Status
Stängd för vidare inlägg.

Fiorano

Trådstartare
Någon som har tips på övningar där man tränar att hästen verkligen måste vänta på sin ryttare och inte förekomma. Visst att det ingår i grundridningen och i övergångar-men funderar på nån specifik övning man kan göra:).

Sv: vänta

Övergångar:D
Trav-några steg skritt-trav-några steg skritt
Galopp-trav-galopp-trav
galopp-skritt-galopp-skritt

Jag sitter rätt mkt i skritt på volten och använder mig av slutor/öppnor samt förvända slutor/öppnor och att man flyttar hästen ofta, alltså inte rider 3 varv i öppna. Sen kan man variera böjningen i den grad hästen orkar.
Här måste hästen tänka vart den ska göra av tassarna och ryttaren hinner med bra!
Dessutom utmärkt bakbensgympa och boglösgörare!:bump:

Det är ofta ett huvudtema för oss..:D

Håller med om övergångar, men även övergångar mellan rörelser. Sist på träningen tex fick jag rida utåtställd längs väggen nästan sk vikn och sedan på mitten (minns inte bokstaven...) vända in och rida en svag öppna ner mot A eller C.
Den typen av övningar kan man göra många, och gärna växla gångart också i det.

Sen supermånga tempoväxlingar, förutom övergångarna. Och att verkligen få svar direkt och en tydlig reaktion:idea:

1. Skritt-halt-rygga-fram

2. Trav-halt-rygga-fram i trav när 1 fungerar.

3. Galopp-halt-rygga-galopp när 2 funkar.

Och i början kanske 2-3 steg fram innan halt. Korta halter innan ryggning så man inte frestar hästen att göra fel o backa eller gå framåt själv. Likadant i trav 2-3 steg sen halt o rygga. Det brukar funka bra för hästen får tänka själv o måste koncentrera sig eftersom det händer nåt hela tiden. Största problemet brukar vara att få ryttaren att reagera tillräckligt snabbt!:D

När du bryter av från trav eller galopp kan du göra det på minivolter så du "tvingar" bakbenen att sätta sig i avbrottet utan att bli dragandes i munnen.

Sen kan man även rida med tagen bakdel både i start o i avbrott. Gör också att hästen koncentrerar sig mer o måste arbeta med rygg o bak.

Snickra ihop ett eget program med halter, övergångar, rörelser, fattningar osv är mitt bästa tips eller välj ett riktigt program som passar just er. Själv föredrar jag att göra galoppen först med avbrott o fattningar o bestämma hur många travsteg eller skrittsteg det ska vara innan nästa fattning o försöker hästen förekomma gör jag halt. Flyttar fram eller bakdel o börjar om i galopp igen. :)

Ja rygga är jättebra:idea: Superbra det där! :bow:

Också som gympa för bakdelen och sen för lydnad för såna som min som gärna ligger före mej och är både verkligt ambitiös och "självständig":cool: i en enda blandning, kan lätt rygga i varenda halt efter en gång rygga. Så då lär man sej kontrollera lydnaden också:idea:

Jag brukar rida längst fyrkanspåret i t ex trav. Lägger en tiometers volt och när jag är på väg mot väggen/staketet gör jag en avsaktning till skritt. Då kan jag använda mig av väggen/staketet så hästen själv bromsar upp och jag kan fokusera på att bibehålla energin så det blir en kvalitativ övergång. När det känns bra kommer jag sedan fram i trav igen och lägger ny volt. Kan givetvis även göras i galopp eller skritt. Går att variera och även göra halter.

Det här har jag också gjort mycket och tycker att det funkar bra. Kan ju dock vara bra att komma ihåg att ston generellt inte gillar att rygga så man kanske ska ta det lite försiktigt med en liten stöddig typ som Tetris.:D
Vi ville ju inte att Fiorano ska smetas ut utmed någon ridhusvägg av en förbannad liten brun märr---:eek::rofl:
1. Skritt-halt-rygga-fram

2. Trav-halt-rygga-fram i trav när 1 fungerar.

3. Galopp-halt-rygga-galopp när 2 funkar.

Och i början kanske 2-3 steg fram innan halt. Korta halter innan ryggning så man inte frestar hästen att göra fel o backa eller gå framåt själv. Likadant i trav 2-3 steg sen halt o rygga. Det brukar funka bra för hästen får tänka själv o måste koncentrera sig eftersom det händer nåt hela tiden. Största problemet brukar vara att få ryttaren att reagera tillräckligt snabbt!:D

När du bryter av från trav eller galopp kan du göra det på minivolter så du "tvingar" bakbenen att sätta sig i avbrottet utan att bli dragandes i munnen.

