Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

*KL*
I måndags lasttränade jag båda min 09or.
Aleiga gick rakt på utan den minsta spänning i kroppen, precis som vanligt... :D
Lokkur däremot behövde betydligt mer övertalan.... Men efter att han SLAGIT med ena framhoven på rampen så insåg han att den faktiskt kommer hålla :grin: Tre stooora kliv senare var han inne i lastbilen och åt lugnt... provade att lasta 3-4 gånger till ocg då gick han rakt på. Sista gången utan någon som hells fundering eller spänning i kroppen :banana:

Lät han sen springa lös på banan... Vilket inte va uppskattat... Ville intelämna min sida:love: Det resulterade i att jag fick lika mycket motion som han.... jag var mycket tröttare efter joggingrundorna än vad han var... konstigt:angel:

Jodå fast inte så många från när han är mindre, han har nämligen varit så himla ful tidigare så jag har medvetet låtit bli att ta bilder, nu tycker jag dock han börjar se ut som en häst. Tyvärr så käkade hans hagkompisar i sommras (gick på bete med unga halvblodshingstar bla) upp hans man så den blir nog finare så småningom.
Det här borde nog klassas som ett ganska dåligt uppställningsförsök:angel:
089-1.jpg
[/IMG]

Snor min egen knapp

Såhär såg min andra 09a ut idag, första gången i longeringsringen för henne också.
029-1.jpg
[/IMG]
044-1.jpg
[/IMG]

Snygg skäck!
Ser ut att bli riktigt snygg i kroppen, något bred hals men i övrigt fin. (Säger jag som inte är sådär haj på exteriör).

Snygg skäck!
Ser ut att bli riktigt snygg i kroppen, något bred hals men i övrigt fin. (Säger jag som inte är sådär haj på exteriör).

Klart han är snygg. Det är ju Fánis lillebror :D

Jag tycker båda ser fina ut! Kongur har växt på sig jättefint och Skrugga ser verkligen feminin ut!

Tycker också han är onödigt grov fram, det såg ännu värre ut i höstas då manen (efter idogt gnagande av andra hingstungar) stod rätt upp ca 10 cm:grin:.

KL

Skrugga ser ut att vara kortbentare än hon är på bilden, svårt att få en bra vinkel, särskilt när man försöker ställa upp unghästar som bara vill korva ihop sig om de överhuvudtaget vill stå still.

Den där snön (fanns i morse när bilden togs) är borta nu och ridbanan är geggig....

Snyggingar! :d

HUr ofta och länge longerar du dom?:)

*KL*

Forsatte lastträningen idag... Lokkur som var så misstänksam i måndags klev rakt på idag med stort självförtroende! :love:
Blev ganska spänd när jag stängde... provade 3-4 gånger... gav kraft och morotsbitar på foderbordet men han vägrade äta när rampen var uppe... Lät honom stå ca 3-4 min med stängd lem utan att han började äta. Han panikade inte heller... Han stänger lixom av... Men han gick rakt på igen efter han hade vatt där inne med stängd lem så han är iaf inte skrämd för det :)
Ett par gånger till sen ska jag nog våga köra fram och tillbaka på gården :o

Aleiga är lika cool som valigt :cool: Sprang mot lastbilen när hon såg att lemmen va nere :D Stängde om henne utan att hon ens vände på ett öra. Startade motorn och rullade fram och tillbax på gårdsplanen. När maten tog slut tyckte hon det var trist och började skrapa men slutade snabbt igen och då fick hon komma ut igen. Provade å lasta efteråt och det gik lika bra som innan jag körde. Vågar kanske mig ut på en liten tur med henne på fredag...:o

Oj... vilken roman del blev... sorry:angel:

Det här var första gången och det kommer nog inte hända många gånger till förrän i höst (var sugen på bilder eftersom det fanns nån som kunde hålla i kameran och det går inte att släppa dem på ridbanan eftersom staketet är sönder efter vintern). Jag höll på ca 10 min med varje. Enda kravet första gången är att de ska röra sig framåt i båda varven.

kl

Hur går det med era 09or? Gör ni mkt med era och när ska ni börja med inridning? Min Teitur bara växer och växer! Undrar hur stor han har tänkt att bli =) Funderar på att lämna han till Strömsholm till hösten eftersom jag har en 08a också och småbarn osv. Känner att jag vill att allt ska bli bra med denna kille. Han är inte mkt hanterad men fixar alla dagliga sociala saker bra. Nyfiken men på sin vakt. Precis som dom ska vara. Men sen är man ju lite kinkig då man vill att han ska ha det bra och bli väl omhändertagen. Hönsmamma som man är =)
Lite bilder tagna i veckan.

