Vanvårdadhäst och kommunen på semester?!

Sv: Vanvårdadhäst och kommunen på semester?!

"En hästägare har i motsats till en hundägare inget strikt ansvar för de skador hästen orsakar."

Gäller vid trafikolyckor men borde väl gälla andra olyckor också eftersom de jämför med hundägare.

Om häst skadar annan häst gäller strikt hästägaransvar. Jag har själv varit med om detta, och berättat om det x antal gånger här på Bukefalos.
Gör en sökning på strikt hästägaransvar om du vill läsa vad som hände.

Sv: Vanvårdadhäst och kommunen på semester?!

Jag förstår allt men ibland är det lite kul att spela dum. :cool: Jag tycker iaf det är ok att klappa ett djur som kommer fram och tydligt visar att den vill bli klappad och jag skulle knappast bli dömd i domstol för mitt allvarliga brott. :D
Någon skrev om smittsamma sjukdomar som kan spridas men jag sprider inte några sjukdomar iaf. Är uppvuxen bland djur på landet och har tillräckligt med kunskap för att inte orsaka någon skada. :laugh:

Allemansrätten ger dig rätt att gå igenom hagen. Det är inte alls OK att klappa djuren! Om du smittar djuren, skrämmer dem eller på annat sätt påverkar dem så är det faktiskt olagligt. En möjlig lag som i alla fall jag som inte är jurist skulle försöka med är denna:

Tagande av olovlig väg - Skadegörelsebrott som innebär att någon utan lov beträder tomt, plantering eller annan äga som kan skadas därav. (12 kap.4§ brottsbalken)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 599
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 227
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 909
Senast: Svartkatt
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 750
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31