Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Vänta du tills du får in en häst i flocken MED mask i magen som den delar med sig av

Ja då så har jag ju ett problem på riktigt och då får jag lösa det.
Jag tokmockade en gång en hel sommarhage för att jag fick in en häst som det bara sprutade bandmask ur.
Men det var många år sedan nu.

Det spelar däremot ingen roll.
För jag flyttar hästarna till nästa hage redan tidigt om våren.
Det är nästan bättre att det inte tinar så att det frusna gör att marken i hagen håller medan vårhagarna torkar upp.

Tänkte mer ur dräneringshänseende där med. Vår = mycket regn, vårflod etc. Om bajsblandad is ligger kvar så dränerar det inte där, utan de delarna blir lätt översvämmade.

Iaf syns det tydligt på 'toaplatserna' här på våren, att de hamnar under vatten tills det tinat ordentligt, då vårregn och vårflod av snösmältning inte dräneras bort/ner i marker som i övriga hagen.

Det är rätt tröstlöst när man måste bemöta alla dimridåer du slänger ut som ursäkt för att dina 7 hästar står i en pytteliten hage dygnet runt, vadande i skit för att du inte orkar mocka, dom äter bland skiten för att du inte orkar mocka, osv osv.

Att du inte har optimala förhållanden okej, men du hittar tusen ursäkter för att inte behöva göra vad du kan för att miljön ska bli bättre.

jag skrev:
Det finns inga stora seriösa stallar som av lathet låter hästar stå och trampa på miniyta i sin egen skit.

Me det menar jag att även om dom av rationalitetsskäl har maskinell utmockning i mycket stora stall så tror jag inte att dessa hästar vadar i sin egen skit i en alldeles för liten hage, där de dessutom äter bland skiten.
Vilket dina gör. Ut och mocka med dej istället för att sitta här och skriva ner dina ursäkter för att slippa:eek:

På våren så är det inte ett problem på det viset.
Då så skyddar mest bajset mot halkan som blir på den is som blir när snön trampas ihop.
Tjälen går ner djupare också på trampad mark.
Ett otrampat snötäcke håller tjälen tunnare.
Det mörka bajset verkar mest påskynda uppvärmningen från solen.
Det blir tinade "potthål" där högarna ligger.

vadande i skit för att du inte orkar mocka,
Så 5-10cm är alltså "vada".
Man kan inte gå ut i lågskor men "vada" gör man inte.

dom äter bland skiten för att du inte orkar mocka, osv osv.
Nej det gör de inte, de äter i foderringar av betong eller på ett foderbord av betong.
Och dessa är rena.
Men de skiter på platsen där de står och äter.
Medan de vaktar på att maten skall komma.
De står varken i ringarna eller på foderbordet.
Och skulle det råka komma bajs på foderbordet eller i ringarna så tar jag ju bort det.

Jag lägger inte foder vare sig i bajs eller lera.

Me det menar jag att även om dom av rationalitetsskäl har maskinell utmockning i mycket stora stall så tror jag inte att dessa hästar vadar i sin egen skit i en alldeles för liten hage,
Nej de simmar faktiskt oftast i lera upp till knäna.
Vilket jag anser vara värre än 5cm bajs på grusad yta.

där de dessutom äter bland skiten.
Vilket dina gör.
Nej det gör de fortfarande inte, se ovan.
Men det har jag skrivit tidigare.
Du verkar dock helt fixerad vid någons sorts egen ide om verkligheten.

Ut och mocka med dej istället för att sitta här och skriva ner dina ursäkter för att slippa:eek:
Det är nog det som det egentligen handlar om.
Att ingen skall komma undan det heliga mockandet.

Alltså jag begriper inte.

Hur kan man tycka att 5-10 cm skit i hela hagen är OK?

Tror varken att miljö eller ´djurskyddet skulle anse att det är OK.

Orkar man inte mocka har man för många hästar eller har tappat intresset totalt. Sånt som fårbönder sysslade med förr.
Resonerar man likadant ang. hund o katt:confused::eek:

"Lite skit har ingen dött av"

Hur kan man tycka att 5-10 cm skit i hela hagen är OK?

Men det tycker jag inte.
Det är inte så heller utan det är djupet på den soppa som blir när det regnar kontinuerligt i en vecka eller snön smälter.
Och den soppan finns bara på den grusade yta där de står mest.
Vilket råkar vara vid matplatsen för att vakta nästa måltid.
Större delen av hagen är antingen ren, som den grusade ytan vid vattenhålet, eller litet geggig för att där inte är grusat.

När det torkar är det ju på ett annat sätt och går också att skotta bort.

Jag för min del begriper inte att man kan ha hästar i hagar med lera som hästarna sjunker ner i så att de inte kan röra sig vettigt.
Eller så att de som skall hämta hästarna tappar stövlarna för att stövlarna fastnar i leran.
Dessa typer av hagar är de absolut vanligaste runt Stockholmsområdet.
I dessa hagar står sedan hästarna hela dagen utan att kunna komma undan från leran för att t.ex. lägga sig och vila.

Nu så har jag grusat upp så att det är fast mark och det verkar hästarna gilla eftersom att de helst står just där.
Hästarna har också en torr ligghall att gå in i när de vill ligga och sova.
Detta har de tillgång till hela tiden.
De har också alltid vatten att dricka då det rinner källvatten i diket som går genom hagen.

Och en liten brasklapp.
Ingenstans så skriver jag att det är bra.
Bara att det är svårt att åtgärda.
Att mocka soppan är som att äta soppa med gaffel.

Jag tror att det var du som föreslog en ytterligare traktorsväng över grusytan och vi funderar just nu på hur och när man bäst skall göra den.
Att även få bort snön på samma gång är ju också en fördel då det skulle innebära att det inte blev så blött vid snösmältningen.

Jag måste prioritera mitt liv och att göra saker som tar jättemycket tid till en mindre eller ingen nytta ligger inte överst på listan direkt.
Om det vore så att det verkligen var skadligt så skulle jag ju prioritera om.
Men inte för att 3 personer på ett forum har renlighetsmani och bajsfobi.
Att de mår dåligt av att läsa om bajsiga hagar är ju faktiskt deras problem.
Dock är jag även för alldeles egen del ganska så trött på det så jag funderar på något listigt i frågan.
Kanske kommer jag fram till att jag alldeles bara för min egen trivsel måste prioritera om.
Eller för att skydda den dyra investeringen av grus.

Situationen är ny för mig då hagarna tidigare har hållit så att jag har kunnat ha hästarna över stora ytor.
Men nu så måste jag spara på betesmarken så att den räcker till en bra betesrotation så att jag kan ha kontroll på parasiterna.
Tidigare, när marken höll, så tog jag in grannens ungdjur (kossor alltså) för att beta av så att här inte skulle växa igen.
Men det är marken för trasig för att räcka till nu.

Jag har haft fler hästar här än vad jag har nu och det höll i alla fall bättre än nu.
Det är någon sorts kombination av massor av regn och milda vintrar som har ställt till det för mig.
Och jag hoppas att det går över.

För min alldeles egna del så blev det nog också så att jag tappade lusten för alltihopa ett tag när min gamla häst dog och sedan när jag hade problem med en hästtjuv och busryttare.
Så jag försöker mest att övervintra för att ta nya tag senare.

För min alldeles egna del så blev det nog också så att jag tappade lusten för alltihopa ett tag när min gamla häst dog och sedan när jag hade problem med en hästtjuv och busryttare.
Så jag försöker mest att övervintra för att ta nya tag senare

Och där kom nog den mest sanna orsaken:crazy: Det andra är bara försvarstal.

Jag har all förståelse för att man ibland drabbas av saker som gör att man inte orkar ta tag i saker. Dom här värsta misshandelsfallen man läser om där veterinärer och djurskydd hittar utmärglade vanskötta djur som dör i sin egen skit handlar ofta om tragiska människoöden där någon tappat orken och då en människa mår så dåligt förskjuts gränser och man börjar hitta försvar för förhållanden som inte är ok alls under normala omständigheter. Så fungerar människor. Gränser för vad som är ok förskjuts för att man ska stå ut och överleva.

Jag säger absolut inte att du tillhör den kategorin nu, så gå inte i taket och dina påhejare behöver inte göra det heller:grin: Men se upp så att det inte är samma "syndrom" som gör att du sitter här och förlöjligar "bajsfobi" och "mockningshysteri" :cool:

För det som skiljer människor som låter det rasa och dem som faktiskt tar sitt ansvar som djurägare trots motgångar, är att de senare tar hjälp när de inte klarar situationen själva. De sitter inte bara där och säger "jag orkar inte" utan ber andra om hjälp.

Det kanske du också ska göra? Skicka ut den där sambon då att mocka, ta ett tag med traktorn och håll sen efter dagligen så slipper hästarna vada i 5-10 cm skit dagligen. Kanske om ett par år att du kommer att förfasa dej själv över att du satt här och påstod att det inte skadar hovarna eller hästarnas naturliga instinkt att vara renliga:crazy: För att du just då hade tappat greppet om inte orkade ta tag i sitautionen:(

Jag har en stress-crash bakom mig också.
Så jag måste vara försiktig och prioritera noga.
Både vad jag och sambon skall göra.

De sitter inte bara där och säger "jag orkar inte" utan ber andra om hjälp.
Jag lägger nivån vid "får vad de behöver".
Behöver det bli mockat i hagen av hälsoskäl, ja då så får vi ju göra det.
Men fortfarande kan jag inte se några andra argument än att du tycker att det är äckligt.
Och att man inte skall vara lat.

Jag är inte säker på att bajs i hagar är något att lägga en massa krut på faktiskt.
Du verkar att ha någon sorts fixering vid just bajset.
Men det är ju du det.

Det finns vissa teorier om att det inte är det minsta skadligt.
Och om det är så, så tycker jag att prioriteringarna skulle bli fel om jag satte "få bort bajset" överst på listan.
Det är därför som jag fortfarande undrar - vad kan mina hästar få för lidanden av detta bajs?

I gamla tider så var bakhovarna på hästar mycket bättre än framhovarna då bajset fuktade hovarna när hästar stod i spilta.
Hästar på torr box verkar behöva få hovarna smorda mest hela tiden för att de inte skall torka.
Travarhovkräfta WLD verkar inte existera på hästar i skitiga boxar.
Det är en svamp som dör i sur miljö.
Jag har tidigare haft mycket problem med den men har inte det nu.

Tänk om det är så att hästar naturligt är skapta för att traska runt i litet lera och skit?
Och det skulle bli som med allergierna på oss människor.
Att för rent inte är bra.
Det är nog inte naturligt för hästar att vara så rena som vi försöker att hålla dem.
Så innan jag gör ansträngningen så måste jag ju veta att det verkligen behövs av en verklig orsak.
Inte för att andra tycker att det är äckligt, skulle skämmas, tycker att jag är lat eller något annat rent känslomässigt.
Jag prioriterar efter verkliga praktiska betydelser.

Alltså jag har inte gardiner heller.
För de behövs inte.
Man måste sätta en gräns mellan behövs och kosmetika om man har mycket att göra.

Och den soppan finns bara på den grusade yta där de står mest.
Vilket råkar vara vid matplatsen för att vakta nästa måltid.
Större delen av hagen är antingen ren, som den grusade ytan vid vattenhålet, eller litet geggig för att där inte är grusat..

Funderat lite på det där när jag mockade igår.

Har du någon teori om varför de står och häckar vid matplatserna? Jag ser jud et du skriver att det är för att vakta nästa måltid, men varför de gör just det alltså?

För det är ett beteende jag inte känner igen, inte ens från de som varit hin håle själv vid fodring och jagat bort kompisen/kompisarna samt hotat kors och tvärs när de står och äter, för att 'ingen ska ta maten'.

Men mellan fodringarna så utnyttjas dels hela hagen för födosök, och när de står och vilar är det ganska långt från matplatserna. Vid mattid är det full galopp ner, och då har hornen växt ut för de med anlag för det (få ska dock tilläggas, de flesta har varit väldigt snälla mot kompisar vid mat med).

Så kanske värt fundera på varför de INTE använder resten av hagen, om den nu är bra? Och hur du kan få dem att göra det. Finns det skog/träd i hagen? Annars kan kanske att fälla lite små träd och lägga in 'långt bort' i hagen? Tätare fodringar?

För, funderat en del över det där med att de står och vaktar matplatsen (om det är det de gör) och har soms agt inte ens med de där rabiata matfanatikerna sett det beteendet alls.

Så kanske värt fundera på varför de INTE använder resten av hagen, om den nu är bra?

Jo det har jag funderat på faktiskt.
Jag tror att det förutom att vakta maten beror på att marken är bäst där.
Det är ju där som jag lagt ner det mesta krutet på att få marken att hålla.

Om jag kör tätare måltider så blir de så små att de inte får äta riktigt klart.
De får 3ggr/dag och äter då i snitt i 3 timmar per gång.
Det har blivit bättre sedan jag bytt från spån till halm i ligghallarna.
Nu så står de ofta och äter halm i stället för att vakta maten.

Jag skall fundera vidare och tar gärna emot tips.

Jag har en stress-crash bakom mig också.
Så jag måste vara försiktig och prioritera noga.
Både vad jag och sambon skall göra.

Jag lägger nivån vid "får vad de behöver".
Behöver det bli mockat i hagen av hälsoskäl, ja då så får vi ju göra det.
Men fortfarande kan jag inte se några andra argument än att du tycker att det är äckligt.
Och att man inte skall vara lat.

Nu måste jag lägga mig i. Ta det här rätt nu! Men det är väldigt lätt att just när man inte mår helt hundra, lägga nivån för 'får vad de behöver' väldigt lågt. Lägre än den eg ska ligga. Inte av elakhet, utan för man inte orkar så att säga 'se hela bilden' och ta tag i den. Och visst får hästarna deras absolut mest grundläggande behov tillgodosedda, men det är eg inte 'får vad de behöver för att må bra', utan får vad de behöver för att inte må dåligt/skadas. Förstår du hur jag menar? Jag anser att mellan må bra och inte må dåligt finns en gråzon där de mest grundläggande behoven är uppfyllda, men det är eg inte må bra utan just grått.

När jag gick rakt in i väggen så orkade jag knappt något. I det ingick att mocka. Jag öste in nytt strö varje dag, så hästarna hade alltid torrt och rent i boxarna. Men efter ett tag så blev ju bädden för hög. Det var för mig mentalt ungefär som att bestiga mount everest att mocka. Så vad göra? Det var i april, så jag slängde ut hästarna med täcken på lösdrift. De led inte av det, de hade sina basala behov tillgodosedda (rörelse, foder, sällskap, lä, skydd och liggplats). Men inte fasiken hade de det BRA. Jag var medveten om det, men orkade inte mer då - och försvarade mig just med att 'de hade vad de behövde'. Innerst inne gnagde det dåliga samvetet dock sönder mig. Och det hade inget med luther att göra, utan med vetskapen om att det gick försummade hästar däreute, som hade 'mat och tak över huvudet', men inte mer - och ett ganska boring life.

Det var året jag broddade ur till midsommar (lätt överdrift, riktigt så sent var det inte men du fattar), för att brodda ur två fullbroddade hästar var sån mental ansträngning.

Så, varför inte, när du faktiskt egentligen INTE tycker det är okej som de är, ber om hjälp? Just för du har nedsatt stresstålighet etc? Så slipper du vara i 'gråzonen' där det kanske inte är dåligt, men inte är bra heller.

Ang grisiga boxar så fick min L förjävlig röta när han stod på boxvila, trots mockning flera gånger/dag, helt enkelt för han grävde och vispade i boxen, och på så sätt fick massa 'kiss och bajs' inpackade i hovarna. Av lera har han aldrig fått det.

Och jag vet en ponny som stått på lösdrift, inte full med bajs, stora hagar där 90% varit lerfria men där det var väldigt lerigt vid just matplats och utanför lösdriften. Den hade fruktansvärd röta i hovarna, såpass att det kom svart gojs ur strålen vid verkning. Den var ohalt, rund och fin, pigg och glad i övrigt och så vidare. Men som sagt, röta.

Så, även om dina har klarat sig, så kvarstår ju att problemen de KAN få är just hovproblem och karledsproblem (mugg etc). De behöver inte fått det innan eller ha det nu, men de KAN FÅ det. Jag förstår inte riktigt varför du har svårt att acceptera det? Okej om du gör tillägget 'men det tycks inte drabba mina', men att du inte ens kan se att det finns en klarlagd risk, just när du frågar om vad för problem de KAN få av att stå i bajs.

Sen, är väl helt fel tid nu, men avyttra lite hästar kanske vore en ide för att du skulle må bättre och det skulle kännas bättre? Jag ser liten glädje och mycket jobb/ansträngning i det du skriver?

Jo det har jag funderat på faktiskt.
Jag tror att det förutom att vakta maten beror på att marken är bäst där.
Det är ju där som jag lagt ner det mesta krutet på att få marken att hålla.

Om jag kör tätare måltider så blir de så små att de inte får äta riktigt klart.
De får 3ggr/dag och äter då i snitt i 3 timmar per gång.
Det har blivit bättre sedan jag bytt från spån till halm i ligghallarna.
Nu så står de ofta och äter halm i stället för att vakta maten.

