Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 99642
Nu har vi hämtat hem vår valp - Yoda 💜 En miniatyr bullterrier!
Han är såld med avelsrätt. Super spännande att få lära känna en ny ras på det här viset.
Han sov på rygg hela vägen hem i buren och har kaxigt travat runt hemma. Att hälsa på våra stora katter (Maine Coon) och Ebbot (55 kg hund) var inga konstigheter alls.
Är helt såld i honom!

Så kul!
Såg det på fb igår 😁
Hon har verkligen fantastiskt fina och trevliga hundar!
Bra val av ras och uppfödare!

Spock fyller sex månader snart, tiden går så fort! Han är fortfarande övertygad om att han är en liten knähund, otrolig liten gosnos ❤.
Vi har varit på vallkurs och han känns väldigt sansad än så länge men det kan ju ändra sig. Häromdagen hoppade han med lätthet 55cm med sele och koppel efter sig, behöver väl knappast säga att det inte var meningen 😜. Vi var egentligen på agilityplan och tränade kamp och lek när han tyckte att hindret låg bra till för qtt flyga över. Behöver ju inte fundera på om han kommer ha problem med höjden i xl klassen iallafall, det var ett lätt och ledigt språng.
Har börjat ha han uppbunden brevid när jag tränar korta lugna lydnadspass med Tay och det går hyfsat, idag låg han lugnt och tittade på så små framsteg görs och jag har hopp om att slippa en vrålande hund brevid agilityplan nån gång i framtiden. Öronen turas om med att stå och igår och idag har bägge stått upp en stund samtidigt 😄.
Han har fått ett nytt halsband med sitt namn på också, samma storlek som Tays och det passar perfekt 🤩.

Idag funderar jag på en kortare cykeltur med busen och sen hänga på öppna agilityträningen ikväll.

Spock
20220908_080920.webp

Min lilla bebis, lullig och gillar varken såret på magen eller baktill, vill bara krypa upp i famnen ❤️. Skötte sig iaf utmärkt hos veterinären även innan hon fick sova ❤️

Alla fel (utom 1 som är lite svårt att fixa men hoppas på förbättring när det andra är gjort) är iaf åtgärdade och allt gick bra 🙏

E51360AF-9A97-4544-8B8A-9695CF26C0DA.webp

Tränarassistent Långöra gjorde ett bra jobb idag.
🐰Hon hoppade över några bommar också. Tjoho, vad roligt det var! Synd att matte är för skruttig och husse för ointresserad, annars hade det nog varit roligt att träna och tävla agility med henne. Eller träna det kanske jag kan göra. Om jag kan stå i mitten och peka när det blir mer än enstaka hinder. Min kropp fixar inte att springa och ffa inte i racersnuzzetempo.
IMG_20220908_182409530.webp

🐰Hon hoppade över några bommar också. Tjoho, vad roligt det var! Synd att matte är för skruttig och husse för ointresserad, annars hade det nog varit roligt att träna och tävla agility med henne. Eller träna det kanske jag kan göra. Om jag kan stå i mitten och peka när det blir mer än enstaka hinder. Min kropp fixar inte att springa och ffa inte i racersnuzzetempo.
Visa bifogad fil 99719
Alla kan träna (och tävla) agility! Jag har haft flera på mina kurser som inte kan springa. Jag brukar säga att om du vill satsa på agility och du har en snabb hund - då får du träna så att du är tillräckligt snabb för din hund. Vill du INTE satsa på agility så får din hund anpassa sin fart efter dig :D

Visa bifogad fil 99719
Ni kan alltid testa, utan att du springer då alltså :). Sen har ju den nya sporten Hoopers börjat komma till Sverige vilket också är en hindersport men där föraren ska stå i mitten av banan och dirigera hunden därifrån. Lite andra typer av hinder och inga hopp. Gick en grundkurs i hoopers i somras och det var faktiskt kul!
https://www.svenskahoopersklubben.se/vad-ar-hoopers/

Var två hanar i kullen, en lite större och tuffare och lilla Harry som var mer försiktig men ändå glad och framåt.
Jag och sambon kände direkt att vi vill ha den lilla försiktiga, ffa med tanke på våra tre katter som inte direkt är tuffast i kommun 🙄

Han sov gott i mitt knä hela vägen hem och undersökte lägenheten med glädje.
Katterna är lite otäcka men bättre att han backar än går på dem.
Ingen av dem är rädd för Harry vilket är jätteskönt! Kantarell tycker att han verkar spännande, Paisley och Prada undrar mest vad det är för märkligt djur vi släpat hem.

Harry har sovit på min axel i sängen hela natten 😍
Så himla gosig ❤️
Vara utomhus är spännande och roligt men kissa gör han helst när vi kommer in i tryggheten igen 😁
Bara gå ut ofta och öva, tur vi har vår fina och lugna innergård med stora gräsytor 😊

Så glad över att hittat en ny liten kompis ❤️

Hur mycket vistas ni utanför hemmet från att valpen hämtas och fram till vaccinering vid 12 veckor?

Jag har anmält till valpkurs veckan valpen blir 12 veckor.

Någon som har något bra tips på att få valpen trygg nog att våga kissa utomhus?
Vi gör det vanlig, ut efter sömn, mat och lek, samma gräsplätt varje gång. Händer inget, han vill bara sitta på mina fötter. Även om jag fångar upp honom precis när han börjar kissa och går ut så tar det tvärstopp, kan stå en timme. Han är ju liten och börjar frysa efter en stund så stå fem timmar i sträck är inget alternativ 😅
När vi går promenader är han jätteglad, svansen i en glad krok, springer runt och nosar och tittar på allt, lyssnar jättefint på oss, är duktig vid hundmöten, bryr sig inte om bilar och motorcyklar.

Han har kissat ute hos uppfödaren.
Nu har vi bara haft honom ett par dagar så jag känner ingen stress, tänkte mer om det är något jag har missat eller något som gör det enklare för honom att förstå och våga 😊

Vi gör det vanlig, ut efter sömn, mat och lek, samma gräsplätt varje gång. Händer inget, han vill bara sitta på mina fötter. Även om jag fångar upp honom precis när han börjar kissa och går ut så tar det tvärstopp, kan stå en timme. Han är ju liten och börjar frysa efter en stund så stå fem timmar i sträck är inget alternativ 😅
När vi går promenader är han jätteglad, svansen i en glad krok, springer runt och nosar och tittar på allt, lyssnar jättefint på oss, är duktig vid hundmöten, bryr sig inte om bilar och motorcyklar.

Nu har vi bara haft honom ett par dagar så jag känner ingen stress, tänkte mer om det är något jag har missat eller något som gör det enklare för honom att förstå och våga 😊
Ge det tid bara.

Är ni bara ute på gräsplätten just om han behöver kissa? Jag har minimal erfarenhet av valp då jag bara haft den jag har nu, men vi var ute i trädgården väldigt mycket första tiden (eftersom det var mitten av juni när hon kom), så det blev aldrig något konstigt för henne att kissa ute eftersom vi ändå var ute så mycket. Hon hade dock också inlärt sedan tidigare att bli utburen på gräs innebar att hon skulle kissa, och hon lärde sig lite kommandot "kissa" eftersom jag sa det varje gång hon kissade.

Är ni bara ute på gräsplätten just om han behöver kissa? Jag har minimal erfarenhet av valp då jag bara haft den jag har nu, men vi var ute i trädgården väldigt mycket första tiden (eftersom det var mitten av juni när hon kom), så det blev aldrig något konstigt för henne att kissa ute eftersom vi ändå var ute så mycket. Hon hade dock också inlärt sedan tidigare att bli utburen på gräs innebar att hon skulle kissa, och hon lärde sig lite kommandot "kissa" eftersom jag sa det varje gång hon kissade.

Ja vi får till samma ställe, strax utanför porten, varje gång.
Sen går vi promenader också.
Hos uppfödaren har han kissat ute i trädgården.
Min gamla hund hund kissade också på kommando, mycket smidigt.
Svårt att lära in när han aldrig kissar när vi är ute dock 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 539
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar