Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1. Skritt-halt-rygga-fram
2. Trav-halt-rygga-fram i trav när 1 fungerar.
3. Galopp-halt-rygga-galopp när 2 funkar.
Och i början kanske 2-3 steg fram innan halt. Korta halter innan ryggning så man inte frestar hästen att göra fel o backa eller gå framåt själv. Likadant i trav 2-3 steg sen halt o rygga. Det brukar funka bra för hästen får tänka själv o måste koncentrera sig eftersom det händer nåt hela tiden. Största problemet brukar vara att få ryttaren att reagera tillräckligt snabbt!
När du bryter av från trav eller galopp kan du göra det på minivolter så du "tvingar" bakbenen att sätta sig i avbrottet utan att bli dragandes i munnen.
Sen kan man även rida med tagen bakdel både i start o i avbrott. Gör också att hästen koncentrerar sig mer o måste arbeta med rygg o bak.
Det här har jag också gjort mycket och tycker att det funkar bra. Kan ju dock vara bra att komma ihåg att ston generellt inte gillar att rygga så man kanske ska ta det lite försiktigt med en liten stöddig typ som Tetris.
Någon som har tips på övningar där man tränar att hästen verkligen måste vänta på sin ryttare och inte förekomma. Visst att det ingår i grundridningen och i övergångar-men funderar på nån specifik övning man kan göra.
Kan du själv utföra allt som du säger i teorin? Du har kanonbra tips rent teoretiskt men tämligen svåra att utföra i praktiken.
Naturligtvis sitter det mentalt, det har TS redan klart för sig. Hennes frågeställning var ju om det fanns nån PRAKTISK övning som kunde underlätta för henne att få hästen med sig mentalt.
Sorry, men jag blir så less på alla teoretiker som läst i en bok HUR MAN BÖR GÖRA men sen är det inte genomförbart för gemene man. Därmed inte sagt att du inte KAN göra detta C_L men jag har aldrig sett nån film på dig när du rider i alla 3 gångarterna o utför dressyrrörelser samtidigt.
Oj var visst inte politiskt korrekt...Godmorgon!
Ditt tips var ju inte direkt praktiskt? Det var ju teoretiskt i min värld iaf. Och givetvis ska alla ge tips men du ger väldigt många "det sitter i din hjärna tips" o just i detta fallet var det ju praktiska övningar TS frågade efter.
Även om du är gravid nu, (grattis till det!), så har du väl ridit tidigare o kan visa nåt från det? Å då menar jag inte bara i skritt. Det vore trevligt att få se hur man PRAKTISKT utför dina tips.
Tack!
Jo, allt sitter i hjärnan, så enkelt är det och jag tyckte mitt tips/mina tips var jättepraktiska, om du läser en gång till?
Nej jag har inga filmer när jag rider, och även om det inte uppväger det har jag elever upp till OS - Nivå som är fullt nöjda med min undervisning och inte tycker den är ett dugg konstig.