Sv: Våra -09r!!!!Islandshäst!!
Jag har äntligen kommit igång med min "lille"! Sadel och träns har varit på under sensommaren/hösten, kastrering gjordes under oktober. Fortsatte med sadel och träns och markarbete. Uppsittning fick vänta pga en del fysiska problem hos matte (operation och höftproblem
) Nu när värmen kommit fungerar kroppen bra så nu gäller det!!
Lillebror går på bettlöst eftersom han byter tänder, det blir för mycket tjorv med bettet och han fungerar lika bra med bettlöst. Ska se om jag kan få in en bild via FB....
Första gången jag satt upp kikade han, aha är du däääär
sedan vandrade vi fram lite obalanserat och efter några varv var det dags rulla sig tyckte Lillebror. Eftersom han skötte sig bra var det sadel av och rulldags!
Sedan har vi ökat sträckan, det går långsamt i paddocken delvis för flocken går i hagen bredvid som ska hållas koll på, och marken är tung av sand, säkert jobbigt för en nyinriden. Utanför går det snabbare och tempot är lite högre men mycket att ha koll på.
Lillebror tar tölten först när jag ber honom öka farten, passtölt i paddocken på raksträckorna. Han är väldigt snäll om än lite okoncentrerad emellanåt. Vänder, stannar, ryggar, ökar och saktar av - detta efter ha ridit väl 7 gånger?? Uppehåll en period då han blivit biten över manke och rygg med ömhet, ca 2 v uppehåll där men ganska lagom med uppehåll då med tanke på hur fort han gått fram.