Vanvårdadhäst och kommunen på semester?!

Sv: Vanvårdadhäst och kommunen på semester?!

Du kanske kan vända dig till föreningen; Svenska hästars värn,
dom kan nog hjälpa dig. Bra gjort att du engarerar dig!

Om det är i Skåne där du bor så gäller nedanstående, är det någon annanstans så kolla på den aktuella länsstyrelsens hemsida.
"Under perioden den 1 januari till den 7 januari 2009 anmäls akuta djurskyddsfrågor under dagtid till Tjänsteman i Beredskap på telefon 040-676 92 50. Övrig tid hänvisas till Polisen."

Från och med 1:a januari 2009 är det Länsstyrelsen som har hand om djurskyddet - förhoppningsvis blir det seriösare än när komunerna haft det -

Mer millimetermätande, om vi har otur ja. Inte för att min djurinspektör var praktiskt kunnande på alla djursorter, men han såg helheten i det han gjorde. :bow: Nu blir risken att det blir en byråkrat som kommer nästa gång.

Stor eloge att du bryr dig och tar tag i det :bow:. Är för få som gör det tyvärr.

Kan bara inte förstå att myndigheter osv inte tar det på större allvar. Och att man ska behöva slussas omkring till olika växlar hit och dit känns bara väldigt ineffektivt och onödigt. Finns det verkligen inget bättre system? Man får bara hoppas att djurskyddet förbättras inom en snar framtid.

Svar till alla:

Tack så jättemycket för det stöd och pepp som ni har gett mig det gör verkligen att jag orkar fortsätta jaga inspektörer och grejjer. Men nu fick jag ju tips från nån ovanstående var jag kan ringa så nu ska jag igång och ringa och tjata :D

Jag åkte förbi idag igen och såg nu när den rörde sig, mycket knackigt och tydligt att den inte ville belasta framhovarna. Min kamera krånglade så jag kunde inte filma och den stod för långt bort för att fota, vågade inte gå in i hagen då man ser den från deras hus. Såg nu att de har 4 andra hästar (antar det är deras också då de går i intilliggande hagar) de andra hästarna såg fina ut i hullet och de jag såg av hovarna såg bra ut. Så antingen så orkar de inte bry sig om en häst som krånglar och får fång eller så vet de inte vad det innebär och väljer att blunda för problemen istället för att erkänna att det blivit fel, jag vet inte riktigt men hursomhelst så måste ju nån göra en utvärdering av läget.

Ska hålla er uppdaterade om framstegen som jag tänker (!) göra :)

Såg nu att de har 4 andra hästar (antar det är deras också då de går i intilliggande hagar) de andra hästarna såg fina ut i hullet och de jag såg av hovarna såg bra ut. Så antingen så orkar de inte bry sig om en häst som krånglar och får fång eller så vet de inte vad det innebär och väljer att blunda för problemen istället för att erkänna att det blivit fel, jag vet inte riktigt men hursomhelst så måste ju nån göra en utvärdering av läget.

Ska hålla er uppdaterade om framstegen som jag tänker (!) göra :)

Dra bara inte alltför förutfattade meningar nu, om det är så att det går fina hästar i intilliggande hagar. Kan det då inte vara så att det som i så många andra fall här på bukefalos, att stallet precis fått hem hästen från en fodervärd som vanvårdat hästen, så att hästen faktiskt står under behandling. I så fall, är det så att "Rom byggdes inte på EN dag."

Nu är det nog så att med lite mer uppgifter om fallet med "din funna häst", att jag i FÖRSTA hand skulle ta ett snack med hästägarna/stallägarna och höra efter om hur det är ställt, innan jag drar in för mkt myndigheter.

Jag, skulle i alla fall uppskatta om någon skulle ta kontakt med MIG som häst/stallägare och höra efter om jag skulle ha tagit hem en vanvårdad häst. I och för sig, hade jag då själv haft kontinuerlig kontakt med myndigheter just för att inga missförstånd skulle inträffa.

Mvh

IngelaH, tidigare aktiv inom Svenska Hästars Värn

Senast ändrad:

Jag håller med dig. Vi tog hem en vanvårdad häst för många är sedan. Det var knappt vi vågade släppa ut honom i hagen för han såg eländig ut.
Men det var aldrig ngn som kommenterade det eller anmälde det. Men det hade inte känns så lustigt.
Nu bor vi nog lite isolerat och inte längs med ngn genomfartsled. De som kör förbi oss gör det mer än en gång.Vi hörde senare att alla tog för givet att det var en häst vi hade tagit hand om.

Jag fick oxå en häst som skulle stå hos mig ett tag, som var vanvårdad. Men den dagen den anlände så ringde jag till inspektören och berättade hela historian så att det inte skulle bli fel sedan.

Kan bara inte förstå att myndigheter osv inte tar det på större allvar. Och att man ska behöva slussas omkring till olika växlar hit och dit känns bara väldigt ineffektivt och onödigt. Finns det verkligen inget bättre system? Man får bara hoppas att djurskyddet förbättras inom en snar framtid.

Polisen har ofta ej resurser till djurskyddet, människor går alltid före och de är hårt belastade med dem nu i helgerna.
Det finns heller inget politiskt beslut i riksdagen som "tvingar" kommunerna att ha jour under helgperioder, det är alltid en fråga om pengar, hade det funnits pengar hade kommunerna kunnat ha en djurskyddsinspektör dygnet runt.
Vi får se hur det blir framöver, eventuellt kommer det att bli jour för djurskyddsinspektörerna, men det är ej klart ännu.

JO absolut kan det vara så men igår när jag anmälde hästen så fanns där bara en häst förutom den med hovarna och den stod för långt bortför att avgöra hur den såg ut. Jag kunde inte heller idag garanterat säga attdom andra var i bra skick då de stod en bra bit ifrån staketet och jag vill ju inte gå in i nån annans hage :) Och som jag sagt tidigare så i teorin tycker jag att det är en bra idé att börja prata med ägaren men jag känner mig inte bekväm att ensam ringa på hos någon som jag inte känner, som jag inte vet hur de reagerar eller kommer bete sig. För min egen säkerhet väljer jag då att läta myndigheter göra en bedömning av läget och har jag fel blir jag givetvis glad och annars så måste de ju kopplas in iaf. Har man rent mjöl i påsen borde man ju inte se ett besök av inspektören som något jobbigt?

En häst som har fång ska stå på boxvila, inte vara ute och förvärra sjukdomen genom att gå på frusen, knögglig mark - tycker i alla fall jag!
Så även om hästen är nyligen köpt och under behandling borde den inte vara ute... Bara en tanke!

Någon måste hjälpa mig nu för jag får lite panik! Jag körde precis hem från en mataffär och körde en annorlunda väg hem, då får jag se en hage med en stackars häst som inte kan stå ordentligt utan står med bakbenen under sig och framhovarna långt fram. Jag vänder och kör tillbaka och får se framhovar som ser ut som dom värsta ankfötter!! Hästen har uppenbarligen fång och har inte blivit verkat på mycket länge! Jag kör hem och ringer med en gång kommunens djurskyddinspektörer men 2 är på semester och den 3 svarar inte, vad gör jag nu!??

Jag kan inte med att den stackars hästen ska stå där med ont till den 7!

Vem kan man ringa och hur går man tillväga, hjälp mig!!

Varför inte börja med ägaren.

Hälsning Maja

Polisen har ofta ej resurser till djurskyddet, människor går alltid före och de är hårt belastade med dem nu i helgerna.
Det finns heller inget politiskt beslut i riksdagen som "tvingar" kommunerna att ha jour under helgperioder, det är alltid en fråga om pengar, hade det funnits pengar hade kommunerna kunnat ha en djurskyddsinspektör dygnet runt.
Vi får se hur det blir framöver, eventuellt kommer det att bli jour för djurskyddsinspektörerna, men det är ej klart ännu.

Jag förstår att det inte finns tillräckligt med resurser och sånt nu under helgerna. Men rent allmänt efter vad man hör (finns såklart undantag, förhoppningsvis mer än vad man hör negativt) så verkar det som ett väldigt ineffektivt system. Tex med vanvårdade hästar som får gå kvar hur länge som helst hos ägaren innan det händer något.
Man får helt enkelt hoppas på en förbättring. Sen förstår jag såklart att det inte är polisens uppgift heller efter som de, som du säger, inriktar sig på människor.

Jo visst polisen är mest inriktad på människor men om det ska vara så måste vet och inspektörer få mer befogenheter! Som när jag ringde DV och berättade så hörde hon ju att det verkligen inte lät bra men att hon har inga som helst befogenheter att gå in och undersöka hästen utan poliseskort.. Om polisen inte vill sköta något som har med djur att göra så måste andra få makten att faktiskt gå in och undersöka och utvärdera ärenden och som det är nu så är det ju jättesvårt om man som sagt inte har poliseskort eller kommer med en inspektör (som uppenbarligen inte alltid går att få tag i!)

Så det känns ju som att något måste ändras drastiskt, för djurens bäst, för som det är nu så funkar det inte. Bara för det inte är människor utan djur så ska det väl inte automatiskt vara låg (eller inte alls!) prioriterat...?

Nej jag känner mej så jäkla trött på att människor alltid värderas högre, i alla avseenden, dags för förändring Sverige!

:)

Som när jag ringde DV och berättade så hörde hon ju att det verkligen inte lät bra men att hon har inga som helst befogenheter att gå in och undersöka hästen utan poliseskort..

Vad innebär detta?
Att distriktsveterinären inte gör sådana besök utan poliseskort?
Eller att polisen ska vara med för att det krävs ett husrannsakansbeslut från åklagare?

Nja jah vågar inte riktigt svära på vilket men hon sa att hon kan inte åka ut och undersöka en häst om hon inte har poliseskort eller då tillsammans med djurinspektör eftersom hon annars kan bli åtalad för olaga intrång eller liknande. Så förstod jag det hon sa till mig och det låter ju troligt men inte rimligt i mina öron. Jag anser att om en vet har orsak att ana vanvård så borde denna ha lagen i ryggen och kunna göra ett besök hos hästen... men det är ju min åsikt :)

Himla lång semester de där djurskyddsinspektörerna tar (om vi nu har ringt till samma kommun, men det antar jag för vi kommer ju från samma by) , jag ringde dit i ett ärrende för en månad sen och då var ena inspektören sjuk och den andra på semester.
Personen jag pratade med skulle se om de kunde göra något.. Väldigt engagerad. Inte.
Men förhoppningsvis blir det bättre nu när länsstyrelsen som tar över.

Var är detta någonstans? (Pm)

Ja, den ena är tydligen på semester då hon är gravid och den andra ville inte svara.. men jag fick nu kontakt med en annan person från länsstyrelsen (pekar på inlägg nästan längst upp på sidan) han var verkligen super! Verkade verkligen intresserad och engagerad och lovade att han skulle skicka ut nån så snart han kunde så det kändes verkligen bra tycker jag!

Så nu hoppas jag verkligen att det händer nåt, ska ringa om ett par dagar och följa upp :)

Nja jah vågar inte riktigt svära på vilket men hon sa att hon kan inte åka ut och undersöka en häst om hon inte har poliseskort eller då tillsammans med djurinspektör eftersom hon annars kan bli åtalad för olaga intrång eller liknande.

M a o menar hon att det ska till ett husrannsakansbeslut först.
Jag håller med dig om det verkar tokigt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 599
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 909
Senast: Svartkatt
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 752
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31