Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

På ett sätt är det väl ett stört beteende (Vilket det ju automatiskt blir i fångenskap, med utfodringsplats..).
Vad jag har lärt mig så bajsar inte hästarna där de äter i det fria, och det märks även tydligt i våra hagar. Där hästarna har bajsat mkt växer gräset högt och äts inte upp.

Jag har även märkt i boxen att slarvigt mockat (dvs smutsigt) = hästen bajsar överallt. Noga mockat (dvs rent) = hästen lär sig bajsa på ett/rätt ställe.
Ffa min förra häst var så på ett extremt sätt. Stallpersonalen var lite... slarvig med mockningen, och det ledde till att hästen sket överallt och trampade runt det (Vilket gjorde folk ännu latare för då blev det "jobbigt" och då lekte hästen gödselspridare ännu mer!).
På somrarna när jag mockade och skötte allt själv så bajsade hon på en sida av boxen och trampade bara igenom nån bajs vid enstaka tillfällen..

När det gäller lösdrift har jag ingen erfarenhet, men jag kan tänka mig att det helt enkelt blir så att om en häst bajsar vid maten, då gör alla det. Ffa om det är ledarhästen. Det är väl så det "ska" gå till? Hästarna bajsar där det bajsas, och ledaren bestämmer var det ska bajsas. Typ :p
Sen om man då har en fast fodringsplats som man inte gör rent hela tiden så lär ju hästarna fortsätta bajsa där.

Själv skulle jag knappast se det som ett problem, så länge inte hästarna tvingas kliva i det hela tiden.

Jag har fått kritik för att mina hästar bajsar för nära utfodringsplatserna.
Det skall visst vara ett tecken på att hästarnas naturliga beteende har blivit stört.

Jag gissar att de bajsar där de råkar stå även om de äter eller vaktar utfodringsplatsen.
Hästarna går i grupphållen lösdrift.

Så var bajsar era hästar?
Och varför?

I boxen så bajsar dom längst bak, står dom och äter så går dom ifrån när dom skall bajsa eller kissa. Varför dom gör det har jag ingen aning om.

När jag fodrar dom i hagen så bajsar dom inte när dom äter, varför ? Jag har faktiskt inte frågat :cool: Jag vet dock att dom inte äter i närheten av där dom bajsar alltså gräset. Jag är inte helt noga med att klippa och ha mig i hagarna eller mocka och jag förlorar säkert mkt bete pga det men eftersom mina hästar är tävlingshästar så känner inte jag att dom måste ha allt bete ändå.

Dom är ju bara 2 st hästar i mitt stall och går tillsammans, dom har inte så mkt att vakta kan ju bero på det.

Senast ändrad:

kl

Mina bajsar på några utvalda platser i hagarna.
I ena hagen så har dem två ställen som dem bajsar och kissar på och ett ställe dem kan gå och kissa men där bajsar dem inte.
I den andra hagen så har dem tre ställen dem bajsar på, var hage är på ca 1hektar och dem beter inte på toaletterna.

Först hade jag bara mitt sto hemma och hon uppfostrade sitt föl till att bara bajsa på dem utvalda platserna och han var motiverad till att göra det på rätt plats för annars så fick han ett riktigt kraftigt hugg i baken.

Och ponny som kom till mej i början av september har gått samma skola som unghästen.

Kram

såhär ser mina hagar ut, jag har 3 hagar till mina 2 hästar. En mindre och 2 större varav den ena av dom stora är mkt mindre än den andra.

Här är den mindre hagen av de 2 som är större, den största går dom i på sommaren.

24027123.jpg

Här är den minsta

24027119.jpg

Vad är deras naturliga beteende isåfall när de bajsar ute?

Det är att gå ifrån till ett område där dom lägger sina högar. Jag tror inte det är att dom vaktar maten. I så fall brukar dom enligt min erf hålla sej och sen när dom ätit tills dom är nöäjda alt ätit upp då går dom och lägger sina högar en bra bit från matplatsen, väl avskilt.
Varför IU:s inte gör det vet jag inte, men det är inte naturligt att dom står och skiter där dom äter.

Hästar som inte är helt nöjda, eller mår helt bra brukar skita i maten av nån anledning. Jag menar inte sjuka, men som inte är helt tillfreds i tillvaron av nån anledning.

På ridskolan som vi förr hjälpte till att ta hand om vissa helger så gjorde de hästar så som inte trivdes med ridskolelivet tex, så. En flyttades till privatstallet och blev privathäst och slutade skita i maten.

JAg vet inte varför de kan göra så, men jag tycker att hästar som tappat det naturliga att gå ifrån och ha separat bajsområde i hagen, har kanske ev något bekymmer, som för liten hage eller ngn stressfaktor som ev handlar om konkurrens om maten, kanske många hästar som delar på maten, kanske liten yta eller ngt annat som gör att de väljer det beteendet.

Jag bara konstaterar att enligt min erf är det inte så hästar väljer att göra, normalt sett. Dom står ju inte och äter på samma ställe oavbrutet i timmar antar jag, så visst kan dom hålla sej och sen gå ifrån när dom har ätit och strosar ut i resten av hagen:confused:

Här jag jag haft alla varianter på bajsande:)
Min stora häst har sina ställen i både box och hage där hon alltid lägger sina högar. Hon vaktar fodret som en vakthund och väntar nog tills hon är färdig innan hon går iväg för att lägga sin hög. Åringen lägger sina på olika ställen hela tiden i boxen. Dock har hon inte lagt dem i maten (än) Ute verkar hon också hålla sig till de ställen som den stora går till.
De som varit inhyrda har också haft ett väldigt varierande beteende när det gäller detta. De flesta har haft någorlunda fasta platser, men det har funnits de som lägger sina högar vart som helst också, även i höhögarna (mindre fräscht).
Vad som är naturligt och inte när det gäller detta har jag ingen aning om. Har faktiskt inte ens funderat över det. De är väl olika helt enkelt?

Senast ändrad:

Hästar som inte är helt nöjda, eller mår helt bra brukar skita i maten av nån anledning. Jag menar inte sjuka, men som inte är helt tillfreds i tillvaron av nån anledning.

Ja tillfreds är de ju inte.
De bantar för att de är ohälsosamt feta.
Så de är oerhört missnöjda med tilldelningen av hösilage.
De är av åsikten att de håller på att svälta ihjäl och att det är mitt fel.
Halmen tycker de är bra trist.

De har just nu fri tillgång på halm men det går inte alltid det heller.

Sådana hagar skulle inte jag kunna ha till mina hästar.
De skulle äta ihjäl sig.
Eller i varje fall få fång.

Det är en balansgång mellan olika behov och det är svårt att få det perfekt.

Är det vatten som jag ser nere i vänstra hörnet på första bilden?
Hur klarar det sig vid grinden?

vart finns det att läsa om att hästar skulle skita för att märka revir? aldrig hört det tidigare, för detta djur, dvs häst.

Ja alltså, en hingst bajsar på andra högar för att märka upp revir. Ligger det en hög i hagen dit du släpper en hingst, kan du ge dig på att den kommer att skita över högen för att markera. Gäller faktiskt även väldigt hingstiga valacker också, detta gäller även i det fria när en flock vilar för natten. Hingsten går runt o0ch bajjar lite här och där för att markera för andra hingstar/flockar att det är upptaget.

Tack, det visste jag inte, jag trodde inte de märkte revir på det sättet, men då har jag lärt mig ngt nytt!

Fio:
va kul att se dina hagar!

Sådana hagar skulle inte jag kunna ha till mina hästar.
De skulle äta ihjäl sig.
Eller i varje fall få fång.

Det är en balansgång mellan olika behov och det är svårt att få det perfekt.

Är det vatten som jag ser nere i vänstra hörnet på första bilden?
Hur klarar det sig vid grinden?

Det är vid grinden, det vattnet du ser.. Det hade regnat ganska mkt vid tidpunkten och det är ungefär så det ser ut då. Det är ett töntigt dike där som inte riktigt funkar som det skall så det rinner ut i min hage istället för under övergången till min hage och vidare som det är tänkt om du förstår. Nu skall dom kapa den biten till cykel och ridväg så då hoppas jag på att det blir bättre.

Dom äter faktiskt inte ihjäl sig utan kan gå där och gå fälttävlan samtidigt, inga problem. På sommaren gå dom ju ute dygnet runt under vissa tävlingsfria perioder. Jag brukar dock flytta dom till den mindre hagen innan en stor tävling.

Senast ändrad:

Ja det där med vatten och diken är jag bekant med.
Eller snarare vatten och numera avsaknad av diken som skulle ha behövts.

Det blir blött.

Dom äter faktiskt inte ihjäl sig utan kan gå där och gå fälttävlan samtidigt, inga problem.

Stora hästar med mycket arbete klarar ju mera mat än små och lättfödda hästar utan arbete.
Eller med ett arbete som är mycket ringa jämfört med det som en fälttävlanshäst utför.

Vi för en evig kamp mot fetman.
Min hovslagare stryper mig nog snart om inte problemet åtgärdas.

Ja alltså, en hingst bajsar på andra högar för att märka upp revir. Ligger det en hög i hagen dit du släpper en hingst, kan du ge dig på att den kommer att skita över högen för att markera. Gäller faktiskt även väldigt hingstiga valacker också, detta gäller även i det fria när en flock vilar för natten. Hingsten går runt o0ch bajjar lite här och där för att markera för andra hingstar/flockar att det är upptaget.

Fast eftersom dom flesta bajsar på ett ställe är det där hingsten markerar också. Det blir hög på hög men ändå samma ställen....En av hingstarna här går nu hans egen hage är lervällling iställer ensam i samma hage som andra går på andra tider. Han har fullt upp med att kissa och skita över dom andras högar, men det är i samma hörn alltihop.

Hingstar kissar också som hundar när dom markerar. Varför tror ni vissa valacker alltid kissar när dom kommer in och det är nymockat i boxen:angel:

Hingstar kissar också som hundar när dom markerar. Varför tror ni vissa valacker alltid kissar när dom kommer in och det är nymockat i boxen:angel:

Pja, det trodde jag ju i min enfald berodde på att min hatar när det stänker på benen, han kissar mkt ovilligt ngn annanstans än boxen rent allmänt, och framför allt aldrig uppsuttet om han kan undvika det.

dock så är han ju faktiskt rätt hingstig i vissa sammanhang. Han gillar att läsa tidningen, dvs sniffa på andra hästars sk-t som vi stöter på under tex en ridtur, och ibland kan han börja mullra och bullra när han nosar och hingsta upp sig, så jag antar att jag borde fattat :D

Helt klart är ju vissa betydligt mer renliga av sig än andra. Men det där med motsatt ände mot höet.... faller inte det sig rätt naturligt, att de vänjer in sig på det - när de står åt det håll höet är....?

Fast vi har såpass stora boxar att hästarna går ett varv och ställer sig med rumpan i bajshörnet och skiter och sen går fram till höet igen och äter. De lyfter alltså inte bara på svansen där de står.

Mitt sto kissar alltid! när det är nymockat i boxen, men hon är ju varken hingst eller valack, hur kommer det sig? :p

Ingen aning du får fråga henne:D

Mej jag tycker inte ston gör som valacker, som sniffar runt och snurrar lite och sen kissar. Kanske vissa.

Fast vi har såpass stora boxar att hästarna går ett varv och ställer sig med rumpan i bajshörnet och skiter och sen går fram till höet igen och äter. De lyfter alltså inte bara på svansen där de står.

Samma här.

Jag tycker att hästar, om de får chansen, är mycket renliga och vill absolut inte blanda mat och bajs. Men jag tror att den moderna hästhållningen ofta gör att det blir svårt för dem att vara renliga.

I hagen har våra hästar speciella bajsställen, och i boxarna bajsar de i ett hörn och äter i ett annat. Dessutom är alla stona utom ett "torra" inne, dvs de kissar inte i boxarna. Men detta kräver ju att de kommer ut tidigt på morgonen, får sin frukost ute och sedan inte tas in förrän ganska sent på kvällen.

Unghästarna har svårare för detta, de behöver ett par år på sig att lära sig hygien, verkar det som. Men de äldre stona är otroligt renliga.

Mitt sto kissar alltid! när det är nymockat i boxen, men hon är ju varken hingst eller valack, hur kommer det sig? :p

Alla mina hästar kissar innan man ger dem frukost på morgonen och direkt när de kommer in på e.m. De vill inte kissa utomhus helst. *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård