Väntans tider, DEL 2!

Sv: Väntans tider, DEL 2!

NU HAR HON KOMMIT!!!!!!!! :bump: :bump: :bump:

Tidigt i morse fölade hon. Givetvis när jag somnat ifrån (tittat till henne då och då under natten men på småtimmarna gick det bara inte längre).

Ett jättfint stoföl som jag tror blir dun (eller om hon blir brun med fuskål), en stjärna i pannan, annars inga tecken.

Hon har bajsat och äter så det klunkar. Verkar må fin-fint.

Mamma mår oxå bra, skall kolla efterbörden lite nogare så fort jag är klar härinne.

Jag har gjort ringtestet och det skulle bli hingst men jag fick, till min stora lycka, ett sto :bump:
Hon fölade på dag 337.

Nu hoppar jag till andra sidan... Men jag kan inte släppa er så jag tittar in och kollar hur det går för er... Å håller tummarna naturligtvis!

mvh Eva *oerhört glad idag*

Zini och Eva>> Grattis!! Och lycka till med bebisarna!!

Smiter över och kollar andra tråden för att se om ni har lagt in bilder!

GRATTIS!! GRATTIS!! :bump: :bump: :bump:

Till er som fått föl nu! Förstår mycket väl hur lyckliga ni är!!

Passa på och njut nu av de mysiga små underverken, :love: tids nog blir det busiga unghästar att tampas med. :rofl:

Själva är vi på dag 318... så det står snart inte på för oss heller :love: Man längtar så det är inte klokt så här på slutet och det snart är dags...

Eva, jag måste få fråga vad innebär färgen Dun? Har faktiskt aldrig hört talas om den? Har det nåt med eller utan ål att göra?

Lycka till alla!

Hej Rox,
Jag kommer att vara här och titta till dig (och er andra som skall få föl med givetvis) och skicka uppmaningar genom modemet till ditt sto så du inte blir kvar alltför länge...

Eftersom jag har Quarterhäst så brukar man ofta (av någon sjuk anledning) använda de amerikanska uttrycken för färgerna.

En dun är en black häst. Alltså Brunblack, gulblack eller gråblack. En black häst har alltid ål som vad jag förstår färgar igenom i man och svans, oftast tvärränder på benen och ofta ränder på manken sk, grepp.

mvh Eva *lycklig idag*

Grattis, grattis till både Aldente igen och _Eva_ och Zini som fått föl inatt.

Vad kul att det gick bra i år Aldente.

Lycka till resten som också väntar.
Jag provade också med ringen när mitt sto hade ca 1 månad kvar. Ringen gick tydligt i stora cirklar men jag fick ett hingstföl i alla fall.
Kan meddela att den lilla fölisen mår jättebra och växer fort. Mycket social och kommer fram före mamma och hälsar.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla grattis från allihopa..

En fråga till dom som kan och vet bättre än jag... Efterbörden... Sköljde av och lade ut och fotade..

Ser det här bra ut eller? Skall det vara någe mera? Bör jag tänka på nått särskilt?

kaka1.jpg

mvh Eva *tvärfärsk på detta med fölningar....*

Det är väl bara hinnorna du har fotat inte själva efterbörden, eller ser jag så fel ??

Har du boken "Att bli med föl" så finns det en bra bild på efterbörden på sidan 49

Senast ändrad:

Tora skrev:
*lånar tråd*

Min lilla flicka hade tills för två dagar sedan väldigt stort juver. Efter att hon sprungit lite i hagen har det torkat ihop till ingenting. Ser precis ut som brösten på de äldre kvinnorna från Afrika som man ser ibland i dokumentärerna. Lite slappt hängade utan någon konsistens (snart är man väl själv där när tyngdlagen börjar ta ut sin rätt). Min fråga är: är detta normalt???????
Jag kan inte komma ihåg att något sådant från min stuteritid. Detta kan ju dock bero på tre saker.
1: det var aldrig något problem med arabstona utan allt gick enligt boken (kanske inte helt omöjligt)
2: det var tio år sedan så jag har hunnit glömma en del (fullt möjligt)
3: Man är mycket mer nojig när det är ens egna häst och man blir uppjagad för ingenting (antagligen det mest sannolika)

Tuttarna är ju fortfarande lite uppsvälda men kanske bara 15% jämfört med 80% förut.

Med vänlig hälsning

Tora som börjar ifråga sätta valet att "göra" ett eget föl. Det är inte alls så kul som jag trodde man bara blir orolig hela tiden. Mycket lungnare att ta hand om andras ston och föl. Suck :crazy:

PS dag 304

Så där blev mitt stos juver också när det började fyllas på. Speciellt om vi hade varit ute och gått en stund.
Men visst blir man nojig! "Ska det vara så här? Ska det se ut så?"

Men så länge de ser ut att må bra ska det väl inte vara någon fara!

Malin

Hmm.. Blåst som jag är så trodde jag att själva fosterhinnan är den som ligger till vänster och det andra (på högra sidan om nått navelsträngsaktigt) är själva efterbördsgecket...

Oki skall kolla lite i "boka"

mvh Eva

Senast ändrad:

Du har rätt. Till vänster har du hinnorna och resten är efterbörden. Det är ju lite "hål" på den, men den ser komplett ut. Jag brukar ärligt talat inte titta på efterbörden om den kommer ut direkt efter fölning. Jag bara lassar upp rubbet i skottkärran och ser till att den blir nergrävd.

Oki! Tack! :bow:
Nu känner jag mig lugn! :)
Tittade i boken oxå men såvitt jag förstår så är allt som det skall vara.

Tur att ni finns här att fråga!

mvh Eva

Tack för ditt svar Eva! Jag kan ingenting om quarterhästar... (har jämt haft halvblod) men det är kul att lära sig nåt nytt! ;)

Beträffande det där med efterbörden så brukar jag inte heller studera så där super-noga... utan upp med klaffset i skottkärran och gräv ner (annars tar räven den och har jättekul...) :p

Nu är även mitt sto ganska så trött... när vi ledde hästarna mellan betet och stallet igår så slet sig 4-åringen och levde loppan runt henne, men hon bara tittade på honom och blicken sa: "hur orkar du??" så då var det inge kul längre tyckte min unghäst och gick snällt sedan... :D

Från oss dag 318

Grattis!!! :bump: :bump:

Här hemma är det bara till att forsätta att vänta... :mad:

Har suttit och tittat på henne hela dagen idag.
Juvret har växt betydligt sen imorse och hon blir bara dallrigare och dallrigare bak. :banana:

Hoppas på föl inom det snaraste innan jag blir rent tokig.
Kommer väl imorgon kväll/natt när jag och mamma är på student.
Ska vaka inatt igen...

Vad är det här om nån ring?? *nyfiken*

/ Boel *dag 354*

Idag har vi börjar vaka på vårt varmblodssto som är inne på 330 dygnet..
Hon har vankat hela dagen, är inte intresserad utav att äta..
Kissar lite åt gången men ofta..
Nu när vi tittade hade hon som en rödaktig gelehinna baktill, den sticker inte ut utan sitter precis innan för öppningen .. någon som vet vad detta är?

Hon har också blivit smalare om magen bakifrån och det ser ut som om tyngden flyttat sig bakåt en aning..
Pustar allt detta på samma dag! :D

Ameo: har det blivit någon föl? Kanske i natt?

Ameo: har det blivit någon föl? Kanske i natt?
Nope, ingen fölunge än.. Och mjölken bara läcker och läcker.. Jag blir bara mer och mer tacksam att jag redan i lördags reagerade på den rinnande mjölken och sparade en skvätt i frysen. (och en skvätt till från söndagen)
Är dessutom tveksam om det blir i natt heller, men den som lever får se. :p

JAG HAR BLIVIT MORMOR!!!!!

Hon togs in idag av stallägaren vid 19 och då ställde hon sig för att äta, allt såg ut som vanligt!
Jag kom dit vid ca 20,15 och såg bara rumpan på Folen. kikade lite till och såg då två vita bakfötter till i halmen. Gick in och möttes av en stor bläs!
Det tog inte lång stund förren han(det blev en hingst) började ta sig upp. Hade dock lite problem med att hitta maten. Men nu har han både ätit och bajsat!
Är ganska liten, blir nog mörkbrun och har en stor bläs och vita halvstrumpor bak!

Ska åka ut nu igen för Caprifol var lite orolig och snurrar mest runt när han ska dia.

Bilder kommer inom kort på fölsidan.

Rasen är förövrigt halvblod e: Goldmine xx - Gauguin de Lully - Flamingo

Ni anar säkert hur lycklig jag är!!!!
Och LYCKA TILL ni andra!
/Malin

Grattis!! :)

Så,en uppdatering,vilka är vi som är kvar??

Kitara,Welsh,Ameo,Priccen och mina två damer?? Fler? Eller har ngn rent av fallit bort i natt?

Här händer inte mkt,fortfarande genomskinlig vätska och lite vaxproppar men det är de tecken som finns..

/Mirre och damerna på dag 328 och 314

Mitt fodersto som är på dag ...?... Men det börjar närma sig! ;)

Bild102.jpg

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka