Sv: Var bajsar era hästar?
Nu så måste jag fråga efter all denna kritik från dig.
Hur har du din egen häst?
Vilken stallmiljö har den?
Hur ser hagarna ut?
Vilket foder får den?
O.s.v.
Lösdrift även på en liten yta är oslagbart när det gäller luftkvalitet.
Mycket bättre än installning.
Hästarna har inte mugg eller problem med sina hovar.
Åkommor som visserligen är lätta att åtgärda.
Men framför allt så får de inte sina lungor förstörda av dålig luft eller stalldamm.
En åkomma som faktiskt är obotlig.
Hästen har en box på 3.5x 5 meter. Rätt stor med andra ord. Rasthage i storlek som din lösdriftshage
på 3-4 hästar och det tycker jag eg är för litet men för att undvika lerhagarna så här års så blir det så ligger snön kvar nu kan dom få större.....
Mat får hon mycket av
Och nej inga luftproblem, muggproblem eller annat utan välmående häst faktiskt som skiter i ett hörn av boxen mycket noga, kissar nån halvmeter från bajset på samma ställe alltid och äter i annat hörn av boxen och skiter aldrig i mat i hagen.
Jag har haft eget stall förr med stora hagar och delvis lösdrift med unghästar och den hagen dom gick i då (som mest 3-4 unghästar på lösdrift) var flera hektar stor. Därför inte lerigt eller skitigt och ingen risk att dom lägger högarna i maten heller
Att ha så många hästar i en typ rasthage och kalla det lösdrift är ett skämt tycker jag, typiskt exempel på hur folk gör nuförtiden och tror det är bättre för hästarna
UNDRA PÅ att du får lera och vatten och skit i en enda soppa.....Under dom förhållandena måste du mocka ur mer eller mindre dagligen.
NEJ det är inte bättre än att ha hästarna på stall, inte ens om dom stod inne nattetid tycker jag att den ytan räcker som rasthage dagtid åt så många hästar om dom går samtidigt och hela dagen. JA om hagen var den enda torra du hade, och det var en högst tillfällig lösning, men att ha så generellt, nej, undra på att du har dom bekymmer du har. Där hjälper nog inga diken tyvärr.
Faktum är att när du nu beskrivit hur det är var det värre än jag trodde faktiskt, helt ärligt....