Väntans tider, DEL 2!

Sv: Väntans tider, DEL 2!

*lånar knapp*
Hej, nu hoppar jag också in på den här väntatråden... Det här är första fölet för mej, men inte för henne. Mitt welshsto e. Revel Shampagne är beräknad att föla 19:e juni, med Carolinas Foxglove.
Hon är 24 år och har haft det lite jobbigt under dräktigheten med upprepade koliker. Nu har hon dock varit OK sista månaderna.

Är ganska tjock, men pigg och glad och skuttar runt i hagen som en 4-åring :D
Sista dagarna har juvren fyllts på, men har i övrigt inte visat några tecken på att föla. Hoppas på att hon har tänkt att sköta det här ganska bra själv, men har för säkerhets skull en bra veterinär "på gång"...

//Tuttiboo

*suckar*
Inte sjutton var det några krystvärkar jag såg igår kväll - nackdelen med liten monitor till övervakningskameran och dessutom halvkass mottagning (trådlös) pga långt avstånd och stor byggnad mellan :(
Damen är fortfarande lika tjock och ensam i boxen. :p
Mjölken ömsom sprutar och ömsom droppar ur juvret. Det gjorde det redan igår, så efter veterinärkontakt mjölkade jag ur henne 1 dl igår och frös in, för att ha NÅGRA antikroppar kvar till fölet. har gjort så även idag, fast antikroppshalten lär ju vara betydligt lägre, om ens befintlig. Tänker ge fölet detta så snart som möjligt efter födseln, sen får man be till högre makter att det räcker för immunförsvaret. Foal check är väl att rekommendera kanske - var får man tag i sånt? gör man det själv, eller hur funkar det?
Kommer inte fjölungen i natt så vet inte jag...

Senast ändrad:

Hej

Inget nytt här heller.... :cry: men igårkväll betedde hon sig märkligt när hon kom in, hon kissade flera gånger och bajsade flera små högar på en liten stund bara... :eek: Sen stelnade hon till ibla´nd och andades ganska häfftigt, men sen blev hon som vanligt igen...
Så det blev inget föl... jag hoppas att hon fölar snart så jag kan släppa ut gubbarna på bete... börjar tröttna på att släpa in och ut varje dag... :crazy:

Foalcheck är ett blodprov så du får ringa veterinären...Passa på att se om det finns någon i närheten som har plasma - det är dyrt !!!!!!

Hälsningar Helen

Nu händer det grejer här också ,min Dragonmärr som förra året fick ett dödfött föl :cry: hade i morse vaxproppar. Nu under dagen har hon läckt mjölk och ser väldigt färdig ut. Förra året hade hon proppar på morgonen ,läckte under dagen sen fölade hon vid 11 på kvällen.
Nu börjar jag bli väldigt nervös jag har kollat henne en gång i timmen hela dagen och kommer att fortsätta till vi har ett LEVANDE föl.
Hon är ju betäckt med Danzas och han bor ju inte i sverige längre så det måste gå väl denna gången.
Så här är det högst troligt att det blir ett söndags föl :banana: .

Eva- Oj vad läcker hon var i hagen där, alltså den där bilden när hon inte är dräktig :D

Avundas inte er som har erat kvar!

Ameo- min hästskrutt följde inte boken hon heller, hon låg sista natten och verkade ha mått hur bra som helst, inte visade hon mycket till tecken på morgonen heller och tja, fölade ute i hagen vid elva tiden.

Aldante igen.
Håller tummarna för att allt går bra med ditt sto i år.
Hoppas att du får en liten frisk och kry fölis.

Tackar mjukast skogstomten :bow:

Grattis till lillebrorsan, dimmansstuteri :bump:

Välkommen in i tråden till Aldente igen och tuttiboo.

Läste att det blev lite tokigt för dig ameo, jag håller tummarna för att hon släpper till snart nu då..

Och håller tummarna för att din skall knipa istället Welsh!

Kitara! Hon är bra snygg din häst på hoppbilden!

Här händer inget nytt, mitt sto hon bara kniper, ikväll fick jag inte ta på det sprängfyllda juvret alls (igen) och hon var svullen i murran. Nytt för henne är att hon var lite gallig och tjock i benen (mycket ovanligt..)
Inatt känns ändå inte som en vakarnatt... Vi får se hur hon verkar vara lite senare. Nu skall jag fika med min man :)

Tumhållning för fina och friska fölisar för oss alla nu :banana:

mvh Eva *dag 336*

Lånar din knapp.

Hoppas att ni som nu går på övertid, ja, även ni andra att allt kommer att gå bra och att det kanske dimper ner något/några söndags föl :angel: .

Får ju inget föl själv i år, så jag sitter här och läser era våndor i väntan. Kan vara ganska jobbigt det också.

Ditt sto är jätte snyggt. :love:

Kitara ser då inte ut att vara 18 år på fotot när hon hoppar, eller hur?

Men inatt får ni hålla tummarna för att det blir ett föl.

Hon har släppt bäckenbanden ännu mer, börjat sätta vaxproppar och magen har krupit ännu längre bak.
Jag får röra lite vig juvret, men är det nån annan får dem en rak höger... Vill dock inte pilla för mycke för hon tycker inte om det.