Jag skall fundera vidare och tar gärna emot tips.

Ingen möjlighet grusa upp en till yta längre in i hagen, och där lägga ut sly etc att gnaga på eller liknande? Är ju en kostnadsfråga, jag vet, därför en fråga och inte att ska.

Eller lägga ut sly etc där ändå, det borde inte bli sämre om de står i lite lera (för det var väl lite?) X h per dygn jämfört med om de står där det är mycket bajs?

Sen, är väl helt fel tid nu, men avyttra lite hästar kanske vore en ide för att du skulle må bättre och det skulle kännas bättre? Jag ser liten glädje och mycket jobb/ansträngning i det du skriver?

Jo det var ju meningen att ett antal hästar skulle ha sålts.
Men tjuvryttaren red sönder dem och när de var återställda hade marknaden kollapsat.
Jag har försökt att sälja de som borde säljas men allt som blev sålt var Shettisen.
Men det var ju bättre än inget.

Jag har också en tråkig historia med hingsten som visade sig vara gravt synskadad och den marknadsmässiga turbulens som blev runt Silverfärgen i den vevan.
Allt det där går att läsa om på avdeleningen Islandshäst här på Bukefalos.

Jag har minst 3 hästar för mycket här som borde ha varit sålda.
Men jag kan ju inte gå ut och skjuta dem för det.
Utan jag försöker som sagt övervintra och så får jag ta tag i det igen när marknaden lättar, turbulensen kring Silverfärgen har lagt sig och våren kommer.
Då så är det lättare att sälja hästar.

Det blev också ganska så mättat på marknaden för Islandshästar med de 50 som kom ut på auktion efter vanvård.
Och rent krasst så behövde ju de nya hem mera än vad mina gör.
Jag har i alla fall utan vidare ekonomi att ge mina både foder och vård.
Men visst jag måste jobba litet mera än jag hade behövt med färre munnar att mätta.
Så jag måste spara min tid och energi.

Så, varför inte, när du faktiskt egentligen INTE tycker det är okej som de är, ber om hjälp?
Du är så välkommen att komma och mocka mina hagar om du vill så.
Jag kan be sambon ställa fram traktorn med skopan så blir det kort att gå med kärran.

Det ärliga svaret på det är att jag inte tycker att problemet är allvarligt nog för att be andra att prioritera om sina liv för.
De flesta hästmänniskorna häromkring skulle skratta åt saken där de står till knäna i lera med sina hästar.

De tycker i stället att jag skall vara glad åt att inte hästarna sjunker ner i Upplandsleran.

Så, även om dina har klarat sig, så kvarstår ju att problemen de KAN få är just hovproblem och karledsproblem (mugg etc). De behöver inte fått det innan eller ha det nu, men de KAN FÅ det. Jag förstår inte riktigt varför du har svårt att acceptera det?
Jag tycker faktiskt att man kan nöja sig med att ta problemen när de kommer, om de kommer.
Man behöver inte måla Fan på alla väggar hela tiden.

Ingen möjlighet grusa upp en till yta längre in i hagen, och där lägga ut sly etc att gnaga på eller liknande?

Jodå det går.
Men inte nu när det är fruset.

Jag kan ju annars börja med att lägga sly på de rena och hållbara partier som finns.
Som en start.
I bortre änden på den ena hagen finns ett parti som verkar tåla vad som helst.
Det är pinnmo det bästa för att hålla.
Så där skulle man ju vilja att de stod.

Och i den andra så är ju marken runt vattenhålet ren.
Men där så vill jag nog att det fortsätter att vara rent.
Vatten är känsligt för hästar.
Det rinner ju förbi magsyran och blir därmed inte bakteriedödat på samma sätt som maten blir.

Jag planerar dock att slå ner ett par träd till så att det blir en till yta som man kommer åt att grusa.

Vilka träd av dessa är bra som hästmat då?
Asp vet jag är bra.
Gran och ek vill jag inte mata med av kända orsaker.
Sälg, al, ask och björk står till buds.
Tall också, men det är nog inte bra.

Veden brukar få gå via hagen innan den når vedspisen

Du fortsätter dina försvarstal;) Gör det du!
Om några år när du har kommit ur det läge du är i nu tror jag kanske du förstår den här diskussionen lite bättre:crazy: Förhoppningsvis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?