Sen kan man även rida med tagen bakdel både i start o i avbrott. Gör också att hästen koncentrerar sig mer o måste arbeta med rygg o bak.

En utsmetad Fiorano borde då likna en tjock pepparkaksgubbe? Jag menar, hon är ju ganska lång o smal så om hon då trycks ut mot väggen så borde det bli tvärtom? fio??? du som läser logik, stämmer mina tankar???

:rofl::rofl::rofl:

Näe Fiorano, låt bli att bli smetad för VEM ska annars hålla Eskadrons firma under armarna så de överlever konjunkturen?:angel:;):D

Det här har jag också gjort mycket och tycker att det funkar bra. Kan ju dock vara bra att komma ihåg att ston generellt inte gillar att rygga så man kanske ska ta det lite försiktigt med en liten stöddig typ som Tetris.:D

Tur att jag och tanten inte vet det:angel:.

Vi älskar "gungan" (fram, halt, rygga, fram). Tycker även volter och övergångar på diagonalen är jättebra, speciellt om man har en häst som tycker ÖKA så fort man vänder snett igenom.

Jag håller med Angel, tur att min märr inte vet det. :o

Jag brukar rida övergångar och försöka göra dem Överallt. Mitt i en rörelse, efter, innan. Allt för att få med min surkärring. Ryggar även mycket. Men allt detta kan funka perfekt i både skritt och trav men när det är dags för galoppen är allt som bortblåst.
Några tips på det??
Det slutar nämligen oftast med att vi blir frustrerade båda två. :grin:

Någon som har tips på övningar där man tränar att hästen verkligen måste vänta på sin ryttare och inte förekomma. Visst att det ingår i grundridningen och i övergångar-men funderar på nån specifik övning man kan göra:).

Det spelar ingen roll vilka övningar du gör, fysiskt, för den biten sitter mentalt.

Betäm dig helt enkelt för att vara den som leder alla rörelser och var konsekvent i det.

Ha din balans i Bäckenet, stanna i mitten, fånga upp alla försök från hästen att föregå dig med din mittbalans, och var den, som i vilken dans som helst, som leder er båda. I allt.

Kan du själv utföra allt som du säger i teorin? Du har kanonbra tips rent teoretiskt men tämligen svåra att utföra i praktiken.

Naturligtvis sitter det mentalt, det har TS redan klart för sig. Hennes frågeställning var ju om det fanns nån PRAKTISK övning som kunde underlätta för henne att få hästen med sig mentalt.

Sorry, men jag blir så less på alla teoretiker som läst i en bok HUR MAN BÖR GÖRA men sen är det inte genomförbart för gemene man. Därmed inte sagt att du inte KAN göra detta C_L men jag har aldrig sett nån film på dig när du rider i alla 3 gångarterna o utför dressyrrörelser samtidigt.

Kan du själv utföra allt som du säger i teorin? Du har kanonbra tips rent teoretiskt men tämligen svåra att utföra i praktiken.

Naturligtvis sitter det mentalt, det har TS redan klart för sig. Hennes frågeställning var ju om det fanns nån PRAKTISK övning som kunde underlätta för henne att få hästen med sig mentalt.

Sorry, men jag blir så less på alla teoretiker som läst i en bok HUR MAN BÖR GÖRA men sen är det inte genomförbart för gemene man. Därmed inte sagt att du inte KAN göra detta C_L men jag har aldrig sett nån film på dig när du rider i alla 3 gångarterna o utför dressyrrörelser samtidigt.

Godmorgon på dig med :laugh:

Nej, rättelse, jag har ej läst i en bok, jag är självlärd.

Nej, i dagsläget kan jag ej det då jag är gravid, i vanliga fall kan jag det ja. Jag har både de bästa hästarna att utföra det på samt många års medveten kroppskontroll-träning.

Mina elever tycker ej att det är några krångliga saker jag lär ut, och någon teoretiker är jag ej, dock förstår jag det som sker i praktiken väldigt väl. Jag analyserar väldigt väl men är definitivt, Praktiker.

TS Ställde en fråga, är det ej fritt fram att ge tips?

:)

Oj var visst inte politiskt korrekt...Godmorgon!;)

Ditt tips var ju inte direkt praktiskt? Det var ju teoretiskt i min värld iaf. Och givetvis ska alla ge tips men du ger väldigt många "det sitter i din hjärna tips" o just i detta fallet var det ju praktiska övningar TS frågade efter.

Även om du är gravid nu, (grattis till det!:)), så har du väl ridit tidigare o kan visa nåt från det? Å då menar jag inte bara i skritt. Det vore trevligt att få se hur man PRAKTISKT utför dina tips.

Oj var visst inte politiskt korrekt...Godmorgon!;)

Ditt tips var ju inte direkt praktiskt? Det var ju teoretiskt i min värld iaf. Och givetvis ska alla ge tips men du ger väldigt många "det sitter i din hjärna tips" o just i detta fallet var det ju praktiska övningar TS frågade efter.

Även om du är gravid nu, (grattis till det!:)), så har du väl ridit tidigare o kan visa nåt från det? Å då menar jag inte bara i skritt. Det vore trevligt att få se hur man PRAKTISKT utför dina tips.

Tack! :)

Jo, allt sitter i hjärnan, så enkelt är det och jag tyckte mitt tips/mina tips var jättepraktiska, om du läser en gång till?

Nej jag har inga filmer när jag rider, och även om det inte uppväger det har jag elever upp till OS - Nivå som är fullt nöjda med min undervisning och inte tycker den är ett dugg konstig.

:laugh:

Ok då förblir dina tips teorier för mig...jag behöver se, förstå och uppleva för att kunna genomföra. Inte projicera någon mental bild om vad jag SKULLE vilja uppnå. Med det inte sagt att den mentala biten inte är viktig men jag tror inte att allt sitter i hjärnan för jag tror att en god bit sitter i tekniken. Behärskar du inte tekniken, kan olika övningar då spelar det ingen roll att min hjärna spelar upp hur många filmer som helst med Edward Gal när jag rider!

Tack! :)

Jo, allt sitter i hjärnan, så enkelt är det och jag tyckte mitt tips/mina tips var jättepraktiska, om du läser en gång till?

Nej jag har inga filmer när jag rider, och även om det inte uppväger det har jag elever upp till OS - Nivå som är fullt nöjda med min undervisning och inte tycker den är ett dugg konstig.

:laugh:

Nja hur mycket jag än vill hålla med dig så är det rätt och slätt så att begreppet vänta handlar mkt om att träna lydnad rent praktiskt, Inte att tänka att hästen skall vara lydig och så blir den det.. sen får du ha hur många elever som helst på OS nivå , men inte har dom tänkt sig dit iallafall utan tränat hästarna rent lydnadsmässigt och gymnastiskt med övergångar och halvhalter. Sen hänger det naturligtvis ihop med att du har din hjärna påkopplad till hästens hjärna.

Det hade varit mkt enklare om det var som i ditt fall om man bara hade kunnat "tänka" sig till Grand Prix. Tyvärr tror jag inte merparten av OS-ryttarna håller med dig om att det är så. Tror ingen här missat att du sysslar med och lär ut djurkommunikation.

Hade varit kul att se Edward Gal i sin clinic på globen säga till ryttaren på PB att hon skulle tänka sig att hästen väntar istället för att använda sig av konkreta övningar till detta.

Oj är du Gravid igen , Grattis! Men var det inte så att du har så mkt problem i kroppen att du inte kan rida mer än i skritt och det är därför du aldrig visat någon film? Det har du alltid sagt tidigare iallafall.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
553
Senast: Mli
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 418
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: ufot
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka