Var på Travshopen...

Sv: Var på Travshopen...

ghost skrev:
Ja, såna (xylofonia-grimmor) får man tävla med på dispens, men jag har aldrig sett någon. :confused:

Nån som har en bild eller bra beskrivning?

Ni får komma ihåg att hela den här diskussionen är hypotetisk för ju fler synpunkter jag får från olika människor, ju enklare blir det kanske att fundera ut vad man ska prova på hästen.

Utrustningsbestämmelserna är solklara på det sättet att man måste ha bett i munnen på hästen. Men sen börjar tvetydgheterna. :D
Jag har en xylifonia grimma och kan försöka komma ihåg att fota den i morgon om ni vill se. Man måste ha dispans för att tävla på det.

Man måste ha bett i munnen på hästen när man tävlar.

Varför ens bry sig om att han inet får rävla på det?

Känns som att en nybliven treåring som inte kan ha bett i munnen borde syssla med en himla massa annat än att träna för start?

Djurjouren skrev:
Varför ens bry sig om att han inet får rävla på det?

Känns som att en nybliven treåring som inte kan ha bett i munnen borde syssla med en himla massa annat än att träna för start?
Fast Ghost fråar väl mest hypotetiskt?
Hon försöker finna vägar att få en stressad häst lugn och om xylifonia grimma eller trav hack kan hjälpa hästen är det väl inga fel?

Avslöjar min okunnighet, vet inte vad ett travhack är om det inte är en xylofoinagrimma. Rent hypotetiskt kan du ju sätta tömmarna i metalldelen på Prakas bild och inte ha något bett kopplat till (får man natuligtvis inte tävla på men det vet du ju), men det är lite kamikazevarning på det... :eek: ;) Finns många andra saker jag skulle prova innan.

Vad är tvetydigt i reglerna?

solros skrev:
Avslöjar min okunnighet, vet inte vad ett travhack är om det inte är en xylofoinagrimma. Rent hypotetiskt kan du ju sätta tömmarna i metalldelen på Prakas bild och inte ha något bett kopplat till (får man natuligtvis inte tävla på men det vet du ju), men det är lite kamikazevarning på det... :eek: ;) Finns många andra saker jag skulle prova innan.

Vad är tvetydigt i reglerna?

De där med att man inte får tävla med mekanisk anordning kopplad till tömmarna och att xylofonia är ett dispensundantag, för nog tycker jag att den också verkar ha med mekaniskt tryck att göra.

Jag skulle aldrig komma på idén att köra dem utan bettet i munnen. :eek:

Djurjouren: I en annan tråd uttryckte jag mig "om hästen blir travare någon gång över huvud taget", det är en liten kapabel pryl som fått en lite för häftig start här i livet så just nu går han i skolan. :crazy: Eftersom han inte är någon hysterisk häst så fattar han snabbt vad man vill, men han är ju ändå lärd ett visst beteende på banan. (Och det var inte alls en sån jag skulle ha men vad då? Hästen har "viss charm" även om han egentligen saknar utstrålning :o ;) )

Nog om honom, det vore intressant om nån kunde visa för oss ovetande vad en xylofonia-grimma är nu då? :idea:

Ghost: Har du provat "Raymond"käk? (tror det stavas så)

Jag har använt sådan till hästar som är oroliga i munnen. Och det har faktiskt blivit bra på dom flesta.

gladys skrev:
Ghost: Har du provat "Raymond"käk? (tror det stavas så)

Jag har använt sådan till hästar som är oroliga i munnen. Och det har faktiskt blivit bra på dom flesta.
Jag förstår inte riktigt?:confused:
Varför skulle raymondkäken hjälpa och göra saken bättre? Den gör ju bara att det blir obehagligt, vilket kankse inte är det bäst i slutänden?
Och att sitta och köra långsamt hemma på raymond käk är väl inte så kul?

*knapp*
Min ena "galning" körde vi på vanligt hackamore i danmark. Det som krävdes där var att man visade att man klarade av att styra hästen... Jag försökte då få dispens till att tävla i sverige,,, men det va tji... Man måste ha ett bett i munnen på hästen (villket ni har konstaterat redan, jag vet)
På den hästen fungerade det skapligt med ett vanligt mjukt rakt läderbett... Men jag tränade alltid på mitt hack.

Humelibumlan skrev:
Jag förstår inte riktigt?:confused:
Varför skulle raymondkäken hjälpa och göra saken bättre? Den gör ju bara att det blir obehagligt, vilket kankse inte är det bäst i slutänden?
Och att sitta och köra långsamt hemma på raymond käk är väl inte så kul?

Jag fattade det som att hästen var stökig på banan.
I långsamkörning har jag aldrig använt den.
Men jag håller inte med om att den är obehaglig, tvärtom.
Iof har jag aldrig haft en på mig själv..

gladys skrev:
Jag fattade det som att hästen var stökig på banan.
I långsamkörning har jag aldrig använt den.
Men jag håller inte med om att den är obehaglig, tvärtom.
Iof har jag aldrig haft en på mig själv..

Hästen är liksom inte en riktig del av tråden. ;) Men man kan säga att det är fel årstid för en frusen tränare att börja träna in nya beteenden men jag vet ju att det är vinter så jag får skylla mig själv. :eek: :angel:

Det dröjer ett tag innan den här hästen kommer att gå fort igen.

Men jag fattar heller inte varför raymond skulle blir obehagligt? :confused: Jag hade det på min ponny på 80-talet och han gick som en raket när han kände för att springa. :D En av mina andra hästar jag testade på "knäckte av" i nacken däremot och passade inte alls med det.

Senast ändrad:

ghost skrev:
Hästen är liksom inte en riktig del av tråden. ;) Men man kan säga att det är fel årstid för en frusen tränare att börja träna in nya beteenden men jag vet ju att det är vinter så jag får skylla mig själv. :eek: :angel:

Det dröjer ett tag innan den här hästen kommer att gå fort igen.

Men jag fattar heller inte varför raymond skulle blir obehagligt? :confused: Jag hade det på min ponny på 80-talet och han gick som en raket när han kände för att springa. :D En av mina andra hästar jag testade på "knäckte av" i nacken däremot och passade inte alls med det.
Obehagligt för att en häst krånglar med munnen av en orsak, bättre att finna ett lämpligt bett som hästen accepterar och gillar, än att tvinga den till "lydnad" genom att använda en käk som gör den illa/trycker om den bråkar med munnen/bettet.

Jqg har oxå använt raymond käk, på hästar som lägger sig för mycket i käken eller viker ihop halsen ect, inte på hästar för att de bråkar med bettet.

Humelibumlan skrev:
Obehagligt för att en häst krånglar med munnen av en orsak, bättre att finna ett lämpligt bett som hästen accepterar och gillar, än att tvinga den till "lydnad" genom att använda en käk som gör den illa/trycker om den bråkar med munnen/bettet.

Jqg har oxå använt raymond käk, på hästar som lägger sig för mycket i käken eller viker ihop halsen ect, inte på hästar för att de bråkar med bettet.

Vi får väl se var vi landar... ;) Just nu är det rakt syntet som sitter i munnen. Jag testar vad jag har först, sen kollar jag runt med bekanta vad som finns i deras selkammare om jag inte redan har nåt lämpligt.

ghost skrev:
Vi får väl se var vi landar... ;) Just nu är det rakt syntet som sitter i munnen. Jag testar vad jag har först, sen kollar jag runt med bekanta vad som finns i deras selkammare om jag inte redan har nåt lämpligt.
Jag förklarade bara vad jag menade med att skapa obehag med Raymond käk :D

Humelibumlan skrev:
Jag förklarade bara vad jag menade med att skapa obehag med Raymond käk :D

Ja, jag fattar inte heller hur ett käk skulle göra dem bättre i munnen, och att träna med raymond jämt tror jag skulle skapa problem i nacken... :crazy:

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 335
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 752
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 755
Senast: Niyama
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka