Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Status
Stängd för vidare inlägg.

poniihest

Trådstartare
Det är såhär att i kommunen där min pojkvän bor står det en gammal nordsvensk brukshäst.. Han har stått där sålänge han kan minnas, så hästen är säkert 18+ . I alla fall så står han där, helt ensam, han har en hage, inget vatten, ingen kompis, han har stått där helt ensam i över 10 år.. Igår var jag tvungen att be min kille att stanna bilen så jag fick kolla på honom. Vi åker inte förbi där ofta. O fy, han såg så olycklig ut. Helt "torr" blicken. Men han verkade så snäll, först var han tveksam till om jag fick röra vid honom eller inte men efter en stund la han öronen framåt och nosade på mig och lät mig klappa honom och ögonen lyste upp direkt. Han såg inte dödssjuk ut, han var rejält uttorkad och hans kastanjer hade växt ut och var säkert 10cm långa. Vad innebär det? Varför växer dom så långt?
När vi åkte där i från brast det för mig. Jag satt och storlipade i bilen. Han såg så fruktansvärt olycklig ut! Jag kan inte sluta tänka på den stackars hästen. Enligt min pojkväns mamma så används inte hästen till något, han bara står. Jag förstår inte varför folk i närheten inte gör något, grannarna ser den stackars hästen varje dag..! Jag funderar starkt på att åka dit och fråga hur gammal hästen är osv och om dom kan tänka sig att ge bort eller sälja den stackaren. Vi har inte den bästa ekonomin nu så det gör det jättesvårt att ta över honom men mamma vill också åka och titta på honom..
Men min fråga är, vem kan man kontakta så att det händer något? Gör kommunen något ens eller får man ta saken i egna händer? jag kan inte släppa hästen.. Vad tycker ni jag ska göra..? Det är inte min sak att lägga mig i egentligen men jag kan inte bara strunta i honom

Sv: Vanvårdad häst, behöver lite stöd här..

Hej, du kan vända dej till djurskyddsinspetören i din kommun. Dom har skyldighet att göra något. Hoppas de ordnar sej. Fint av dej att reagera o ta tag i problemet de är inte alla som skulle bry sej.

samma som föregående det finns djurskyddinspektörer i varje kommun du kan be din mamma ringa och fråga vem man ska vända sig till om man vet om ett djur far illa, de hjälper till.. man kan vara anonym såingen som behöver få veta att det är just du som ringer. Jag skulle inte ta tag i det själv då kan du råka "illa ut" i andra samman hang eller hur man ska säga.

Vissa hästar ramlar kastanjerna av på vissa får man själv ta bort dem men det är inget hästen lider av. Värre med hovvården och mat och vatten om inte nån ser till den. Så kastanjerna behöver du inte oroa dig för.

Du kan ju prova att prata med ägaren. Vill du vända dig till djuskyddsinspektören finns dessa inte längre på kommunen utan under länsstyrelsen.

Kastanjerna växer i regel väldigt mycket på ett kallblod. Ibland kan man fråga sig om de ramlar av själva ens. Jag får klippa bort dem på mina och har aldrig låtit dem växa för att se hur långa de kan bli ;)

Säger som de andra, kontakta djurskyddet eller kommunen angående detta. Påpeka att det är bråttom eftersom att hästen uppenbarligen inte har något att dricka. Du KAN ju alltid fråga ägaren om du får ta hästen (köpa eller få gratis) men frågan är ju om du har möjlighet att ta eventuella utgifter för allt som inte är skött (hovvård, ev. vet.vård, vaccinationer, avmaskning etc). Dock ska du nog inte anmäla om du själv vill ta hem hästen.

Men jag förstår inte, varför är hästen vanskött? Den kan ju knappast ha stått där i 10 år utan vatten? I ögonen ser man inte om hästen är uttorkad. Var den mager?

Den kanske är gammal och oborstad bara men får mat och vatten. Jag tycker nog att du skall ringa på dörren och fråga om du får pyssla med hästen. På så sätt kan du se om den får mat och vatten som den ska, annars kan du anmäla.

Men jag förstår inte, varför är hästen vanskött? Den kan ju knappast ha stått där i 10 år utan vatten? I ögonen ser man inte om hästen är uttorkad. Var den mager?

Den kanske är gammal och oborstad bara men får mat och vatten. Jag tycker nog att du skall ringa på dörren och fråga om du får pyssla med hästen. På så sätt kan du se om den får mat och vatten som den ska, annars kan du anmäla.

Den står utan vatten i hagen, i sin box vet jag inte hur det är. den har en box byggd bakom ett garage.. Jag nöp i skinnet på den för den var liksom "skrynklig" som uttorkade häsar är och skinnet gick inte tillbaka. Hovarna såg f.ö förjävliga ut, dom hade liksom växt utåt och framåt :confused:

o sen det att han står helt ensam och hänger känns som djurplågeri för mig.. hästar är flockdjur och måste ha en kompis .. :(

Prata med ägaren! Fråga om du kan hjälpa till med något. Kanske orkar inte ägaren pga ålder/sjukdom och blir glad om någon erbjuder sin hjälp!
Börja där och se om ni kan lösa det. Djurskydd är ju inte enda alternativet. (däremot om han inte är villig att hjälpa sin häst så upplys honom att det är hans plikt och att du inte bara kan se på utan kommer ta tag i det om han inte gör det själv, antingen genom djurskyddet eller att själv ringa ut vet/hovis men att han får stå för kostnaderna)

'Lycka till!

Hästar måste inte ha tillgång till vatten i hagen, det räcker att de får vatten två gånger per dygn.
Jag tycker också synd om hästar som går ensamma, men det är inte olagligt att ha det så.

Jag har också kallblod och vet att kastanjerna kan bli riktigt långa, jag brukar be hovslagaren att knipsa av dem bid behov.

Vad gäller hästen du såg är det uppenbart att hovvården är eftersatt, men innan du anmäler tycker jag att du ska ta kontakt med ägaren. Du kanske kan få sköta hästen?

Att ringa efter hovslagare o säga att ägaren får stå för kostnaderna är ett bra sätt att få betala själv!
PL

Men åh! Jag menade ju att hon pratar med honom och erbjuder sig att ta ut hovis/vet bara han betalar! Han kanske har svårt att ringa?
Så långt fattar väl jag med att om hon ringer ut vet/hovis på eget bevåg får hon mest troligt betala själv, jag är inte dum! :mad:

Sådant här är så svårt:(
Jag har omkring mej: en häst som har gått ensam i minst 9 år, han går innaför taggtråd, han ser rufsig och ovårdad ut och tappar inte ens vinterpälsen längre.
Anmälningarna har inte resulterat i något eftersom han får hovvård ibland, han har kor i hagarna runt sig och räknas då inte som ensam, att han ser rufsig ut och inte tappar vinterpälsen längre är inget brott.

Sedan har vi några hästar som sedan i april har gått i en liten hage med mestadels sumpmark, dvs. inte mycket att äta. Endel av dem är så magra att man ser revbenen när man åker förbi på vägen, andra har så lång päls att deras status är omöjlig att avgöra på håll.
I somras när det var som varmast och parasittrycket som störst rusade hästarna fram och tillbaka i hagen, blöta av svett.
Anmälningar resulterar i att en häst tas bort och en annan tas dit.

Sedan har vi några hästar som går i små hagar som är helt nedbetade, en av dem är extremt mager, övriga är svåra att avgöra på håll pga lång päls.
Vid anmälningar skyller ägaren på risk för fång.

Det är hemskt att se dessa djur utsättas för detta och jag önskar att jag kunde gjort mer.
Den lägst godtagbara standarden är så låg att det är otäckt.

Det som förvånar mej i två av de ovanstående fallen är att de ens har hästarna kvar, varför inte sälja dem när ingen bryr sig om dem längre?

KL Vid klara fall av vanvård finns det ingen som helst anledning att ta kontakt med en djurägare man inte är vän med, det är anmälan som gäller.
Tyvärr är myndigheterna överhopade av anmälningar från totalt okunniga personer så vid tveksamhet kontakta någon som har koll,
PL

Prata med ägaren! Fråga om du kan hjälpa till med något. Kanske orkar inte ägaren pga ålder/sjukdom och blir glad om någon erbjuder sin hjälp!
Börja där och se om ni kan lösa det. Djurskydd är ju inte enda alternativet. (däremot om han inte är villig att hjälpa sin häst så upplys honom att det är hans plikt och att du inte bara kan se på utan kommer ta tag i det om han inte gör det själv, antingen genom djurskyddet eller att själv ringa ut vet/hovis men att han får stå för kostnaderna)

'Lycka till!

Jag tolkade det också som att du menade att ts skulle ringa hovis men att hästägaren då skulle få betala :)

TS. Du kan ju prata med ägaren och se vad denne tycker. De kanske behöver lite pushning för att ringa hovis, se till vattnet. KAN kanske bero på okunskap. Annars kanske de tar emot lite sköthjälp :angel::idea:

både till dig och peter_lundin:

är vädret bra i sandlådan? :angel:

till TS:
att hästen är "torr" i blicken säger inget om hur den mår. att du däremot gick in i hagen till den (för så tolkade jag att det hade gått till) är INTE OK!!!!! man går in i främmande hästars hagar hos folk man inte känner, jag tror till o med att det är olagligt (rätta mig gärna på den punkten!!).

om du verkligen anser att hästen är vanvårdad, så gör en anmälan till länsstyrelsen.

Det är såhär att i kommunen där min pojkvän bor står det en gammal nordsvensk brukshäst.. Han har stått där sålänge han kan minnas, så hästen är säkert 18+ . I alla fall så står han där, helt ensam, han har en hage, inget vatten, ingen kompis, han har stått där helt ensam i över 10 år.. Igår var jag tvungen att be min kille att stanna bilen så jag fick kolla på honom. Vi åker inte förbi där ofta. O fy, han såg så olycklig ut. Helt "torr" blicken. Men han verkade så snäll, först var han tveksam till om jag fick röra vid honom eller inte men efter en stund la han öronen framåt och nosade på mig och lät mig klappa honom och ögonen lyste upp direkt. Han såg inte dödssjuk ut, han var rejält uttorkad och hans kastanjer hade växt ut och var säkert 10cm långa. Vad innebär det? Varför växer dom så långt?
När vi åkte där i från brast det för mig. Jag satt och storlipade i bilen. Han såg så fruktansvärt olycklig ut! Jag kan inte sluta tänka på den stackars hästen. Enligt min pojkväns mamma så används inte hästen till något, han bara står. Jag förstår inte varför folk i närheten inte gör något, grannarna ser den stackars hästen varje dag..! Jag funderar starkt på att åka dit och fråga hur gammal hästen är osv och om dom kan tänka sig att ge bort eller sälja den stackaren. Vi har inte den bästa ekonomin nu så det gör det jättesvårt att ta över honom men mamma vill också åka och titta på honom..
Men min fråga är, vem kan man kontakta så att det händer något? Gör kommunen något ens eller får man ta saken i egna händer? jag kan inte släppa hästen.. Vad tycker ni jag ska göra..? Det är inte min sak att lägga mig i egentligen men jag kan inte bara strunta i honom

Jag har fetmarkerat lite av din text som jag tycker du ska fundera lite mer på precis som jag funderar på när jag läser dessa rader.

För det första så tror jag att dom personer i denna häst närhet (som ser den dagligen) har bättre koll på denna individs välmående än du som inte "åker förbi där så ofta".

För det andra så förstår jag inte vad som ger dig rätten till att beröra ngn annans djur utan att först ha tillfrågat ägaren.

För det tredje så avråder jag STARK ägaren att "ge bort" hästen eller sälja den för under 8.000:- för det har i många fall i slutändan inte lett till ett bättre levene för individen.

För det fjärde så kanske denna häst är pensionerad och därmed inte längre behöver utföra några arbetsuppgiftet utan bara fritt få strosa runt och själv bestämma sitt dagliga arbete.

Ett råd,, lägg dig inte i eller be även mamma lägga sig i saker som inte anbekommer er personligen utan anmäl i så fall det till berörd myndighet som opartiskt kan göra en bedömning.

Jag tror inte ett ögonblick på att grannarna skulle blunda för ren vanvård med risk för vad det i framtiden skulle innebära för deras trovärdighet.

KL Vid klara fall av vanvård finns det ingen som helst anledning att ta kontakt med en djurägare man inte är vän med, det är anmälan som gäller.
Tyvärr är myndigheterna överhopade av anmälningar från totalt okunniga personer så vid tveksamhet kontakta någon som har koll,
PL

Går det snabbare hos myndigheterna om tex vet. eller hovis säger vanvård?
Om ts tex tar ut vet. som kollar hästen och säger att det är tydlig vanvård händer det saker snabbare?
Är det olagligt att ta ut någon som bedömer en annans häst?
Om det är olagligt, "förlåts" det då om det bedöms som vanvård?

Ja om vet talar om lidande så reagerar nog myndigheten snabbare.
Jag är ingen jurist men ser det nog som tveksamt att ta ut vet för en bedömning av någon annans häst, jag skulle inte ställa upp.
Den korrekta vägen är fortvarande att anmäla till tillsynsmyndigheten som numera är länsstyrelsen.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 645
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar