Valphage/bur - hur länge är det okej?

N

nässla

Vi har en valp på tio veckor som hos uppfödaren sattes i valphage när det var dags för nedvarvning eller sömn. Nu har hon bott hos oss i två veckor och vi är fortfarande beroende av hagen (fyra kompostgaller i fyrkant), hon har svårt att koppla av när hon är utanför den, utan sprätter upp från halvsovande så fort vi passerar, en bil tutar, någon av katterna jamar osv. Det är endast om man sitter med henne på golvet som hon sover vidare då.

Men i hagen är hon nöjd, hon har en knut som hon pysslar med, ligger där helt lugnt och avslappnat (helst på rygg) och bryr sig inte om vad som händer runt omkring.

Men förr eller senare ska hon väl ändå lära sig att sova lös? Eller?

Vi ska köpa en bur åt henne, i och med att vi planerar att ställa ut framöver och då är tanken att vänja henne vid att sova i den istället, först stängd och sedan ska man väl kunna ha öppet. Detta är vad uppfödarna rekommenderade.

Men hur länge är det okej att ha "det stackars djuret" inlåst för att vila? Det känns liksom inte roligt för varken valpen eller oss att ha en övertrött hund som springer runt och nafsar och välter grejer bara för att hon inte kan slappna av. Men samtidigt är man ju orolig att det är fel att stänga in henne sådär.

Hur har ni gjort med era valpar?

(Och nej, att låta henne sova i vår säng är bara inte aktuellt, hur liten och söt hon än är)

Sv: Valphage/bur - hur länge är det okej?

Vi hade valphagen tills dess att valpis kom på att den gick att flytta på. Minns inte hur gammal han var då, runt fyra månader tror jag. Efter det kunde han koppla av även utanför hagen och sedan dess har han aldrig behövt sova instängd.

Vad skönt att höra att man inte är ensam om att ha valpen "inburad"! Har hört så många säga att deras valpar minsann aldrig behövt sova i bur (underförstått: vi är dåliga hundägare som på sin höjd skulle ha skaffat en knähund) och att hon aldrig kommer att få någon flockkänsla osv osv.

Vi hade vår Atlaz i valphage tills han inte fick plats i den längre ( 4 kompostgaller ).

Det var väl ca 4 -6 månader.

Kan tillägga att han var en Grand danois :D

Känner hunden trygghet i valphagen så låt henne ha den så länge hon behöver. Hon kommer själv att visa när hon är mogen att vaara utan.

Kan ni inte ha hagen öppen så att hon kan gå dit och sova när hon vill? Det är ju ett steg närmare att sova lös, hon har en valfrihet att använda hagen om hon vill.

Min ena hund är invand på bur hos tidigare ägare och hon vill verkligen sova i buren på nätterna (och även på dagen ibland). Hon har den öppen så att hon kan gå in där när hon vill. Det var för henne en väldig trygghet när hon kom till mig (omplacering), då sov och vilade hon bara i sin bur men nu sover hon utan problem mitt på golvet med andra hundar katter och människor omkring- om hon vill. Väljer hon att hon vill vara ifred så går hon in i sin bur och det tycker jag är helt OK, hon har sin egen lilla hörna där, ingen annan hund går dit och hon känner sig trygg där.

Det är viktigt att din hund får ha kvar tryggheten så jag ser inget fel i att hon behöver sin valphage för att slappna av, hon har ju trots allt bara bott hos er i två veckor om jag förstått det hela rätt. Då behöver man något som känns tryggt, hon kommer att släppa det där allteftersom hon känner sig hemma hos er.

Försök att byta ut hagen mot en bur istället om du tycker att det känns bättre det kan även som du säger vara bra att hon känner sig trygg och komfortabel i sin bur om du ska på utställning osv.

Min hund har alltid sitt eget lilla hus (buren) med sig om vi åker bort, på så sätt har jag aldrig problem med att hon inte slappnar av och sover som hon ska.

Tror att det är lite vad man vänjer dem med också, mina andra två hundar har jag haft sedan de var valpar och de har från dag ett haft Biabäddar. De fungerar på samma sätt med sina Biabäddar som den andra gör med buren, vill de sova så lägger de sig i SIN Biabädd (det duger inte med den andras....) och sålänge man har den med sig när man är ute och reser så sover de gott på sina platser, oavsett vad som händer omkring.
Även fast hundarna är så starkt knutna till sina sovplatser så har de inga problem att slappna av och sova på andra ställen i huset eller ute om de vill eller behöver.

Jag tycker att det är väldigt praktiskt, de ligger alla på sina platser under natten, inget srping utan var hund på sin plats och så framförallt om man åker bort så har de sin hörna med sig- det är aldrig några problem att sova borta heller.

Tack för alla svar :bow:
Tanken är att byta ut hagen mot en bur så snart som möjligt, bara hålet i plånboket växt igen efter inköp av bilgrindar :angel: Hos uppfödarna hade de burar framme jämt, de vuxna hundarna hade varsin som de sov i, med dörren öppen. Förhoppningsvis ska vår lilla fröken kunna göra det sen också.
Vad skönt att slippa känna sig som en dålig hundägare i det avseendet i alla fall :crazy:

Mitt lejon bröt sig ut efter 3 dygn.. sen var det no more valphage, hon bökade undan/klättrade tills hon kom ut vad vi än gjorde. Så kan det också gå :D (hade gärna sett hon stannat där på nätterna ett tag, så man slapp vara rädd hon skulle få tag på nåt skadligt.. Hur mkt man än tycker man valpsäkrat så är det ju alltid NÅT..

Tycker att din valp kan ha det som trygghet, den är ju liten än :) DP:n fick vänja om till reseburen som "minihage" när han flyttade hit, han sov i den ibland & så, detta för att vänja vid bur till utställning samt för hans trygghet. Dörren är alltid öppen & han sover bara halva nätter där nu (knappt 5 månader gammal).

Vad skönt att slippa känna sig som en dålig hundägare i det avseendet i alla fall :crazy:

Det tycker jag absolut inte du är!!! Skit i andras kommentarer, hund & hästfolk kan vara såna besserwissrar eftersom DERAS hundar minsann inte osv osv.. :smirk: Du kan din hund bäst!

Jag använder alltid valphage, där är valpens plats = inga barn där. Jag ser det inte som ngt straff utan som en lugn oas. Vi har lite större än 4 galler, så där finns liggplats, tidningar för ev olycka, vatten och leksaker. Allt för att valpen ska känna sig nöjd.
Har själv också en bitande hoppande liten monstermaskin som kan hålla på hur länge som helst. Men direkt man lägger henne på sin plats så lugnar hon sig.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 579
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 555
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 300
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar