Väntans tider, DEL 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 286
  • Visningar Visningar 22 333

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi fortsätter diskutera allt som rör väntan på fölningen i en ny tråd, för den gamla började bli lite väl lång nu...
Gamla tråden är låst, så att bara En sådan tråd är aktiv. Du hittar den HÄR om du vill läsa något i den!

Årets födda föl har sen en egen tråd nålad överst på forumet. :) (om nu någon missat det! ;))

Sv: Väntans tider, DEL 2!

Ah, en ny tråd precis lagom till att vårt enda föl för i år beräknas anlända :) 22-åriga NF-stoet Miss Ellie är beräknad till i morgon (28 maj), men jag räknar kallt med att hon går åtminstone en vecka över... Det hennes tolfte föl, så vi har rutin på det hela, både hon och jag ;)
Men visst börjar jag bli riktigt fölsjuk, en väninna till mig har fått två New forestföl i år, ett igår och ett idag (båda ston dessutom), och även andra bekanta har ringt och rapporterat om sina nykomlingar... Så nu vill jag också ha föl! :D

Hlsn Helena

Uppdatering från mig:
SKITSVÅRT att inte veta när stoet är beräknat...*SUCK* Har funderat på ett bra tag om det blir nån bebbe överhuvudtaget?! :confused: MEN...Nu har det börjat hända grejer: Hennes juver är stenhårt och banden har börjat släppa. Hon har även börjat få "den där" oroliga blicken och tittar mot sin mage titt som tätt! Så nu ska det bli spännande att se om "mitt" sto, eller hennes beteskompis blir första att föla!!! ;) :D

En liten uppdatering från mig, hör väl egentligen inte hemma under "väntas tider" men jag började ju uppdatera er i den förra tråden så jag fortsätter här:) Kort sammanfatning: Min lilla kille :love: som föddes för två veckor sendan fick ju ingen råmjölk eftersom hans mamma släppte på mjölken redan en månad innan fölning. Foalcheck visade att han saknade antikroppar så det blev Ultuna och plasma-dropp. Ultraljud visade även en infektion i navelns inre delar, blev kvar på Ultuna i 4 dagar, sen har han varit hemma och fått pencilin och hippotrim.

Idag var det återbesök och nu såg allt bra ut:). Ska få pencilin och hippotrim ett par dagar till och så ska vi vara lite extra försiktiga med honom, men allt såg jätte bra ut och han fick massa beröm för hur fin han var, lyckades även charma några dressyrtanter när han travade fram i gången, förklarde då glatt att galoppen är hans bästa gångart :p

Jag hoppade ju in precis i sluttampen på förra tråden, men upprepar mig här.
I kväll kommer jag vaka första natten på mitt fullblodssto, som gått 329 dygn i dag. Hade kameran på henne redan i går iofs, men trodde inte att det var dax än. KAN vara för tidigt i kväll också, eventuellt blir det framåt morgonen. Men iom att hon LÅG NER och vilade en stund alldeles nyss (såg på övervakningskameran) så tvivlar jag nog egentligen på att det blir i natt. Men å andra sidan kan hon ju vara undantaget som bekräftar regeln - att de oftast förblir stående det sista dygnet...
Hon har vita mjölkdroppar på spenarna och bäckenbanden har antagit konsistens av "jello" eller nåt.. Och KANSKE tyckte jag att magen dragit upp sig lite, att "spetsen neråt" itne var kvar - OM den någonsin funnit där.. :p
Nåja, den som lever får se... Det börjar ju i alla fall helt klart närma sig! :D

Bonzie,
Vilka bra nyheter du kommer med! :bump: Det gläder mig att höra att grabben har tagit sig och nu mår bra, även om han behöver ett litet extra vakande öga förståss...
Det är roligt att få höra hur det går för de små telningar man varit med och "vakat" över här på nätet.

Välkommen till tråden Bitch1!

En liten uppdatering i nya tråden...
Welsh, Eva (jag själv), Kitara, Zini, Molekyl och DINA väntar på övertid.

Sedan har vi dimmansstuteri och Ameo som skall ha i dagarna (Välkommen in i tråden du oxå dimmansstuteri)

Sedan kommer ett helt gäng om typ om två-tre veckor...

kexet01,
Här händer inget... absolut inget. Förvisso hade hon idag när jag kom hem från jobbet mjölk som var samma färg som min egen bröstmjölk (som den är i början när jag matar sonen).. Men annars -inte ett jota....
Hon visade eller sa inte ett smack nyss när jag var ute heller. Dom gånger jag har vakat har hon visat att nått inte står rätt till. Men idag -näpp!

För dom som sett flera dräktiga hästar än jag...

Tog nåra kort idag..... dag 334

Ett kort bakifrån, man ser knappt magen, trots att hon inte har någon röv kvar alls...lixom insjunken uppepå...
doc334-1.jpg

Sedan en från sidan, där tycker jag att hon ser både nedsjunken, tjock på magen och kantig ut...
doc334-2.jpg

Som referens två bilder av hur hon ser ut i vanliga fall...
fridadoc1-1.jpg
med sadel (men man ser ju röven... ) och sedan på betet förra året
04bete23.jpg

Inte världens bästa bilder.. men okej då...

Är hon fet eller? Alltså stormagad? (Annars är hon ju tunn mot vad hon brukar vara) Brukar de se ut såhär?

mvh Eva *dag 334 och apjobbig... :crazy: *

Senast ändrad:

Akta dig du för att dömma hästen efter boken!! :p
Mitt sto låg ner och snarkade som en gris vid 2-tiden på natten, hade ingen temperaturskillnad och hade inte släppt bäckenbanden, så vi slog av väckarklockorna med mummlet "ingenting den här natten heller", men självklart fanns det 8 ben i boxen strax efter 6 på morgonen... :smirk:

*lånar tråd*

Min lilla dam är nu då på dag 303. Har satt upp en kalender i stallet som jag kan kryssa för dagarna så att man ser hur det närmar sig.

Detta är mitt första egna föl och hennes tredje. Har arbetat på stuteri förut men det är inte alls samma sak som när man väntar ett eget. Börjar bli riktigt nervös nu. Det var ca tio år sedan jag arbetade på stuteriet så mina kunskaper är kanske inte så aktuella. Tur att Bukefalos finns annars hade nog min stackars veterinär slutat svara när han sett att det är jag som ringer :crazy: .

Hon har fyllt juvret rätt så rejält och så har hon börjat släppa bäckenbensbanden lite. Tycker kanske att det är lite för tidigt för det igentligen men men.....

Annars mår hon bra fast hon är väldigt rund. Den vanligaste kommentaren jag får är: "Skall hon ha tvillingar eller"
Hon är dock kollad 5-6 gånger eftersom hon hade tvillingar från början (släppte två ägg) men den ena försvann mellan 1:a och 2:a kollen (en vecka emellan). Det kan ju ioförsig vara så att veterinären missat men jag tror inte det.

Föresten om en häst får tvillingar får man erlägga dubbel föravgift??

Hälsningar

Tora dag 303

Det är möjligtvis ingen som har lust att hjälpa mig att lägga ut lite kort????? Är lite dålig på sådana saker. Suck ibland känner man sig som en dinosaurie fast man bara är 30 år. :p

Senast ändrad:

*YÄSP*

Min skötare ringde igår vid 20-tiden. Hon sade att stallägare hade tagit in Caprifol tidigare eftersom hon hade stått vid grinden hela eftermiddagen och ville in. Hon hade dessutom mjölkdroppar.
JIPPY! tänkte jag! Inatt blir det!

Ringde stallägaren vid 21,30 för att kolla läget eftersom hon hade fodringen, men då var det inget, Caprifol åt och var lugn.

Lade mig på soffan och ställde kl på 00,30.
Satte mig i bilen med min trötta sambo och så for vi iväg (ca 2mil) mycket förväntansfulla!

Väl framme smyger vi fram till stallet... Och vad får vi se? Jo en häst som ligger och sover!
Jäkla häst att jaga upp oss mitt i natten!!!

Hon ville säkert bara gå in för att hon tyckte unghästarna, som är så facinerade (stavning?) av henne, var jobbiga...

Jaja, tur att man är ledig så man kan sova på dan.

Tror dock att det blir i helgen, hon har börjat att fylla ut spenarna och är svullen bak. Kanske blir en söndagsbebis som SHADY alltid sade!

/Malin

*lånar knapp*

Welsh, Eva, Kitara, Zini, Molekyl och DINA>> Inga bebisar idag heller??

Ge mig attans på om inte min märr kommer att föla före era,eftersom jag då vill att min ska gå över tiden.. ;)

Fbl'sdamen har idag kladdiga/"kåda" spentoppar och välfyllda spenar.Dock fortfarande äter bra och inga övriga tecken.
Är alltså på dag 325 idag..

HalyBailey skrev:
Akta dig du för att dömma hästen efter boken!! :p
Mitt sto låg ner och snarkade som en gris vid 2-tiden på natten, hade ingen temperaturskillnad och hade inte släppt bäckenbanden, så vi slog av väckarklockorna med mummlet "ingenting den här natten heller", men självklart fanns det 8 ben i boxen strax efter 6 på morgonen... :smirk:
*hehe* nog kan de luras alltid.. Men vi har haft full kol på henne på övervakningskameran hela natten - vi har ju en människobäbis också och han har hållit oss vakna hela natten, i skift. Men det har varit helt lugnt, hon har sovit och snarkat helt utsträckt på sidan flera gånger under natten. (Tror hon har lite ont i benen faktiskt, är väldigt svullen i bakbenen och det brukar hon inte vara.) I övrigt har hon varit helt lugn.
Nu på morgonen droppade mjölken, så jag tror nog att det blir nog närmaste dygnet. (får springa ut o kolla henne i hagen några gånger under dagen) Vi får väl se! :D

Kitara verkar inte vilja föla på ett tag än. :mad:
Tror hon satsar på 365 dagar...

Vi har nu vakat i 2 dygn och jag känner mig som en zombie.
Min älksade mamma har varit vaken i nästan 2 dygn nu, (Jag bara somnar).

Mia är snäll och vakar till oss inatt. :bow: :bow: :bow:

Kitara dagen innan hon åkte på betäckning.
hopp.jpg

Och 23 maj.
Kitara_23_maj_mage.jpg

Hur har det gått för er andra då???

/ Boel *Dag 352*

Lånar en knapp...
Inte behövde jag vänta så länge, hon lurades lite, mitt gamla sto :)
Var hemma strax efter 18.00 igår (satt på jobbet och skrev inlägget ovan...), kollade gamla "Missan" det första jag gjorde - och hon visade sig ha mjölk! Tji fick jag, det var bara till att vaka i natt, och i morse vid klockan fem nedkom hon med ett hingstföl. Den lille är "svartbrungrådassig-älgfärgad", dvs, han kommer med största sannorlikhet bli skimmel som sin far. Han har en vacker bläs och lite vitt på tre ben.
Allt gick bra, snabbt och lätt. Fölet är nog det kaxigaste jag har haft, han var uppe på benen redan efter en kvart... Namnförslag just nu är Easy Action (e.Miclas Activ u.Miss Ellie). Fast, jag hade lovat mig själv om det blev en skimmelhingst skulle jag frångå principen att döpa alla Missans föl på E, och ge fölet namnet Ack-va-vit :angel:
Kort sammanfattning: hon var beräknad till den 28 maj, jag trodde att hon skulle gå över, men hon fölade på exakt dag... För 6 år sedan nedkom Miss Ellie med ett stoföl på exakt samma dag, med andra ord fick Dimmans Elaine en lillebror på sin födelsedag :)

Hlsn Helena

ATTANS!
Sitter här och kikar på övervakningskameran och såg att hon lagt sig ner och börjat försöka krysta. Tittar ju dit då och då och visste därför inte hur länge hon legat ner. Knatade ut - och naturligtvis störde jag henne när ja gkom in i stallet. Hon reste sig upp och står nu och äter igen :crazy:. Så jag får helt enkelt vänta en stund till innan det är dax.. Och då väntar jag nog med att gå ut tills hon legat lite länge - nu hade hon nog bara precis lagt sig tror jag, för inget hade hunnit visa sig därbak.

Lättmjölk i morse när jag tittade till henne (jobba natt i helgen) men vid 19.30 när jag tog in henne för att det regnade så mkt så hade hon ingen vätska alls att få fram. Däremot var hon sur och jag höll på att få en rak höger av henne när jag lyfte på svansen. Hoppas att hon kniper tills i morgon så jag får vara med henne om något går snett. I natt är det en stallkamrat som vakar, Fredrik har ju magsjuka barn hemma :( och jag sitter på jobbet till kl 08. Sen är jag ledig i 11 dgr :banana: :banana:

dimmansstuteri skrev:
Fast, jag hade lovat mig själv om det blev en skimmelhingst skulle jag frångå principen att döpa alla Missans föl på E, och ge fölet namnet Ack-va-vit :angel:

Grattis till fölet! Ett kanonbra namnförslag tycker jag!!!!! :D

Ameo!!! Lycka till inatt!! Hoppas allt går bra!!!

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 136
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 315
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka