Var finner jag en hästintresserad kille o dela livet med?!

Nej, jag tänkte mest på hur de flesta "häst"-människor beter sig i de kollektivstall jag upplevt. Sannolikheten att träffa någon med mycket bestämda åsikter om hästar och deras skötsel måste vara enormt stor om man letar i de miljöerna.

Min kompis träffade på en hästkille (på en dejtingsida för övrigt).
Hon vill aldrig mer ha någon sådan.. ;P

De hade HELT olika åsikter om fodring, skötsel i allmänhet, när man ringer veterinär, träning osv.
Inse hur det sliter på ett samboförhållande när den ena går ut och fodrar kl 22 för att hästarna inte ska stå sjukt länge utan mat, medan den andra anser att det där är bara fjant och det räcker bra att de får klockan 18.

Eller när den enes häst linkat i en vecka, och den andre anser att det verkligen borde veterinärkollas men möts av att "Veterinärer ska bara prompt spruta hela tiden och tar aldrig tag i problemet, vila är bästa medicinen"

Osv osv.

Så var det det där med grundsynen igen.

Även om vissa saker är stolliga och borde göras nåt åt.

Liknande hästhållning är nog en rätt viktig del.

Så var det det där med grundsynen igen.

Även om vissa saker är stolliga och borde göras nåt åt.

Liknande hästhållning är nog en rätt viktig del.

Jo, samtidigt så som påpekats i tråden, bara gå till närmsta inack.stall så inser man att det finns väldigt olika syner - och det är nog inte helt lätt att träffa på någon som man både faller för i övrigt OCH som håller på med hästar OCH har samma grundsyn som en själv.

Det är nog smartare att ta en icke-hästig och indoktrinera - då kan man forma dem som man vill ha dem ;P

titta på 10 olika häst människor, och du får 10 olika tankesätt, det gäller att hitta de som är mer öppna och flexibla.
jag är sådan, och tänker så med, mitt sätt är först att se om personen ens klarar av livsstilen som jag har med häst. Och ännu har jag inte hittat någon, dock så är det första gången jag ens letar efter någon att dela mitt liv med, och är helt ny på det med.

Min kompis träffade på en hästkille (på en dejtingsida för övrigt).
Hon vill aldrig mer ha någon sådan.. ;P

De hade HELT olika åsikter om fodring, skötsel i allmänhet, när man ringer veterinär, träning osv.
Inse hur det sliter på ett samboförhållande när den ena går ut och fodrar kl 22 för att hästarna inte ska stå sjukt länge utan mat, medan den andra anser att det där är bara fjant och det räcker bra att de får klockan 18.

Eller när den enes häst linkat i en vecka, och den andre anser att det verkligen borde veterinärkollas men möts av att "Veterinärer ska bara prompt spruta hela tiden och tar aldrig tag i problemet, vila är bästa medicinen"

Osv osv.
Jag har varit där och aldrig mer ärligt talat, det ska nog väldigt mycket till om jag ens ska titta åt en hästkille igen ....jag hittar gärna som kan tycka om att följa med nån gång ibland men en renodlad hästkille, nej tack! :)

Tror det handlar om att hitta RÄTT hästkille i såna fall, precis som att en del andra värderingar och förhållningssätt ska stämma överens.
Träffade ju en hästkille när jag var ung, vi levde ihop i 22 år och var gifta i 16... Dock tog hans hästintresse slut och tja, vi hade inte så mycket annat gemensamt, förutom barnen.
För egen del vill jag att det ska finnas ömsesidig respekt för det man håller på med, och jag tror inte att det behöver vara en nackdel med en hästkille;), tvärtom! Har ju sett en del såna förhållanden fungera utmärkt bland bekanta. Dock får det inte vara enda kriteriet...

TS, har du tittat på alternativ punkt nu nån gång?
Där finns många annonser från folk som vill leva gårdsliv med djur osv.

Hur andra sköter sina hästar struntar jag fullständigt i så länge de är innanför gällande lagar och regler, att störa sig på att någon släpper ut hästarna vid 5 på morgonen istället för 8 eller använder lindor istället för transportskydd är bara idiotiskt och för enbart till osämja i stallet.

Respektera istället att det finns lika många sätt att sköta häst på som det finns hästägare så får alla en mycket bättre upplevelse med "sina" hästar.

Hur andra sköter sina hästar struntar jag fullständigt i så länge de är innanför gällande lagar och regler, att störa sig på att någon släpper ut hästarna vid 5 på morgonen istället för 8 eller använder lindor istället för transportskydd är bara idiotiskt och för enbart till osämja i stallet.

Respektera istället att det finns lika många sätt att sköta häst på som det finns hästägare så får alla en mycket bättre upplevelse med "sina" hästar.
Problemet är ju om man har stall och lever tillsammans med en partner och man har helt olika åsikter när det gäller fodringar, utevistelser och träningar så är det nog inte så lätt att bara sköta sin häst och skita i hur partner sköter sin och vice versa.

Problemet är ju om man har stall och lever tillsammans med en partner och man har helt olika åsikter när det gäller fodringar, utevistelser och träningar så är det nog inte så lätt att bara sköta sin häst och skita i hur partner sköter sin och vice versa.

Jodå, det är hur enkelt som helst.

Eftersom samma regel gäller i stallet som i partnerskapet... RESPEKT OCH FÖRSTÅELSE för partnerns val i olika situasjoner.

Självklart kan man diskutera saker, men i utgångspunktet har man överhuvudtaget ingen rätt att ifrågasätta någon annans val och gjöranden "bara för att JAG självklart vet mycket bättre än min partner"...

Men alltså; om man inte ens kan respektera den regeln mot personer man endast delar stall med och aldrig annars träffar - hur ska man klara det med ett tätare samarbete? Mina observationer från kollektivstall talar emot att det kommer att fungera, rent sannolikhetsmässigt.

Jag tycker att alla resonemang i dessa stall har varit på tesen "bara för att JAG självklart vet mycket bättre än dig". Och i 95% av fallen handlar det om att välja mellan två-till-fem likvärdiga alternativ som man överhuvudtaget inte borde behöva ha en åsikt om när det gäller någon annans häst, om de inte bett om den.

Tja, hur mycket jag än respekterar min partner så ser jag det som ett ohållbart projekt om hans och mina åsikter om hästhållning, barnuppfostran mm skulle vara på varsin sida om ytterligheterna. Jag anser t ex att en förälder ska sätta gränser och ställa krav sina barn, att leva med en partner som tycker de ska springa vind för våg och själva bestämma allt från vad de ska äta, klä sig och när de ska sova skulle avslutat relationen innan det ens blev några ungar gjorda.

Och det är där själva kärnan till problemen ligger, så länge man har "Jag vet mycket bättre än dig/alla andra" attityden finns det inget som kan få den personen att vara nöjd om inte motparten lägger sig fullständigt platt, överger sina principer och axepterar att man inte är värd något i den andras ögon.

Jag skulle aldrig ge mig in i en nära relation om grundläggande synsätt skiljer sig åt. Det är ju som bäddat för alla de problem vi läser om dagligen här. Och jag tycker INTE det har med respekt att göra, utan att man faktiskt inte behöver ge sig in i relationer som tar energi genom att man aktivt måste strunta i att reagera på sådant som är viktigt (för mig).

Efter min första relation med hästkille sa jag "aldrig mer". Sedan träffade jag maken som då var avsutten sedan många år tillbaka. Och vi kom fram till att vi har liknande syn på hästhållning (band annat) och det var sällan några diskussioner runt just hästhållningen. Däremot har vi sällan varit osams så mycket och djup som om ridning.

Det är svårt, det här med gemensamma intressen, särskilt när det kommer till den tredje parten (hästen) som ju också är en individ med egen åsikt.Kanske hade det varit annorlunda om det gällt bilar?

Jo, samtidigt så som påpekats i tråden, bara gå till närmsta inack.stall så inser man att det finns väldigt olika syner - och det är nog inte helt lätt att träffa på någon som man både faller för i övrigt OCH som håller på med hästar OCH har samma grundsyn som en själv.

Det är nog smartare att ta en icke-hästig och indoktrinera - då kan man forma dem som man vill ha dem ;P

Jo i alla fall om man är en duktig försäljare och slipad i konsten att argumentera!

Men så rätt vad det är så står man då där och blir beskylld för att prackat på nån sina värderingar! Fan inte kul det heller!

Jag ser vad mina hästar behöver och vad jag har för möjligheter att ständigt förbättra deras vardag. Jag kan gärna vidga flocken, men att då byta spår eller att i onödan få två hästflockar med skilda behov hos hästar (enligt husses respektive mattes synsätt) skapar ett merjobb i onödan som i onödan kan tära på förhållandet.

Den andra vägen med att välja nån som inte är hästintresserad har nog sina sidor. På det viset så visst kan man då hålla hästarna själv, såsom nu. Visst, även en inte hästintresserad kan ta dagliga skötseln med fodring osv om det kniper, men då blir det mera en tjänst av den andre än att det görs med sann glädje, eller åtminstone risken för det. Sen får man det nerkört i halsen rätt vad det är, känns fruktansvärt orättvist, särskilt om man då lagt tid och omsorg i partnerns intressen, kanske hundarna eller liknande.

Det är inte lätt.
Det är det där med att det är svårt att veta viken väg man ska gå, vilket drag som ska göras!

Det andra är det där med avstånd som vi varit inne på så många gånger! Bara för att jag tycker att norra Skaraborg ligger "mett i värla" så är det andra som tycker att de med är mitt i värden när de sitter i sin fyrkant, och alla de andra bor så härrans långt bort.

Börja med körning är mitt tips! I körporten finns det massor med karlar och vill man inte köra själv så kan man vara groom, alltså den som hänger bakpå vagnen. Groomar är en bristvara i körsporten. ;)

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 626
Senast: Thaliaste
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 559
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2