Sv: Var bajsar era hästar?
Alltså hästarna lider nog inte av det hela, men jag gillar det inte.
Jag vill inte ta in dem på stall för utfodring då det skulle göra att de skulle bryta sig ut ur hagen för att komma till "matplatsen" stallet och vakta det.
Min överenskommelse med hästarna är att i hagen får man mat.
Då så blir de kvar.
Däremot så funderar jag över att bygga utfodringsspiltor så att de själva kan dela upp sig en och en.
Då så går det ju inte att bajsa i maten längst inne i spiltan.
Jag tittade på det hela nu och tror nog att lera har kommit upp genom gruset på något vis.
Vilket känns litet märkligt då jag inte trodde att där var någon lera.
Men om jag skottar bort den och fyller med mera grus så blir det nog väsentligt mycket bättre.
Och fryser det så är ju också saken ur världen för denna säsongen.
Då så får jag renovera det hela i sommar inför nästa säsong.
... och sen ha lite grenar, mindre stammar osv bara i hagen åt dem att gnaga på ....
De har ätit upp två träd.
Kanske fick de för litet mineraler, kanske är de besvärade av styngflugans larver (ja de skall avmaskas), kanske är de bara hungriga.
De har dock halm att äta i ligghallarna.
.... eftersom inte samtliga kan behöva banta?
Jo så illa är det.
Jag vet inte vad de hittade i hagen att äta.
Det blev bättre till hösten och så plötsligt svällde de upp allihopa.
Kanske var det löven från träden eller något.
De fick bara litet stödfodring under den tiden.
Men de svullnade så att jag blev tvungen att flytta på dem till kontrollerad mat.
Jag vet att du har lösdrift men du har du väl troligen stall också som du kan ta in dem i enbart för att äta nån timme vid fodringar?
Jodå ett riktigt fint litet 5 boxars stall som står tomt.
Och flera hagar att fördela dem mellan.
Så rent teoretiskt skulle jag kunna utfodra individuellt.
Men rent praktiskt så skulle jag inte ha en hel hage efter ett tag med de rutinerna.
Dessutom så räcker det inte med någon timme.
De äter minst 3 timmar vid varje fodring.
Så de skulle bli inne 9 timmar per dygn på det viset och det känns inte bra.
Jag har funderat på uppstallning för att skona hagarna.
Men beslutade mig i stället för att offra ett område som jag kommer att grusa och dränera tills att det fungerar.
Jag tror ju att det är bättre för hästarna att kunna röra sig som de vill hela dygnet än att man låser in dem i box.
Så det är lösningen rasthage med hus i som jag jobbar på.
Huset fungerar men rasthagen är fortfarande bitvis alldeles för kladdig.
Vi skall också bara bo här något år till för att sedan flytta till annan plats med större marker och möjligheter.
Och där så vill jag ju ha en lösning som fungerar bättre än det som jag har nu.
Men jag får ta det vart efter jag kommer på hur det fungerar bäst.
Just nu så är jag inne på det där med Active Stables eller någon egen variant av det konceptet.
Jag konstaterade idag även att det har torkat upp litet så att det inte är så blött som när det regnade hela tiden.