Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Nu får du faktiskt svara på min fråga ovan. Vad har du för faktaunderlag för att påstå att du kan dra slutsatser om skillnader i våra sätt att hålla häst?

Och sen lägger jag till en ny fråga.

Jag har inte öht kommenterat vad jag anser som ett problem eller inte. Vad har du då för faktaunderlag för att påstå att du vet vad jag "fattar" och inte?

Man får faktiskt inte bara slänga ur sig okonstruktiva, spydiga kommentarer hursomhelst i en tråd.

Du ansåg att diskussionen var löjlig. Vill du inte stå för det längre? DET säger mej att du inte har samma tänkande i din hästhållning som jag tex. Vad är så svårt att fatta i det? För mej är det inte Ok med det IU beskriver. För dej handlar det om att hästar kan bajsa var som helst och det är löjligt att kommentera. Så DET är mitt underlag för vad jag skriver. Orkar inte upprepa det till dej fler gånger. Läs i tråden om storlek på hagen och annat som kommit fram och tänk en vända till om det är ok för dej och så du vill ha det?

Är det det som det handlar om - skammen?
Det ser illa ut alltså? Jag vill kunna se mig själv i spegeln

Så det är en värdering av något slag?

Eller?

ja det är en etisk värdering. Jag tycker man skall hålla rent i kattbaljan och byta blöjor på barn - för de har inget eget val

Nå svara mig då på vilka lidanden som hästarna kan få av det.
Vilka hemska sjukdomar eller skador kan det medföra?
Som gör att det blir så mycket väsen av det hela.

Måste det vara "hemska" sjukdommar? eller stora lidanden. Nej från min sida så blir det väsen -för att det handlar om slöhet från din sida. Vädret kan du intet ändra, din situation kan du inte ändra på en dag- men om du orkar gå med en skottkärra eller inte - det avgör du själv

Senast ändrad:

Ja hagstorlek är inte alls okey - det är nog värst - hästar är gjorda för at att vandra på stora ytor.
Inte att stå på frimärken vare sig ett gruppfrimärke eller annat. Ibland räcker inte marken till - men som sagt ibland gör man saker mot bättre vetande

Men som stallägare så väljer man ju själv hur många hästar man vill föda upp i relation till den mark man har

Och det är en helt annan sak än att försvara trist hästhållning och inte se problemet

Men du har ju i stället andra problem som fång och så. Det har inte jag.

Är det något slags bevis på din bra hästhållning. Näe du kan också få fång av dina val. det har bara inte hänt dig än

fruset gräs en fångrisk
liksom foderbyte

Du ansåg att diskussionen var löjlig. Vill du inte stå för det längre? DET säger mej att du inte har samma tänkande i din hästhållning som jag tex. Vad är så svårt att fatta i det? För mej är det inte Ok med det IU beskriver. För dej handlar det om att hästar kan bajsa var som helst och det är löjligt att kommentera. Så DET är mitt underlag för vad jag skriver. Orkar inte upprepa det till dej fler gånger. Läs i tråden om storlek på hagen och annat som kommit fram och tänk en vända till om det är ok för dej och så du vill ha det?

OK för din info så är jag en av dom i vårat stall som är mest nitisk med att mocka små hagar. När min fångponny gick i en liten hage var jag där varje dag och mockade som om det var en box. Men om någon kom med veck i pannan och hade synpunter på VAR min häst sket så skulle jag tycka att dom hade för lite att göra.

Jag upprepar.

Det jag svarade på var den enkla ursprungliga informationen om att hon fick kritik för var hennes häst sket. Inte hur det såg ut eller att det inte mockades, utan var hästen sket. Vilket jag tyckte var löjligt. Då fanns det ingen info om hagstorlek i tråden. Likväl gick du på mig på ett omotiverat aggressivt sätt, med en massa kommentarer om min läskunnighet, min hästhållning med mera med mera. Vad är det som får dig att tro att det är okej? Jag bara frågar. Det handlar alltså inte om hur Inte_ungs hästar har det, utan om hur man beter sig när man skriver inlägg (bara så du inte blandar ihop frågorna igen).

Och du har fortfarande inte svarat på hur du kan veta så mycket om min hästhållning och vad jag har för "tänkade" utifrån EN liten kommentar (som du valde att rycka ur sitt sammanhang).

Men du har ju i stället andra problem som fång och så.
Det har inte jag.
Och ingen röta i hovarna har hästarna heller.
De står ju och torkar upp i ligghallen.
Och bajset täcker de vassa stenas som kan finnas så att det inte blir skador i bärranden.

Nå vad kan hästarna få för problem?

Jag vet inte vad du inte förstod med att anledningen är att de KAN FÅ problem med röta/etc, och det ju är anledningen att de inte ska stå i bajset. Som jag skrev så drabbas ju inte alla. Men du undrade vad hästarna KUNDE få för problem, och de KAN FÅ rejäla problem med röta. Dvs enkelt svar på enkel fråga.

Sen med så små hagar har du kanske inget gräs i dem, men parasitproblem är väl det andra de KAN FÅ problem med.

Du kan ju inte tycka att 'mina har inga problem, alltså kan de inte få det, och de kan få problem av stora hagar med'. Gäller ju försöka hitta den gyllene medelvägen - att hitta det som tar bort så många nackdelar som möjligt. Är det fångrisk med för mkt gräs - minska gräset. Blir hagen då så liten att de skiter överallt - ta bort skiten.

Dvs, i just ditt fall är lösningen iaf för ett utomstående öga enkel - mocka hagarna eller ge hästarna större, grusade hagar så det inte blir så högt 'bajstryck' på dem men ändå inte för mycket gräs. (Ja det kostar att grusa, mocka är gratis dock)

Hur många är det som mockar sina minimala rasthagar dagligen?

*räcker upp handen* Ibland kan det gå två dgr emellan. Och då är mina rasthagar alltså större per häst än vad din hage är och det finns inte i min värld att jag skulle låta bli att mocka under någon längre tid. Dagligen gör mitt arbete lättare då går det snabbt, väntar jag=tungt, blött och mängder.

Nej från min sida så blir det väsen -för att det handlar om slöhet från din sida. ..... men om du orkar gå med en skottkärra eller inte -

Där så kom det.

Det är alltså en moralisk fråga.
Luther talar.
Och Jante.

Man skall mocka hagarna för att man skall det för annars så är man förtappad och en sämre människa.

Det ante mig att det var just så.
Och inte att det var av omsorg över hästarnas hälsa.

Jag har ännu inte fått veta vad skada hästarna kan ta.

Du svamlar ganska så mycket.

Om din inställning skulle vara avgörande för vilka som får ha hästar så skulle många av proffsen få sluta.
Djupströbäddar där man inte tar ut utan bara fyller på med mera strö är mera regel än undantag.
Och så mockar man ur allt med traktor, även i stallarna, när våren kommer eller hästarna slår i taket.

Nu pratar jag om framgångsrika proffs.
Vilka vill jag banne mig inte skriva här för då så kommer de nog att bli förföljda av Bukefalos Mocknings-Fascister.

På den kurs i hästhållning som jag gick förra vintern så talades det mycket om ridfolkets mockningsmani.
Och att det är bland det första man måste lägga ner om man skall kunna få en rationell och lönsam verksamhet.

Man skall i princip inte lyfta en skyffel utan traktorer skall göra jobbet.
Detta lärs alltså ut på LantbruksUniversitetet i Alnarp.
Och många framgångsrika hästföretagare kör den principen.
Hästar lider faktiskt inte av litet skit under halmen, men människor gör.

Men snälla rara det lider ju bara du av.
Hästarna lider inte av det inte är okej för dig.

Du har fått svar flera gånger i den här tråden varför det är skadligt för hästarna men du struntar fullkomligt i det, och mal på om att det inte skadar dem för du VILL inte tro på att det kan skada dem Fattar inte att man ens orkar svara dej som ändå har bestämt dej för att det inte är skadligt. Har du haft nån inspektion hos dej som det ser ut nu på vintern? Kanske vore dags?

Dessutom är det ett psykiskt lidande det du beskriver att stå på så liten och nerskiten yta. Bedrövligt. Men i din värld är det nog inget man behöver bry sej om.

Och till råga på allt när det är ren och skär lathet som gör att du inte mockar ur den lilla rasthagen dom går och skiter i dygnet runt :crazy:
Ledsen men respekten för din hästhållning har inte ökat, tyvärr utan bilden har mer än bekräftats. Av dina egna ord. :(

Fast det där går ju inte riktigt att jämföra? Jag har inget emot en djupströbädd så du beskriver och som mockas ur med traktor varje vår. Men du fyller ju inte på med 'ny halm' eller liknande i hagen, och ska man jämföra med bädd så blir det ju en felskött djupströbädd/permanentbädd med den metoden som du har i hagarna.

De rekommenderar ju liksom inte att du låter hästen skita och inte lyfter ett finger förrän du tar ut traktorn och mockar.

Är det jobbigt mocka hagar finns det ju maskiner för det med, som stora dammsugare, så kan du köra runt var X dag och ta upp högarna. Smakar det så kostar det dock, men om vi nu är inne på arbetssparande maskiner.

Sen, bajset sätter ju igen den ev dränering som finns, så där är ju ytterligare en anledning att få bort det. Samt att det töar fortare på våren utan.

Har du haft nån inspektion hos dej som det ser ut nu på vintern? Kanske vore dags?
Jag hade en inspektion en gång då det såg betydligt värre ut.
Innan jag hade grusat upp som nu.

Dessutom är det ett psykiskt lidande det du beskriver att stå på så liten och nerskiten yta.
Hästar har inte den moraliska aspekt på bajs som du har.
De tänker inte så.
Ren mat och ren halm att ligga på tycker de är skönt.

Och till råga på allt när det är ren och skär lathet som gör att du inte mockar ur den lilla rasthagen dom går och skiter i dygnet runt
Där så kommer det igen.
Luther.
Oavsett om hästarna tar skada eller ej så har jag inte utfört min plikt i mocknings-avdelningen, fy mig.
För enligt Luther och Jante så måste en riktig hästägare mocka en viss mängd för att duga.
Annars så är den en dålig människa.

Du svamlar ganska så mycket.

Om din inställning skulle vara avgörande för vilka som får ha hästar så skulle många av proffsen få sluta.
Djupströbäddar där man inte tar ut utan bara fyller på med mera strö är mera regel än undantag.
Och så mockar man ur allt med traktor, även i stallarna, när våren kommer eller hästarna slår i taket.

Nu pratar jag om framgångsrika proffs.
Vilka vill jag banne mig inte skriva här för då så kommer de nog att bli förföljda av Bukefalos Mocknings-Fascister.

På den kurs i hästhållning som jag gick förra vintern så talades det mycket om ridfolkets mockningsmani.
Och att det är bland det första man måste lägga ner om man skall kunna få en rationell och lönsam verksamhet.

Man skall i princip inte lyfta en skyffel utan traktorer skall göra jobbet.
Detta lärs alltså ut på LantbruksUniversitetet i Alnarp.
Och många framgångsrika hästföretagare kör den principen.
Hästar lider faktiskt inte av litet skit under halmen, men människor gör.

Du är patetisk. Du har 7 hästar och hänvisar till maskinell stordrift:rofl::rofl:
Det dom pratar om är stora anläggningar där man sköter så mycket som möjligt med maskiner. Det finns inga stora seriösa stallar som av lathet låter hästar stå och trampa på miniyta i sin egen skit.

Och de flesta lyfter ur skiten ur permanentbäddar:angel:

JAg tycker den här tråden var jättebra för här har du avslöjat dej själv rejält
i vad jag redan en tid har misstänkt när det gäller din hästhållning och ditt "kunnande". Tack!

Sen, bajset sätter ju igen den ev dränering som finns, så där är ju ytterligare en anledning att få bort det.
Ja det är ju inte bra.
Och det skulle faktiskt kunna få mig mera villig att mocka oftare.
Investeringen i grus är ganska så stor och det är bra att vara rädd om den.

Samt att det töar fortare på våren utan.
Det spelar däremot ingen roll.
För jag flyttar hästarna till nästa hage redan tidigt om våren.
Det är nästan bättre att det inte tinar så att det frusna gör att marken i hagen håller medan vårhagarna torkar upp.

För enligt Luther och Jante så måste en riktig hästägare mocka en viss mängd för att duga.
Annars så är den en dålig människa.

Förlåt det är totalt OT men jag fick bara en syn om när Luther spikar upp sina teser i Wittenberg så är hästfolkets mockning den absolut viktigaste aspekten. :rofl:
Vad är väl bibelns översättande till folkets språk och allt det andra omvälvande jämfört med att det kanske inte mockas ordentligt i en hage! :eek:
Kanske jag har hittat en ny infallsvinkel i mitt arbete med Henrik VIII? Han kanske genomförde reformationen pga mockningen?! ;)

(ta inte illa upp någon, jag är lättroad av alla mediciner jag har i mig just nu)

Slut OT. Sorry igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix