Status
Stängd för vidare inlägg.
1649D77D-AEA5-46AD-B16D-3007E909CBC9.webp

Vet inte riktigt om jag ska vara med på valp 2021 eller 2022 🤔 Heli är född 20 dec 2021, och hade det inte varit vår egen kull hade jag ju hämtat henne i februari 😜 Så jag tycker det känns bäst här 🥰 tre månader nu.

Visa bifogad fil 87748
Vet inte riktigt om jag ska vara med på valp 2021 eller 2022 🤔 Heli är född 20 dec 2021, och hade det inte varit vår egen kull hade jag ju hämtat henne i februari 😜 Så jag tycker det känns bäst här 🥰 tre månader nu.
Så ljuvligt söt valp 🥰
Jag tycker du och din valp passar in här😊 min är född i 22 nov -2021 och vi hämtade honom i januari -2022.
Få se om jag minns rätt men visst är din en pumi?

En till på Yoda, har visst misslyckats med att lära honom sitt namn. Han tror nästan mer att han heter bäbis, barnen kallat honom ofta det eller Lillis. Min näst yngsta sa en dag när Yoda nyss flyttat hem till oss att han längtade tills han blivit lika stor som Jax (schäfern) som är över 70 cm hög, han blev väldigt ledsen över att han inte skulle bli stor alls då han tycker om Jax så otroligt mycket:

Bifogade filer

• 03AD37D0-C688-4B48-9AE5-14FD0EF871FC.webp
    03AD37D0-C688-4B48-9AE5-14FD0EF871FC.webp
    89,5 KB · Visningar: 64
I dag blir vår valp med syskon 5 veckor. Jag har varit och shoppat det mesta som behövs och tomten är inhängnad. Vi får regelbundet filmer och foton och nu undrar man verkligen vilken av de små söta kottarna som kommer flytta hit!
Fick bokat hotell i Stockholm igår inför hämtandet. Gammelgubben får följa med och se huvudstaden och ha sin personal ifred en sista kväll :p

Tiken jag kärat ner mig i gick tyvärr tom. Men jag hittade en annan lovande kull, den föddes på min födelsedag förra helgen och jag skrev direkt och grattade (hade presenterat mig innan) och frågade om man får köa. Svaret blev att det fanns i dagsläget möjlighet, men jag skulle ringa henne om en vecka. Det kanske är vanligt att inte vilja lova bort så unga valpar? Tycker det är svårt att veta när i tiden det passar sig att fråga om sånt, vad har ni för erfarenheter?
När fick ni besked om ni fick tinga era små?

Tiken jag kärat ner mig i gick tyvärr tom. Men jag hittade en annan lovande kull, den föddes på min födelsedag förra helgen och jag skrev direkt och grattade (hade presenterat mig innan) och frågade om man får köa. Svaret blev att det fanns i dagsläget möjlighet, men jag skulle ringa henne om en vecka. Det kanske är vanligt att inte vilja lova bort så unga valpar? Tycker det är svårt att veta när i tiden det passar sig att fråga om sånt, vad har ni för erfarenheter?

Du menar tinga enskild valp? Det är ju väldigt tidigt för det om de bara är en vecka gamla, jag vet ingen uppfödare som lovat bort valpar vid så ung ålder om det inte är någon de känner eller som stått på kö länge och det kanske bara blev en tik osv. Framför allt vill ju uppfödarna först förvissa sig om att valparna överlever den första tiden. Vanligt är ju också att man blir tilldelad valp när de är några veckor gamla och uppfödaren "känner" valparna. Vad är det för ras?

Du menar tinga enskild valp? Det är ju väldigt tidigt för det om de bara är en vecka gamla, jag vet ingen uppfödare som lovat bort valpar vid så ung ålder om det inte är någon de känner eller som stått på kö länge och det kanske bara blev en tik osv. Framför allt vill ju uppfödarna först förvissa sig om att valparna överlever den första tiden. Vanligt är ju också att man blir tilldelad valp när de är några veckor gamla och uppfödaren "känner" valparna. Vad är det för ras?
Inte tinga en specifik valp, utan få bekräftat att man får en ur kullen i fråga. WCC :)

Inte tinga en specifik valp, utan få bekräftat att man får en ur kullen i fråga. WCC :)
Det brukar bli klart väldigt tidigt inom min ras, åtminstone från de uppfödare som jag köpt från. MEN, det kan ju vara så att uppfödaren du hört av dig till har lite beslutsångest ang prioriteringsordning på de olika hemmen, eller så kan det vara så att hen bara vill vara säker på att alla valpar överlever innan de lovas bort. En av mina uppfödarbekantingar råkade ut för att ha meddelat direkt vid födsel vilka som skulle få köpa valp eller inte, sedan var det en valp som visade sig må dåligt och behövde avlivas innan den var en vecka gammal. Det hade nog varit lättare för uppfödaren att då säga "Jag bestämmer mig senare - sorry, det blev ingen" än att säga "Ja, du får valp! Eh, nej, din valp dog.".

Jag skulle alltså inte se det som något negativt om uppfödaren inte ville bestämma när valparna fortfarande är extremt små så länge kommunikationen känns bra. Eftersom alla uppfödare gör olika finns det ju inte heller något rätt eller fel för när den valpköpare bör fråga. Passar uppfödare och valpköpare ihop så löser det sig alltid :)

Lily har gått från "What? Vad ÄR det där? En hund? Näe? Jo..? Eller? Leka?" till "DET ÄR EN HUND VI LEKER!!" på gott och ont :cautious: Hon är jättenyfiken på alla vi möter och kan ibland lekmorra, skutta runt och skälla. Men, hon lugnar sig också fort om jag säger åt henne att vara lugn och om inte hunden vi möter gör speciellt mycket väsen av sig så kan hon stå tyst och lugn vid min sida hur nära de än passerar.

Jag gillar verkligen att hon är nyfiken, men hon är verkligen mycket av allt med salukimått mätt och det gäller att hänga med. Det är mycket energi, extremt snabba reaktioner, mycket åsikter. En av mina vänner som föder upp COO-saluki (country of origin) brukar säga att COO-saluki är "extra allt" jämfört med västerländska salukis men samtidigt också lättare, och än så länge håller jag med. Hon är mer av allt jag älskar med salukin, så otroligt fascinerande, så extremt rolig och trots sin enorma energi är hon förvånansvärt enkel. Tveklöst den enklaste valp jag haft.

På söndag ska vi på utställning :rofl: Hon är ju väldigt ung och går därför i babyklass, men det är bra, för då går vi in i ringen direkt när rasen börjar, får vår bedömning och kan åka hem så snart jag pratat lite med de vänner och bekanta som är på plats. Det kan nog vara en nyttig erfarenhet för henne, men det ska bli väldigt intressant att se om hon tänker uppföra sig alls eller mest flyga runt som en tornado i kopplet och försöka leka med allt och alla :D (pga det kommer jag inte ha sånt där fånigt, smalt utställningskoppel utan en betydligt bekvämare halsband med vanligt läderkoppel)

Först i veckan som Yoda har börjat gilla och vara ute och undersöka världen utan för dörren, känns underbart att våren börjar vara på väg:love: kunde till och med skippa täcket en av dagarna när solen värmde rätt bra under dagen. Tidigare har han motvilligt följt med ut flera gånger per dag och efter 5 min så har han börjat vilja gå in igen så ett steg i rätt riktning nu när han börjar uppskatta att vara ute och inte blir stressad in efter 5 min.

Bifogade filer

• A3039C4F-312E-498E-9069-2D15642FDBD4.webp
    A3039C4F-312E-498E-9069-2D15642FDBD4.webp
    276,8 KB · Visningar: 33
Jag skulle inte våga lova bort valpar som bara var en vecka. Fortfarande mycket som kan hända.

Min nuvarande hund fick jag dock veta när valparna var ca en vecka att det var troligt att det fanns till mig. Men det var för att jag ville ha tik och det blev sex st tikar och då alla verkade pigga ringde uppfödaren mig.

Vi hade kontakt med uppfödaren ganska långt innan. Redan när kullen bara var i planeringsfas. Träffade uppfödare och tik, haft kontakt under tiden och fick om man kan kalla det godkänt som valpköpare. Att vi blev med valp viste vi inte förens kullen var född. Vilken valp det blir vet vi inte förens sista veckan.

Min valp är åter igen något bakhög :D
276264992_2234072210074480_4263048643052524468_n.jpg

Det är dock inget konstigt eller felaktigt att salukis är bakhöga. Hellre det än att höftknölarna är lägre än manken.

Idag har vi dessutom varit på utställning. När vi först kom dit så var Lily lite skeptisk. Många hundar och allmänt stort och mycket. Men så fick hon syn på sin kompis och då var det som att hon tänkte: "Kompis! Är alla här kompisar? Kanske! TJOHOO!" och sedan var hon hur glad som helst och försökte leka med alla som råkade komma inom synhåll :rofl:

Meen såklart så sätter folk sina burar preciiiiis vid kanten på ringen och så tätt att det blir i princip omöjligt att komma fram till ringen. En valp var innan oss, så det gällde att hålla sig beredd från start. Och så preciiis när det var dags för oss att gå in så var det en hund i bur som tyckte att vi kom för nära och skällde argt på Lily, som absolut inte blev pepp på att gå in i någon ring och tyckte att det hela var lite obehagligt, framförallt eftersom hon aldrig riktigt såg hunden.

Inte heller fanns det tid att stå och fundera på situationen eller leta upp någon annan lucka för att kunna kila sig in i ringen utan jag fick istället bära in henne. Väl i ringen så uppförde hon sig exemplariskt, och hon var helt lugn vid domaren och så, men hade ingen större lust att springa förbi raderna med burar som var precis vid kanten på ringen.

Jag gjorde det bästa av situationen ändå och domaren var (förvånansvärt nog!) väldigt förtjust i henne. Hon fick HP och blev sedan BIM-valp med jättefin kritik. Hon tyckte också att det var kul när den andra valpen kom in i ringen så att hon fick lite sällskap där och väl utanför ringen så mötte hon sin kompis igen, kunde busa lite och verkade åter igen gilla allt med utställning. Och justja, domaren var mycket, mycket trevlig mot både mig och Lily, hanterade henne hur fint som helst och pratade uppmuntrande med både henne och mig. Det gillas!

Vi åkte hem snabbt och har sedan varit på en liten promenad, lekt i rastgård och haft det bra. En lagom avancerad dag, och jag tror att den här utställningen ändå var en nyttig erfarenhet för Lily. Jag ska helt klart försöka ta mig till fler platser där det är mycket hundar. Kanske bara gå förbi någon öppen träning på brukshundklubben eller så.

Fina rosetter fick hon också!
277441446_2233956533419381_7123058150031937523_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar