Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Tyckte också att 1400kvm till 7 hästar lät lite.

Stora hästar hade ju inte fått plats.
Men de är ju runt 135cm.

Om man tänker på hur mycket som man kan göra i ett ridhus med den ytan så är det ju ändå ganska så mycket.

De rör sig mera där i den hagen på vägstumpen än vad de gör i en hal och kladdig större hage.
Jag har provat.
Även om det inte blir lerigt så är blött gräs med jordyta ganska så halt.

Och så har de ju ytan till sitt förfogande hela dygnet så att de kan turas om med att sova i halmen i ligghallen eller att springa runt.

Får man ha så liten hage för lösdrift öht:confused:

Det finns inga bestämmelser på sådant.
Man måste inte ens ha hage.

Jag kan stänga in dem alla i ligghallen och det är lagligt.
Gruppbox med tillåtna mått blir det då.

Så de går i gruppbox med tillhörande rasthage som de kan gå ut och in i som de behagar.
Det är per definition lösdrift.

Har du läst ytan dom går på och antal hästar på ytan:confused: Och då är det lösdrift ska du komma ihåg. Och du skrattar fortfarande:angel::crazy:

Jag tror att du blandar ihop begreppen.

Stora ytor där djuren kan ströva fritt kallas Ranchdrift.
Och det har jag inte.

.... för att det inte ska bli bajs överallt så försöker jag som sagt mocka ut ....

Problemet med det blir ju när det fryser.
För då så sitter bajset fast i marken.

Hur gör du då?
Och hur blir det på våren när det tinar?

Våra går 2 och 2 på ca 10 000 kvm, dvs ca 1 ha per hästpar.

Det skulle ge andra problem för min del.
Smällfeta hästar med risk för fång är det ena.
Och att allting blir söndertrampat och uppätet är det andra.
De gräver upp det mesta och tuggar i sig alla träd.

En begränsad lösdrift är en kompromiss mellan att stalla in och att låta dem gå ute.
Och jag vet i alla fall vad hästarna föredrar.

Det är inte jag heller alla gånger. Men när det är snö brukar det gå bra att ta de frusna högarna med en metallspångrep.

Har du läst ytan dom går på och antal hästar på ytan:confused: Och då är det lösdrift ska du komma ihåg. Och du skrattar fortfarande:angel::crazy:

Nu så måste jag fråga efter all denna kritik från dig.

Hur har du din egen häst?

Vilken stallmiljö har den?
Hur ser hagarna ut?
Vilket foder får den?
O.s.v.

Lösdrift även på en liten yta är oslagbart när det gäller luftkvalitet.
Mycket bättre än installning.
Hästarna har inte mugg eller problem med sina hovar.
Åkommor som visserligen är lätta att åtgärda.
Men framför allt så får de inte sina lungor förstörda av dålig luft eller stalldamm.
En åkomma som faktiskt är obotlig.

Det är inte jag heller alla gånger. Men när det är snö brukar det gå bra att ta de frusna högarna med en metallspångrep.

Det beror på hur mycket snö som det är.
Om det fryser och blir mycket snö så kan jag öppna upp till ett större område.
För då så håller ju det.

De har tidigare år gått på det större området.
Men allt som hände då var att de stod vid en grind i andra änden och trampade ner sig i leran.
Och det mådde de inte bra av.

Det kallas rator där hästar och andra djur går för att bajsa.

Ofta längs staket men också på speciella platser i hagen. Det ser du ju på betet att hästarnainte äter däroch dessa rator behöver då putsas

Hästar som stått grisigt i boxar (permanentbädd kan bli sådan - det är ju kiss och bajs överallt om de inte är extra renliga) spilta elelr på annat sätt där det naturliga beteendet itne funakt kan sluta vara renliga

jag har skolat om två sådana - det tar tid - svårt om man har en flock som är likadan.

tänk på att det är ett naturligt beteende att täcka över andras bajs med sin egen doft. Jag hade en stor lösdrift istället för att ta ut bajset så la jag deti en hög i ena änden - det gjorde jag för att de had eblockerat min väg till gödselstacken, men resultatet blev att hästarna sa aha - där är toan :idea: hästar bajsar där det är annat bajs

... resultatet blev att hästarna sa aha - där är toan :idea: hästar bajsar där det är annat bajs

Det där skall jag prova.
Jag vet var jag vill ha toan.
Där det är lätt att komma åt det med traktorn.

Kanske ännu roligare för flickorna med en hög av hingstens bajs?

Jag har också ändrat litet på utfodringsrutinen.

Den häst som "Baja Maja" mest försöker hålla undan får en egen hög med mat en bit bort.
Det blev mycket lugnare så.

Ja det kan vara som du säger, att kanske blir de slarvigare om det är grisigt i hagarna redan, dvs det betalar sig inte för dem att hålla rent, för det är grisigt ändå....

precis det beror också på hur hårt tryck det är/varit i hagen Är det bajs nästan överallt... Liten hage som inte mockas

Sedan så har de ju sina favoritplatser att sola på sova på. om de redan ansett att enplats är rata så kanske man kan prova lägga höet någon annanstans

visst finns det individuella skillnader - men de två jag haft som varit grisiga har gått att lära om. Den ena fick jag lösa det inne genom att flytta krubban

Mitt sto kissar alltid! när det är nymockat i boxen, men hon är ju varken hingst eller valack, hur kommer det sig? :p

Det skall väl lukta sexig tjej där man bor ;) Kissa är en dominansgrej också pinka revir:o

men jag har läst att hästar inte har revir - då de rör sig över så stora ytor

däremot måste ju hingsten tala om vem som är den sexigaste hingsten i närheten och bajsar över

Det där skall jag prova.
Jag vet var jag vill ha toan.
Där det är lätt att komma åt det med traktorn.

Kanske ännu roligare för flickorna med en hög av hingstens bajs?

Jag har också ändrat litet på utfodringsrutinen.

Den häst som "Baja Maja" mest försöker hålla undan får en egen hög med mat en bit bort.
Det blev mycket lugnare så.
Fast är inte dygnet-runt- hagen större än en ridbana räknas det nog som rasthage- som SKA mockas regelbundet.

Du kan väl ta traktorn oftare än en gång/ år:confused:

Jag har inte läst allt och nån har säkert skrivit detsamma men ja måste bara säga, var är hästens beteende stört för att den bajsar på "fel" ställe, om man kollar på vildhästar som våra ridhästar egentligen är så om de strövar runt inte springer de och bajsar på samma ställen. Och om de går på bete bajsar de ju på maten hur de än gör. :angel:

Nu så måste jag fråga efter all denna kritik från dig.

Hur har du din egen häst?

Vilken stallmiljö har den?
Hur ser hagarna ut?
Vilket foder får den?
O.s.v.

Lösdrift även på en liten yta är oslagbart när det gäller luftkvalitet.
Mycket bättre än installning.
Hästarna har inte mugg eller problem med sina hovar.
Åkommor som visserligen är lätta att åtgärda.
Men framför allt så får de inte sina lungor förstörda av dålig luft eller stalldamm.
En åkomma som faktiskt är obotlig.

Hästen har en box på 3.5x 5 meter. Rätt stor med andra ord. Rasthage i storlek som din lösdriftshage:cool: på 3-4 hästar och det tycker jag eg är för litet men för att undvika lerhagarna så här års så blir det så ligger snön kvar nu kan dom få större.....

Mat får hon mycket av ;)

Och nej inga luftproblem, muggproblem eller annat utan välmående häst faktiskt som skiter i ett hörn av boxen mycket noga, kissar nån halvmeter från bajset på samma ställe alltid och äter i annat hörn av boxen och skiter aldrig i mat i hagen.

Jag har haft eget stall förr med stora hagar och delvis lösdrift med unghästar och den hagen dom gick i då (som mest 3-4 unghästar på lösdrift) var flera hektar stor. Därför inte lerigt eller skitigt och ingen risk att dom lägger högarna i maten heller:cool:

Att ha så många hästar i en typ rasthage och kalla det lösdrift är ett skämt tycker jag, typiskt exempel på hur folk gör nuförtiden och tror det är bättre för hästarna:cool: UNDRA PÅ att du får lera och vatten och skit i en enda soppa.....Under dom förhållandena måste du mocka ur mer eller mindre dagligen.

NEJ det är inte bättre än att ha hästarna på stall, inte ens om dom stod inne nattetid tycker jag att den ytan räcker som rasthage dagtid åt så många hästar om dom går samtidigt och hela dagen. JA om hagen var den enda torra du hade, och det var en högst tillfällig lösning, men att ha så generellt, nej, undra på att du har dom bekymmer du har. Där hjälper nog inga diken tyvärr.:(

Faktum är att när du nu beskrivit hur det är var det värre än jag trodde faktiskt, helt ärligt....:crazy:

Jag har inte läst allt och nån har säkert skrivit detsamma men ja måste bara säga, var är hästens beteende stört för att den bajsar på "fel" ställe, om man kollar på vildhästar som våra ridhästar egentligen är så om de strövar runt inte springer de och bajsar på samma ställen. Och om de går på bete bajsar de ju på maten hur de än gör. :angel:

Du har nog totalt missförstått, hästar äter inte det gräs dom skiter i.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
872
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025