Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Utifrån logiken om stört beteende så är min häst garanterat superstörd... :crazy:
Han bajsar så långt ifrån maten han kan om det är möjligt, alltid längst bak i boxen och i fållan går han iväg och bajsar. KISSAR däremot, det gör han, iaf ute, gärna i höt. I alla fall om han går med andra hästar.

Hö/halmbalar som ställs ut i hagen är kombinerad urinoar och matplats för honom... Hans revirmarkering är lite...udda. :)

Inte ett dugg udda att de kissar på höt för att märka det - och sen gladeligen äter det.

Huga, 800kvm (ridbana 20x40) ser jag nog som minimum för att kunna röra sig vettigt.
Men då så måste den vara gjord så att den håller att springa på också.
I min lösdrift så är det en 30m vägstump mellan ligghallen och grinden som de kan springa på.
Den håller i alla lägen och är orsaken till att lösdriften ligger just där.
Sen är det ju praktiskt med naturligt vatten i hagen också, det rinner källvatten i ett dike som jag har tagit med i ena änden på hagen.

men rent ytmässigt så borde väl den yta jag beskriver för 3 halvblod vara rätt ekvivalent med att du har 7 ponnyer på en ridbaneyta? Nej - min yta som jag beskriver är självklart ännu värre, men inte har du mycket yta precis.

du skrev att det var dyrt att grusa: går de alltså på grusad yta nu, dvs du har bytt från bajsvatten hagen? bra isåfall, och rör de sig aktivt så tycker jag det visar på att de faktiskt KAN nyttja ytan. Man ser rätt tydligt på hästar när de INTE har yta tillräckligt - de slutar röra sig ö,h.t..... :crazy:

men ang. din ligghall: du skriver att de kan TURAS OM att sova där.... hur kan det vara godkända mått för alla hästarna? en ligghall ska väl vara stor nog för alla hästar som vistas där? :confused:

Om jag läste I_U inlägg rätt så var väl ligghallen på 53 kvm, i så fall räcker den till 7 islänningar.

Kanske inte? De flesta av de stallkompisar jag haft häst i samma hage som (eller som uppmärksammat hans kissbeteende) har hållt med mig om att han är rätt udda för att vara valack. Nog för att hingstar pinkar in revir... :D Lite skönt att höra att han inte är ensam dock. ;)

du skrev att det var dyrt att grusa: går de alltså på grusad yta nu, dvs du har bytt från bajsvatten hagen?
Bajsvattnet rinner uppepå gruset.
Eller rann när det var jätteblött och regnade hela tiden.
Nu så har det sjunkit undan.

Det var för att det är grusat under som jag funderade på att kanske spola av hela alltet på något vis.
Vid vattenbaljan som jag välter ut det gamla vattnet ur varje dag så är det ju rent och fint.

men ang. din ligghall: du skriver att de kan TURAS OM att sova där.... hur kan det vara godkända mått för alla hästarna? en ligghall ska väl vara stor nog för alla hästar som vistas där? :confused:
Alla kan sova samtidigt.
Det har jag ju skrivit.
Och de måste ha 6kvm var vilket ger plats för 8,83 islandshästar i ligghallen.
De är 7 st.

Vad jag menade var att om halva flocken går och spver så kan den andra halvan disponera hagen att springa i.
Då så blir det inte trångt i hagen.
Halva ligghallen är dessutom utanför hagen vilket ger 25kvm till i total yta.

I hårklyveriernas namn.

jag är inte ute efter hårklyverier. jag läste uppenbarligen tokigt och fastnade vid att du skrev att de kunde turas OM att sova i ligghallen.

jag skulle GARANTERAT spola av, om du har grusat under! Låter som det gått lite långt utan underhåll, och tar du tag i det och underhåller det sen, så borde ditt problem vara mkt mer hanterbart framöver.

jag skulle GARANTERAT spola av, om du har grusat under!
Ja särskilt när det liksom rinner vatten över ytan hela tiden så att det blir soppa.
Kanske skulle jag ta och hyra en präktig pump och sätta i dammen bredvid hagen så att jag får litet flöde på det hela.
Eller så skulle kanske sambons länspump fungera.

Nu så är det i alla fall för sent för denna gången.
15cm snö och -2 grader är inte rätt väder för sådana övningar.

Låter som det gått lite långt utan underhåll,....
Jag skrapar av och fyller mera grus inför varje säsong.
Så det är nystart varje höst.

Har du läst ytan dom går på och antal hästar på ytan:confused: Och då är det lösdrift ska du komma ihåg. Och du skrattar fortfarande:angel::crazy:

Ja även din kommentar kan jag sortera under rubriken "hästfolks otroliga förmåga att hitta saker att kritisera hos annat hästfolk". TS skrev om storleken på hage EFTER att jag skrev mitt inlägg.

F ö så begriper jag fortfarande inte hur man kan göra ägaren ansvarig för var hästen skiter någonstans.

Men oavsett om "hagen" är grusad eller inte - nu förstår man ju varför hästarna bajsar överallt : Det finns helt enkelt inte yta nog för dem att bajsa på speciella/andra ställen.
Att låta skiten från 7 hästar ligga i en ridbanestor hage i flera månader är som att låta bli att mocka en box (där hästen står dygnet runt) på några dagar.
Det BLIR väldigt äckligt. Skillnaden är att i boxen syns det, medan det i hagen trampas sönder och blandas med gruset.

Jag förstår att det är svårt att mocka bort precis allt, men om du vill ha dina hästar på en fräsch plats så bör du nog börja mocka bort det mesta iaf.

Även om jag kan hålla med om att det är bättre att låta hästarna stå ute än inne, så måste jag ju påpeka att det INTE är bättre för dem att stå ute i en bajsfylld hage än i en välmockad box.
Och att den är (iaf snart) bajsfylld kan du knappast neka till.
Ett tag hade vi två hästar (En shettis och en Bponny) ute på en ridbana 20x40 ca 5-7 timmar /dag. Efter bara några dagar så var det sjukt mycket bajs där inne!
Går det 7 hästar dygnet runt i en ~dubbelt så stor hage så lär det ju bli nerskitat totalt efter bara ett par veckor. :crazy:

Jag har ju min lilla i box, på halm (detta gäller även torv som vi hade innan, men ännu tydligare nu)

Hon tänker inte sådär jättemycket på vart hon lägger sina högar men jag tycker ändå att hon lägger dom ganska långt bort från höplatsen (äter kraftfoder i krubba på boxdörren för tillfället) och skulle dem enligt henne komma olämpligt (lite för nära höet eller där hon ska sova) kraffsar hon över dom så att hon "slipper" dom!
Hon vill helt enkelt ha en ren box! :D:D
(Kan kanske ha o göra med att jag är extrempedant när jag mockar?)

Senast ändrad:

Alltså,
jag tycker det är den som kom med kritiken som har ett stört beteende :rofl:

Som om du skulle kunna göra något åt hästarnas skitvanor.

Men det är ju för att hästar kan röra sig i alla gångarter på en yta av ett ridhus storlek.
Mindre vore ju förskräckligt och massor av hästar står hela dagarna i mindre rutor.

Återigen, som jag skrev i ett annat inlägg, så var det inte ytan rent rörelsemässigt sett som jag syftade på för det är inte det som diskuteras här, utan bajs och renlighet. I det fallet är din yta dvs ett ridhus för litet att ha 7 hästar (och färre för den delen också) på, om det inte mockas regelbundet, även om de är små, det blir för mycket bajs helt enkelt.

Fast det går ju, det har ju flera i tråden vittnat om. Man kan göra något åt skitvanorna både genom vilka ytor man håller hästarna på samt hur rent man håller det för dem. Kanske inte varenda individ, men för de allra flesta. Väldigt få levande varelser tycker om att beblanda sig med sin egen skit, oavsett art.

Alltså,
jag tycker det är den som kom med kritiken som har ett stört beteende :rofl:

Jag tycker att du ska läsa lite mer noga så ser du att det handlar om att hästarna står i sin egen skit i för liten hage som inte mockas ur. SOm flera har skrivit måste en så liten hage mockas ur i stort sett dagligen med 7 hästar som går fygnet runt:crazy: Men du kanske tycker man kan strunta i att mocka i boxarna också i flera dagar? Du kanske skrattar om nån krititserar det också? Om man inte förstår vad som diskuteras kanske man ska tänka innan man svarar i alla fall......

För mycket hästar på för liten yta och en hage som inte mockas ur så dom står i högar av skit, och ägaren förstår ingenting och undrar varför dom skiter i maten., Det är som flera skrivit nu INTE naturligt beteende av en häst att skita där dom äter. Det vill dom helst inte, men betendet kan ändras av omständigheterna som i det här fallet tex.

Vi har en granne om har två hästar på en utan dubbelt så stor yta som ett ridhus dvs dubbla storleken mot vad IU har......Dagtid hela dagarna men inte nattetid, Den hagen är ibland så fulll av högar pga bristande mockning att folk som åker förbi har kommenterat det. Det är två större hästar. Men ytan är dubbelt så stor som den IU har till SJU mindre hästar. Den här grannen mockar kanske nån gång i månaden coh ändå ser det ut som en puckelpist där vissa perioder........

Senast ändrad av en moderator:

Men oavsett om "hagen" är grusad eller inte - nu förstår man ju varför hästarna bajsar överallt
De bajsar inte överallt.
De bajsar på fel ställe.
Mellan foderplatsen och ligghallen.

I andra änden av den lilla hagen är det rent.
Men där är inte hästarna.
De står i ligghallen eller vaktar matplatsen.

Att låta skiten från 7 hästar ligga i en ridbanestor hage i flera månader är som att låta bli att mocka en box (där hästen står dygnet runt) på några dagar.
Det verkar ju inte så farligt.
Har du hört talas om permanentbädd?

Det BLIR väldigt äckligt.
Ja usch ja.
Men tar verkligen hästarna någon skada?

.... än i en välmockad box.
Rent till varje pris är viktigast eller?
Har du något problem med att saker inte är tillräckligt rena?
Om jag minns rätt så var du mycket kritisk till permanentbädd också.

På något vis så undrar jag om vissa av er har bajsfobi.

Kan någon förklara för mig vilken skada hästarna skulle lida av detta?

Att ni tycker att det är äckligt spelar ju ingen roll.
Ni behöver inte gå i det.

(Att jag tycker att det är äckligt spelar dock roll, för jag måste ju klaffsa i det.)

Hur många är det som mockar sina minimala rasthagar dagligen?
Och att folk kommenterar betyder väl inte att hästarna lider?

Ja även din kommentar kan jag sortera under rubriken "hästfolks otroliga förmåga att hitta saker att kritisera hos annat hästfolk". TS skrev om storleken på hage EFTER att jag skrev mitt inlägg.

F ö så begriper jag fortfarande inte hur man kan göra ägaren ansvarig för var hästen skiter någonstans.

Har du öht läst i tråden, :confused: Har du fortfarande inte förstått VARFÖR hästarna skiter i maten:confused:

Jag skulle snarare säga så här. Okunskapen hos en del sk hästfolk är skrämmande:crazy: Dina och liknande kommentarer visar tyvärr det:crazy: För att inte tala om läsförmågan som verkar lika dålig:eek:

Okunskapen hos en del sk hästfolk är skrämmande ....

Då så tar vi det till botten denna gången.

Vilka problem kan hästarna få av min hästhållning?
Det är mycket viktigt för mig att hålla dem friska och det kan jag anstränga mig för.

Men jag har inte sett något alls på dem som ger dem problem med dessa lösdrifter.

Fettman däremot är ju ett problem, men det håller på att gå över nu.

Nå, fram med det.
Vilka lidanden kan de få?

De har alltså ständig tillgång till en halmad ligghall att vara i.
Det är visserligen permanentbädd i den så den är väl inte ren nog för dig, men det är ett vedertaget sätt att bädda i hästboxar.

Har du öht läst i tråden, :confused: Har du fortfarande inte förstått VARFÖR hästarna skiter i maten:confused:

Jag skulle snarare säga så här. Okunskapen hos en del sk hästfolk är skrämmande:crazy: Dina och liknande kommentarer visar tyvärr det:crazy: För att inte tala om läsförmågan som verkar lika dålig:eek:

Okunskap? Dålig läsförmåga? Helt otroligt hur du drar på. :eek: Jag upphör aldrig att förundras över folk som du som kan komma in på Buke och vara så förbaskat arroganta och otrevliga mot folk dom inte känner. Att du bara orkar....

Har du fortfarande inte förstått VARFÖR hästarna skiter i maten

:D Du ar ganska rolig.
Vi har forstatt varfor du TROR de gor det.

Jag har studerat hastar pa Wales kullar som gar losa utan stangsel aret om.
De bajsar dar de star. Oavsett om de ater eller ej.
Jag har aven haft ett gang unghastar och folston direkt fran kullarna.
De sket dar de stod de med.

Varfor tror du de gjorde det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
872
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?