Vanvårdadhäst och kommunen på semester?!

Sv: Vanvårdadhäst och kommunen på semester?!

...och det gör man när man klappar ett djur som kan gå undan när den vill? Får man enligt dig inte klappa ett djur även om man står utanför hagen och djuret kommer fram till en? Stör man då också? ;)

Jag blir jätteirriterad när folk hänger utanför staketet och ska klappa hästarna.
Hästarna tror gärna att besökarna har godis och trängs vid staketet, börjar bråka alt råkar få stöt från elen när dom försöker 'nå' besökarna.

I bland går dom tillochmed in och ska gosa med hästarna. Vilket är vansinnigt, alla hästar behöver ju itne vara snälla??

Nä, titta gärna på avstånd men stanna utanför hagen!!

Ja självklart stör man ett djur när man klappar den! vart går annars gränsen?
"nej jag red ju bara barbacka den kunde ju kasta av mig om den ville" "nej men jag hade ju bara sex med djuret och den stod still"

några ex bara... som i mina trakter tyvärr inte är så ovanliga...

det känns inte som nåt hållbart faktiskt... ingen rör mina hästar utan mitt tillstånd!

det känns inte som nåt hållbart faktiskt... ingen rör mina hästar utan mitt tillstånd!

Ja du... "i de bästa av världar..." kunde man önska att det var så enkelt.

Men rent juridiskt är det så, att ÄVEN om du sätter upp en stor neonskylt vid din hage om att rör ej hästen, den sparkas där bak och bits där fram, så är det du som blir ersättningsskyldig om någon enligt allemansrättens regler väljer att ta "genvägen" genom din hage och din häst skulle anfalla med personskador som följd.

Jag trodde först inte att det var sant, när jag fick fram den informationen inför ett specialarbete som jag gjorde i mina folhögskolestudier för ett par år sen.

Jag tror fortfarande inte att det är sant. Ansvar för häst kan inte jämföras med ansvar för hund, vilket är obligatoriskt.
Häst torde jämföras med ko och andra inom lantbruket förekommande djur.

Man får enligt allemansrätten gå in i hage oavsett där finns djur eller inte, men man gör det på egen risk. Däremot innebär inte allemansrätten att man får ta befattning med några djur.

*Kl*

Förstår inte varför detta med anmälan är så :devil: populärt? Vad hände med förmågan att tala med varandra?? Till TS: Gå in och fråga varför hästen ser ut som den gör. Det skulle jag göra!

LIA

Jag tror fortfarande inte att det är sant. Ansvar för häst kan inte jämföras med ansvar för hund, vilket är obligatoriskt.

Man får enligt allemansrätten gå in i hage oavsett där finns djur eller inte, men man gör det på egen risk. Däremot innebär inte allemansrätten att man får ta befattning med några djur.

Som sagt, jag trodde inte heller det var sant. Men jag har ingen anledning att misstro de källor, jag var tvungen att använda. Nu är det så länge sen, att det var 1997 jag skrev arbetet att jag inte minns VILKA böcker jag hittade det i. Jag har för mig, att det var två källhänvisningar jag hittade.

Litteraturförteckning

Bokförlaget FORUM AB (1981) FORUMS stora bok om hästen
(1983) Hästen som hobby

Ståhlberg Ulla (1995) Känn din häst
(1977) Mitt stall

Övriga källor

Gustavsson Göran Örebro Kommuns Miljö- och hälsoskyddsinspektör

Jordbruksverket Djurskyddsbestämmelser HÄSTAR
Jordbruksinformation 14-1995

Samt mer informella källor

Diskussioner med vänner, ridlärare, ridskoleryttare och stallägare

Senast ändrad:

Du ser inte det orimliga i en sådan lag?
Förutom att den skulle krocka med krav på utevistelse (kor) mm, så hur ska man som djurägare klara lagen?? Tvångströja på alla djur?
Allemansrätten tvingar bönderna att släppa in folk på sina marker, medan dom också tvingas att ha sina djur ute.

LIA

"Skäll inte på brevbäraren" :rofl:

Jag håller på dig, jag tycker också att det är orimligt. :bow:

Men lik förbannat, så var det, den fakta som jag hittade på den tiden. Det är möjligt att det idag är gammal skåpmat. Har vi tur, finns det någon juridiskt kunnig som kan upplysa oss.

Mvh

IngelaH

Det tror inte jag heller. Det är faktiskt tillåtet att gå in i djurhagar (Allemansrätten), så en veterinär skulle ju kunna kolla upp en häst på det sättet. Jag tror snarare det är pga säkerhetsskäl de ska ha polis med.

Nej vi djurskyddsinspektörer (och samma borde gälla för veterinärer) har ingen rätt att gå in i hagar. Däremot får vi stå utanför staketet.

Vi har, som jag tidigare skrev, ibland med polis eftersom djurhållaren är agressiv/har tidigare uppträtt agressivt. Ibland har vi med polis eftersom vi tidigare blivit nekade tillträde till där djuren hålls. Hos de som har djurförbud har vi oftast med polis pga att omständigheter i ärendet kan behöva det.

Senast ändrad av en moderator:

Nädå, jag skäller/skjuter inte på brevbäraren. :)

Men grejen är så uppenbart orimlig och det var därför jag reagerade. Måhända har man i någon bok virrat till det, men inte ens "på den tiden" (låter som forntid) kan jag tänka mig att man hade sådana regler.
Det striktaste borde ev ha varit stängselkrav alldenstund det historiskt användes murar, snår osv.

LIA

Nej vi djurskyddsinspektörer (och samma borde gälla för veterinärer) har ingen rätt att gå in i hagar. Däremot får vi stå utanför staketet.
Beror det förbudet på er yrkesutövning? Annars tycker jag att allemansrätten borde gälla även för er. Talar om relevant typ av hagar här.

LIA

Beror det förbudet på er yrkesutövning? Annars tycker jag att allemansrätten borde gälla även för er. Talar om relevant typ av hagar här.

LIA

Det är ju lite av din förklaring, som ger svaret här. Efter vad jag vet, så får man enligt allemansrätten "gena" genom hagar. Kan jag då rå för att jag får hen häst i knäet, som VILL kela? Om jag nu inte är van vid hästar och tycker att å vad gulligt att han vill kela... o så rätt vad det är, visar det sig vara en unghingst, som ger ett rejält kärleksbett... så det går hål både på kläder och hud.

Då kan man inte säga att personen betett sig vårdslöst med hästen i alla fall.

Och djurskyddsinspektören, är ju faktiskt DÄR för att inspektera djur och stallar och då är det inte längre under allemansrätten.

Är det inte så, det är tror du...

*spånar vidare*

(Bland de andra forntida dinsaurerna) :devil:

Ja självklart stör man ett djur när man klappar den! vart går annars gränsen?

Hur ofta stör du själv dina djur? :angel: Nä, vad djuret uppfattar som en störande klapp och vad ägaren anser är att "störa mina djur" är ofta helt olika saker.

Hur du, en häst eller hästens ägare uppfattar saken spelar ingen som helst roll. Enligt lag får man inte störa djuren om man genar genom en hage. Du har enligt lag rätt att passera genom hagen, men du har enligt lag inte rätt att gå fram och klappa andras djur som går i hagen.

Hur du, en häst eller hästens ägare uppfattar saken spelar ingen som helst roll. Enligt lag får man inte störa djuren om man genar genom en hage. Du har enligt lag rätt att passera genom hagen, men du har enligt lag inte rätt att gå fram och klappa andras djur som går i hagen.

Om djuren kommer fram till mig och vill kela då...?

Edit: nog med trådkap nu

Det är ju lite av din förklaring, som ger svaret här. Efter vad jag vet, så får man enligt allemansrätten "gena" genom hagar. Kan jag då rå för att jag får hen häst i knäet, som VILL kela? Om jag nu inte är van vid hästar och tycker att å vad gulligt att han vill kela... o så rätt vad det är, visar det sig vara en unghingst, som ger ett rejält kärleksbett... så det går hål både på kläder och hud.
Det är alltså ett ansvar (en risk) du själv tar men inget som allemansrätten säger är tillåtet. Du bör hålla djuren ifrån dig.

Då kan man inte säga att personen betett sig vårdslöst med hästen i alla fall.
Jo, det tycker jag nog. För vad kan nästa steg bli? Ett slag i hästens ansikte och sén?

Och djurskyddsinspektören, är ju faktiskt DÄR för att inspektera djur och stallar och då är det inte längre under allemansrätten.
Är det inte så, det är tror du...
Mycket möjligt. Synd att inte Zia eller annan insatt svarar.

(Bland de andra forntida dinsaurerna)
Här är en till! :D

LIA

Vad är det du inte förstår? Lagen tar ingen som helst hänsyn till om djuren kommer fram till dig eller om du går fram till djuren, du får passera genom hagen men ska ge fan i djuren! :idea:

Jag förstår allt men ibland är det lite kul att spela dum. :cool: Jag tycker iaf det är ok att klappa ett djur som kommer fram och tydligt visar att den vill bli klappad och jag skulle knappast bli dömd i domstol för mitt allvarliga brott. :D
Någon skrev om smittsamma sjukdomar som kan spridas men jag sprider inte några sjukdomar iaf. Är uppvuxen bland djur på landet och har tillräckligt med kunskap för att inte orsaka någon skada. :laugh:

Fast om du nu skulle bli anmäld för att ha klappat ett djur kommer du ju knappast undan med att påstå att du tycker det är ok att klappa djur i en hage. Dessutom spelar det inte heller någon roll om du själv vet att du inte sprider någon sjukdom, det vet nämligen inte hästägaren om du gör.

Så dej gör det inget att folk klappar dina hästar i din hage då?

Tycker det är respektlöst!
Jag blir både irriterad men också oroad om jag ser folk i hagen. Det kan ju hända något! Och stannar dom och klappar hästarna måste jag ju rusa dit, man vet ju aldrig vilka idioter det kan vara även om dom flesta har goda avsikter.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 599
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 227
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 909
Senast: Svartkatt
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 750
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31