Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Jag hade min häst på en ridbana under hennes konvalescens och ja mocka ofta var ordet och honvar 1

eller så står de där de står när de bajsar jag tycker att man ofta ser att de känner vad som är på gång och drar sig till en lämplig plats äckligt gräs kanske...

Men hon hade väl inget hus att gå in i då?
Det tycker jag är en stor skillnad.

Mina hästar kan ju gå ifrån skiten om de vill och in i huset.

En ridbana blir ju dessutom förstörd om man inte mockar den.
Hagen kör vi ju in med traktor eller grävare i och fixar inför nästa säsong.

Oavsett - inget djur skulle frivilligt välja att stå i sin egen skit, inget djur väljer heller frivilligt att stå inne jämnt

Jag är upplärd att göra rent åt hästen som jag själv vill ha det

bajsar dina inte inne? - många använder ju lösdriften som toa - mockar du där varje dag?

jag skulle skämmas att låta mina hästar stå i sin egen skit, verkar ju rena fånglägret - leran kan jag inte styra över men mocka kan alla

och det syns ju om man gör eller inte

det blev en massa av min trots att hon bara var ute ett par timmar per dag (bonus hon hade egentligen boxvila. Rek av vetrinär) Inne mockade jag minst två ggr per dag

Ingen skall behöva stå i sin egen skit - inte sitt kiss heller

Senast ändrad:

Lägger till - hon som varit värsta grisen i boxen innan jag fick ordning på det ( flyttade krubban till fel vägg bakofram krångligt att fodra men men) hon gick iväg till andra änden av ridbanan och la sin hög först la hon på två ställen - sedan när jag tog bort allt på ett - så valde hon bara det andra

Någon instinkt måste det ju vara att de lägger det vid staketet = så långt bort som möjligt?

Vår vinterhage är stor så bajshögarna är väl utspridda. När dom äter hö
går dom inte undan för att bajsa, ånä, det är ju så enkelt att bara lyfta på svansen! :angel:

jag skulle skämmas att låta mina hästar stå i sin egen skit, verkar ju rena fånglägret -
Är det det som det handlar om - skammen?
Det ser illa ut alltså?

Så det är en värdering av något slag?
Eller?

Nå svara mig då på vilka lidanden som hästarna kan få av det.
Vilka hemska sjukdomar eller skador kan det medföra?
Som gör att det blir så mycket väsen av det hela.

Det skulle ge andra problem för min del.
Smällfeta hästar med risk för fång är det ena.
Och att allting blir söndertrampat och uppätet är det andra.
De gräver upp det mesta och tuggar i sig alla träd.

En begränsad lösdrift är en kompromiss mellan att stalla in och att låta dem gå ute.
Och jag vet i alla fall vad hästarna föredrar.

Ja jag antar att det är skillnad på raser. Mina är ju halvblod och de går på i princip fri tillgång på hö och har gräs i hagarna året runt (om nu dock dolt under ca 1 dm snö) sen står de inne på natten och då får hagen vila.

Är det det som det handlar om - skammen?
Det ser illa ut alltså?

Så det är en värdering av något slag?
Eller?

Nå svara mig då på vilka lidanden som hästarna kan få av det.
Som gör att det blir så mycket väsen av det hela.

Är väl samma risk som om de står i grisiga boxar, dvs problem med röta osv? Nu får ju inte alla det, men det är ju risken och anledningen att man bör undvika det.

För att svara på ursprungsfrågan är mina som någon annan beskrev, synnerligen renliga i större hage, där har de sina toaletter (flera stycken) och de går dit för att bajsa. Där betar de inte ens om det skulle vara enda valet. Rator slås minst en gång/år.

Däremot om de står i små hagar är de grisiga som f*n och skiter varhelst de står och det blir 'bajs överallt'

Det kan även i stor hage komma någon enstaka hög på 'fel ställe', men till 99% så är det vid ratorna. Noterat att de håller området vid grinden kliniskt rent med, skiter aldrig där. Inte heller viloplatserna (finns flera där med) förorenas det på.

I boxarna har det varierat lite från häst till häst, från hyperrenlig, via bajsa i ena delen (t ex bakkant) av boxen, till att lyfta på svansen där behovet uppstår sas. Enstaka gånger har vissa hästar bajsar i/vid höet, vilket osvikligen lett till att de helt ratat det. Hade en som hade pippi på att bajsa i vattenhinken, men när hinken flyttades försvann det. All har/har haft stora boxar btw.

Tillägg - kom på ett undantag: LITEN hage direkt utanför liten 'lösdrift' (utebox modell stor). Hästen gick IN i boxen/lösdriften och bajsade, och bajsade knappt något alls i hagen.

Senast ändrad:

Oavsett - inget djur skulle frivilligt välja att stå i sin egen skit, inget djur väljer heller frivilligt att stå inne jämnt

Jag är upplärd att göra rent åt hästen som jag själv vill ha det

bajsar dina inte inne? - många använder ju lösdriften som toa - mockar du där varje dag?

jag skulle skämmas att låta mina hästar stå i sin egen skit, verkar ju rena fånglägret - leran kan jag inte styra över men mocka kan alla

och det syns ju om man gör eller inte

det blev en massa av min trots att hon bara var ute ett par timmar per dag (bonus hon hade egentligen boxvila. Rek av vetrinär) Inne mockade jag minst två ggr per dag

Jag håller helt med dej! Sen att några är så fantasilösa att dom inte fattar vad det innebär med månaders skit i en så lite hage får stå för dem, jag orkar inte ens svara såna inlägg längre.. ....helt otroligt. :crazy:

Och IU:

Det verkar ju inte så farligt.
Har du hört talas om permanentbädd?

Jag vet inte om du och tussinussen och andra anser att man låter skiten ligga kvar i en permanentbädd:cool: Ja ja, olikheterna i vårt sätt att hålla häst blier bara större.

Varför det är ett problem att dom äter i skiten? Jo bla för att deras naturliga instinkt att inte äta där dom skiter suddas ut, och har du nånsin funderat över varför hästar gör så av naturen? Vad kan orsaken vara tror du? Fundera en stund över det tycker jag. Nå svara mig då på vilka lidanden som hästarna kan få av det. Apropå detta:

Som gör att det blir så mycket väsen av det hela

Min och många andra jag haft också äter inte ens på gräs (utanför hagen, om man leder dem och låter dem beta) där det nån gång gödslats med skiten, där någon häst nån gång råkat skita, dom luktar o sniffar och ratar det. Tror du det finns nån naturligt förklaring till det:cool: VAD skulle det i så fall kunna vara tror du? Har du aldrig undrat det?

Senast ändrad av en moderator:

Någon instinkt måste det ju vara att de lägger det vid staketet = så långt bort som möjligt?

Exakt och det är det också, enligt vad jag har lärt mej. Men jag tycker IU kan ta och svara på det, och om IU inte vet, söka svaret kanske och återkomma. Kanske ringa SLU och fråga kanske....

elller ja jag kan vara bussig och spara lite jobb....

http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST94-1/UST94-1R.HTM

Kopierar in bara ett avsnitt, läs gärna resten....undrar om folk ens vet VARFÖR man mockar hagar??

Betesdjur har instinkten att inte beta nära den egna artens gödselhögar. Många av de svåraste inälvsparasiterna sprids via träcken. Antalet ägg och larver är störst i gödselhögen och minskar sedan med avståndet från högen. Beteendet att lämna "rator" är alltså ett effektivt sätt att minska konsumtionen av parasitlarver och därmed smittspridningen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte om du och tussinussen och andra anser att man låter skiten ligga kvar i en permanentbädd:cool: Ja ja, olikheterna i vårt sätt att hålla häst blier bara större.

Du vet ingenting om min hästhållning. Du vet inte ens vad jag heter eller var jag bor, och du har aldrig träffat någon av mina hästar.

Kan du då tala om för mig vilket faktaunderlag du har för ditt påstående angående "olikheterna i vårt sätt att hålla häst"?

Att du inte fattar vad som är ett problem och inte tex.

Men du har ju i stället andra problem som fång och så.
Det har inte jag.
Och ingen röta i hovarna har hästarna heller.
De står ju och torkar upp i ligghallen.
Och bajset täcker de vassa stenas som kan finnas så att det inte blir skador i bärranden.

Nå vad kan hästarna få för problem?

Mina hästar har inga andra parasiter än styngflugan.
Det har jag ordnat med betesrotation och välplanerad avmaskning för många år sedan.
Min besättning är parasitfri.

Hästens maskar förökar sig inte på vintern och i minusgrader.
De har ingen äggurskiljning då.
Så det är inte ett problem.
Hagen mockas sedan varje sommar och får torka upp.

Så vad kan hästarna få för problem?
Parasiter får de inte i en vinterhage.

Att du inte fattar vad som är ett problem och inte tex.

Nu får du faktiskt svara på min fråga ovan. Vad har du för faktaunderlag för att påstå att du kan dra slutsatser om skillnader i våra sätt att hålla häst?

Och sen lägger jag till en ny fråga.

Jag har inte öht kommenterat vad jag anser som ett problem eller inte. Vad har du då för faktaunderlag för att påstå att du vet vad jag "fattar" och inte?

Man får faktiskt inte bara slänga ur sig okonstruktiva, spydiga kommentarer hursomhelst i en tråd.

Vi har ju haft den här diskussionen förut - att fekalier är frätande - det luckrar upp hornet i hovarna - Du får mer strålröta och mer bakterier - det är en massa bakterier i bajs - det är därför du inte skall äta det. Och kolibakterier i drickvatten anses ju otjänligt. (ja det mäts i mängd därför kanske man skall minimera det allt man kan)

Nu kanske du har tur med dina och dinas hovar, men å andra sidan kanske itne jag håller med om jag ser dem, och generellt så är det skadligt för hovarna att stå i urin och bajs och fukt.

Jag skulle skämmas inför min djur att jag lät dem ha det så, utsatte dem för det - och ja jag är rätt övertygad att det påverkar dem på det psykiska planet också

Läs lite Martha Kiley Worthington ang din djurhållning. Equine wellfare tex. Det känns liksom lite fantasilöst att du inte hajar det själv att det inte är bra. Ibland har nöden ingen lag - men då gör man saker mot bättre vetande.

Jag vet att ni hästägare inte bryr om vad man säger om renlighet och hästfötter - det är inget nytt liksom.

Jag och mina kollegor är helt på det klara med vad vi tycker om skitgrisar, oavsett om det inte vet bättre eller bara är bekväma

och det står om hygien i varenda lärobok i hovslageri liksom :crazy:

Senast ändrad:

Är väl samma risk som om de står i grisiga boxar, dvs problem med röta osv? Nu får ju inte alla det, men det är ju risken och anledningen att man bör undvika det.
det på.

Jag håller med, med tillägget att jag hittills inte sett en häst helt utan vare sig strålröta eller bärrands röta

Tillägg - kom på ett undantag: LITEN hage direkt utanför liten 'lösdrift' (utebox modell stor). Hästen gick IN i boxen/lösdriften och bajsade, och bajsade knappt något alls i hagen.

Ja så gör det flesta hästar går in och skiter och pissar och risken är väl därför väldigt stora att Inte_Ungs hästar gör det också - eller de går kanske ut och kissar :confused:

Vänta du tills du får in en häst i flocken MED mask i magen som den delar med sig av

Vad var det för hovproblem du plastade?

Nej på vintern har du istället risken för att det fräter på hovarna, samt att dom kommer ifrån sina naturliga instinkter för mycket och kanske accpeterar att äta bland skit ÄVEN på bete. Där har du probelemet. Samt att när det blir såna massor som i ditt fall så är det svårt att verkligen få bort allt när du sen äntligen mockar ur på våren.

Du kan inte garantera att dina beten allltid kommer att vara parasitfria och därför kan det vara bra om hästarna har kvar sina naturliga skyddande instinkter:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix