Sv: Var bajsar era hästar?
Hur kan man tycka att 5-10 cm skit i hela hagen är OK?
Men det tycker jag inte.
Det är inte så heller utan det är djupet på den soppa som blir när det regnar kontinuerligt i en vecka eller snön smälter.
Och den soppan finns bara på den grusade yta där de står mest.
Vilket råkar vara vid matplatsen för att vakta nästa måltid.
Större delen av hagen är antingen ren, som den grusade ytan vid vattenhålet, eller litet geggig för att där inte är grusat.
När det torkar är det ju på ett annat sätt och går också att skotta bort.
Jag för min del begriper inte att man kan ha hästar i hagar med lera som hästarna sjunker ner i så att de inte kan röra sig vettigt.
Eller så att de som skall hämta hästarna tappar stövlarna för att stövlarna fastnar i leran.
Dessa typer av hagar är de absolut vanligaste runt Stockholmsområdet.
I dessa hagar står sedan hästarna hela dagen utan att kunna komma undan från leran för att t.ex. lägga sig och vila.
Nu så har jag grusat upp så att det är fast mark och det verkar hästarna gilla eftersom att de helst står just där.
Hästarna har också en torr ligghall att gå in i när de vill ligga och sova.
Detta har de tillgång till hela tiden.
De har också alltid vatten att dricka då det rinner källvatten i diket som går genom hagen.
Och en liten brasklapp.
Ingenstans så skriver jag att det är bra.
Bara att det är svårt att åtgärda.
Att mocka soppan är som att äta soppa med gaffel.
Jag tror att det var du som föreslog en ytterligare traktorsväng över grusytan och vi funderar just nu på hur och när man bäst skall göra den.
Att även få bort snön på samma gång är ju också en fördel då det skulle innebära att det inte blev så blött vid snösmältningen.
Jag måste prioritera mitt liv och att göra saker som tar jättemycket tid till en mindre eller ingen nytta ligger inte överst på listan direkt.
Om det vore så att det verkligen var skadligt så skulle jag ju prioritera om.
Men inte för att 3 personer på ett forum har renlighetsmani och bajsfobi.
Att de mår dåligt av att läsa om bajsiga hagar är ju faktiskt deras problem.
Dock är jag även för alldeles egen del ganska så trött på det så jag funderar på något listigt i frågan.
Kanske kommer jag fram till att jag alldeles bara för min egen trivsel måste prioritera om.
Eller för att skydda den dyra investeringen av grus.
Situationen är ny för mig då hagarna tidigare har hållit så att jag har kunnat ha hästarna över stora ytor.
Men nu så måste jag spara på betesmarken så att den räcker till en bra betesrotation så att jag kan ha kontroll på parasiterna.
Tidigare, när marken höll, så tog jag in grannens ungdjur (kossor alltså) för att beta av så att här inte skulle växa igen.
Men det är marken för trasig för att räcka till nu.
Jag har haft fler hästar här än vad jag har nu och det höll i alla fall bättre än nu.
Det är någon sorts kombination av massor av regn och milda vintrar som har ställt till det för mig.
Och jag hoppas att det går över.
För min alldeles egna del så blev det nog också så att jag tappade lusten för alltihopa ett tag när min gamla häst dog och sedan när jag hade problem med en hästtjuv och busryttare.
Så jag försöker mest att övervintra för att ta nya tag senare.