Hoppas, hoppas, hoppas !!! :banana: :banana: :banana:

/ Boel *dag 353*

*lånar tråd*

Min lilla flicka hade tills för två dagar sedan väldigt stort juver. Efter att hon sprungit lite i hagen har det torkat ihop till ingenting. Ser precis ut som brösten på de äldre kvinnorna från Afrika som man ser ibland i dokumentärerna. Lite slappt hängade utan någon konsistens (snart är man väl själv där när tyngdlagen börjar ta ut sin rätt). Min fråga är: är detta normalt???????
Jag kan inte komma ihåg att något sådant från min stuteritid. Detta kan ju dock bero på tre saker.
1: det var aldrig något problem med arabstona utan allt gick enligt boken (kanske inte helt omöjligt)
2: det var tio år sedan så jag har hunnit glömma en del (fullt möjligt)
3: Man är mycket mer nojig när det är ens egna häst och man blir uppjagad för ingenting (antagligen det mest sannolika)

Tuttarna är ju fortfarande lite uppsvälda men kanske bara 15% jämfört med 80% förut.

Med vänlig hälsning

Tora som börjar ifråga sätta valet att "göra" ett eget föl. Det är inte alls så kul som jag trodde man bara blir orolig hela tiden. Mycket lungnare att ta hand om andras ston och föl. Suck :crazy:

PS dag 304

Juvret är nog "tillbaka" igen i morgon bitti. Det är ju nästan en månad kvar tilld dagen D och mycket kan hända tills dess. Alla ston är olika.

Tjoho. Nu har jag placerat mina döttrar med kamrat i stallet eller rättare sagt uppe på lilla hölogen. Där ska de sova i natt för att vaka på Bellatanten. Själv ska jag unna mig lyxen att få sova i min egen säng efter att ha jobbat 2 nätter. :D
Bellatanten är sur som ättika och försöker göra mos av mig när jag vill se på juvret. Vad jag kunde se i kväll (efter mkt hot från bådas sidor :devil: ) så är det numera mer vit mjölk än lättmjölk. Vita vaxproppar men är sluten i slidöppningen. Ville in i kväll men då det är torrt och fint ute så vägrade jag att ta in henne och Olivia (har släppt ihop henne med Olivia o Oliver, det går jättebra nu :) )Inne får de bara vara när det regnar för Olivers skull. Återkommer med rapport i morgon igen. Nu ska här sovas :D

Nä nu ska jag försöka sova lite.

Min underbara tränare, som Kitara står hos, vakar till oss inatt igen.
:bow: :bow: :bow:

Sen ska jag sitta där hela dagen imorgon...
Har laddat upp med Knep & Knåp tidningar. :smirk:

/ Boel *snart dag 354 och inget föl än :mad: *

Ska jag vara riktigt ärlig så vete katten om jag får föl i natt heller :crazy:
Mjölken har ju varit vit och droppande/rinnande sen i går morse, möjligen förrgår kväll. (är MKT glad att jag mjölkat ur och sparat lite fryst råmjölk, för alla de dyrbara antikropparna försvinner ju :cry:) Men spenarna är inte fyllda ut i spetsarna än och hon är helt lugn där hon står och äter och fiser, alternativt ligger utsträckt på sidan och sover...
Vi håller koll, men f*n vet om det blir i natt heller.

Jag hoppas att tummarna höll :) för nu har vi fått ett långbent stoföl, hon föddes någon gång mellan 01.30 och 02.30.
Jag har kollat till stoet en gång i timmen sedan 9 i förmiddags, via övervaknings kamera sedan kl 23.00.
När jag såg två bläsar på skärmen 02.30 fick jag brått ut men allt har gått bra men jag mjölkade ut och gav henne 2dl i flaska för det är inte lätt att hitta maten när man har så långa ben :love: .

Jag önskade ett piggt svart stoföl med mkt tecken och allt stämmde sånär som på färgen.Hon är fux med bläs och sockar fram och strumpor bak.

Nu skall jag gå och lägga mig för jag stutsar väl upp tidigt imorgon :D .
/Aldente, mkt lättad

aldente igen skrev:
Jag hoppas att tummarna höll :)
Jag önskade ett piggt svart stoföl med mkt tecken och allt stämmde sånär som på färgen.Hon är fux med bläs och sockar fram och strumpor bak.

Nu skall jag gå och lägga mig för jag stutsar väl upp tidigt imorgon :D .
/Aldente, mkt lättad

Äntligen!!!Vad underbart att det gick lätt!!! Nu kan du glömma förra årets tråkighet.

Kommer och kikar på henne snarast...

Vi syns vid halv åtta...ultraljud vet du väl :D

GRATTIS

Grattis och lycka till med bebbelinon!

I övrigt hur har det gått för er andra??

Cia har vaxproppar men genomskinlig vätska.Nu är det nog till att inse att nu är det snart dags för mina märrar.. :crazy:
Å nu vill jag inte längre.. ;) Finns det nån möjlighet till ångervecka?? :angel:
Mkt stånk och stön på märrarna i övrigt rätt lugnt.

Puckan är rätt mkt som vanligt förutom att hon håller på att sätta ett jättejuver! Jisses,de ploppar väl ut en hingstunge som blir hur stor som helst sen. :crazy:

Har nu provat "ringen" på era ston?

Mina två skall enligt ringen få ett varsitt hingstföl,hur är det med era?

/Mirre,dag 327 och 313

Senast ändrad:

Nu har vi fått föl!!! :banana: :banana: En stor hingst blev det inatt vid 01.40, det var en ganska jobbig förlossning... han satt fast och hon blev orolig och började resa sig och lägga sig vid väggen m.m :confused:
Hon sprack en del... :cry: så jag får avvakta till 30 dagars brunsten så hon hinner att läka... men en pigg fölunge som skulle resa sig med detsamma, så vid fem gick jag och la mig...zzzz trött nu på jobbet.... :cool:

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 115
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 301
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka