Väntar på pengar från annan bank

1-3 bankdagar är normalt, beror ofta på från vilken bank till vilken bank och deras rutiner. Även om pengarna dragits för personen så är det inte säkert att du ser dem på ditt konto förrän imorgon. Nu är det ju dessutom två dagar innan större delen av Sverige får lön så det kan ta ngn dag extra innan du ser dem. Det kan också bero på tidszon om man tex får pengar från US, för US ser det ut som om det är 00:01 men för oss har ju dagen redan pågått ett par timmar och det är lunchtid (ni skulle hört paniken på jobbet första gången vi fick lön via nya lönesystemet - vi var dessutom ombedda att dubbelkolla att vi fått lönen - när alla loggade in och kollade sina konton vid 8-snåret och inga pengar fanns... Efter lunch syntes de dock.)

Oj! :eek:
Har som sagt lärt mig att det kan ta upp t.om. 2 dagar, men oftast går det väl mycket snabbare än så :up:
Inte inom samma bank, där finns ingen fördröjning = slantarna landar på mottagarkontot direkt som den som överför har godkänt överföringen och det är enligt min erfarenhet ytterst sällan att det ens tar 2 dagar när överföringen kommer från annan bank som finns inom landet.

Detta gäller då från vanligt konto till konto. Bankgiro/postgiro tar oftast lite längre tid.

Inte inom samma bank, där finns ingen fördröjning = slantarna landar på mottagarkontot direkt som den som överför har godkänt överföringen och det är enligt min erfarenhet ytterst sällan att det ens tar 2 dagar när överföringen kommer från annan bank som finns inom landet.

Detta gäller då från vanligt konto till konto. Bankgiro/postgiro tar oftast lite längre tid.
Många har ingen klar bild av vad "konto" innebär.

Tack för svar!

Inga pengar har kommit. Hörde av mig till personen nu och informerade! Vad jag kunnat läsa mig till så bör det ha gått på max 24 timmar. Kanske var "förr", men hade någon liten röst i huvudet som sa 1-3 bankdagar så därför har jag avvaktat.

Jag har flera gånger varit med om att det har tagit tre vardagar för överföringar mellan banker. Då har jag varit den betalande parten.

Jag har flera gånger varit med om att det har tagit tre vardagar för överföringar mellan banker. Då har jag varit den betalande parten.
Samma här. Förvånad över att alla andra varit med om att det gått på samma dag eller till dagen efter.

Samma här. Förvånad över att alla andra varit med om att det gått på samma dag eller till dagen efter.
Det värsta jag varit med om var fem bankdagar. Det innebar att jag missade att bli medlottad i startlistan på en tävling, eftersom betalningen inkom för sent. Jag har alltså svart på vitt både från mig som betalade och från mottagaren som fick pengarna, att det tagit fem dagar från ett konto till ett annat.

Jag var rätt bitter på banken då, kan jag säga.

Det värsta jag varit med om var fem bankdagar. Det innebar att jag missade att bli medlottad i startlistan på en tävling, eftersom betalningen inkom för sent. Jag har alltså svart på vitt både från mig som betalade och från mottagaren som fick pengarna, att det tagit fem dagar från ett konto till ett annat.

Jag var rätt bitter på banken då, kan jag säga.
Förstår det! Jättedåligt verkligen.

Inte på ICA banken, klickar jag före midnatt är pengarna på BG / PG närmaste bankdag.
På Swedbank så kan jag betala till ett PG/BG före kl 10 på en vardag och mottagaren har pengarna samma eftermiddag. Ska denne vänta på en pappersutskrift per post som ska läsas av innan betalningen är bekräftad så tar det dock ett par dagar extra innan betalningen är registrerad, men den var mottagaren tillhanda samma dag.

Just det där med PG/BG tycker jag är lite "lustigt", jag har själv ett BG och ser i allmänhet betalningar dagen efter, däremot påstår många företag att det tar tre dagar innan de kan se pengarna.... Vad skiljer??

Kanske det handlar om att de ska hinna med registreringen till att de kan se betalt i sina egna kund-/ekonomisystem då. Inte att själva pengarna har kommit fram till kontot.?

Just det där med PG/BG tycker jag är lite "lustigt", jag har själv ett BG och ser i allmänhet betalningar dagen efter, däremot påstår många företag att det tar tre dagar innan de kan se pengarna.... Vad skiljer??

Större företag hanterar ganska många betalningar så det kan ta tid.

Men tex Klarna bekräftar samma dag.

Beror väl på hur automatiserat det är.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 313
Senast: Masqueradee
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 741
Senast: Palermo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar