Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var bajsar era hästar?

Har du fått kritik för det :eek:...men herregud det kan väl du inte rå för vad dina hästar bajsar någonstans.....

Ja det roligaste jag läst på länge, sorteras in under rubriken "hästfolks otroliga förmåga att hitta något att kritisera hos annat hästfolk" :rofl:

Mina hästar bajsar lite olika, i de olika hagarna. I vinterhagen gör de ungefär som dina, och kan bajsa två meter ifrån höet. I sommarhagen, däremot, bajsar de på vissa ytor, där de aldrig äter. jag tycker det är konstigt att de inte är lika renliga i vinterhagen, har du någon idé om varför de gör så? Är det för att de inte strövar fritt i sökandet på mat, och därför blir stående länge på samma ställe (vid höet)?

vad har ni för jätteboxar? :D Jag har en 1.70 häst som står i en 14 kvm meter box och inte fan behöver han gå ngra varv för att komma till hörnet? :eek: P andra sidan är han en lat j-l så är det en hög som hamnar en halvmeter från hörnet så är det lika med hörnet för hans del :angel:

Kanske är det just ytan. Jag reagerade på att du skrev RASTHAGE? Är det en lösdrift med stora ytor, eller mindre? Kanske kombinationen liten yta och att det blir grisigt, som gör att de inte bryr sig?

KL
jag har undrat över detta rent allmänt. granngården har en sk. "lösdrift" för sina unghästar. (gård med 30 hästar och hon har själv alltid 3-4 föl varje år). dessa går i en lösdrift som består av en ligghall på kanske 25 kvm, och utanför en hage som är ca 40 kvm. Hur kan detta vara en lösdrift? det är ju som en utebox med rasthage bara? förstår inte hur man kan ha fölungar/unghästar dygnet runt på en sån yta? de rör sig ALDRIG annat än i skritt pga ytorna.....:(

Kanske är det just ytan. Jag reagerade på att du skrev RASTHAGE? Är det en lösdrift med stora ytor, eller mindre? Kanske kombinationen liten yta och att det blir grisigt, som gör att de inte bryr sig?
Den ena är liten.
Jag roande mig i dag med att stega upp den på ett ungefär.
Formen är litet oregelbunden men jag tror att den är ungefär 1400kvm.
Litet större än en dressyrbana för GP (20x60).

Bryr sig och bryr sig.
Tant Dominant siktar på höet när hon skiter.
Så nog bryr hon sig om vad hon gör.
De gör det med flit de odjuren.

jag har undrat över detta rent allmänt. granngården har en sk. "lösdrift" för sina unghästar. (gård med 30 hästar och hon har själv alltid 3-4 föl varje år). dessa går i en lösdrift som består av en ligghall på kanske 25 kvm, och utanför en hage som är ca 40 kvm. Hur kan detta vara en lösdrift? det är ju som en utebox med rasthage bara? förstår inte hur man kan ha fölungar/unghästar dygnet runt på en sån yta? de rör sig ALDRIG annat än i skritt pga ytorna.....:(
Utebox med rasthage räknas ju som lösdrift om de kan gå ut och in som de vill.
Ranchdrift, som kossorna på Revingehed, är annat det med stora ytor att ströva över.

Ligghallen måste vara så att alla hästar har ytan av den box de behöver.
Hur många hästar trycker de in på 25kvm?

Jag har en ligghall på 53kvm till 7 Islandshästar (C-ponny).

Jag tankte mest pa att du skrev att de tyckte halmen inte var sa intressant.
Men den går åt den med.
Det är mera som att de står och väntar på kraftfodret med hösilaget.
Deras variant av att banka i väggen vid utfodring kanske?

.... men vanligt torrho tappar naringsvarde i takt med att det aldras.
Nej inte det heller.
Det finns forskning på det och det är bara vitaminerna som det förlorar.
Och det är ju i stället inte bra.
Jag har sett någon tabell på det där då de gjorde analys varje månad i 2 år eller något sådant.

Den ena är liten.

Bryr sig och bryr sig.
Tant Dominant siktar på höet när hon skiter.
Så nog bryr hon sig om vad hon gör.
De gör det med flit de odjuren.

Utebox med rasthage räknas ju som lösdrift om de kan gå ut och in som de vill.
Ranchdrift, som kossorna på Revingehed, är annat det med stora ytor att ströva över.

Ligghallen måste vara så att alla hästar har ytan av den box de behöver.
Hur många hästar trycker de in på 25kvm?

Jag har en ligghall på 53kvm till 7 Islandshästar (C-ponny).

Trodde lixom poängen med lösdrift var rörelse - att de kunde ströva och röra sig mkt fritt, i samtliga gångarter. en vanlig hage ska ju per definition tillåta samtliga gångarter.

i regel 2-3 hästar på den ytan har de. ett åringar och årsföl. (svenska halvblod). Jag tycker det är orerhört begränsad yta att vara på för en unghäst och så många. :crazy: Om min VUXNA häst som dessutom arbetas, gick på sån yta, så är det ekvivalent med boxvila/sjukhage för hans del, aktivitets och rörelsemässigt. (hade den ytan en vinter, dvs 40 kvm hage dagtid, och dessutom grav lera, box resten). aldrig mer.

Har stegat upp ytan lite härhemma nu och gjort en mental jämförlelse och jag tror faktiskt jag tog till i överdrift när jag skrev att ute-ytan är 40 kvm. den är snarare 30.....:( Resten är ligghall inomhus som sagt.

Senast ändrad:

min häst juni hon bajsar på samma ställe så hon är mycket renlig av sej. kissar på samma plats. ( med undab tag när hon är i brunst då)

Huga, 800kvm (ridbana 20x40) ser jag nog som minimum för att kunna röra sig vettigt.
Men då så måste den vara gjord så att den håller att springa på också.
I min lösdrift så är det en 30m vägstump mellan ligghallen och grinden som de kan springa på.
Den håller i alla lägen och är orsaken till att lösdriften ligger just där.
Sen är det ju praktiskt med naturligt vatten i hagen också, det rinner källvatten i ett dike som jag har tagit med i ena änden på hagen.

Intressant.
Hittar du igen den far du garna lanka.
Ar det en svensk studie?

Jag har endast last utlandskt material dar man analyserat torrt ho gentemot haylage av ett visst marke. (Horsehage kanske, jag minns inte, ska leta)
Det kan ju vart vinklat till silageforsaljarens fordel da det var utfort av denne.

En av de framsta anledningarna till fallet i varden var att torrt ho blir sprodare och torrare med tiden och de fina naringsrika loven faller helt enkelt av.

Ar det en svensk studie?
Jag tror att det var i en av mina läroböcker om foder.
Eller om det var på Hippocampus (SLU).
Det är samma källa med samma människor så jag kan ha blandat ihop det.
Det kan också ha varit på någon foderföreläsning, kanske med Cecilia Müller.

Bara A-vitaminer och B-vitaminer skulle gå förlorade av lagring.

En av de framsta anledningarna till fallet i varden var att torrt ho blir sprodare och torrare med tiden och de fina naringsrika loven faller helt enkelt av.
Om man öppnar balen i hagen så spelar det ju ingen roll, hästarna få ju i sig det som då ramlar av också.

Om man öppnar balen i hagen så spelar det ju ingen roll, hästarna få ju i sig det som då ramlar av också.

Ja, du hade val utfodringsstationer?
Da far de i sig allt savida de dammsuger rent och det brukar islanningar vara duktiga pa.
Rundbalar vore kanske det absolut sakraste alternativet?

Varre om man som de flesta fodrar direkt pa backen dar det fina smulas ner eller pa golvet i en box dar det blandas med stro.
Eller som manga gor, hanterat hoet valdigt mycket, packar i pasar vilka man sedan packar ur igen och ger hasten.

Ja, du hade val utfodringsstationer?

Foderbord som går att slicka av och ringar av betong som jag lägger höet i.
Så de får nog i sig allt.
Och om jag packar påsar så sopar jag upp det som ramlar loss och lägger i det med.
Annars så blir det så skräpigt på skullen.

Inte_Ung skrev:
Den ena är liten.

Jag kanske missförstod nu, men menade du att hagen är så liten? :eek:
Eller bara själva matplatsen?

Jag kanske missförstod nu, men menade du att hagen är så liten? :eek:
Eller bara själva matplatsen?

Tyckte också att 1400kvm till 7 hästar lät lite. Våra går ju två och två på 600kvm ungefär och då bara dagtid och för att det inte ska bli bajs överallt så försöker jag som sagt mocka ut varje dag men ibland kan det gå två eller tre dagar men efter tre dagar då börjar det bli mycket och bajshögarna sprider sig även ut över hagen och inte bara där de normalt sett annars håller sig.

Våra går 2 och 2 på ca 10 000 kvm, dvs ca 1 ha per hästpar. Kanske är därför vi inte har bajs annat än på bajsplatser då...

Ja det roligaste jag läst på länge, sorteras in under rubriken "hästfolks otroliga förmåga att hitta något att kritisera hos annat hästfolk" :rofl:

Har du läst ytan dom går på och antal hästar på ytan:confused: Och då är det lösdrift ska du komma ihåg. Och du skrattar fortfarande:angel::crazy:

Får man ha så liten hage för lösdrift öht:confused:

Jag tror inte det finns några regler för hur stor en hage måste vara, bara takhöjder, spilt- och boxstorlekar och storlek på ligghall men inget på hagstorleken?

Våra hästar (som inte går på lösdrift) har 9 ha på 8 hästar..

Vad gäller vart högarna hamnar så är min dotters häst lite lustig. Han vägrar gödsla på vägen utan kliver alltid ut i gräset/diket först. Är vi på tävling så vägrar han smutsa ner framför sin egen trailer utan drar iväg och uträttar sina behov nån annanstans. Vet inte om någon tränat honom på detta eller om det är något ha klurat ut själv.
Min häst har ingen större ordning alls...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix