Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Min häst är ganska renlig av sig, hon bruka alltid bajsa och kissa i ena hörnet av boxen. Och när hästarna är ute i hagen brukar dom oftast bajsa i hörnen av hagen eller där dom förtillfälligt råka stå. Dom är duktiga för dom brukar inte bajsa nära utfodringsstället, närmast är väl på 8 meter kanske. Men att få kritik för att dina hästar bajsar där det verkar dumt.. ;)

Min vill inte heller kissa ute, det gick dock att kissa ute när hon gick en sandhage som hade ganska djup sand.
Nu står hon i en betonghård hage på grund av en skada hon hade i sommras, och nu går det inte för sig att kissa ute!

Unghästarna har svårare för detta, ...

Jag har till största delen unghästar.
Det kan ju vara en förklaring.

Även om de vuxna hästarna lägger prydliga högar någon annanstans så blir det ju fortfarande bajsigt om unghästarna skiter vid maten.

Det är faktiskt bättre i år och det kan ju kanske bero på att hästarna är äldre då.

Ja, jag har också unghingstar på lösdrift, och de står gärna inne i lösdriften och bajsar lite överallt ...
Men man kan börja träna dem genom att alltid, konsekvent, se till att det är helt rent där man lägger fodret och på en radie runt omkring på ett par meter eller så.
Om du tar in dem kan du träna genom att ta bort allt strö från golvet där höet läggs och sopa rent just där, och sen lägga ett par bajsbollar i motsatta boxhörnet för att visa vad som är toa och vad som är matbord ....:D

Det tar tid och tålamod, men så har vi gjort med våra plus att vi ger alla hästar, även de på stall, frukost i hagen (ut direkt på morgonen, alltså). Det har gett resultatet att vi har ett otroligt lättskött stall med hästar som inte kissar inne, bajsar i en hög i ena hörnet och tydligt visar att de vill ha rent och fint. Ett sto, som var gammal när vi fick henne, kissar fortfarande inne, men de andra gör det bara när de är brunstiga.

Knapplån

Mitt halvblod bajsar där han står. Alltid och i mängder. Spelar ingen roll hur ren boxen är, bajset hamnar ibland utanför boxen, ibland i krubban, ibland i vattnet, men än så länge aldrig i höet. Han är en sån häst som även kissar när han blir kissnödig, spelar ingen roll om det är mitt på en asfaltsväg (en gång fick en bil vänta klart honom..) eller i stallgången. Han stannade tom på en hubertusjakt och kissade. Tror han är född lat ärligt talat. Nu står han på lösdrift i en 2 ha hage (vinterhagen) med fri tillgång. Han bajsar i både ligghallen och framför foderbordet.
Kanske har något att göra med att han är äldst i sin hage, 6 år, de andra är unghästar och kanske inte heller fått någon uppfostran i hur man gör sin toalett. Får väl hoppas på att de får dit någon klokare häst som kan uppfostra hela bajsgänget snart!

vart finns det att läsa om att hästar skulle skita för att märka revir? aldrig hört det tidigare, för detta djur, dvs häst.
Hingstar bajsar över andras.
Ston kan vara lika. det är därför som det kan funka på att få hästen mer rumsren i boxen- lägger annans häst bajs i ett hörn.

min val. är jätteduktig ute, men i boxen:eek:

När snön kommer skiter de även ute vartsomhelst- överallt:crazy:

Hingstar bajsar över andras.

Ja, vet inte var det står att läsa, men om man släpper en hingst i en hage där andra gått så letar den snabbt upp alla högar och klämmer en hög över, eller (kanske om det inte kommer mer:rofl:) kissar några droppar. Dom markerar med sin egen doft, antar jag.

En vi hade här kunde stå och trampa runt och göra stor affär av det. När han släpptes i ridhuset (där vi har en stor hink som alla får plocka skiten efter sina hästar i) så backade han mycket noga upp mot den hinken och la en hög i den också, och det krävde precision :angel::rofl:

Ja tillfreds är de ju inte.
De bantar för att de är ohälsosamt feta.
Så de är oerhört missnöjda med tilldelningen av hösilage.
De är av åsikten att de håller på att svälta ihjäl och att det är mitt fel.
Halmen tycker de är bra trist.

De har just nu fri tillgång på halm men det går inte alltid det heller.

Ja då är det väl förklaringen och jag vet inte hur du ska lösa det eftersom jag inte vet hur du har det med möjlighet att ha en matplats till varje häst, ta in dem och låta dem äta separat sen ut igen, osv. Det kräver ju tid och merarbete, men skulle ge möjlighet att rensa upp runt matplatserna och få in dem i nya "banor" samtidigt som de fortsätter banta.

Men det kan vara svårt att göra om dom är många förstås och om du inte har möjlighet att vara hemma eller att någon annan tar in dem till måltiderna.

Att banta dem i flock är förstås svårt eftersom de kommer troligen kasta i sej det lilla som finns och leta förvtivlat efter sista strået. Det gör dem mer matfixerade förstås.

Om jag hade möjlighet en period och de inte är för många skulle jag ta in dem till måltiderna en period och låta dem äta inne och sen ha lite grenar, mindre stammar osv bara i hagen åt dem att gnaga på och få bort fixeringen vid dessa matplatser och få rent runt dem. Detta tills de gått ner i vikt.

Men har du typ 30 hästar är det svårt, det kan jag förstå. Men då borde de å andra sidan ändå kräva mer individuell hantering av maten eftersom inte samtliga kan behöva banta?:confused:

Jag vet att du har lösdrift men du har du väl troligen stall också som du kan ta in dem i enbart för att äta nån timme vid fodringar?

Om det nu är så att det är stort problem, det låter verkligen inte bra men kanske låter det värre än det är, det är ju så med ett forum.... :cool:

Att det är unghästar tror jag inte har så stor betydelse, dom brukar också gå ifrån om dom har lugn och ro runt maten, tycker jag. Visst blir det lite springande och så när maten läggs ut men så fort dom lugnat magen brukar det bli mer sansat och dom håller sej nog oftast medan dom äter om dom inte vågar gå ifrån:cool:

Min häst bajsar där han är när han blir nödig. Han gör inte skillnad på hagkompisens hö eller om det är längst ner i hörnet på hagen, vattenhink, krubba eller i ridhuset.

Han skiter när det är dags och bryr sig inte var, när eller hur. Han bryr sig bara om att det ska ut.

Alltså hästarna lider nog inte av det hela, men jag gillar det inte.
Jag vill inte ta in dem på stall för utfodring då det skulle göra att de skulle bryta sig ut ur hagen för att komma till "matplatsen" stallet och vakta det.
Min överenskommelse med hästarna är att i hagen får man mat.
Då så blir de kvar.

Däremot så funderar jag över att bygga utfodringsspiltor så att de själva kan dela upp sig en och en.
Då så går det ju inte att bajsa i maten längst inne i spiltan.

Jag tittade på det hela nu och tror nog att lera har kommit upp genom gruset på något vis.
Vilket känns litet märkligt då jag inte trodde att där var någon lera.
Men om jag skottar bort den och fyller med mera grus så blir det nog väsentligt mycket bättre.
Och fryser det så är ju också saken ur världen för denna säsongen.
Då så får jag renovera det hela i sommar inför nästa säsong.

... och sen ha lite grenar, mindre stammar osv bara i hagen åt dem att gnaga på ....
De har ätit upp två träd.
Kanske fick de för litet mineraler, kanske är de besvärade av styngflugans larver (ja de skall avmaskas), kanske är de bara hungriga.
De har dock halm att äta i ligghallarna.

.... eftersom inte samtliga kan behöva banta?:confused:
Jo så illa är det.
Jag vet inte vad de hittade i hagen att äta.
Det blev bättre till hösten och så plötsligt svällde de upp allihopa.
Kanske var det löven från träden eller något.
De fick bara litet stödfodring under den tiden.
Men de svullnade så att jag blev tvungen att flytta på dem till kontrollerad mat.

Jag vet att du har lösdrift men du har du väl troligen stall också som du kan ta in dem i enbart för att äta nån timme vid fodringar?
Jodå ett riktigt fint litet 5 boxars stall som står tomt.
Och flera hagar att fördela dem mellan.
Så rent teoretiskt skulle jag kunna utfodra individuellt.
Men rent praktiskt så skulle jag inte ha en hel hage efter ett tag med de rutinerna.
Dessutom så räcker det inte med någon timme.
De äter minst 3 timmar vid varje fodring.
Så de skulle bli inne 9 timmar per dygn på det viset och det känns inte bra.

Jag har funderat på uppstallning för att skona hagarna.
Men beslutade mig i stället för att offra ett område som jag kommer att grusa och dränera tills att det fungerar.
Jag tror ju att det är bättre för hästarna att kunna röra sig som de vill hela dygnet än att man låser in dem i box.
Så det är lösningen rasthage med hus i som jag jobbar på.
Huset fungerar men rasthagen är fortfarande bitvis alldeles för kladdig.

Vi skall också bara bo här något år till för att sedan flytta till annan plats med större marker och möjligheter.
Och där så vill jag ju ha en lösning som fungerar bättre än det som jag har nu.
Men jag får ta det vart efter jag kommer på hur det fungerar bäst.
Just nu så är jag inne på det där med Active Stables eller någon egen variant av det konceptet.

Jag konstaterade idag även att det har torkat upp litet så att det inte är så blött som när det regnade hela tiden.

Min shettis som är rätt renlig är uppenbarligen mycket noggrann med vart man bajsar. Igår stod han på gången & helt plötsligt bara knallade han in i en box (inte hans för han står i utebox) och ställde sig & bajsade. Helt enkelt: man bör inte bajsa på gången.:) Han står alltid lös & vet att man inte får gå in i boxarna så jag blev så förvånad att han prompt skulle in där. När jag tänker efter har han nog aldrig bajsat på gången mer än när han är uppbunden. Kanske därför det är så bråttom in i boxen.;)

I hage & box är han oxå mycket noga med vart han gör sina behov & ligger det en klutt nära höet så kan han inte äta där. Å andra sidan så luktar han på allt & rör inget som luktar illa.
Denna lilla stackare delar box med sin bästa kompis som är otroligt stökig. Kissar och bajsar där han står. Jag tror ju inte shettisen är så lycklig över detta så jag försöker mocka både hage och box extra mycket.

Den ponnyn som är stökig har ju trassel med både mun och mat och är en allmänt "virrig" häst så visst skulle det i vissa fall kunna ha att göra med att de har en störd "matrelation". Shettisen istället går på fri tillgång på hö och verkar mest äta när han är hungrig, i sin takt om det är gott, medan den andra alltid vräker i sig maten och måste flytta runt höet m.m. Men vad ska jag göra? Han är sådan & jag ger båda de bästa möjligheterna för att kunna ha en bra relation till mat, men vad som har hänt i hans tidigare liv är omöjligt för mig att göra något åt. Så varför ska du ha kritik för att din häst gör så?

Så varför ska du ha kritik för att din häst gör så?

Inte vet jag.
Men visst vore det trevligt om de inte gjorde det.

Jag kan ju inte skylla på hästarnas tidigare liv heller.
De med de skitiga vanorna är födda hos mig och jag har haft dem i generationer.

Knäpp avel kanske?
Men det var inte riktigt en faktor som jag tog med i avelsarbetet.

De är ju individer så det är väl som du skrev tidigare att de "spottar i glaset för att ingen annan ska dricka". (jag har inte läst tråden till slutet)

Tänkte bara att på min stökiga häst vore det fullt möjligt att tidigare liv har ställt till det för honom. Så teorin kan ju stämma på vissa. Men det är som med det mesta, t.ex. "hästar som blöter höet har magsår" eller så gillar de bara att blöta det.:)

Fortfarande så finns det inte mycket att göra. Det hjälper ju inte att du går ut & skäller på hästarna.:grin: Tyckte jag läste något om att du hade dem på bantning just nu & att de är missnöjda då och att det kanske var därför de sket på dumma ställen. Men om de har börjat med det precis nu så är det ju bara en period tills du fått ner dem i vikt och om de alltid gjort så så är det ju inte mycket att göra, så länge du gör det hela så bra som möjligt.:)

De har alltid gjort så.
Men de bantar nästan alltid också.

Men någon skrev om att deras hästar bajsade överallt när det var snö ute.
Och så kan det ju också vara.
I en lösdrift så är det ju snö utomhus där maten serveras.
Och det är på våren när snön smälter undan som allt bajs kommer fram.

För att göra mitt inlägg begripligt för utomstående, Svala är mamma till en av Inte_Ungs hästar.

Har du analys pa hoet?

Om det ar for bra varden sa kanske det kan vara vart att salja det vidare och inforskaffa fjolarsho som de kan ata mer av?

Har du analys pa hoet?

Om det ar for bra varden sa kanske det kan vara vart att salja det vidare och inforskaffa fjolarsho som de kan ata mer av?

Näringsvärdet går inte ner av lagring.

De får halm att äta för att fylla upp.
Och jag har räknat ut att de får äta mera mat totalt med bra hösilage och halm än med bara ett sämre hö.

De får alltså 5kg hösilage med 59% ts och 3kg halm /dag.
Per häst då - inte tillsammans.
Det blir 5,5kg ts till en häst på 350kg och borde räcka.

Senast ändrad:

Jag tankte mest pa att du skrev att de tyckte halmen inte var sa intressant.

Jag tankte ocksa pa ho, inte hosilage.
Naringsvardet pa hosliage forandras inte namnvart vid lagring men vanligt torrho tappar naringsvarde i takt med att det aldras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix