058_n_zps45a9c442.jpg

KL

Mina 09or ligger lite olika till.

Hingsten Kongur är igång och har ridits hyfsat regelbundet 3-4 ggr i veckan sedan årsskiftet (med nån veckas vila här och där beroende på väder, tidsbrist osv). Han rids framförallt ut mest med sällskap men går även att rida själv. Jag rider rätt korta fartfyllda turer, han rids i skritt, tölt och galopp, traven finns inte där än men kommer förhoppningsvis med mer styrka. Han har otroligt lätt för tölt och töltar rent med hysat bärighet i alla tempon.

Skrugga reds lite mer i höstas än Kongur men har varit helt ledig sedan oktober. Tanken är att sko henne inom snar framtid (förhoppningsvis innan påsk) och sätta igång med henne igen.

Då kommer en liten uppdatering från mig och Dimma som fick åka till UDS i Uppsala i veckan. Vi hämtade hem henne i torsdags efter att hon blivit röntgad, ultraljudad och neurologisk undersökt i skallbas och nackregion.
Ingenting hittades vilket känns skönt. Nu utgår veterinären från att hon har drabbats av muskelspasm, dvs värr nackspärr av något traumatiskt.

Vila i sjukhage och metacam gäller. Hoppas nu att hon blir bra och att vi kommer igång som planerat då vi hade lektioner inbokade för en duktig tränare.

jag är larvig men fasan så ful min lilla blev efter att dom rakat manen :( Vad tror ni hur lång tid tar det innan det börjar växa ut några cm iaf ? Kan ju inte åka iväg med en isis som ser ut såhär !

482716_10151314093841434_1295843067_n_zpsd6bb5175.jpg

Som en munk... Hi hi. Det tar tyvärr ganska lång tid, manen växer max kanske 2cm i månaden tror jag, och pälsen tar ganska lång tid på sig att växa ut när den varit helt bortrakad. Kanske går det fortare nu i pälsbytartider om du har tur. Vad bra att det inte var något katastrofalt med nacken vad det verkar.

Håller tummarna att hon blir bra.

kl
Vi har bokat in oss på kurs i slutet av april. Lite extra spännande för vi har aldrig tränat för den instruktören, trivs bra med "ordinarie" tränare men ibland kan det vara både kul och nyttigt med lite nya infallsvinklar. Ska bli så kul!

Sined: Vad spännande med kurs! Ska också försöka boka in oss vart efter!

Vi är tillbaka efter många turer. Fick ta ut ytterligare en veterinär efter hemkomsten från Uppsala då Dimma fick 41,5 i feber två dagar efter hemkomst och trots Metacam.. Blev Penicillin och blodprover. Veterinären kom även ut några dagar senare för att ultraljuda halsen då hon misstänkte att ett blodkärl var täppt och att hon därför haft ont i halsen, alltså inte nackspärr.. Kärlet hade flöde när vi ultraljudade tack och lov och min Dimma mådde då bättre. Vi kommer nog inte få veta vad det var med henne och jag är bara tacksam att hon är frisk.

Pigg som en mört är hon nu och har vilat tillräckligt tycker hon. Har satt igång försiktigt med skritt idag.
Sambon tog lite bilder och när jag nu får se dom så är det enda jag ser mina skänklar.. Vad f*n !! Har fått de påpekat förr att min tå går utåt som en jäkla Charlie Chaplin.. Vad kan de bero på ? Hur ska jag jobba med det någon som har tips? :o

Och just det, ser jag inte stor ut?! jag är MAX 160lång och runt 55kg ??

IMG_1290_zps4c241096.jpg

IMG_1287_zps5c1bab59.jpg

NU är min Brandi äntligen hemma igen. Lite kantig och skranglig och med lite pälsätare, men hemma!
Pälsätarna är inget jag tänker behandla, de försvinner med vinterpälsen och han lider inte av dom, ser bara lite maläten ut.

I söndags tog vi lite exteriörbilder och idag blev han skodd för första gången, vilket gick bra!

img_9463.jpg

img_9454.jpg

/Malin

Ska bli kul att följa er!

Min har lyckats med lite nya bedrifter, har nu skaffat sig en rejäl (misstänkt) sparkskada vä bak. Ingen fraktur tack och lov men det lär inte bli någon kurs för oss... Tråkigt. Men men, inget att hänga läpp över.

Min "tjockskalle" stod på box en liten stund i förrgår.
Han har gjort det tidigare och det har gått ok. Hade det inte gjort det hade jag inte lämnat honom där.
Red på volten och hörde inget förutom lite bankande när jag närmade mig stallet igen.
Så när jag skulle ta ut honom såg jag några bloddroppar i pannan. Band upp honom och hämtade sårrengöringsgrejer.
Lyfte på luggen och sen lyfte jag direkt på telefonluren till veterinären.
8 stygn i pannan.

syddipannan1304081.jpg

syddipannan1304082.jpg

Tur i oturen var att jag hann rida honom innan (första gången sen november) och det gick jättebra! Och så vaccinerades han igår och skall vila ändå. Nu får han vila med pienicillin.
Han verkar noll smärtpåverkad och det såg torrt och fint ut igår.

Suck, dessa hästar.

/Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka