Var fjärde barn under ett år använder internet...

Använder? Nej det är han för liten för, han har ju inte fingermotorik för det. Men intresserad av skärmar, både mobil, dator och tv är han.
Vi har tittat på Babblarna några gånger på data eller mobil. Ibland kollar han, ibland inte. Han är snart 6 månader.

... är en av uppgifterna från Svenskarna och internet 2018, https://2018.svenskarnaochinternet.se/barn-och-internet/

Hur ser det ut hemma hos er, använder era bebisar internet? Varför/varför inte?
Undrar lite vad som klassas som "använder" men hittade ingen definition när jag skummade länken. :)

Sonen är 8 månader och tittar på Babblarna ibland, kanske 5 minuter per gång. Var ju en period enda sättet att få honom att ta flaskan, men nu när han nästan bara äter vanlig mat sker det mer sällan. Han lyssnar också på dom via Spotify, vet inte om det räknas.

Jag är alltid med och han håller inte i skärmen själv utan tittar bara.

Jag ställer mig också frågande till termen använder. Vår minsting har sett Babblarna på min telefon kanske tre gånger innan han fyllde ett. Det har varit som distraktion när jag behövt hålla honom lugn, främst vid hårklippning. Sen streamar vi jättemycket tv och även om det inte är program valt för honom så ser han ju på det ibland. Är det att använda internet? Någon enstaka gång har jag slagit på Bolibompa Baby men draken är tydligen jätteläskig (det enda M någonsin blivit rädd för) så det har jag slutat med.

Då kontrar jag med - varför inte?

Att de använder ett media som är en naturlig del av vår vardag ser jag inte alls som konstigt. Att få en vana av att hantera teknik tidigt ser jag bara som ytterst positivt. Det är användartiden som kan vara problematisk. Inte att det används.

Problemet är dock bara att vi blir så 'indoktrinerade' i att barn/ungdomar kan använda teknik att vi faktiskt glömmer att visa dem hur man gör. Många barn och ungdomar är inte jätteduktigta på det, men det ser ut som att de är det, för att de använder tekniken med lätthet. Även om det inte blir rätt/är smidigaste vägen osv.

Jag undrar ocksa, hur da använder? Min yngsta fyller snart 1 ar och hon har aldrig tittat pa ngt själv. Däremot har hon tre storasyskon som regelbundet tittar pa tex youtube och även om hon inte är intresserad och sällan tittar finns det i bakgrunden.

Jag minns inte hur gammal min var när han började använda appar och youtube, men nu är han 2.5 år och en van användare. Det har varit helt perfekt vid resor, vi har kuskat land och rike runt och jag ser absolut noll poäng i att resande ska vara tråkigt. Han får också använda skärmen när jag gör frukost på morgonen och ibland när jag gör middag på kvällen. Jag är en dålig förälder när jag är hungrig och stressad och vi undviker många konflikter när han sitter tyst och upptagen med annat. Kanske hade jag resonerat annorlunda om jag haft ett lugnt och sansat barn, men nu har jag en som tycker det är en fantastiskt idé att klättra på allt/ramla och slå sig/pilla sönder saker/jaga mina inte så barnvänliga hundar/rita med bläck på olämpliga ställen och det är en dålig kombo med mina försök till matlagning. Särskilt som jag är ensam, med två vuxna hemma kan man ju hjälpas åt.

Sedan ska man inte glömma att allt inte är skit. Sonen har med hjälp av youtube och en kompis lärt sig ganska mycket på engelska redan, och senaste appen är ett stavningsprogram.

Svarar samma som @turbofling. Vår snart 1-åring använder inte internet eller tv i bemärkelsen att vi visar något avsett för henne. Men hon har en storebror som är 3,5 och när han tittar på tv så ser ju hon också ibland. Fast det handlar ju mer om att hon stannar upp i leken någon minut. Hon sitter inte och följer något tv-program.

Jag minns inte hur gammal min var när han började använda appar och youtube, men nu är han 2.5 år och en van användare. Det har varit helt perfekt vid resor, vi har kuskat land och rike runt och jag ser absolut noll poäng i att resande ska vara tråkigt. Han får också använda skärmen när jag gör frukost på morgonen och ibland när jag gör middag på kvällen. Jag är en dålig förälder när jag är hungrig och stressad och vi undviker många konflikter när han sitter tyst och upptagen med annat. Kanske hade jag resonerat annorlunda om jag haft ett lugnt och sansat barn, men nu har jag en som tycker det är en fantastiskt idé att klättra på allt/ramla och slå sig/pilla sönder saker/jaga mina inte så barnvänliga hundar/rita med bläck på olämpliga ställen och det är en dålig kombo med mina försök till matlagning. Särskilt som jag är ensam, med två vuxna hemma kan man ju hjälpas åt.

Sedan ska man inte glömma att allt inte är skit. Sonen har med hjälp av youtube och en kompis lärt sig ganska mycket på engelska redan, och senaste appen är ett stavningsprogram.

Håller med utan paddan hade våra liv sett mycket annorlunda ut.

Tror inte sonen var direkt intresserad innan han var drygt 2 år dock. Sen han var tre har han haft en egen padda. Nu är han 5,5 och varierar mellan spel, musik, videos och ta egna bilder. Han gillar också och att filma, inte minst sig själv.

Favoriterna videomässigt är bla olika pyssel-klipp från youtube, och han blir ofta inspirerad att klippa och klistra själv. Vilket inte alltid är optimalt, men vi försöker uppmuntra kreativiteten.

Håller med utan paddan hade våra liv sett mycket annorlunda ut.

Tror inte sonen var direkt intresserad innan han var drygt 2 år dock. Sen han var tre har han haft en egen padda. Nu är han 5,5 och varierar mellan spel, musik, videos och ta egna bilder. Han gillar också och att filma, inte minst sig själv.

Favoriterna videomässigt är bla olika pyssel-klipp från youtube, och han blir ofta inspirerad att klippa och klistra själv. Vilket inte alltid är optimalt, men vi försöker uppmuntra kreativiteten.
Min har varit intresserad så fort han kunde fästa blicken typ. Och tekniken är så användarvänlig att den lyder klumpiga bebisfingrar också. Han har vid ett par tillfällen fått prova VR-glasögon hos sin pappa men där är vi väldigt försiktiga eftersom det blir så verkligt. Tycker vi då! Inte säkert att våra barn kommer hålla med. Det som våra föräldrar upplevde som skrämmande effekter på TV hånflinar vi åt idag, så jag tror inte man ska vara så säker på hur nästa generation kommer uppleva den tekniken som är ny för oss.

Vi använder Babblarna när vi gör sjukgymnastik med vår bebis.
Hon utvecklas precis som hon ska och är väldigt vaken och framåt så jag tror inte det är så jättefarligt. Babblarna är väl dessutom anpassat till bebisar?

Min kollar på serier på paddan när vi åker bil. Nu är han iofs snart två men serier typ Babblarna har han haft i bilen länge.

Håller med om detta! Vissa dagar och situationer känns det betydligt bättre att han får sitta med plattan än att skapa massa konflikter för att alla är trötta och griniga tex.

Tycker den inte är negativ i sig, däremot finns ett behov av att begränsa stundtals. Precis som för oss vuxna kan det vara lätt att fastna.

Han hade tittat på Babblarna innan ett år men vet inte precis vilken ålder. Använda på egen hand betydligt senare, 1,5-2 kanske?
Lillasyster snart 6 mån har aldrig använt/blivit visad för.

Vår dotter har ganska tidigt fått använda paddan för olika appar och tittat på klipp/film som vi ansett vara lämpliga och med något pedagogiskt innehåll. Finns ju många bra! Hon har tidigt lagt pussel, spelat såna "spel" där man ska peka på olika saker etc. Har aldrig sett något problem i det utan snarare tvärtom så har hon kunnat massor med saker tidigt som andra jämnåriga inte kunnat. Hon kunde tidigt också alla rörelser till olika barnlåtar och nu 2 år sjunger hon nästan dem alla. Vid långa bilresor får hon faktiskt även surfa lite fritt på Youtube tex.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 748
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar