Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Om några år när du har kommit ur det läge du är i nu tror jag kanske du förstår den här diskussionen lite bättre:crazy: Förhoppningsvis.

Om några år så hoppas jag verkligen att problemet har gått över på ett eller annat sätt.
Att hästarna som skall säljas är sålda och att dikena är dikade så att inte marken svämmar över.
Så att hästarna åter igen kan gå på större hagar och allt ser trevligt ut.

Och då så skall jag bara ta och glömma den här trista episoden i mitt liv.

Du är så välkommen att komma och mocka mina hagar om du vill så.
Jag kan be sambon ställa fram traktorn med skopan så blir det kort att gå med kärran.

Det ärliga svaret på det är att jag inte tycker att problemet är allvarligt nog för att be andra att prioritera om sina liv för.
De flesta hästmänniskorna häromkring skulle skratta åt saken där de står till knäna i lera med sina hästar.

De tycker i stället att jag skall vara glad åt att inte hästarna sjunker ner i Upplandsleran.

.

Fast att andras hästar har det lika illa/värre (står till knäna i leran) är väl inte en anledning att inte göra vad du kan för dina hästar?

Här är ju Upplandsleran härjande ja, men att det står häst efter häst i hage efter hage med lera upp till kotorna gör ju inte att jag tycker att 'äh, då gör det inget att mina står så'. Utan jag ser till att de slipper stå 'till knäna i lera'. Jag kan inte - eftersom jag inte har råd att grusa tyvärr - fixa så de får lerfritt. Men min gräns går vid lera upp på halva hoven på de absolut värsta ställena. Mer är inte acceptabelt och då får man lösa det. Upp till halva hoven på värsta ställena är INTE bra/optimalt heller, men det är acceptabelt då det är 'värsta' så att säga. Och - viktigt - de kan gå 'torrskodda' i största delen av hagen och de GÖR det. SKulle de för att jämföra med mig stå och häcka där det är lerigast skulle jag slita mitt hår och se till att lösa det på ena eller andra sättet.

Jag tror det är där vi skiljer oss. Jag skiter i att tycka att 'andra hästar har faktiskt..'. Mina ska inte behöva ha det si och så bara för andra har det värre. Och jag tror min gräns för vad som är acceptabelt är mycket lägre än din dessutom.

Om andra tycker ditt eller datt är löjligt det berör mig faktiskt inte, men när du säger det så tycker säkerligen grannbönderna jag är en idiot som låter hästarna gå ut på vintern och förstöra marken, de skulle ju kunna stå inne..

*KL*

Får jag föreslå att man återvänder till själva ursprungsfrågan, då jag faktiskt tycker att detta med mockning i hage nu är väldigt ordentligt utrett och att alla har fått säga sitt.

Alltså var bajsar era hästar, och inte hur ofta mockar ni. Vill man ha en sådan tråd tycker jag att man kan starta en sådan för den diskussionen.

Jag har medvetet låtit er hållas, men nu anser jag faktiskt att det inte går att komma längre i ämnet hur ofta man mockar hagen.

Boj/moderator

Vilka träd av dessa är bra som hästmat då?
Asp vet jag är bra.
Gran och ek vill jag inte mata med av kända orsaker.
Sälg, al, ask och björk står till buds.
Tall också, men det är nog inte bra.

Veden brukar få gå via hagen innan den når vedspisen

Här så björk rör de inte, men asp, sälg, alm och lönn är jättegott. Lönnen dör först i hagarna.

Varför vill du inte ge gran btw? (Mina är dock inte så förtjusta i gran, men det finns ju jättemånga som ger sina hästar gran)

När jag lagt ut pinnar etc, dvs när de stått i sjukhage/trist hage har det varit lönn, alm, asp och sälg. Och ungefär det de knaprar på själv i hagen i den mån de knaprar. (Dvs inget alls nu, en del på hösten men ffa kommer det komma en bäverperiod i jan/feb som vanligt skulle jag tro)

Om några år så hoppas jag verkligen att problemet har gått över på ett eller annat sätt.
Att hästarna som skall säljas är sålda och att dikena är dikade så att inte marken svämmar över.
Så att hästarna åter igen kan gå på större hagar och allt ser trevligt ut.

Och då så skall jag bara ta och glömma den här trista episoden i mitt liv.

Ja det hoppas jag också, för er skull. Jag förstår mer nu hur det ligger till och det är väldigt tråkigt men se upp så att du inte tänjer gränserna för vad som är ok för långt, det kan vara nära till hands, man kan som människa förskjuta gränser som sagt och tappa perspektiven, som ren överlevnad rent psykiskt.

Hoppas som sagt också att du kan komma över det!

.... men se upp så att du inte tänjer gränserna för vad som är ok för långt,.....

Det är ingen risk.
Jag har vakande professionella ögon över mig som skulle tala om det för mig om det hände.
De tycker snarare ett det är underbart att kunna hämta hästar utan att fastna med stövlarna i lera.

Fast att andras hästar har det lika illa/värre (står till knäna i leran) är väl inte en anledning att inte göra vad du kan för dina hästar?
Nej men att be om hjälp från dem som har det värre.
Det verkar litet att ta i liksom.

Men min gräns går vid lera upp på halva hoven på de absolut värsta ställena.
Nu så har ju du visat bilder på hagar med betydligt mera lera än så.
Och även om så vore så verkar det ju inte hålla dina hästar friskare.

Sorry, moderatorn - lite off topic - men ...

Jag har läst och hört att det kan ge kolik från terpentinet i granen.

Det där kan nog - tyvärr! - stämma. Min ena häst åkte på ett rejält kolikanfall i höstas efter att jag hade lagt ut några stora grangrenar i hagen. Jag har tidigare alltid trott att vanlig gran ska vara ok att ge hästar, men att man däremot ska passa sig för att ge dem ädelgran (blågran, kungsgran etc). Men hädanefter kommer jag aldrig mer att ge vanlig gran heller.

Här så björk rör de inte, men asp, sälg, alm och lönn är jättegott. Lönnen dör först i hagarna.

Varför vill du inte ge gran btw? (Mina är dock inte så förtjusta i gran, men det finns ju jättemånga som ger sina hästar gran)

När jag lagt ut pinnar etc, dvs när de stått i sjukhage/trist hage har det varit lönn, alm, asp och sälg. Och ungefär det de knaprar på själv i hagen i den mån de knaprar. (Dvs inget alls nu, en del på hösten men ffa kommer det komma en bäverperiod i jan/feb som vanligt skulle jag tro)

Rör de inte björk? Späda björkar och björkris brukar vara toppen, tycker mina.

Nej men att be om hjälp från dem som har det värre.
Det verkar litet att ta i liksom.

Nu så har ju du visat bilder på hagar med betydligt mera lera än så.
Och även om så vore så verkar det ju inte hålla dina hästar friskare.

Nej, då har du blandat ihop bilder med någon annan, aldrig haft mer lera än så, undantaget korta perioder i boxhage.

Sen börjar du bli tröttsam med ditt hackande. Men du har i alla fall fått svar på hur andras, inkl mina, hästar bajsar i hagen.

Jag har fått kritik för att mina hästar bajsar för nära utfodringsplatserna.
Det skall visst vara ett tecken på att hästarnas naturliga beteende har blivit stört.

Jag gissar att de bajsar där de råkar stå även om de äter eller vaktar utfodringsplatsen.
Hästarna går i grupphållen lösdrift.

Så var bajsar era hästar?
Och varför?

min häst bajar oftast vid höt när dom är ute ;S
men i boxen ligger det på flera ställen..

men om någon är så dum och ger dig kritik för de, så lär dom ju inte veta hur en häst gör..

Nej, då har du blandat ihop bilder med någon annan,...
Det tror jag inte.
Det såg värre ut än hemma hos mig.

Sen börjar du bli tröttsam med ditt hackande.
Men om det skall vara riktigt värdefulla råd från någon så bör ju resultatet av åtgärden ge ett under av friska djur.
Du håller skitrent - och det verkar ju inte riktigt hjälpa.
Så det är nog inte nyckeln till friska djur.

Nu har jag ju oerhörd tur i år som har gigantisk stor hage till inte alltför många djur. Så jag har faktisk ingen aning om var de bajsar. Lite varsom skulle jag tro.
I boxarna ligger bajset oftast i bakkaknt sas, men fläskfian lägger gärna en hög ca 20 cm ifrån där ensilaget serveras. Dock efter att maten är slut, eftersom den är där på mogonen, när de ska få påfyllning.

I pytterasthagen där hingsten går så¨är det tframförallt två hörn som är toaletter.
Även då det serverats fri tillgång på strå i hagen har främst dessa hörn använts. Den hagen är ca 20*20m

Det där är faktisk helt olika:D
Vissa lägger det lika gärna i krubban elelr vattenkoppen utan att det bekymrar dem det minsta..

jag vet en häst som brukade bajsa i sin vatten hink. det var lite äcligt när man skulle tömma jhinken igen.

Det där är faktisk helt olika:D
Vissa lägger det lika gärna i krubban elelr vattenkoppen utan att det bekymrar dem det minsta..

Fast jag håller inte riktigt med om att det inte bekymrar dem det minsta. för enligt min erfarenhet så när hästar lägger skiten i krubban eller vattenkoppen har nog oftast funnits en koppling till hästens trivsel i allmänhet. Det finns säkert kanske undantag men det är i alla fall min spontana uppfattning utifrån erfarenhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?