Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

kl

Här har det bokats in en första träning. Hästen är longerad med ryttare på två gånger och kan start/stopp, svänga fungerar okej. Tanken är att få hjälp att lägga upp "inridningsstrategin" inför våren. Hon är troligen fyrgångare och ingen naturtöltare (har sett tölttakt enstaka gånger när hon blir väldigt exalterad, annars är det trav i all möjliga tempon som gäller) och behöver förmodligen tränas lite annorlunda än min andra häst som är femgångare med väldigt mycket tölt. Ska bli kul att se hur tränaren tycker att jag ska jobba med henne från början.

Någon med erfarenhet av inridning av den här typen av häst?

Jajamen, min har inte tagit ett enda töltsteg ute i hagen så länge jag sett honom (då var han 2 år...)
Jag borde kanske fokuserat mer på tölt från början, eftersom han har svårt för det, men å andra sidan är han väldigt väl grundriden och välmusklad och det är ju en bra grund. Vi har redan från början provat tölt, men jag var nog lite seg med att verkligen TRÄNA och RIDA tölt.
Nu är han åtta, och han töltar mellantempo om man verkligen övertygar honom. Visserligen är han ganska lugnt riden med många vilor, han har växt länge, så jag har ingen stress :)

kl

Någon med erfarenhet av inridning av den här typen av häst?

Ja.
Min liknande är en valack e. Toppur, född -07. Red in honom som fyraåring. Inte visat ett steg tölt i hagen.
Mycket stadig i grundgångarterna och visade sig också vara väldigt taktsäker i långsam tölt.
Han kom på alldeles själv när jag skrittade honom och drev lite, att lyfta ryggen och ticka igång i tölt. Inga svårigheter alls att hitta tölt.
*Men jag är bortskämd med honom!

Tyvärr skadade han sig på staketet vid midsommar och är inte igångsatt sedan dess. Jag väntar nog tills efter nyår, har ingen anledning att stressa på något. Han fick ett skärsår av stängseltråden, in till men inte genom senskidan. Jag betraktar det som en senskada med riktigt långsam rehab.

Pga skadan, har jag inte ens börjat träna honom på att länga stegen i tölten. Jag började inte be om tölt förrän efter ett par månaders grundridning, och jobbade tölten så som jag gjorde med de andra gångarterna: tre ridpass i veckan, uteritter huvudsakligen. Tränat in förståelsen för öppna, sluta, skänkelvikning i skritt, trav och tölt. Lite serpentiner i galopp för att enkelt introducera förvänd galopp så småningom.

Har förresten använt en vecka till "inridning" av min kille -09, Snorri från Örstagården e. Pegasus fra Sveinatungu (det ska vara lite apostrofer här och där men dem klarar jag inte placera).
Han är inte så stor, och planen är att egentligen rida in honom i vår när han är fyra.
Han förstår start, stopp, stanna, svänga. Klarar skritt, trav och galopp samt har tölten väldigt näraliggande. Blir gärna några steg tölt i nedtagningen från trav samt tio meters töltsträcka innan han tar trav.
Har huvudsakligen visat trav i hagen, enstaka steg tölt kortare sträckor och nerförsbackar.

Tack för input. Man har ju hört om hästar som nästan har gått mot piaff istället för tölt pga. att man väntat för länge med att rida tölten på den här typen av häst. Kommer gå rätt så varsamt fram här med, hon behöver växa till sig lite mer och jag är rätt så nyförlöst. Den "riktiga" inridningen väntar vi med till våren, just nu är det bara insittning som gäller. Uppdaterar efter träningen som är först i mitten på november :)

Tack för input här med! Kul att höra lite olika erfarenheter.
Den här är som sagt väldigt olik min andra häst som i princip töltsätter sig själv bara man rider ordentligt. Ska bli kul och intressant.

KL

Min 09:a, den silverbruna

579218_10151078472990588_1188980057_n.jpg

384293_10151078472580588_739574177_n.jpg

Har setat och läst denna tråd mkt roligt.
Jag har just köpt en -09 som jag snart får hem längtar så mkt.
så fina hästar alla har!

Lill-Thora har haft ryttare på ryggen två gånger, något hon inte brydde sig särskilt mycket över. Snart blir det långvila för henne innan inridningen startas igång i vår/sommar igen. Jag tror verkligen att hon kommer bli en jättefin ridhäst med lätt för alla gångarter och villig.
john3-700x933.jpg

Får man vara med här trots att min bara är 62% islandshäst? :D

Han är född i maj 2009 och just nu så tömkörs han och har precis börjat utsätta honom för "läskiga saker" så som släpa däck, hinkar och presenning. Han är lite rädd så att spänna för är inte aktuellt än.
Meningen är att han ska köras in men jag har inte bråttom.

Han är riden i skogen i skritt och trav (typ 3-4 gånger), löshoppad och "handlerhoppad" och en riktig begåvning!

Planen är att kunna tömköra honom medan han släpar ett däck, innan nyår!
Efter nyår så rids knatteridskolans (där vi står uppstallade) hästar igång efter 2 månaders vintervila, av elever; först 4 veckor skritt och sedan får dom börja trava. Jag har en liten tjej på G som jag hoppas vill rida med ridskolegruppen 1-3 gånger i veckan kanske. Känns som passande, rakt fram ute i skogen i skritt med en grupp andra vana hästar!

Till våren blir det dags att ta upp släpandet och spänna för vagn så fort snön försvinner!

Det är en stabil liten häst med ett kanonpsyke. Han växer långsamt och väldigt jämnt men naturligtvis håller jag koll!

:)

Kul, var det den som du haft någon annan tråd om innan? Som var korsning med russ och shettis eller något? :)

*kl*
Här fortsätter Lilleman bli stora killen. Han skulle helst följa med överallt- hela tiden. Han är sadelvan och har vant sig vid att matte står på pall och gör alla möjliga läskiga grejer med sadeln, hänger över, tar på och av täcken, drar grejer över hela kroppen på honom osv. Tanken är väl att jag ska sitta på honom lite innan vintervilan.

Han tycker det är hur roligt som helst att gå med som handhäst och gå promenader ensam med mig och rädd för saker är han verkligen inte! Vi har mött två polisbilar med blåljus i typ 100 km/h- vift på örat, gått förbi där de brände skräp- matte vi kan väl gå och titta?! Sen stod glad häst och sniffade på röken. Soptunnor- jätteroliga att bita i. Långhåriga långhornade kossor/vanliga kossor- kom igen nu kan jag inte få gå in i hagen matte? osv.

Så det känns bra tycker jag. Vi kommer ev att gå miljöträningskurs men det får vi se.
Upptäckte att jag inte har några bilder på den här datorn vilket ju var hemskt irriterande.

Nu fick jag in två bilder i alla fall. Men photobucket verkar syssla med nåt konstigt just nu så jag ber om ursäkt om bilderna blir jättegigantiska.

Lilleman11.jpg

Kass kvalite tyvärr, tagen på långt håll med mobilkamera.

20121004_104709_4.jpg

Duktig kille. Dottern är ju hoppryttare så han ska förhoppningsvis även bli hopphäst, man får börja träna i tid i hagen sådär för sig själv helt enkelt. :D

Ja men precis, det är samma!
"Fick" honom när han var 8 månader och sålda honom när han var 1,5. Nu i somras köpte jag tillbaka honom då ägaren ringde och berätta att hon inte kunde ha kvar honom.

Han verkar vara rätt så lik din i temperamentet! Tycker det mesta är roligt. Dock får han inte följa med som handhäst längre eftersom han går och biter min ridhäst i hasorna under turen, den lilla bastarden :devil:

DSC_0410.jpg

DSC_0409.jpg

kottepeppe.jpg

delar till nya selen;
sele3.jpg

kl

Har nu ridit 09:an ett par gånger även i trav. Sätter igång för lätta hjälper och stannar fint när man ber henne, förstår svänga hjälpligt. Ska bli riktigt kul att rida en första lektion på söndag. Vi kommer köra på ett par veckor till, sedan blir det vila. Målet med henne innan vilan är att gas/broms ska fungera bra och att hon går att svänga.

Jag minns att jag satte in någon bild i tråden om din lille när min dotter red en av ponnierna på ridskolan som hade samma blandning som din :) Han är jättesöt.

Vad gäller handhäst så har jag en handhästgjord på tant där jag sätter fast lilleman (jag rider inte utan promenerar och har självklart säkerhetsknut på grimskaftet som är där jag når det om det skulle vara något så det funkar bra) så han kommer inte så långt bak utan går bredvid henne. Sen har jag en mycket sträng tant också så kommer han det minsta för långt fram så är hon snabb som en kobra och säger till. Så han får vackert foga sig. ;)

Han tycker det är jättekul att gå med men det känns lite konstigt för han är ju rätt mycket högre än tant fast han är 20 år yngre. Det känns på nåt vis fel. Men jag är så glad att jag har tant som visar hur det ska gå till. Och antagligen en väldig massa bus också som han inte borde lära sig. :p

Åh tack!

Jag önskar min stora kunde sätta den lilla på plats men det gör han inte, han blir mest förtvivlad över att inte kunna komma undan på något sätt om jag har den lilla som handhäst. Och jag försöker ha hans huvud vid mitt ben men ändå går den lille och motar på den stora så fort han kommer åt! Både jag och stora blir less så nu får han stanna hemma när vi är ute och leker i skogen jag och stora! :D

Någon som vill svara på hur mycket kraftfoder er 09:a får? Känns som att det inte räcker med hö nu när hon växer :o

Vilken fin mörk musblack färg din har. Mina två musblackar är mer gula i pälsen, inte alls lika snyggt.

Min -09:a får ett halvt kilo havre om dagen ungefär. Han går med de andra grabbarna på lösdrift och de får begränsat fri tillgång tilll hösilage, det vill säga jag ger två enorma givor per dygn och en del ligger kvar vid nästa fodringstillfälle. Han verkar behöva lite för att vara perfekt i hullet, men jag kan nog dra ner aningen om jag vill för han har gått upp.
Han gör inget annat än att finnas och bli borstad och kliad. Han är inte så stor, mätte honom till 134 härom veckan, så jag tycker att han ska vänta tills i försommar innan han ska ridas in "på riktigt" även om jag åkte på honom i en vecka tidigare under hösten med enda krav att gå eller springa beroende på vad jag ville. Ni vet. Start, stopp styra, backa två steg.

Någon som vill svara på hur mycket kraftfoder er 09:a får? Känns som att det inte räcker med hö nu när hon växer :o

Vilken fin mörk musblack färg din har. Mina två musblackar är mer gula i pälsen, inte alls lika snyggt.

Min -09:a får ett halvt kilo havre om dagen ungefär. Han går med de andra grabbarna på lösdrift och de får begränsat fri tillgång tilll hösilage, det vill säga jag ger två enorma givor per dygn och en del ligger kvar vid nästa fodringstillfälle. Han verkar behöva lite för att vara perfekt i hullet, men jag kan nog dra ner aningen om jag vill för han har gått upp.
Han gör inget annat än att finnas och bli borstad och kliad. Han är inte så stor, mätte honom till 134 härom veckan, så jag tycker att han ska vänta tills i försommar innan han ska ridas in "på riktigt" även om jag åkte på honom i en vecka tidigare under hösten med enda krav att gå eller springa beroende på vad jag ville. Ni vet. Start, stopp styra, backa två steg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka