Sv: Var bajsar era hästar?
Jag har haft eget stall förr med stora hagar och delvis lösdrift med unghästar och den hagen dom gick i då (som mest 3-4 unghästar på lösdrift) var flera hektar stor. Därför inte lerigt eller skitigt och ingen risk att dom lägger högarna i maten heller.
Så hade jag det också här förut.
Sedan så hände något.
Klimatet, dikena, annat?
Så att de hagar som förut hade hållit blev alldeles soppiga.
Efter 12 år på samma gård.
Jag var inte riktigt beredd på det kan jag säga.
Att ha så många hästar i en typ rasthage och kalla det lösdrift är ett skämt tycker jag,
Det blir ju inte trängre för att de är flera ytan är ju lika stor.
Ett 20x60 ridhus blir ju inte trängre för att det finns 20 hästar i stallet i stället för 5.
Hästar i hage tar inte plats på det viset.
typiskt exempel på hur folk gör nuförtiden och tror det är bättre för hästarna
Ja nog tror jag att det är bättre än att låsa in dem i stallet i alla fall.
Hur skulle du kunna motivera motsatsen?
Vad blir bättre för dem inne i stallet?
UNDRA PÅ att du får lera och vatten och skit i en enda soppa.....Under dom förhållandena måste du mocka ur mer eller mindre dagligen.
Mocka hjälper liksom inte mot regn och vatten som kommer rinnande från skogen.
Dika och dränera är nog vad jag behöver göra.
De är inflyttade till denna begränsade yta därför att gården översvämmades med vatten och denna yta kunde jag lätt hårdgöra.
Den är stängslad i en större hage.
NEJ det är inte bättre än att ha hästarna på stall, inte ens om dom stod inne nattetid tycker jag att den ytan räcker som rasthage dagtid åt så många hästar om dom går samtidigt och hela dagen.
Åter igen så blir ju platsen att springa på lika stor även om de måste dela den.
Hästar i hage tar inte plats på det viset.
Hur många kan rida i ett ridhus?
JA om hagen var den enda torra du hade, och det var en högst tillfällig lösning, men att ha så generellt, nej, undra på att du har dom bekymmer du har. Där hjälper nog inga diken tyvärr.
Ja det är de enda som jag har som håller för att jag har hällt ut 50 000:- med grus där.
Och det är en nödåtgärd efter att alla mina hagar blev översvämmade för några år sedan.
Och mot den översvämningen som blev tror jag att diken hjälper så att jag kan återta ytan till hagar som håller även under höstarna.
Dessutom så är jag på väg att flytta om något år så jag vill inte hälla pengar i marken åt andra.
Köpare eller hyresgäster betalar inte för sådant.
Hästarna är också för många då försäljningen av olika orsaker inte har fungerat som den skall.
Först så fick jag hästarna förstörda ev en tjuvryttare och hästtjuv och sedan så kom finanskrisen.
Finanskrisen kunde jag förutse men inte hästtjuven.
Men jag har hittat några träd som skall bort i dikena och några passager som jag skall gräva litet i och det kommer nog att hjälpa.
Faktum är att när du nu beskrivit hur det är var det värre än jag trodde faktiskt, helt ärligt....
Nej det är inte roligt så här.
Men det får gå.
Jag skall bara ta mig fram till sommaren sedan så måste jag hitta på något.
Men jag kan ju inte gå ut och skjuta fullt friska hästar bara för att hagarna är geggiga.
Det vore ju inte klokt.