R
Raderad medlem 19815
Sv: Var ni aldrig livrädda?
Jag håller med dig i sak, men vad jag kan se så står inget som Lena Furberg skrivit i strid med det här (vilket hon för övrigt också skriver själv i bl a inlägget kl 11.29).
Bra för att du förklarade om barnsnor, hade lite svårt att förstå hur du kunde tycka att rädsla för sådant kunde vara befogad!
Nej, eftersom ett barn är inblandat. Ett barn som vi inte alls vet om det kommer att ha det bra med sig själv i sitt liv. Jag tycker att fokus här är något i stil med 98% "kvinna vill ha barn" och 2% "vad är bra för barnet". Det är ju inte självklart att det är bättre att födas än att inte födas. Ofödda sörjer ju inte, i alla fall.
Om man då frejdigt skaffar barnet och det sedan visar sig att man hade fog för rädslan, ja, då har man ju tagit sig en jäkla rätt gentemot barnet. Hur vet vi att rädslan är "bara", så att säga? Den är kanske välmotiverad?
Jag tycker överlag att vi är påfallande bekymmersfria när det gäller att ha tillräckligt goda skäl att skaffa barn, jämfört med hur oerhört problematiserat det är när någon väljer bort barn (ofrivillig barnlöshet är en helt annan sak).
Som om det vore en självklar välsignelse att få bli född. Jag tror inte att det är det.
(Observera att detta inte på något vis handlar om att jag tycker något om huruvida TS bör ha barn eller inte.)
Jag håller med dig i sak, men vad jag kan se så står inget som Lena Furberg skrivit i strid med det här (vilket hon för övrigt också skriver själv i bl a inlägget kl 11.29).
Bra för att du förklarade om barnsnor, hade lite svårt att förstå hur du kunde tycka att rädsla för sådant kunde vara befogad!