Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Nej vad trist!

Min står fortfarande på vila med skadat ben. Hade även tre frakturerade tänder (upptäckte att en permanenttand var rejält lös när jag skulle ge medicin för benet) så det var bara att åka in till veterinären igen. Säger också: Suck, dessa hästar... :eek:

...imorgon kommer i alla fall hovslagaren, har tappsko på min andra häst (ja, den också). Kan inte påstå att det flyter på helt problemfritt här för tillfället ;)

*kl*

Min 09:a har gjort fina framsteg. Hon är superduktig hela tiden! Jag bara väntar på bakslaget... ;) Dock gillar hon inte bettet alls, så jag får rida in henne på bettlöst så länge och åka in på klinik och kolla tänderna.

Här är ett litet klipp: http://youtu.be/njLmXsaQeIc

Och några nya bilder på henne:

*kl*

Min 09:a har gjort fina framsteg. Hon är superduktig hela tiden! Jag bara väntar på bakslaget... ;) Dock gillar hon inte bettet alls, så jag får rida in henne på bettlöst så länge och åka in på klinik och kolla tänderna.

Här är ett litet klipp: http://youtu.be/njLmXsaQeIc

Och några nya bilder på henne:

Vad fin!! Vilken härlig nyfiken uppsikt hon har på sista bilden!
Jag som är nörd i stam får man fråga vem hon är efter?

Min tjej Dimma är iväg på lite träning. Vi har haft en tråkig start på året där hon fick kolik och till följd av det ett täppt blodkärl med turer till veterinärer som började utreda. Var tal om nackspärr ett tag men troligen sprutade man "fel" vid koliken och där efter fick hon ont pga av det täppta kärlet i halsen så vi tror på det.
Dimma blev frisk och då kom nästa bakslag.. Jag blev sparkad av en häst i stallet. Sjukskriven och resan till Island inställd. Jag är på bättringsvägen nu och räknar med att jobba om ca en vecka. Resten av året kan ju bara bli bra ;)

Men till det tråden handlar om så är Dimma iväg och hon visar sig hyfsat duktig. Orkar inte speciellt mycket, hon är fortfarande ganska liten och omusklad. Hon har svårt för traven och faller lätt in i tölt. Kommer bli något för mig att jobba mycket med kan jag tänka mig. Någon mer som inte hittat traven riktigt ännu eller har bra tips där?

Tack! Hon är efter Sjóður frá Höskuldsstöðum (som är efter den underbare Keilir). :)

Vad trist med både kolik och spark.. :( Hoppas resten av året blir bra för er! :)

Brandi är av med sina stygn och har läkt bra.
Han går att rida fram för skänkeln i skritt, trav och galopp och stanna för säte + tygel och trava på en (hyfsad) åtta.
Han rör sig väldigt trevligt och jag är galet nöjd med mig första egna uppfödning!
Och så är han rätt avslappnad i hagen:

387188_10151669922444155_534463726_n.jpg

/Malin

Även min pålle har nu läkt och vi har börjat sätta igång så smått igen. Svarar fint framåt och stannar lätt från samtliga gångarter. Provade trav och galopp för första gången ute igår och det gick som smort, stannade fint när jag bad henne. Kunde även trycka på lite utan några tendenser att sticka.

Hennes lynne är verkligen perfekt för en "hobbyinridare" som jag, trevlig att jobba med och stabil av naturen. Är nog lite "bromsen-måste-fungera-manisk" ;), har blivit det efter diverse halvgalna skeningsturer då man inser hur viktigt det faktiskt är.

Vad härligt att vi är flera som är igång med våra 09,or nu!
Jag hämtade hem min tjej i helgen efter att hon har varit på en månads träning. Själv fick jag ju en spark och ett brutet vadben men är igång nu :D

Dimma va iväg innan jul en sväng på inridning sedan blev det mest vila hemma och nu blev det en till månad då pga av min skada.
Är så nöjd med henne! Kom ner till tränaren och där står min lilla 4åring som blivit ngt nättare och finare i kroppen sedan jag lämnade henne och hon hade mognat på sig mycket. Hon har styrt med valackarna hon gått med och även visat lite humör men utan att vara dum.

Hon lämnades skodd fram för hon blir ibland lite passtaktig, jag har sådär balans just nu pga av benet men hoppas kunna hjälpa henne mer när mitt ben är helt läkt.
Traven är hittad! Äntligen! Hon tycker den är lite jobbig men jag försöker vara så lätt och mjuk jag bara kan för att hjälpa henne, just nu har vi bara travat några varv runt ridbanan.
Någon mer som får jobba med passtaktig häst?

Jag har äntligen kommit igång med min "lille"! Sadel och träns har varit på under sensommaren/hösten, kastrering gjordes under oktober. Fortsatte med sadel och träns och markarbete. Uppsittning fick vänta pga en del fysiska problem hos matte (operation och höftproblem :cautious:) Nu när värmen kommit fungerar kroppen bra så nu gäller det!!

Lillebror går på bettlöst eftersom han byter tänder, det blir för mycket tjorv med bettet och han fungerar lika bra med bettlöst. Ska se om jag kan få in en bild via FB....

Första gången jag satt upp kikade han, aha är du däääär O_o sedan vandrade vi fram lite obalanserat och efter några varv var det dags rulla sig tyckte Lillebror. Eftersom han skötte sig bra var det sadel av och rulldags!

Sedan har vi ökat sträckan, det går långsamt i paddocken delvis för flocken går i hagen bredvid som ska hållas koll på, och marken är tung av sand, säkert jobbigt för en nyinriden. Utanför går det snabbare och tempot är lite högre men mycket att ha koll på.

Lillebror tar tölten först när jag ber honom öka farten, passtölt i paddocken på raksträckorna. Han är väldigt snäll om än lite okoncentrerad emellanåt. Vänder, stannar, ryggar, ökar och saktar av - detta efter ha ridit väl 7 gånger?? Uppehåll en period då han blivit biten över manke och rygg med ömhet, ca 2 v uppehåll där men ganska lagom med uppehåll då med tanke på hur fort han gått fram.

här hoppas jag kunna hoppa in, om min dröm blir uppfylls. just nu känns hon rätt :

Duktiga Lillebror!
Visst är det häftigt hur mycket de kan lära sig på så kort tid!

Brandi hänger med morsan ut på korta svängar.
Här är han på ridbanan i förra veckan:

img_1456.jpg

img_1478.jpg

img_1532.jpg

img_1544.jpg

/Malin

Du har kommit längre. Lillebror är fortfarande barnslig och var lite snubblig i början. Det märks när jag kan kräva lite mer så jag tar den tid det behövs tänkte jag.

kl

Jag rider en 09:a sen en månad tillbaka snart. Jättetrevlig kille som är pigg och framåt :) Vi har både travat galopperat och töltat lite ute i "skogen" och han verkar ha väldigt lätt för samtliga gångarter vilket är kul :) Hoppas på att komma iväg och träna framöver.

Vinur:)
475029_10151376633411244_1375606348_o.jpg

476339_10151360072231244_1725339462_o.jpg

Kl

Min Kongur kastrerades igår. Han har haft det lite jobbigt med hormonerna på sista tiden då det känns bra att han nu är vallack och jag ser fram emot att komma igång med träningen när han har läkt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka