Efter några händelser för en tid sedan så tänkte jag starta den här tråden men det blev fördröjt, men nu är jag nyfiken på era tankar kring hur ni hanterar era vänskaper när det ibland skaver lite.
Hur skulle ni hantera situationen om ni har en vän som har personlighetsdrag som irriterar er, men ni tycker mycket om personen i övrigt? Exempelvis om en vän skulle ha starka åsikter kring många saker och det ofta skär sig i diskussioner på grund av detta. Eller en vän med stort bekräftelsebehov som blir påfrestande, eller dylika egenskaper. Alltså inga elakheter, men saker som skapar irritation trots att det är en person ni tycker om. Hur hanterar ni sådant? Har ni några egna erfarenheter att dela med er av?
Har ni någon gång "gjort slut" med en vän? Alltså tagit ett samtal om att ni vill ta distans, eller har det alltid bara runnit ut i sanden när ni har glidit ifrån en vän?
Det sägs ju att ens vänskapskrets ofta blir mindre med åren. Själv har jag fortfarande en mycket stor, vilket i mångt och mycket är väldigt roligt. Men det väcker ju också tankar ibland kring vilka vänskaper som tar med än vad de ger. Förra året bröt jag med en ganska ny vän som jag efter en tid upptäckte skapade mycket drama kring sig, och gärna på bekostnad av andra. Så jag backade, och kände inte att jag ville bjuda in det i mitt liv.
Tankar, erfarenheter, reflektioner?
Jag tycker nog inte mina vänner har så mkt irriterande drag. Jag är inte lagd åt att irriteras så mycket förvisso. Men de som verkligen är vänner och inte bara bekanta har jag i många fall känt en halv evighet. Och vi har väl liksom funnit varann iom att vi fortf är så nära. Vi verkar alltså passa varann.
Jag har brutit med vänner. Men det var väl mer i tonåren sånt hände. Numer rinner det väl mer ut i sanden om det är något man känner inte är värt att bevara riktigt.
Men jag har brutit med någon som utnyttjade folk.
Sen har jag också lärt mig att vara försiktig med att undervisa vänner. Jag vet att min egen tränare varnade mig för det. Och hon hade som alltid rätt.
En del får väldigt svårt att hålla isär vänskapsrelationen och min yrkesroll som tränare under lektionen. Jag måste kunna ha min yrkesroll utan att de i sin vänskapsroll ska ta illa upp över att jag just undervisar och ev ger negativ kritik som del av det. Jag tycker att jag numer lärt mig tyda vilka som det kan gå att ha båda de relationerna med.
Men har jag och vänner något vi stör oss på med varann pratar vi om det. Oftast har vi pratat om det innan det blir ett irritationsmoment. Jag umgås inte med folk som får näring av konflikter, är falska etc.
Sen har jag väldigt olika sorter vänner som jag också umgås med lite i olika sammanhang och olika känslolägen i vissa fall. Så det går ju ibland att planera in att hänga med person x beroende på om jag vill göra aktivitet y eller q eller känna si eller så.
Jag har absolut en massa knepiga drag. Dels är jag en sån som helt går in för saker och gör dem i 280. Så i perioder av mkt jobb kan jag vara slut och inte orka ses och vara dålig på att höra av mig. Generellt är jag i perioder dålig på att höra av mig.
Sen är jag glömsk också vad gäller inte superviktiga saker. Och jag kan dra mig undan om jag mår dåligt.
Och jag kan vara lite väl spontan för vissas smak och lite för galen.
Det jag uppskattar mest med min bästa vän är att hon är lika galen, spontan, öppen och allt är ok. Vi dömer aldrig varann oavsett vad. Kärlek och asgarv är mer vår grej.