Teitur.jpg

Teitur-3.jpg

teitur4.jpg

*kl*
I fredags åkte min lilleman iväg på bete över sommaren. Ett jättehärligt bete på många hektar med massor av kompisar. Väldigt kuperat och bra för att 'lyfta på benen' och vatten där mitt lilla vattendjur kan plaska bäst han vill.
Han älskar att plaska omkring i vatten.

Så han ska få vara vildhäst över sommaren, sen när han kommer hem i höst så kommer han få börja gå med så smått som handhäst när jag är ute och går (först) med tant och sen när jag rider. :)

Han verkar inte heller vilja sluta växa, vi får väl se var det slutar. :p

Ursäktar redan nu för storleken på bilderna, jag vet inte vad som hänt med photobucket, det blir jämt superstora bilder numera.

Var och hälsade på Lilleman idag. Hade tyvärr bara min kassa mobilkamera, men jag tog några foton ändå. Det var fullt ös på honom och kompisarna. Det var tydligen hemskt orättvist att hans matte kom och hälsade på och inte kunde klappa 20 hästar samtidigt. När vi gick iväg återgick alla till att stå och beta så lugnt så.

Foto3326.jpg

Foto3335.jpg

Foto3350.jpg

Alltså, han ÄR söt egentligen

Foto3381.jpg

Foto3384.jpg

Återigen, han är egentligen världens sötaste häst, det är bara svårt att se ibland :P
Foto3331.jpg

Vad kul att se era 09or! Ska lägga upp bild på mitt lilla sto som just nu går på lösdrift, ska ta hem henne i september och hade tänkt börja med hantering. Vad har ni gjort hittills med era ? Är det fler som börjar vid 3,5års ålder med longering, gå som handhäst, hänga lite på och sitta på eller väntar ni längre? Vill ha lite tips från hur ni andra går framåt med era hästar :)
Ska lägga in bilder på datorn så det kommer snart!

Här är min lilla 09a.
e. Hraunar frá Efri-Raudalaek
ue. Blær från Stenholmen
Han är ganska klen just nu och har lite vinterpäls kvar att fälla. Ska bli kul att se hur han ser ut om nån månad i sin nya päls. Har bara ägt honom i vinterpäls. ;)
Jag har testat hänga på honom, satt på sadel och träns osv, men kommer vänta med inridning tills han verkar mer redo både fysiskt och psykiskt.

7363455774_f0b1aa654c_z.jpg

7363486682_73007d9a10_z.jpg

Senast ändrad:

Kl

Hur går det för era 09or? Ni som har någon form av plan för resten av året, berätta gärna!

Har bara en halvtråkig hagbild att dela med mig av, bättre än inget :p

33140810.jpg

Min har äntligen börjat växa till sig lite men får hösten på sig också. Planen är inridning till vintern eller våren, lite beroende på hur vintern blir och hur hon utvecklas. Har under våren blivit löshoppad och longerad ett par gånger utan problem. Haft även haft sadel och träns på sig. Stabil med det mesta till skillnad från min 08:a som är lite mer av en dramaqueen.

Visar tre taktfasta grundgångarter, har vid ett fåtal tillfällen visat tölttakt men är ingen naturtöltare.

Berätta nu vad ni har för planer med era :bump:

Jag har inte sett min 09:a sedan september förra året. Skall bli kul att se honom när han kommer hem!
Som tvååring var han snygg i alla fall. Återstår att se om han är det fortfarande.
Skall oavsett bli väldigt kul!

/Malin

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka