Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

våra vinterhagar är super stora. men jag tror som jag var inne på tidigare i tråden, att det kan handla om lathet, när de har mkt mat i hagen.

i övrigt tror jag det varierar. vi har många hästar i stallet som fullständigt struntar i vart de bajsar i boxen. och sen några som använder ett och samma hörn. jag har hört att beteendet kan nedärvas - om stoet är renligt, så tar fölet efter. finns säkert andra orsaker också.

Ja det är nog olika. Mina är olika renliga i boxen där bajsar den stora fint i en hörna men den lilla bajsar där den står. Den lilla har ju lika stor box som den stora så det borde vara tvärtemot. Dem bajsar aldrig på maten inne heller men den lilla kan bajsa nära maten då. Men ute vill dem bajsa långt från maten om dem har plats. Dem har fri tillgång på hö så mycket mat har dem ju, de är renaliga när de har hagen full med gräs med. Så är nog olika.

våra vinterhagar är super stora. men jag tror som jag var inne på tidigare i tråden, att det kan handla om lathet, när de har mkt mat i hagen.

Mina har i princip fri tillgång, kan möjligen stå utan mat någon timme eller två mellan fodringarna, de går iväg och bajsar iaf. Har ett område på 3x3m ungefär i sin 20x30m vinterhage där de bajsar, bara jag ser till att mocka ut åt dem. Hinner jag inte av någon anledning under ett par dgr mocka i vinterhagen (brukar försöka mocka ut varje dag) så märker jag att det kan ligga någon hög "fel". Så tror inte det beror på tillgången av mat heller för som du själv sa, i sommarhagarna där de verkligen har fri tillgång, där har de ju toaletter.

IU: Kan du inte visa bilder från din lösdrift? Har ju läst i andra trådar att du har problem med vattensamlingar i dagsläget och att det blir bajsblandat. Vet inte mycket mer ska sägas men vore intressant nu när ämnet fick en egen tråd.

Senast ändrad:

Ja det kan vara som du säger, att kanske blir de slarvigare om det är grisigt i hagarna redan, dvs det betalar sig inte för dem att hålla rent, för det är grisigt ändå....plus att det nog som sagt varierar mellan individer. våra har nog den större tendensen att faktiskt bajsa på utvalda ställen, men de struntar definitivt i det emellanåt, och då kan de lägga en hög eller tre precis där de står och äter. Fast några 3x3 meter håller sig inte våra på - hagarna är vrålstora, det är snarare frågan om långa stråk längsmed staketen, där skiter de oftast.

KL

Nej, mina hästar bajsar inte där de äter, om de har möjlighet att undvika det.

Sedan jag började mocka alla hagar på sommaren märkte jag en stor skillnad på hur de bajsar, och vart de lägger högarna.

De bajsar alltid på samma stråk, men tar man inte bort högarna så sprider de bajs ställena till att omfatta hela hagen. Då bildas det rator som hästarna inte äter. Mina hästar går 2 och 2 i stora hagar.

Jag har också märkt när man mockar hagarna att betet räcker längre, det bildas inte rator och jag kan ha hästarna i samma hagar hela sommaren och in i november och de har alltid bete.

När hästarna har lärt sig systemet, så bajsar de heller inte där jag utfodrar dem vintertid i hagarna. Men jag har inte lösdrift utan de går in på em/kvällen.
jag har även sett att när de kissar ute, så går de till "bajs ställena".

Två av våra stora är renliga i boxen och bajsar alltid i samma hörn. Gammelman bajsar i mitten och i hörnet och rör till mer i boxen. I hagen är de lika och bajsar alltid på ett par ställen de har. De bajsar aldrig på matplatserna eller där de betar, så det är lätt att hålla rent även där. Unghästar brukar skita lite var som tills de får lära sig av en äldre (och klokare:)) att inte göra ifrån sig i maten. Har också en tanke att leriga hagar kan vara ett skäl till detta beteende. En granne längre bort hade väldigt leriga hagar och hästarna utfodrades i hagen. Där var det alltid skit i maten och mycket mat blev förstörd. Han åtgärdade leran, dränerade och lade stenmjöl och utökade hagen så att hästarna fick större och problemet försvann faktiskt. (Han hade bara unghästar i denna hage). Vet inte om hästarna tyckte att det var obehagligt att klafsa omkring i geggan och hellre blev stillastående vid maten som var den minst blöta platsen i hagen. Men, som sagt, det var bara en reflektion och jag har inga belägg för att det är så. /arrak

i sommarhagarna bajsar de bara på utvalda platser.
I vinterhagarna är de inte lika noga.
Det har jag märkt med mina också.
I sommarhagarna (beteshagarna) så är det helt rent på stora ytor.

men sen tycker jag också mig ha sett att ju mer mat det finns, desto slarvigare blir de...... dvs har de gott om mat, tex fri tillgång, så skiter de överallt och bryr sig inte.
Ja det är faktiskt mindre bajsat nära maten nu när jag fodrar 3ggr/dag än det var vid fri tillgång.
Vid fri tillgång så blev det riktigt sörjigt.
Mina hästar får så mycket silage att de är redigt mätta i slutet på varje måltid och då så går ätandet mycket långsamt.
Kanske bajsar de nära foderplatserna för att de får mycket mat?

Jag har en inackordering som alltid bajsar på mat som ligger på golvet. En hög, alla andra högar lägger han prydligt i andra delen av boxen.
Numer har han höhäck, annars äter han inte maten.... Men han lägger alltid en hög på spillet.
Han har alltid hö kvar i höhäcken vid utsläpp.

Vi var och hälsade på unghästen på unghästbetet i vintras, balen började ta slut och hösilget spreds ut i mindre högar, flera av hästarna ställde sig och kissade och bajsade i högarna... Detta trots att det var snö och det inte borde stänka... Fri tillgång på mat och JÄTTESTOR hage.

Jag tror att det beror mycket på hur dom är uppväxta, hur dom har blivit uppfostrade av sina mammor, hur det ser ut i flocken och hagen där dom går osv. Det är nog många faktorer som spelar in i hur renliga dom är!

Senast ändrad:

Det skall visst vara ett tecken på att hästarnas naturliga beteende har blivit stört.

Från den stund vi begränsade hästarnas naturliga leverne med staket så blev beteendet stört.
De väljer ju ofta sina platser att bajsa på, det man kan göra är ju att försöka påverka var dessa ska vara, genom att mocka undan de andra, men lämna några högar de kan guida sig till där det är önskvärt.

vart finns det att läsa om att hästar skulle skita för att märka revir? aldrig hört det tidigare, för detta djur, dvs häst.

Revir var nog lite fel ord att använda, jag ber om ursäkt, mer "jag var här" tanke;)
För hästar har ju inte revirtänkande som många andra raser utan mer att de visar att de har varit där genom att bajsa över någon annans hög.

Våra har toalettområden i hagen. Ingen bajsar där de får sitt hö utan de går iväg en bra bit till 'toa' och skiter. Jag är även noga med att lägga hö där de inte har toa såklart :D Unghästarna får höet i lösdriften och de skiter därinne med, men i andra ändan av den.

I boxen skiter de i motsatt ände mot där höet är. Det är klart att det kan ske nån olycka om de står åt 'fel' håll och blir lite upprörda men normalt så skiter de längs bakre väggen.

Jag har fått kritik för att mina hästar bajsar för nära utfodringsplatserna.
Det skall visst vara ett tecken på att hästarnas naturliga beteende har blivit stört.

Jag gissar att de bajsar där de råkar stå även om de äter eller vaktar utfodringsplatsen.
Hästarna går i grupphållen lösdrift.

Så var bajsar era hästar?
Och varför?

Min hästar, 3 stycken är ganska väluppfostrade på den här punkten.

Speciellt den äldste!

Han har ALLTID sedan 6 års ålder(snart 27) vart mycket noga med vart han gör sina behov!

I boxen(eller spiltan, när han hade det på ridskola) så bajsar han längst åt höger, alltid, Det är som ett litet "mount everest" i högra hörnet av hans box, det var lika i spiltan, alltid åt höger.

Detta är mycket praktiskt, då jag får det lättare att mocka, samt att jag lätt kan se om det hänt något speciellt med honom, om han av någon anledning råkat bajsat på fel ställe i boxen, då har han antingen haft en kolikkänning eller att något skrämt honom så han blivit nervös, tex om något djur, älg, gått utanför hans fönster på natten..

I hagen så är han lika noga, han har alltid ett "bajsställe", oftast det högra hörnet av hagen, men vissa år så byter han hörna.

De andra 2 var när de kom hit inte alls lika noga i hagen, däremot så verkar det som om Ryan tuktar dom om dom inte bajsar på det av honom utvalda stället, jag har faktiskt funderat på vad detta beror på och kan inte komma på annat än att djuren själva bara vet hur dom bäst ska gödsla sina market!?

Alla hästar vi haft här har fått samma mönster som Ryan efter ett tag i hagen, i boxarna däremt, där är dom inte alls så noga som honom.

Jag har en av var sort. En som gör "bajsberg" och kissar på samma ställe i boxen och även har toalett på ett stråk i hagen.
Nr två bryr sig tveklöst intet. Högar kan finnas varsom i boxen - även i krubban o vattenhinken händer det - dock ej ofta så det är antagligen olyckshändelser. Bajsar på hö (när det finns i marknivå) både i boxen och ute.
Han har haft samma beteende oavsett hagar/med olika hästkompisar/i olika stall med olika rutiner (fri tillgång/ej fri tillgång etc.) lösdrift/box - stora eller mindre hagar.

Våra har toalettområden i hagen. Ingen bajsar där de får sitt hö utan de går iväg en bra bit till 'toa' och skiter. Jag är även noga med att lägga hö där de inte har toa såklart :D Unghästarna får höet i lösdriften och de skiter därinne med, men i andra ändan av den.

I boxen skiter de i motsatt ände mot där höet är. Det är klart att det kan ske nån olycka om de står åt 'fel' håll och blir lite upprörda men normalt så skiter de längs bakre väggen.

Helt klart är ju vissa betydligt mer renliga av sig än andra. Men det där med motsatt ände mot höet.... faller inte det sig rätt naturligt, att de vänjer in sig på det - när de står åt det håll höet är....?

IU: Kan du inte visa bilder från din lösdrift?

Jag skall fundera på saken.
Antagligen kommer jag att få så mycket på skallen att det inte är värt det.

Mellan ligghallen och foderplatsen ser det inte roligt ut i den ena lösdriften.
Men det finns mycket plats i hagen bakom att vara på.
Men där så kan man ju inte vakta matplatsen.

Den andra lösdriften är ganska så liten till ytan för att spara på resten av marken mot söndertrampning.
Den är ordentligt hårdgjord och dränerad på de viktiga delarna, men det är ju geggigt uppepå ändå.
I den finns det tyvärr en svacka som blir vattenpöl.
Den skall dräneras bort.

I båda lösdrifterna går det att köra traktor in till ligghallarna.
Sörjan är inte djup alls och mockas bort varje år med traktorn.

Men ingen är väl sådär jättesugen på att visa sina hagar nu?
Allt ser ju bara grått och trist ut.

På jobbet när jag fodrat alla hästarna som går i flock så går en efter en bort till mitten av hagen och bajsar för att sedan gå upp och fortsätta äta. Rätt kul att sitta och kolla på när en efter en går iväg, typ som en oskriven regel att de inte ska bajsa där de äter. Men däremot när jag strö halm i vindskyddet så kommer alla dit och börja äta och där verkar inte denna regel gälla då de borde kissar och bajsar när de står där och äter.

Äter de hö´t sedan?
Jajjamensan.
De puttar bara undan bajset med mulen först.

Frågan är ju vad som skulle hända om man släppte in en ranghög häst som inte skiter på maten, skulle den strax skita på maten med eller skulle den lära övriga att inte göra det?
Jag tror att det är ärftligt.
Jag köpte stoets mormor på Island och hon verkar nedärva sitt hårda och dominanta psyke starkt.

Dottern är nu likadan och ställer sig helst mitt i maten och bajsar på den och försvarar den mot andra hästar.

Kallblodstravaren lägger högar på annan plats än nära maten.
Medan sonen till stoet, som går i samma hage, skiter där han befinner sig.

Den enda som bryr sig sig ar hingsten.
Han lagger allt prydligt pa hog pa ett enda horn av hagen.
I boxen ar han dock inte lika noga.

De andra hastar jag haft (Maste vara minst ett 50 tal) bajsar vart an de star.
Noden har ingen lag liksom.

Senast ändrad:

Jag kan visa mina hagar.

Lera vid grinden:
007.jpg

suddig bild ut mot resten av hagen/hagar;
008.jpg

grusad duk vid grinden (mer grus behöver fyllas på, duken börjar synas):
009.jpg

andra vinterhagen med snö, taget i morse:
012.jpg

strecket nere i vinterhagen är ett temporärt staket vi satt upp, då de har så stor yta att vi inte använder nedre delen just nu utan sparar den lite.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?