Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

*kl*

09: orna Brandi (min) och hans jämngamla kompis Nykur körde vi för en vecka sedan iväg till ett stort unghästbete där de får gå i ca 4 månader nu och vila.
Bägge går att sitta upp på, går fram för skänkeln, vänder höger och vänster för tygel och vikt och går att rida "lite fortare" på.
Brandi och jag hann ta en lite kortis-tur ut längs vägen med sällskap innan snön kom.
Bilder från när vi släppte ut dom i flocken:

img_8475.jpg

img_8495.jpg

img_8530.jpg

Vi har valt att köra iväg dom då markerna där är större och bättre än våra hagar hemma, killarna får gå med mera jämnåriga hästar som är lite lekgladare än farbröderna hemma och så slipper vi ge dom tilläggskraftfoder dagligen (vilket vi måste göra hemma pga dåliga hövärden).

/Malin

*kl*

Får börja vara inne här lite mer känner jag, roligt att se hur bra det går för alla 09or! :)
Jag har inte alls kommit lika långt med min plutt som många andra här. Han har varit hemma i ca 2.5 månad, men vi har inte jobbat jättemycket pga jobb, rasp, undervikt och annat tråkigt ;) Men jag har ridit honom ett par gånger nu utan "säkerhetslina", sen har han fått gå med som handhäst och gjort lite basic markarbete. Han är helt underbart snäll och klok. Jättehärligt att jobba med en så trevlig individ!

Är riktigt dålig på att ta med mig kameran men lyckades knäppa ett par kort på lillkillen idag, här får ni en iaf! Hoppas att det funkar nu bara! :)

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/406690_10151279815714347_1387962067_n.jpg

Fiiin! :love: :love: :d

*kl*

Min 09:a ligger ganska så mycket efter, hon har inte ens haft sadel på sig. Men jag får snart jullov och då ska det bli ändring på det. Imorgon kommer hovslagaren och ska verka henne, det blir nog spännande. Men vi har världens bästa hovslagare så jag är inte ett dugg nervös! ;)

Planen är att vänja med sadel och träns (måste hitta ett huvudlag som passar först) efter jul och nästa år nån gång sitta upp på henne. Vi tar det sakta men säkert. ;)

Här är mitt lilla troll:
20121217_113025.jpg

20121217_114958.jpg

20121217_115006.jpg

522520_10151287913789885_1746443685_n.jpg

Min 09:a har inte heller haft sadel på sig, träns har han haft flertalet grr, väntar med inridning tills hösten nästa år då han är 4 år, finns ingen anledning att stressa. :)

521312_4035112276675_1441364226_n.jpg

Jättefin häst du har, cool teckning!!

---

Och jättefina vinterbilder på mysiga pållar!!! Här kommer mitt juliga bidrag! God jul!

julis5_zps3b3c0bfe.jpg

Jag uppar den här tråden lite. Vill höra vad ni gör / gjort med era 09or och vad som komma skall detta år =) Berätta, Berätta är nyfiken:D

Här kommer en (liten, lång) rapport från oss.

Min tjej blir 4 år den 1a maj, har mätt henne till 133cm nu och hoppas hon kan bli några cm till då hon just nu "bara" liten och söt ;D
I december va hon iväg på lite träning, har vilat till och från då hon går in på nätterna vill jag försöka hålla henne aktiverad eller bara göra lite med henne. Blir ridning vissa dagar och vila där emellan. Jobbar 5-skift därför har man mer tid ibland och ibland inte.

Iaf så har jag skrittat ut lite, med sällskap. Har gått väldigt bra, har haft med äldre trygga hästar. Har annars ridit i en större hage där det är både plant och finns en backe. När det var som mest snö valde hon att galoppera då tölt blev för jobbigt. I paddocken töltar hon. Har ännu inte fått fram henne i trav, hon väljer dock det när man bryter av från galopp.

Tölten känns ganska kort och jag får driva en hel del och gå på henne för att hålla den och få henne att lyfta benen. Travtaktig ? Har svårt själv att veta då jag tycker det är lättare att se från marken, ska rida för instruktör snart så tips kommer men har ni några tips och ideér så är jag tacksam! Den känns iaf inte helt ren, hon är även ganska låg i formen utan att man direkt tar i tygeln och jobbar men lyssnar väldigt bra på skänkeln och får en låg form när man är med med säte och skänkeln.
Annars är hon positiv, kan start och stop och har bra bjudning och ser positivt på ridningen vilket känns väldigt kul! Längtar massor till vi ska rida lektion för att få nya tips och mål!

Bjuder på en liten bild också!
200168_10151158036846434_884541851_n.jpg

och guddottern som är med titt som tätt i stallet
14843_10151212463101434_1822571840_n.jpg

Vet inte om du har skrivit det innan, men vad är det för stam på din tjej?
:)

...och jag har tyvärr inga revolutionerande uppdateringar för tillfället. Min vilar fortfarande.

Sätter igång i mars då vi förhoppningsvis har fått vår nya sadel. Har en liten dotter på fem månader så det passar oss ganska bra med lite extra lång vila just nu. Men i vår då jäklar, då ska den här postgravida kroppen rastas och hästar ska tränas :D

*kl*

Min dam blir 4 den 28:e maj, och hon har ännu inte haft sadel eller träns på sig. :o Jag skyller på min tidsbrist, det är inte så smart att jobba nästan heltid och studera heltid - och ha två hästar som ska skötas om. :angel:

Vi går på promenader, lyfter hovar och tränar lite från marken. Det är det enda vi gör just nu, damen har humör och blir lätt spänd så jag tar det försiktigt. Hon tycker att det är galet tråkigt att stå med en valack på 22 år, för han vill nästan aldrig leka med henne.. Men till sommaren får hon sommarlov och ska då få gå med unghästar på betet. :laugh:

Hon brukar motionera sig själv i hagen:
20130123_141927.jpg

20130123_141730.jpg

20130103_130200.jpg

braelatracjpg.jpg

20130109_141611_zps5967f1bb.jpg

Vet inte om du har skrivit det innan, men vad är det för stam på din tjej?
:)

Hon är efter Seth fra Nøddegården som i sin tur är efter Týr fra Rappenhof.
Är mest Dimmas pappa som har intressant stam tycker jag då mamma är obedömd men för den skull en trevlig och fin häst såklart! (Skíma frá Úlfsstöðum)

Farmor är Carmen fra Kolkúos (morfar
Hördur 591 fra Kolkuósi) . Jag är en sån där nörd som sitter och kollar massor med stam och grottar ner mig i, tycker det är jättespännande. Har ofta tid för det på nattpassen ;D

Brandi, som blir 4 i juni, vilar fortfarande. Han går på ett unghästbete i Enköping och leker med jämnåriga.
Jobbade i repgrimma, sadeltämjde, tömkörde några gånger och satt på honom 6-7 gånger i november.
Han går fram för skänkel, svänger hyfsat höger och vänster och ökar och saktar farten när han ombeds. Väljer trav, men det känns att tölten inte är långt borta när det är dags för den. Vilket det inte är än.
Tror jag hämtar hem honom i mars-april.

Malin

kl

Min har skaffat sig en något hög rumpa. Tyvärr inte någon fin uppställningsbild men så här ojämnt har hon inte växt innan :p

DSC_0076_zps1bcbd8f7.jpg

Tror ni kanske att hon tänkter skjuta lite i höjden? Hoppas :D

Har tidigare haft lite svårt att få henne att ta sig ordentligt i hullet men nu verkar det hända grejer. Kanske är hon bara lite sen på det fysiska planet.

Visar en lite roligare bild också, 1,5 månad gammal förvisso.

DSC_0061_zps2f894ca2.jpg

Stam är kul! Brukar roa mig med att betäcka mina ston i World Fengur :D

Precis så ser min ut också och vi får tålmodigt vänta på ett par cm till på fram;)

Kyljaochhingsten096-Kopia_zpsa83a5be5.jpg

Jag har äntligen börjat sitta på min rödhårige humörsdam igen. Vi har kommit så långt att ibland funkar skänkeln;) Hon väljer gärna tölt till min glädje. Jag sitter på henne ca 2ggr i veckan ca 20min per gång utan en gång då jag fick ridsällskap då red vi en långtur på 50min det var toppen tyckte hon.

Men det är en fin rödhårig humörsdam.

Skönt att höra att fler ser ut så ;)

Precis så ser min ut också och vi får tålmodigt vänta på ett par cm till på fram;)

Kyljaochhingsten096-Kopia_zpsa83a5be5.jpg

Jag har äntligen börjat sitta på min rödhårige humörsdam igen. Vi har kommit så långt att ibland funkar skänkeln;) Hon väljer gärna tölt till min glädje. Jag sitter på henne ca 2ggr i veckan ca 20min per gång utan en gång då jag fick ridsällskap då red vi en långtur på 50min det var toppen tyckte hon.

Vad fin!! Får man fråga vad det är för stam?
Vilket fint steg hon visar redan =)

Jag red i ridhus med min lilla dam i söndags. Det gick bra men hon blev dock seg :crazy: Sen kommer jag på mig själv med att jag kanske inte går på henne och ställer krav, att det är därför hon bara töltar en långsida sen tycker att det är bekvämare att skritta. Vi ska på lektion nästa vecka så då hoppas jag få mer tipd, hoppas få en liten spark i baken att jag gott kan gå på henne lite och kräva lite mer ;D

Sined, vad söt!! Vilken hög rumpa haha, min lilla dam är mest kompakt och liten. Vet inte om hon kommer växa mycket mer men tycker att hon kanske borde likna din lite i kroppen och inte hålla sig så kompakt. =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka