Valpis för hårdhänt med katten-få dom sluta leka med varandra, vad göra?

Nikkis

Trådstartare
Nu börjar det urarta tycker jag.. Valpis börjar bli rätt stor nu och vet nog inte om det själv riktigt.

Han och katten har varit bästisar sen dag ett, lekt och busat med varandra. Men det funkar inte längre.
Det är inte så att det 'bara' är valpis som startar 'leken', utan katten är en riktig :devil: han med, kan gå precis framför nosen på honom och retas och fresta och sen sticka sin väg, komma tillbaka och flörta lite mer ända tills valpis hänger på och börjar leka med honom. *Kattskrälle*

Nu är inte valpis liiiiika lekfull med katten som förut, då jag själv tränar och aktiverar honom mer ju äldre han blir, men visst händer det att dom får sina flipp och röjer runt. Det som oroar mig nu (och anledningen till denna tråd) är att valpis nu tar fast katten och Lägger sig på honom och biter, och det är inte alltid katten kommer loss heller.
Valpis (och för er som inte vet är av rasen schäfer) väger nu närmare 30 kg(han blir 5månader idag), och katten-vad tusan kan han väga, ett par 2-3kg eller så.

Har sagt till valpis på skarpen när han gör så och han lägger av. Men så kommer kattskrället och ska börja flörta och så börjar dom igen. :cool:
Eller så kan valpis från ingenstans (detta händer visserligen rätt sällan) bara hoppa på katten som är totalt oförberedd och använder honom som sin leksak! Katten kommer sen helt blöt och något mörbultad och sätter sig på soffan nästan lite 'apatisk'.

Jag blir alltså riktigt förbannad på både katt och hund. Jag vill ha lugn och ro hemma, inomhus så ska dom inte leva rövare och absolut inte såsom 'lekarna' ser ut idag. Visst har jag mkt. mig själv att klandra för då dom fått leka förut när valpis var mindre, ni vet-man faller för "men dom är ju sååå söööta, lite kan dom väl ändå leka" typ.

Så vad ska jag göra? Båda i det hära fallet är lika skyldiga. Hur ska jag få katten att sluta 'flörta' och inbjuda valpis till lek, och hur ska jag framförallt få valpen att motstå inbjudan? Jag väljer att lägga tråden här inne på hund då det är lättare att träna hunden än att träna katten.

Kan även tillägga att detta oftast händer bakom våra ryggar... Men även framför oss så vi(jag) vet hur/vad dom gör.

Sv: Valpis för hårdhänt med katten-få dom sluta leka med varandra, vad göra?

Tror inte du behöver bekymra dig,när det gör ont på katten,då kommer han att klösa,REJÄLT! Så har mina katter gjort,och hundarna har fattat det!
Du ska få en bild här..58 kg rottis/dobbis och 8 v kattunge,ja katten levde! Inte bästa kvalitet,men kolla..Katten ligger mellan frambenen!

15489390.jpg

Katter brukar ju säga ifrån när de ledsnar, är min erfarenhet.
Min har fått en riktig snyting nån gång.

Annars har jag sagt "nej" samt hivat bort katten.

Efter att ha hejdat katten ett oräkneligt antal gånger har det lugnat ner sig betydligt. Nu har katten flyttat, så det är otroligt lugnt:D

Hahah vilken rolig bild:p

Jo, det kanske är så. Men jag vill att hunden ska ge fan i katten trots att det frestar att leka.
Vill få han att förstå att det är det Jag säger som gäller, inte det han Vill eller det katten gör för att reta honom. Det funkar ju fint med 'allt' annat, vill att det även ska funka här. Inte så kul när dom får sina flipp och springer runt här hemma och hoppar upp i både soffa och säng och stökar ner.:cool:

Och Inomhus så leker vi inte, utan det gör vi ute-med Mig. Jag vill att han ska längta som Fan till att få leka/träna med mig, än att han ska leka av sig med katten hemma och sen när vi går ut så värdesätter han inte det lika mycket då han redan fått leka av sig, om du förstår vad jag menar?

Nu har jag en liiiiten hund så min katt och hund är i 4-kilosklassen båda två, dock är hunden hårdhänt och min katt säger inte till om det blir för mycket.

Jag har två rum hunden inte får vara i, toaletten och arbetsrummet, då har katten alltid någonstans att ta vägen och hunden vet att den inte får vara där. Likadant får inte hunden vara i soffan utan att fråga om lov så katten kan hoppa upp där.

Vi har även hjälpt katten lite och sprayat vatten på hunden när den var valp så fort hon försökte leka med katten.

Nu när de bott ihop i dryga året så går det bra och katten tycker det är kul att leka med hunden ibland och sticker in på ett av sina rum när hon tycker det räcker.

Men då måste du troligen säga nej bestämt, samt lära katten att ge sjutton i hunden. Sen blir det lugnare med tiden, han är ju inte gammal och har lätt till bus antar jag.

Att han busar lite med katten tror iofs inte jag gör så mycket för hans motivation.

Jag är lite också så,inne leker vi inte,hunden är ju ganska stor..Nu finns iofs inte katten mer,och inte denna blandis heller,men OBS dom dog av sjukdom:)
Men min dotter kommer ofta med sin flat-tik,men dom har lärt sig,ligger ofta på köksgolvet och bökar,inget spring!
Har sett att flera rek vattenflaska,det kan ju vara värt att prova! Det är ju lite svårt att "dressera" katt..Hade ju nästan varit lättare om det var två hundar det gällde..

Du vill alltså inte att katten och hunden ska leka med varandra alls? Om du bara har en hund och en katt så är det väl kul att dom har behållning av varandra? Skulle du resonera likadant om du hade två hundar? Självklart förstår jag att du inte vill att de ska demolera huset men i så fall räcker det med att ryta i när det blir för mycket stök, alternativt slänga ut dom så de får fortsätta leka i trädgården.

F ö så håller jag med övriga att om katten lessnar på leken så har den nog knappast problem med att säga ifrån. Om någon skulle bli skadad så är det nog troligast hunden som får sig en välriktad rispa över nosen..

Fast just Nikkis har väl typ tre hundar hemma?

Våra djur får vara överallt i lägenheten, och även på soffa och säng-älskar att ligga och gosa med dem när man ska sova eller glo tv:love: Och oftast är det så att jag/husse ropar upp dem i soffa/säng. Fast egentligen är det bara valpen och ibland tiken som är uppe. Gamlingen är inte så gosig av sig och ligger helldre för sig själv och tiken föredrar att ligga i sin säng.

Men jag ogillar just att dom(katt och valp) ska springa runt i full kareta, ta världens sats och hoppa upp på sängen så att den flyttas en halvmeter och täcke,lakan, bäddmadrass osv är helt huller om buller.:cool:

Och min katt är nog likadan, men han har hög smärt tröskel och väljer nog att 'vänta' ut än att ta till klorna. Därav som valpen håller på.

Jag vill dock se till att valpen tar mitt Nej på blodigt j*vla allvar och ger fan i katten! Jag ska inte behöva upprepa mig eller ta i 'hårdhandskarna'. För när det gäller just detta, så 'glömmer' han bort det jag sagt efter 5 min och fortsätter.
Och det är som jag tidigare sagt-dom börjar leka bakom våra ryggar, för dom vet att dom inte får leka efter tex. en tillsägelse.
Kommer vi in i rummet så ser båda (helt seriöst) ut såhära--> :angel:

Både katt och valp vet vad 'Nej' betyder, men det är ändå valpis jag vill se till att han lyder-alltid.

Så, HUR ska jag göra för att se till att han följer det jag sagt åt honom att göra när det gäller lek med katten?

Du vill alltså inte att katten och hunden ska leka med varandra alls? Om du bara har en hund och en katt så är det väl kul att dom har behållning av varandra? Skulle du resonera likadant om du hade två hundar? Självklart förstår jag att du inte vill att de ska demolera huset men i så fall räcker det med att ryta i när det blir för mycket stök, alternativt slänga ut dom så de får fortsätta leka i trädgården.

F ö så håller jag med övriga att om katten lessnar på leken så har den nog knappast problem med att säga ifrån. Om någon skulle bli skadad så är det nog troligast hunden som får sig en välriktad rispa över nosen..

Som Kanelbulle redan sagt så har jag sammanlagt 3 hundar hemma + katt. Katten är snart 1 år gammal och valpis 5 månader.

Innan valpis kom hit så lekte katten (som då var yngre) med lilla tiken vi har hemma, dom låg mest och brottades på golvet och inte alls lika brutalt som valpis nu är.

Och om jag ska vara ärlig så har jag inte fler djur för att Dom ska ha mkt nytta av varandra-bortsett från det goda sällskapet när vi inte är hemma då. Jag tränar alla mina hundar, okey-inte tiken längre som blivit familjens prinsessa och som inte vill göra så mkt längre.
Men jag har dem för Min egna skull.
Jag går inte ens UT med dom samtidigt! Eller tja, ibland om vi bara ska ut i skogen och lattja.

Släppa ut i ngn trädgård kan jag inte då vi bor i lägenhet. Därav vill jag att det ska vara lugnt och lekfritt hemma. För lek och skoj tar vi med oss ut istället, och där dom tränas och aktiveras, alla var för sig.

Jag ska nog ta och testa vattenflaska faktiskt, både på katt och valp när den ena retar den andre:devil:

du måste ju säga till ordentligt! om jag säger åt min hund att han inte får röra katten så gör han inte det.

och att leka inomhus är totalförbjudet här, härja omkring gör man när man är ute...

så gör helt klart för hunden vad som är tillåtet eller ej så slipper din katt att bli skadad... du har även risken att den dagen katten verkligen säger till så ryker synen på din hund..

Precis det problemet har jag med.
Har en fem månaders katt o en schäfertik valp som är 5 månader snart o de kan leka jättefint stundtals o det är inte alltid hunden startar leken utan katten vill gärna.
Men slutar helt totalt mördbultad. Favoriten är att släpa katten i öronen...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 954
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 715
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 722
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar