Var på Travshopen...

ghost

Trådstartare
Och spanade in bett och pratade lite om travhackamore med innehavaren för han hade inga såna hemma.

Då säger han "Du får inte tävla på det"...

Hur är det? Jag trodde att poängen med travhack är att de används i kombination med ett vanligt bett? Är jag ute och snurrar då?

Jag tycker inte att det ser ut som på bilderna att det skulle gå att använda uta`? Har jag missat nåt???

Sv: Var på Travshopen...

Lines skrev:
Om jag inte minns fel så är det nu mera helt förbjudet.
Solros,verifiera :D .

Jag undrar egentligen inte om det är förbjudet utan om det går att använda utan bett över huvud taget???

Utrustningsbestämmelserna behöver jag inte solros till för jag är läskunnig själv. :idea:

ghost skrev:
Jag undrar egentligen inte om det är förbjudet utan om det går att använda utan bett över huvud taget???

Utrustningsbestämmelserna behöver jag inte solros till för jag är läskunnig själv. :idea:

"Andra mekaniska anordningar kopplade till tömmar är ej tillåtna"

Alltså inte tävla på Travhack! :idea:

Nu blir jag :confused: :confused: Stod i ett stall på Romme i höstas bredvid en som tävlade på travhacka,hade vanligt bett o sen "hacka "ihop med tömmarna.

Cismon skrev:
Hur ser ett travhack ut??????????

40638a.jpg

Mehl skrev:
Nu blir jag :confused: :confused: Stod i ett stall på Romme i höstas bredvid en som tävlade på travhacka,hade vanligt bett o sen "hacka "ihop med tömmarna.

Nu gör du mig ännu mer förvirrad... :crazy: Och nu har jag lite "bättre" om tid. Mina inlägg blir rätt röriga om jag skriver under tidspress har jag sett. ;)

Men där är ett halvt svar på frågan, det går åtminstone att använda i kombination med bett. Men går det att använda utan? :confused:

Vi kanske behöver Solros ändå? :idea: Men jag har en kompis som är ihop med en Ekipagekontrollant så jag kan ju kolla där.

Nu är ju inte min häst i tävlingsmässigt skick riktigt, han är mycket orolig i munnen och biter sig själv när han börjar vräka sig på bettet. Jag tycker han blir bättre utan än med (eller om det inte gör nån skillnad) tungband men det går bra i ungefär "tre bakvarv" sen blir han en turbo.

Det är inte kul att veta att han biter sig själv hela tiden och jag tycker det känns fel med spärrgrimma, tungband och järvsöfaksbett för att få håll på en nybliven treåring????

Utan bett tror jag aldrig att du får tävla. Ena kallblodet som vi tävlar med är alldeles "dö" i munnen vid körning ej ridning, Låser bettet o biter sig blodig, blir värre med skarpare bett ,fick tips om att sätta på en gummilappcheckbett,vet du vad jag menar? Blev faktiskt bättre,men kan sina trix ändå.Järvsöbetten tycker jag är överreklamerade,har inte haft någon som har blivit bättre.

Har du provat franskt läderbett? Köpte ett i Frankrike i helgen,såg inte ut som det jag köpte i Sverige,satte på det på varmblodsstoet som är superkänslig i mun tillsammans med en båge som en gammal farbror från Dalarna har gjort till Fricken.

Den gör att dom ej kan springa o saxa med käkarna,ingenting som sitter i mun el nåt,den finns ej att köpa tyvärr,har lånat den av han i 10 år snart,vi håller på att göra en egen utifall han skall ha tillbaka den. Kan inte lägga upp bilder själv o alla sover....

Jag tänkte bara...Du har väl kollat tänderna? Eftersom hästen bråkar mot bettet och inte vill ta det så kan det ha med en tandstörning att göra, inte ovanligt.... Uppenbarligen så är hästen väldigt störd av bett...
Håller med om att det inte är bra att behöva ha så mycket "redskap" för att få hästen att funka, bättre är att hitta orsaken tycker ju jag, för en sån finns det säkerligen....

Krimsan skrev:
Jag tänkte bara...Du har väl kollat tänderna? Eftersom hästen bråkar mot bettet och inte vill ta det så kan det ha med en tandstörning att göra, inte ovanligt.... Uppenbarligen så är hästen väldigt störd av bett...
Håller med om att det inte är bra att behöva ha så mycket "redskap" för att få hästen att funka, bättre är att hitta orsaken tycker ju jag, för en sån finns det säkerligen....

Jo, han tar verkligen bettet. Han tar lätt stöd en bit, sen tar han mycket stöd och sen bär det av. Han är inte "het" i huvudet utan tror att han gör rätt.

Han är kollad i munnen för två veckor sedan.

Mehl skrev:
Utan bett tror jag aldrig att du får tävla. Ena kallblodet som vi tävlar med är alldeles "dö" i munnen vid körning ej ridning, Låser bettet o biter sig blodig, blir värre med skarpare bett ,fick tips om att sätta på en gummilappcheckbett,vet du vad jag menar? Blev faktiskt bättre,men kan sina trix ändå.Järvsöbetten tycker jag är överreklamerade,har inte haft någon som har blivit bättre.

Har du provat franskt läderbett? Köpte ett i Frankrike i helgen,såg inte ut som det jag köpte i Sverige,satte på det på varmblodsstoet som är superkänslig i mun tillsammans med en båge som en gammal farbror från Dalarna har gjort till Fricken.

Den gör att dom ej kan springa o saxa med käkarna,ingenting som sitter i mun el nåt,den finns ej att köpa tyvärr,har lånat den av han i 10 år snart,vi håller på att göra en egen utifall han skall ha tillbaka den. Kan inte lägga upp bilder själv o alla sover....

Jag har haft hästen i 10 dagar. :D Därför har jag inte hunnit med att prova så mycket, men det är intressant att diskutera. :idea:

Enda gången jag använt järvsöfaksbett var vid provkörning av pållen. Tyckte att det var alldeles för stort på en så pass liten häst.

"Xylofon-grimma", (har jag för mig det heter..) Är något som jag fick använda mig av på min häst efter att han blivit behandlad av hästtandläkare. Har svårt att förklara hur den fungerade, men någon som också vet vad det är och är lite mer kunnig kan ju göra ett försök ;)

brageh skrev:
"Xylofon-grimma", (har jag för mig det heter..) Är något som jag fick använda mig av på min häst efter att han blivit behandlad av hästtandläkare. Har svårt att förklara hur den fungerade, men någon som också vet vad det är och är lite mer kunnig kan ju göra ett försök ;)

Ja, såna (xylofonia-grimmor) får man tävla med på dispens, men jag har aldrig sett någon. :confused:

Nån som har en bild eller bra beskrivning?

Ni får komma ihåg att hela den här diskussionen är hypotetisk för ju fler synpunkter jag får från olika människor, ju enklare blir det kanske att fundera ut vad man ska prova på hästen.

Utrustningsbestämmelserna är solklara på det sättet att man måste ha bett i munnen på hästen. Men sen börjar tvetydgheterna. :D

Nej nu blir jag :confused: :confused: igen. Trodde att x-grimman o hacka var samma sak......:o

se där, se där, man lär sig ngt nytt varje dag! Trots många år inom travet har jag ALDRIG sett en sån där pryl! :)

ghost skrev:
Ja, såna (xylofonia-grimmor) får man tävla med på dispens, men jag har aldrig sett någon. :confused:

Nån som har en bild eller bra beskrivning?

Ni får komma ihåg att hela den här diskussionen är hypotetisk för ju fler synpunkter jag får från olika människor, ju enklare blir det kanske att fundera ut vad man ska prova på hästen.
Sök här... har för mig det varit på tapeten här en gång.. (xylofonia altså)

I början hade jag liknande probvlem med BR. Men idag är han ju helt annorlunda (utom i lopp då..)
Har bland annat hittat tempon att köra i utan att han blir het. + att jag accepterat att ibland får faktiskt han bestämma tempot... om underlag och omständigheter tillåter.
Har tagit tid och mycket bytande och provande med utrustning. Bla kör jag utan stänkskydd på speedcaren minsta lilla grusstänk då riktigt kastar han sig på bettet.. (funderar på att köra med susp ibland:o
Idag kör jag med rakt bett hemma och sen går han med Cresendo i lopp. Provade nyss med rakt i lopp och det gick ju inge vidare..:o

Verkar som han har lärt sig att: Knäkappor,Gamascher,Förbygel Glasögon (på mig då..)= Lite fart

Medans:Små ridkotskydd bak och långbrösta= Ut och skritta bara.

ghost skrev:
tycker det känns fel med spärrgrimma, tungband och järvsöfaksbett för att få håll på en nybliven treåring????

det kanske bara behövs för en tid.. så han lär sig hur du vill köra jämfört med hur han blivit körd tidigare..

jari skrev:
Sök här... har för mig det varit på tapeten här en gång.. (xylofonia altså)

Japp, det har det. Jag testade det på min bråkstake för knappt 2 år sen. Har lite svårt att förklara den (tog tyvärr aldrig nån bild), men det ser ut som en vanlig spärrgrimma fast det går två starka förlängda läderremmar ut från den som är böjda. De fästs i bettet och i "öglan" som bildas fäster man tömmen. Är ganska enkel av sig.
Problemet med min häst var väldigt likt din pålle, ghost. Han blev helt enkelt hetare och hetare inne på banan (pga tidigare dåliga erfarenheter) och till sist gick han inte att hålla... Dock tyckte jag inte att xylofoniagrimman gjorde nån större skillnad, även om han reds en hel del på sidepull (vilket funkade utmärkt). Det som gjorde skillnad på honom var att han flyttade till lugnare miljö och tränades annorlunda, samt skrittträning på banan (ja, folk tittade skumt på mig på onsdagskvällarna när jag kom i mitt reflexländtäcke, skrittade 2 bakvarv och körde hem... :o ).

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 335
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 752
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 755
Senast: Niyama
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur