Sv: Våra -09r!!!!Islandshäst!!
Jajamen, min har inte tagit ett enda töltsteg ute i hagen så länge jag sett honom (då var han 2 år...)
Jag borde kanske fokuserat mer på tölt från början, eftersom han har svårt för det, men å andra sidan är han väldigt väl grundriden och välmusklad och det är ju en bra grund. Vi har redan från början provat tölt, men jag var nog lite seg med att verkligen TRÄNA och RIDA tölt.
Nu är han åtta, och han töltar mellantempo om man verkligen övertygar honom. Visserligen är han ganska lugnt riden med många vilor, han har växt länge, så jag har ingen stress
kl
Här har det bokats in en första träning. Hästen är longerad med ryttare på två gånger och kan start/stopp, svänga fungerar okej. Tanken är att få hjälp att lägga upp "inridningsstrategin" inför våren. Hon är troligen fyrgångare och ingen naturtöltare (har sett tölttakt enstaka gånger när hon blir väldigt exalterad, annars är det trav i all möjliga tempon som gäller) och behöver förmodligen tränas lite annorlunda än min andra häst som är femgångare med väldigt mycket tölt. Ska bli kul att se hur tränaren tycker att jag ska jobba med henne från början.
Någon med erfarenhet av inridning av den här typen av häst?
Jajamen, min har inte tagit ett enda töltsteg ute i hagen så länge jag sett honom (då var han 2 år...)
Jag borde kanske fokuserat mer på tölt från början, eftersom han har svårt för det, men å andra sidan är han väldigt väl grundriden och välmusklad och det är ju en bra grund. Vi har redan från början provat tölt, men jag var nog lite seg med att verkligen TRÄNA och RIDA tölt.
Nu är han åtta, och han töltar mellantempo om man verkligen övertygar honom. Visserligen är han ganska lugnt riden med många vilor, han har växt länge, så jag har ingen stress