Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det det som det handlar om - skammen?jag skulle skämmas att låta mina hästar stå i sin egen skit, verkar ju rena fånglägret -
Ingen skall behöva stå i sin egen skit - inte sitt kiss heller
Det skulle ge andra problem för min del.
Smällfeta hästar med risk för fång är det ena.
Och att allting blir söndertrampat och uppätet är det andra.
De gräver upp det mesta och tuggar i sig alla träd.
En begränsad lösdrift är en kompromiss mellan att stalla in och att låta dem gå ute.
Och jag vet i alla fall vad hästarna föredrar.
Är det det som det handlar om - skammen?
Det ser illa ut alltså?
Så det är en värdering av något slag?
Eller?
Nå svara mig då på vilka lidanden som hästarna kan få av det.
Vilka hemska sjukdomar eller skador kan det medföra?
Som gör att det blir så mycket väsen av det hela.
Oavsett - inget djur skulle frivilligt välja att stå i sin egen skit, inget djur väljer heller frivilligt att stå inne jämnt
Jag är upplärd att göra rent åt hästen som jag själv vill ha det
bajsar dina inte inne? - många använder ju lösdriften som toa - mockar du där varje dag?
jag skulle skämmas att låta mina hästar stå i sin egen skit, verkar ju rena fånglägret - leran kan jag inte styra över men mocka kan alla
och det syns ju om man gör eller inte
det blev en massa av min trots att hon bara var ute ett par timmar per dag (bonus hon hade egentligen boxvila. Rek av vetrinär) Inne mockade jag minst två ggr per dag
Ingen skall behöva stå i sin egen skit - inte sitt kiss heller
Det verkar ju inte så farligt.
Har du hört talas om permanentbädd?
Vilka hemska sjukdomar eller skador kan det medföra?
Som gör att det blir så mycket väsen av det hela
Någon instinkt måste det ju vara att de lägger det vid staketet = så långt bort som möjligt?
Betesdjur har instinkten att inte beta nära den egna artens gödselhögar. Många av de svåraste inälvsparasiterna sprids via träcken. Antalet ägg och larver är störst i gödselhögen och minskar sedan med avståndet från högen. Beteendet att lämna "rator" är alltså ett effektivt sätt att minska konsumtionen av parasitlarver och därmed smittspridningen.
Jag vet inte om du och tussinussen och andra anser att man låter skiten ligga kvar i en permanentbädd Ja ja, olikheterna i vårt sätt att hålla häst blier bara större.
Att du inte fattar vad som är ett problem och inte tex.
Är väl samma risk som om de står i grisiga boxar, dvs problem med röta osv? Nu får ju inte alla det, men det är ju risken och anledningen att man bör undvika det.
det på.
Jag håller med, med tillägget att jag hittills inte sett en häst helt utan vare sig strålröta eller bärrands röta
Tillägg - kom på ett undantag: LITEN hage direkt utanför liten 'lösdrift' (utebox modell stor). Hästen gick IN i boxen/lösdriften och bajsade, och bajsade knappt något alls i hagen.