Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Jag har gjort som så förut att inte mocka mer än i vindskyddet, men då har hästarna fodrats 3ggr/dag, på annan plats. Mina skiter då i olika högar i hagen. Sen på våren när det är varmt och relativt torrt så harvar jag hagen, för att få bort dynghögarna och jämna till hagen osv.

Nu i år så gjorde jag matstationen i lastbilsskåpet, det är grus/sand mellan skåpen, där mockar jag för där skiter dom gärna. Jag vill ha så lite spill som möjligt, så lite grisigt som möjligt och därför så mockas det där. Däremot använder dom knappt vindskyddet/boxarna längre alls eftersom dom gillar skåpet bättre..

Jag vill iaf ha rent där dom äter..

Jag mockar nog 1h/ dag o häst bara i boxarna...

Vad skönt att se ngn som tar god tid på sig :) Annars brukar ju folk säga att det tar typ 10-15 min att mocka + att iaf jag har fått pikar för att jag tar för lång tid på mig...

Det beror på häst, tycker jag om vi pratar boxar. Jag gör det på högst 10 minuter eftersom all skit ligger i en enda hög på exakt samma ställe och allt kiss på annan fläck längst bak vid väggen. Sen fördela om lite så det är jämnt och fint och klart. Finns ingen anledning att peta länge där:laugh:

Andra kan ju ta en hel kväll om man skulle göra det riktigt noga, om hästen skulle stått inne och visserligen lagt allt på ett ställe men sen dragit runt i det :cool: Så gör inte ston utan valacker o hingstar i så fall om dom skulle vara inne och otåliga.

Man står ju inte en timme för sakens skull utan den tid som behövs menar jag.

Att mocka ligghall eller hage tar en stund men ju oftare desto fortare självklart. Och beroende på antal hästar förstås. Man bör ha beslyning annars blir det svårt men det antar jag att man har i en lösdrift.

Det beror på häst, tycker jag om vi pratar boxar. Jag gör det på högst 10 minuter eftersom all skit ligger i en enda hög på exakt samma ställe och allt kiss på annan fläck längst bak vid väggen. Sen fördela om lite så det är jämnt och fint och klart. Finns ingen anledning att peta länge där:laugh:

Andra kan ju ta en hel kväll om man skulle göra det riktigt noga, om hästen skulle stått inne och visserligen lagt allt på ett ställe men sen dragit runt i det :cool: Så gör inte ston utan valacker o hingstar i så fall om dom skulle vara inne och otåliga.

Man står ju inte en timme för sakens skull utan den tid som behövs menar jag.

Att mocka ligghall eller hage tar en stund men ju oftare desto fortare självklart. Och beroende på antal hästar förstås. Man bör ha beslyning annars blir det svårt men det antar jag att man har i en lösdrift.

hmmm....så du menar att jag egentligen har två hingstar/valackar o inte två ston?! :rofl:

Högarna läggs från början väldigt prydligt o kissar gör man på samma ställe (nästan), MEN Monster-Märta täcker över sina högar och ser ingen anledning till att lyfta fötterna speciellt högt när hon sedan rör sig i boxen och Lilla p vet jag inte riktigt vad hon gör mer än att hon rullar ordentligt och har en tendens till att leka elvisp :laugh:

Senast ändrad:

Varför inte ta 30 min buketid i stället för 30 min arbetstid till mockning?

Touche´ .............

eller sovit eller what ever - orkar man inte mocka........

Man kanske inte orkar byta blöjjor på sina barn då heller

TS jag fattar inte varför du skriver dina trådar - gillar du när folk reagerar på dig med avsmak - eller tror du att du skall frälsa oss till skitgrisar allihop för att döva ditt samvete

Tråden handlar om var folks hästar skiter - och de flesta verkar ju tydligt markera att de inte vill stå i sin egen skit. de vill inte ens trampa i den

rör på dig nu - det rekommenderas vid olika psykiska tillstånd, så du gör två flugor på smällen

Jag skall gå och mocka nu

Senast ändrad:

Grus först.

Jag grusade och dränerade för att det blev söndertrampat och geggigt av matjord.

En amatörmäsig åsikt är att vissa hästars renlighet, vilja att för att hålla betet hygieniskt och också produktivt, försvinner när betet försvinner sas.
Jord, kan bli bete,då sköts bajs.
Grus, blir aldrig bete, kan bajsa var som helst.

Annars har jag precis samma beteende bland mina kossor vid foderhäckarna, de äter och skiter samtidigt, fast de har fri tillgång till mat, 2-3 häckar på 8-10 kossor.
Nu har ju kossor alltid det beteendet, de skiter liksom där de betar och gör inte som hästarna går till ett särskilt ställe.
Men jag får då också bajsvälling och nej, jag mockar inte efter dem. Och att kor som bor i ligghall och går ute o fodras i häckar står i bajsvälling är väldigt vanligt.

Vår lösning är att fodra på vall som ändå ska plöjas till våren(det gör inget om det blir söndertrampat) samt att flytta foderhäckarna, men är det inte fruset blir det bajsvälling där de står på bara några dagar, håller man på och flyttar blir det bara lite mindre av den varan, men vi blir inte av med problemet.

Senast ändrad:

jag gillar att moc´ka det brukar ta ca. 10 muniter att mocka för mej. men det beror på att hur det ser ut i boxen då. poch hur mycket är. då kan det ta längre tid

Och vad gäller hagmockning, jag mockar inte de större hagarna, sedan har jag lathagar hemmavid, där de inte går så ofta, de mockar jag tidig vår.

Travaren är väldigt renlig..han har speciella ställen i hagen han går till.Och han är likadan inne.. allt prydligt längst bort från maten.Jag bytte hörn på krubban en gång vilket gjorde honom väldigt upprörd och han viste inte riktigt hur han skulle bete sig för att få till det på sitt sätt och såg måttligt road ut när han till sist lade en hög på "fel" ställe.slutade med att jag flyttade tillbaka krubban igen och nu är han nöjd och glad.

Fullbodet därimot märks det på att han stått uppstallade väldigt mycket innan han kom hit .Man skulle kunna tro att han är en skitgris men med lite eftertanke är det nog inte så för han gräver över sin skit inne för att slippa stå i den.håller man bädden extremt ren åt honom är han betydligt renligare inne och sprider inte eller gräver över sina högar utan kan hålla sig till att lägga dem i bakkant på boxen.Han har väldiga bestyr i sin box i bland kan han ha grävt mycket och på så vis sprätt runt högar han redan grävt ner och då kan det hända att han tom lägger högar i höet i framkant på boxen..det är precis som om han ändå tycker det är skitigt överallt så då spelar det ingen roll längre.Har han grävt mycket och rört runt har han även bråttom ut på morgonen och gör ifrån sig direkt i hagen i stället.Han har dessutom precis lärt sig att kissa ute.Han kunde lägga högar i anslutning till fodret ute tidigare men detta har han slutat med nu och går iväg i stället för att göra ifrån sig. Dock inte lika noga med var gämför med travaren.

jag vet faktiskt inte om det är lagligt att ha 7 hästar på den ytan du har utan mockning.Du kanske bör kolla med länstyrelsen i din kommun? Man har ju vattendrag grundvatten mm att ta hänsyn till oxå.
Grundbestämmelsen säger att maximalt 22 kg fosfor får tillföras per ha och år. en häst på 300 kg släpper ut 6,4 kg per år. vilket betyder att dina släpper ut 44,8 kg på mindre än 1 ha väl? om jag fått det hela rätt. ska du komma lagligt undan med dina utan att mocka ska du ha 3-4 hästar per ha. detta finns att läsa om på jorbruksverkets hemsida.

Ja och eftersom ämnet inte kunde bibehållas så låser jag tråden.

För de som känner sig oerhört intresserad av att diskutera mockning, får starta en ny tråd, till TS om du inte ser dig nöjd med de svar som du fått så för du öppna en ny tråd i samma ämne. Men jag får då rekommendera de användare som vill diskutera mockning att starta en egen tråd i DET ämnet.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix