Valpen som bits, och andra saker

Lycanthrope

Trådstartare
Jag och sambon hämtade i fredags kväll hem vår valp till nya lägenheten, en liten underbar schabrador (ska fixa bilder) :love:

Han bits VÄLDIGT mycket på händer, tex när man ska sätta på kopplet, eller bara klappa honom! kliar man bakom öronen e d ok, annars ska det bitas. Och ligger man ner är öron, näs och kinder illa ute! Han biter inte så väldigt hårt men har ju sylvassa tänder.
Fick rekomenderat av en vän att nypa honom i örat när han bits, och om han e riktigt jobbig ta ner honom på rygg så han lugnar sig.

Tips ang detta?

Sen sitter han ibland och tittar och skäller till sådär gulligt, antar att det är lek ljud.. och det är ok, men vi bor i lägenhet, så vill inte att han ska bli alltför högljudd när han blir större.
Det jag oroar mig för är hur vi ska lära honom vara ensam utan att pipa. Har läst lite tips på agrias hundsida, men vad har funkat för era hundar??
För som sagt.. lägenhet..
Det är inte ofta han kommer bli ensam hemma, kanske om man ska till affären eller åka o tävla hästen o sambon ska me men vi inte kan ta me hunden. han kommer följa me t stallet mycket när han blir större.

Sen oroar jag mig lite över att han spyr, har vart nån gång om dagen.. mestadels vätska, lite gult sådär :crazy:
bör jag oroa mig? :angel:

men bitandet e jobbigast, så mycke tips där tack :idea:
och när det blir dags att lämna honom själv....

:D
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

Vid den ålder man oftast får hem valpen (8 veckor) är de väldigt orala av sig. Precis som barn ska de stoppa allt i munnen.
Träna bitkontrollen, så att den vet att det inte är okej. I valpkullen biter valparna varandra när de leker, och det är naturligt för dem.

Sätt dig på golvet och knyt näven, locka till dig hunden.
bjud valpen att bita på din knutna näve, och när den biter så hårt att det börjar göra ont, säg då "AJ", "USCH" eller vad du nu vill använda för kommando, med "morrig" röst,så som valpens mamma skulle säga om hon blev biten på. Slutar valpen inte när du upprepar det så gå därifrån och nonchalera valpen en halv minut - nån minut.
Sätt dig sedan och gör om detta tills valpen förstår hur hårt den kan bita utan att du inte accepterar det längre.
Öva lite varje dag, och flytta din gräns hela tiden nedåt, så valpen lär sig nafsa lösare och lösare, tills det inte är accepterat alls.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

det gula du beskriver att valpen kräks upp är gallvätska.
Har hunden ingen mat i magen att kräkas upp kommer det galla istället (så är det även med människor)
Jag skulle bli orolig om min valp kräktes ofta... :crazy:
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

För det första är ju en valp alltid en valp och att din valp har fullt med myror i kroppen och en massa djälvulsfasoner för sig är ju inte unikt för den :D . Har han leksaker att tugga på? Vill du använda en mjuk metod kan du när han biter dig ge ett dovt ordentligt nej och genast ta ex en trasa och leka med honom. när han biteri den kan du berömma.
Kräkningarna låter inte bra. Är valpen vaccinerad innan ni fick honom?
Har du sett på papper att båda föräldrarna är friska djur?
Problemet med att köpa en blandras är ju att man inte kan garantera friskhet. Skulle ringt veterinär..
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

Hur ofta får din valp mat? Den kanske blir hungrig...

Min hund spydde på natten när hon var valp. Då började jag ge fil på kvällen innan hon skulle sova och då slutade kräkandet.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

Jag skulle nypa tag i nackskinnet, se valpen i ögonen och säga "nej" med mörk röst. Inte så hårt första gången, men om den försöker igen, lite hårdare och fortsätter den ändå skulle jag ta i ordentligt och visa att det där är bannemig inte ok! Viktigt är att allt är bra igen mellan försöker, prata glatt, ge den en leksak att bita på istället etc. så att du bara är arg när han biter. JAG tror att det är det snabbaste och effektivaste sättet.

Ang. gnällandet skulle jag inte lägga så mycket energi på det såhär i början. Jag skulle säga "nej, nu räcker det" med bestämd (men inte arg) röst och sysselsätta honom. Ev. sätta sig med honom och gosa lite. Huvudsaken är att det ska vara lugnt när han piper så att man inte börjar busa hejvilt, men det tror jag inte att du skull göra heller ;).

lycka till!
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

jag rekommenderar en bok där allt du behöver veta står...Valpen om kärleksfull uppfostrab av Mickie gustafsson...

Kräkningarna kan ju bero på mkt. Att den ätit något som ligger o irriterar i magen eller att den inte ätit ordentligt o blir irriterad för det. Pröva att ge lite fil eller majsvälling o se om det blir bättre annars kontakta veterinär. Jag antar att valpen är vetbes o försäkrad???
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

Jag skulle nypa tag i nackskinnet, se valpen i ögonen och säga "nej" med mörk röst. Inte så hårt första gången, men om den försöker igen, lite hårdare och fortsätter den ändå skulle jag ta i ordentligt och visa att det där är bannemig inte ok! Viktigt är att allt är bra igen mellan försöker, prata glatt, ge den en leksak att bita på istället etc. så att du bara är arg när han biter. JAG tror att det är det snabbaste och effektivaste sättet.

Ang. gnällandet skulle jag inte lägga så mycket energi på det såhär i början. Jag skulle säga "nej, nu räcker det" med bestämd (men inte arg) röst och sysselsätta honom. Ev. sätta sig med honom och gosa lite. Huvudsaken är att det ska vara lugnt när han piper så att man inte börjar busa hejvilt, men det tror jag inte att du skull göra heller ;).

lycka till!

Fast som Cezzan skriver så är de väldigt orala i denna åldern, man ska inte banna dem då, detta får man träna bort.
Mina hundar är fortfarande orala, men bara mot mig, det är faktiskt något av ett ömhetstecken.

När det gäller pipandet så brukar det vara för att få uppmärksamhet, sånt ignorerar jag fullständigt. En stund senare när det är tyst så kan jag sysselsätta valpen med något, men den ska inte få uppmärksamhet när dne piper, jag avskyr pipande hundar:crazy:

//E
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

Alla får naturligtvis göra som de vill, men jag skulle aldrig tolerera att valpen bet mig, den får bita på andra saker, hur mycket det än kliar i tänderna.

Jag kan hålla med om pipandet, tycker det beror lite på i vilka situationer det är. Och naturligtvis på hur hunden reagerar. Om den blir överlycklig för att någon pratar med den är ju det fel väg att gå.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

*kl*
Jag skulle heller aldrig tolerera att valpen bet så det gjorde ont. Vår valp har hela tiden varit väldigt oral, men han lärde sig snabbt skillnaden mellan att bita och "smaka". Jag tycker inte det får göra ont på matte/husse. Det skulle inte tiken tolerera.

Ang. lägenhetsproblemet. Jag tror att det enda sättet att hålla valpen tyst när man inte är där är att se till att den känner sig trygg innan man lämnar den, alltså mycket ensamhetsträning.
Ngt bra råd hur du ska göra för att han/hon inte ska skälla när du är hemma kan jag faktiskt inte ge dig:confused: Jag provade allt och det är inte förren nu efter 9 månader som han blir tyst när man säger åt honom.

Min valp hade tarmhinneinflammation när han var liten. Valpar som kräks ska man vara mkt observant på. Ring och rådfråga vet.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

det handlar ju inte att tolera bitandet, absolut inte!
Men som jag skrev, liksom småbarn så är valpar väldigt orala, och de VET inte bättre, varför ska de då fyas på en gång utan att ha prövat en snällare metod först?
Du skulle ju knappast ta till fysiskt angrepp mot ett barn som inte vet vad som är okej eller inte.

Det handlar ju om att snällt arbeta bort bitreflexen helt, inte att man tycker att det är okej att den biter, utan att man tar det steg för steg.

Sen förutsätter jag givetvis att TS valp har massa leksaker att tugga på när det kliar som värst i tänderna, och när den så småningom lärt sig att sluta "bita" helt, kommer den ju att alltid vända sig till leksakerna när det kliar.

En valp biter ju sällan eller aldrig så hårt att det gör ont, utan de vill "smaka" sig fram, och så kliar det i tänderna, det är helt naturligt att den tuggar på mattes händer första tiden, de vet ju inget annat sätt.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

*kl*

ang. pipandet är jag helt på lady_vip´s linje
Man ska inte "belöna" uppmärksamhetssökande pip, genom att ge dem just uppmärksamhet. (men så får man ju givetvis tänka på att valpen kan pipa för att den behöver gå ut)

Det är ju samma sak när valpen ska börja tränas att vara ensam, man ska inte gå in i lägenheten förän valpen är tyst , om den protesterar högljutt, för då lär den sig att det lönar sig att väsnas, för då kommer ju matte tillbaka
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

Där håller jag med dig! Mjuka metoder först. MEN jag är helt emot att ge valpen en leksak att bita i istället. Mycket bättre att säga "aj" och sedan resa sig och gå, ignorera. Precis som du sa. Jag tycker det är en bra sak att börja med men det räcker inte med alla valpar.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

Knapplån*

Har massor av gosedjur, diverse tuggben och annat att leka med och bita i. Ibland biter han på andra saker, såsom skor osv, då byter vi ut det med ett gosedjur tex, och det funkar jättebra!

Men just händerna, och ansiktet om man ligger ner..
vi har provat nypa öron, säga aj, säga nej.. men han är en liten :devil:
klart han ska få vara valp, men det gör ont.


Till mat (4gr/dag) får han lite uppblött torrfoder, lite burkmat (för d e gott) o fil. Men kanske ska ringa vet imorgon o fråga?

Han är vaccinerad, veterinärbesiktigad, avmaskad. föräldrarna är i bra skick och även dom väl kontrollerade.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

Men man kan ju inte jämföra en valp med ett barn heller. När tiken tycker att det räcker säger hon ifrån, en gång rejält, och nåde valpen om den inte slutar då.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

min ena hunds mamma måste ha varit en mycket konstig hund då, för hon morrade bara till och sedan gick hon iväg. min äldre hund blev inte heller särskilt arg vad jag kan minnas, trots att han var en riktig pest. jag tror det är en myt att de flesta tikar blir så jäkla förbannade på sina valpar.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

man ska inte nypa eller hota en valp. det är inget bra sätt att bygga ett gott samarbete på. det är inte heller otroligt att valpen inte fattar att nyp i örat betyder att den biter för hårt.

bitandet går över, men du kan hjälpa det lite på traven genom att göra det tråkigt att bita. sluta lek och gå därifrån. lek på andra sätt som inte handlar om bitande. om den biter i dina händer kan du prova att trycka lite på tungan med ett finger. inte så att det gör ont, det ska bara vara obehagligt.
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

det med bitandet är ju en sak som hör till åldern o som försvinner med tiden i regel automatiskt det kliar i tänderna på dom helt enkelt.
Jag kan också se en skillnad på stora hundar o små. Våran cocker bet nästan inget alls medans schäfern bet mkt mkt mera samt henes valpar var extrema med just bitandet. Men att banna en liten valp det hoppas jag att du inte gör. Låna eller köp boken o läs den ger många bra råd som faktiskt fungerar. LYCKA TILL!
 
Sv: Valpen som bits, och andra saker

Det förklarar varför den lille är så bitig. Han gav sig på sin mor också (han är oerhört kaxig!), som inte gjorde några stora ansträngningar för att tillrättavisa sin lille. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 644
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 215
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 202
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp